RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Jag tror goat76 stör sig, vilket även jag gör, på att man inom populärmusiken ofta spelar in trummor i det extrema närfältet (alltså några centimeter från skinnen).
Det är ju så Steve Albini verkar spela in trummor enligt videon tidigare i tråden. Kör han all den där processningen innan det hamnar på bandet (om det nu är så att han spelar in på analog bandare)? Var det 14 mikrofoner för trumsetet?
Det är inte själva närmickningen som är problemet. Till skillnad från inspelningarna av trummor i de "popinspelningar" jag kritiserar så förstår Steve Albini att akustiska trummor ÄR ett akustiskt instrument. De akustiska trummorna är ingenting utan det akustiska "svaret" rumsakustiken i det specifika rummet ger, därför utgörs balansen i mixen i huvudsak av ljudet från de rumsupptagande mikrofonerna, de nära mikrofonupptagningarna "blandas" sedan in i mixen med lagom dos tills de individuella trummorna i trumsetet får en naturlig fyllighet/kropp som ger ett så balanserat ljud som möjligt, från ett tilltänkt lyssningsavstånd vid den verkliga lyssningen om man befinner sig på plats irl.
I motsats till Albinis approach så utgår de flesta popinspelningarna FRÅN de närmickade upptagningarna och OM vi har tur har de åtminstone kladdat på ett artificiellt reverb på det.
Roger, om du tar och kollar på den där videon igen från 2:12 så får du först höra hela inspelningen med alla mikrofonerna och sedan med de individuella mikrofonparen. Om du lyssnar noga så utgörs det huvudsakliga ljudet av mikrofonerna som placerats på längre avstånd så som rumsmikrofonerna, overhead-mikrofonerna och stereomikrofonen (i blumlein), och sen har de närmickade mikrofonerna gett de individuella delarna i trumsetet fyllighet/kropp.
Från 6:40 i videon så går Steve igenom de individuella mikrofonupptagningarna och den huvudsakliga processingen som görs är inte för att forma det specifika ljudinslagen utan för att minimera att andra delar från trumsetet dominerar just den upptagningen. Som exempel lägger han en kompressor på overhead-signalen för att virveltrumman annars blir för dominant i den kanalen, detta påverkar inte ljudet från cymbalerna nämnvärt eftersom det ljudet inte är lika "tjockt" från ljudet från virveltrumman. Han attackerar alltså bara ett icke önskvärt biljud i den upptagningskanalen och inte de ljuden han vill få med så ostörda och rena som möjligt.
All processing som görs utgår alltså ifrån målet att påverka det slutgiltiga ljudet så lite som möjligt, fånga egenskaperna från de individuella delarna i trumsetet, men samtidigt minimera de problem som tillkommer i de individuella inspelningskanalerna p.g.a att de individuella mikrofonerna även får med ljud från närliggande ljudkällor i trumsetet.
Här är videon igen så slipper du/ni bläddra tillbaka itråden.
