Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vem är du?

Jag har min anläggning för att kunna spela mina älskade fonogram/min älskade musik!
77
55%
Jag har mina fonogram för att kunna spela min älskade hifi-anläggning, med alla sina fina tillbehör!
10
7%
De är i princip lika stora delar av min hobby. Jag känner samma passion för apparaterna som till musiken.
53
38%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-17 19:05

Är det bara jag som har röstat på alternativ 2 :?:

Jag röstade så för att jag tycker att det är roligt att spela musik på mina hemmabyggda högtalare. Jag kan sitta och lyssna på musik som jag inte tycker är speciellt bra bara för att testa högtalarna. :)

Självklart så tycker jag om att lyssna på musik också men just nu är prylarna roligare. :)

Men hade jag fått den här frågan innan jag byggde högtalarna så hade jag svarat tvärtom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 19:09

Undrar om alternativ 2:are verkligen för en så tynande tillvaro, eller om det är så att de som tillhör den gruppen (enligt sig själv) nedvärderar värdet (eller tror att andra gör det) av ett sådant sätt att tycka? :?

Trist isåfall. :(

Hoppas definitivt att ingen känner det så. Som jag ser det kan man se en motorcykelbyggarparallell :P :

1. Det finns dom som har kvar sin amotorcyklar länge, men som bygger om motorcyklarna för att det skall bli roligare att köra med dem. Detta utan att vara nämnvärt intresserade av varken själva motorcykeln, eller av att hålla på att bygga om den. De kan i själva verket tycka att det är skittrist att meka. :? Men älskar att köra med den efteråt! :P

2. Det finns också många som antingen köper ny motorcykel jämt och ständigt (för att bara köra några hundra mil med dem - bara för att få lära känna dem), eller som bygger sina motorcyklar nästan som rena konstverk, och som inte gör det alls på grund av drivkraften att få köra dem sedan. Jag känner till och med flera exempel på motorcykelbyggare som säljer sina projekt så snart de är klara med dem! :o

3. Sen finns det förstås en grupp mittemellan också, som gillar att köra, men som även gillar att köpa nytt ofta, och att bygga om och hålla på och dona, och som tycker att det är svårt att avgöra om de gillar det där donandet på grund av det man får uppleva på vägen efteråt, eller om det beror på att det helt enkelt är kul att dona.

Samma sak gäller där. Det är inte finare att tillhöra den ena gruppen än den andra!
Allt som gör någon lycklig är bra! :P

Jag, som tillhör även i motorcykelfallet grupp 1 (trots att min motorcykel genom åren har blivit väldigt ombyggd, fast nu är det många år sedan jag ändrade något), har rätt svårt att förstå att någon kan tycka att det är kul att meka och att bygga om. Men det betyder verkligen inte att jag inte respekterar dem som gillar att meka - jag nästan avundas dem, eftersom jag har så svårt att själv ta tag i den ombyggnader som jag vill helst "ska vara gjorda redan"... :oops:

Så jag förvånas lite när jag ser att det knappt finns några som "röstat in sig själva i grupp två" här på faktiskt.

Är det så få som tillhör grupp två i hifi-världen?
(Set tror jag knappast.)

Vill de som gör det, inte se det så?

Vill de som gör det och som ser det så, ändå inte berätta det? :o Kanske på grund av att man lever i tron att det inte är ett respekterat synsätt.
(Trots att röstningen sker anonymt.)

Eller har grupp-två folket lämnat faktiskt, på grund av att inriktningen på diskussionerna så ofta sker med återgivning som huvudmål?

Vh, iö

- - - - -

Förtydligande av parallell:

Skaffa ständigt ny/bygga om motorcykel - skaffa ny/ändra på sin hifi-apparatur.

Köra motorcykel - lyssna på musik.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 19:27, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:13

hmm var nyfiken på forummjukvaran och testade om man kan man rösta flera gånger vilket gick utmärkt :? Ni kan plocka bort ett par röstningar på alt 2 :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 19:20

Det trodde jag var omöjligt? När man röstat får man ju bara se resultatet.

Snälla administratörer: Tag bort dessa röster.

Hur många av dina röster är falska, Michael2?

Vh, iö

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:25

Jag röstade sant på alternativ 3

Sen är jag osäker på om jag gjorde 2 eller 3 falska röster på 2an.

Ber om ursäkt för tilltaget men jag trodde också det var omöjligt. Jag kunde helt enkelt backa med webläsaren och rösta på nytt. Blev så förvånad att jag är osäker på hur många gånger jag testade men 2 eller 3 inte mer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 19:28

Kommer du ihåg hur många som röstat 2 innan du gjorde det?

Jag minns inte om det var en eller två. Efter var det fyra i varje fall.

Vh, iö

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:31

Det var nog bara 1 före mig så då har jag nog gjort 3 falska. :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 19:34

Mikael2 skrev:Det var nog bara 1 före mig så då har jag nog gjort 3 falska. :oops:

Hur gjorde du? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 19:34

:) Alternativ 2! Ja detär ju kul att ha något att pyssla om. Något att ha i sina tankar! Lite som en förälskelse! :D

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:39

Morello skrev:
Mikael2 skrev:Det var nog bara 1 före mig så då har jag nog gjort 3 falska. :oops:

Hur gjorde du? :wink:

Jag bara backade med webläsaren och skickade in en ny röst. Kan det fungera om webläsaren inte uppdaterar sidor automatiskt? Jag har aldrig sett fenomenet på min PC. Detta hände på min Mac/Firefox som jag använder när jag ligger i soffan :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 19:48

Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen? Frågan bygger ju på att antingen musikintresset är drivkraft åt hifiintresset eller tvärtom. Jag känner inte att det är på varken det ena eller andra viset. Jag är både intresserad av musik och ljud/teknik men vet inte alls om det är lika delar, väldigt svårt att svara på.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:50

Testade i en annan omröstning nu också och det går bra att backa och rösta på nytt även med min PC (Firefox webläsare).

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 19:55

Martin skrev:Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen?

Nej. Det är bara du som känner så.

Skämt o sido. Tycker inte frågeställningen var antingen eller. Snarare hur mycket åt vilket håll intresset går.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 19:57

Analogier brukar inte hålla och jag tycker lika gärna man kan göra följande analogi:

Motorcyl <-> Musikinstrument

Åka hoj <-> Musicera (spela instrument)

Titta på MC-sport(tex på TV) <-> Lyssna på musik

Meka hoj <-> Mixtra med sitt/sina instrument. (byta mickar i guran, putsa på flygeln etc.)

Frågan är vad analogierna är bra för? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 20:00

Nej det är inte det jag tycker är konstigt. Det är det frågan handlar om. Alltså att den bygger på att det ena beror av det andra i båda fallen.

Jag tror det är extremt ovanligt att någon primärt lyssnar på musik för att höra hur anläggningen och apparaterna låter. Jag känner inte till någon som resonerar så. Nästan alltid är det ett musikintresse som ligger parallellt med hifiintresset.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-17 20:19

Det blev 1 även om jag, som vissa vet, är väldigt intresserad av sakers "egenvärde". För mig är prylarna och fixandet med dessa ett nödvändigt ont som jag trots allt måste engagera mig i för att kunna gå vidare till målet. Lite som jag har för mig att jag läst IÖ uttrycka det om att den tekniska förfiningen bara är en trist väg till målet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:20

Martin skrev:Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen? Frågan bygger ju på att antingen musikintresset är drivkraft åt hifiintresset eller tvärtom. Jag känner inte att det är på varken det ena eller andra viset. Jag är både intresserad av musik och ljud/teknik men vet inte alls om det är lika delar, väldigt svårt att svara på.

Det är ju ett typexempel på 3, ju. 8O

Det alternativet är ju till för just dem som inte kan svara på om 1 eller 2 stämmer bäst.

Jag citerar mig själv från första inlägget:
iö skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja vilken som dominerar av de två känslorna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Egentligen får man inte skriva "alternativ 3" om man vill vara grammatikalisk.
Detta eftersom alternativ betyder "en av två", eller "den andra".
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 20:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:21

Mikael2 skrev:Testade i en annan omröstning nu också och det går bra att backa och rösta på nytt även med min PC (Firefox webläsare).

Nu när vi vet att det går så kan vi kanske komma överens om att inte göra det. :wink:

Det förstör ju hela grejjen med att köra omröstningar. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:24

Fast å andra sidan antyder både StefanA och nefilim att de röstat på alternativ 2, så det är nog trots allt två som skall bort.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 20:30

IngOehman skrev:
Martin skrev:Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen? Frågan bygger ju på att antingen musikintresset är drivkraft åt hifiintresset eller tvärtom. Jag känner inte att det är på varken det ena eller andra viset. Jag är både intresserad av musik och ljud/teknik men vet inte alls om det är lika delar, väldigt svårt att svara på.

Det är ju ett typexempel på 3, ju. 8O

Det alternativet är ju till för just dem som inte kan svara på om 1 eller 2 stämmer bäst.

Jag citerar mig själv från första inlägget:
iö skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja vilken som dominerar av de två känslorna.

Vh, iö
Ok, då litar jag på dig och röstar på 3. :) Men jag tycker fortfarande inte om formuleringarna riktigt. Förstår varför så få röstat på 2 tex då det låter som att man inte är intresserad av musik. Dessutom vet jag ju inte om jag känner "samma passion för musiken som för apparaterna". Troligtvis känner jag mer passion för musiken men fortfarande har ett stort intresse för tekniken runt apparaterna och det är ju lite skillnad.
Senast redigerad av Martin 2006-03-17 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-03-17 20:30

Röstade på Alt. 3

Märkligt det där. När man en gång i tiden investerade i sin första "bättre" anläggning så var man definitivt en Alt 1:a.
Det tog däremot inte alls lång tid efter de första hifi-inköpen, innan man förvandlades till en Alt 2:a. Musik inköptes allt mer sällan, utan alla besparingar gick uteslutande till "uppgraderingar". För bara något år sedan så hade jag garanterat klickat i Alt 2.

Nuförtiden känns musiken som det mer väsentliga igen. Jag har aldrig spelat så mycket skivor som jag gör i nuläget. Men en ren musikälskare kan jag fortfarande inte kalla mig. Därav Alt 3 :)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 20:31

IngOehman skrev:
Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja.

För mig blev det alternativ 3 men inte p.g.a. att jag inte vet.

Jag tycker om att skapa egna saker som bygga egen förstärkare och högtalare, och till dessa får jag stor förkärlek, men samtidigt är det också en stor njutning att lyssna till en bra ljudåtergivande anläggning.

Och bäst är när jag kan förena båda, dvs. att jag njuter av musiken samtidigt som jag känner stor tillfredsställelse att det är mina egna konstruktioner som också återger musiken njutningsfullt. :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:37

Kort sagt: Du har svårt att välja mellan de två! :wink:

Det betyder inte att du inte "vet". Jag har inte skrivit ett ord om att inte veta. Du har röstat precis som jag hoppades att sådana som upplever det som du beskriver det, skulle göra. Du har alltså förstått frågan perfekt!

Morello skrev:Analogier brukar inte hålla och jag tycker lika gärna man kan göra följande analogi:

Motorcyl <-> Musikinstrument

Åka hoj <-> Musicera (spela instrument)

Titta på MC-sport(tex på TV) <-> Lyssna på musik

Meka hoj <-> Mixtra med sitt/sina instrument. (byta mickar i guran, putsa på flygeln etc.)

Frågan är vad analogierna är bra för? :lol:

Analogier är till för att skapa en parallell till något som kanske flera kan relatera till, eller som andra kan relarera till. Eller som alla kan relatera till - men som erbjuder ett nytt perspektiv som inte är skadat av gamla innötta dumma värderingar från hifi-världen.

Den som presenteras för en analogi bör alltså försöka förstå den, inte försöka missförstå den. Att missförstå är alltid mycket enkelt (det kan alla som försöker) men helt meningslöst. :?

Testa om du kan förstå den istället. :P

Ledtrådar:
1. Sätt människan i centrum!
2. Respektera de givna ämnena för parallellen (hifi-anläggningsägarens värld kontra motorcykelägarens värld).
3. Blanda inte in nya paralleller (musikerns värld).

Då ser du nog parallellen, förstår den och ser varför den nämndes. Kanske. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 20:53

Men jag tycker att jag vet! :wink:

3:e alternativet löd: De är i princip lika stora delar av min hobby. Jag känner samma passion för apparaterna som till musiken.

..alltså det att jag vet att båda är lika stora delar av min hobby, det ena utesluter inte det andra, jag har nämligen ingen passion till apparater som sådana om jag t.ex skulle gå köpa ett par jätte fina o bra högtalare o förstäkare etc. så skulle jag inte känna något speciellt inför apparaterna och då skulle jag valt alternativ 1, men nu när jag kan bygga eget och har konstruktion som hobby så passar alternativ 3 mig ypperligt! :D

mvh Michael

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 20:58

IngOehman skrev:Analogier är till för att skapa en parallell till något som kanske flera kan relatera till, eller som andra kan relarera till. Eller som alla kan relatera till - men som erbjuder ett nytt perspektiv som inte är skadat av gamla innötta dumma värderingar från hifi-världen.

Men nu är vi ju på ett Hifi/musik-forum.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:59

Precis! :P

Därför blev det en motorcyklägarparallell!

---

Och Mko: Visst, men vem har sagt att du inte vet?

Jag undrar eftersom du specifikt nämnde att det inte beror på att "du inte vet". Har någon sagt att alternativ 3 är för dem som inte vet? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 21:00

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:Analogier är till för att skapa en parallell till något som kanske flera kan relatera till, eller som andra kan relarera till. Eller som alla kan relatera till - men som erbjuder ett nytt perspektiv som inte är skadat av gamla innötta dumma värderingar från hifi-världen.

Men nu är vi ju på ett Hifi/musik-forum.

...som också är till viss del ett DIY forum! :wink:

mvh Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-17 21:02

Jag håller delvis med, ju mer man tänker på det deto mer inser man att man oftast inte förstår grunden för människans drivkraft åt det ena eller andra hållet. Jag tycker det är kul att lära mig tekniken runt ljudåtergivning och bygga lite grejor, men även spela musik själv, och lyssna på andra som spelar. Däremot är jag väldigt ointresserad av att trycka på blanka knappar och vrida på sköna volymkontroller på apparater.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:03

Det låter som om du är en 1, eller är du en 3?

...som också är till viss del ett DIY forum!

mvh Michael

Jajamensan!

Därför gör den som tycker lika mycket om att fippla med prylarna (köpa nytt, ändra, bygga eller meka), som man uppskattar att lyssna på musiken, helt rätt i att rösta 3!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 21:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-17 21:03

JTarnstrom skrev:Prylarna är vägen, musiken är målet. Det hindrar inte att jag blir lite förälskad i apparater som gör att jag får den där musikaliska kicken jag är ute efter.

Tärnström

Instämmer!
semper simplicissima solutio

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi