Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-04 15:31

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Jag tror goat76 stör sig, vilket även jag gör, på att man inom populärmusiken ofta spelar in trummor i det extrema närfältet (alltså några centimeter från skinnen).

Det är ju så Steve Albini verkar spela in trummor enligt videon tidigare i tråden. Kör han all den där processningen innan det hamnar på bandet (om det nu är så att han spelar in på analog bandare)? Var det 14 mikrofoner för trumsetet?

Det är inte själva närmickningen som är problemet. Till skillnad från inspelningarna av trummor i de "popinspelningar" jag kritiserar så förstår Steve Albini att akustiska trummor ÄR ett akustiskt instrument. De akustiska trummorna är ingenting utan det akustiska "svaret" rumsakustiken i det specifika rummet ger, därför utgörs balansen i mixen i huvudsak av ljudet från de rumsupptagande mikrofonerna, de nära mikrofonupptagningarna "blandas" sedan in i mixen med lagom dos tills de individuella trummorna i trumsetet får en naturlig fyllighet/kropp som ger ett så balanserat ljud som möjligt, från ett tilltänkt lyssningsavstånd vid den verkliga lyssningen om man befinner sig på plats irl.

I motsats till Albinis approach så utgår de flesta popinspelningarna FRÅN de närmickade upptagningarna och OM vi har tur har de åtminstone kladdat på ett artificiellt reverb på det.

Roger, om du tar och kollar på den där videon igen från 2:12 så får du först höra hela inspelningen med alla mikrofonerna och sedan med de individuella mikrofonparen. Om du lyssnar noga så utgörs det huvudsakliga ljudet av mikrofonerna som placerats på längre avstånd så som rumsmikrofonerna, overhead-mikrofonerna och stereomikrofonen (i blumlein), och sen har de närmickade mikrofonerna gett de individuella delarna i trumsetet fyllighet/kropp.

Från 6:40 i videon så går Steve igenom de individuella mikrofonupptagningarna och den huvudsakliga processingen som görs är inte för att forma det specifika ljudinslagen utan för att minimera att andra delar från trumsetet dominerar just den upptagningen. Som exempel lägger han en kompressor på overhead-signalen för att virveltrumman annars blir för dominant i den kanalen, detta påverkar inte ljudet från cymbalerna nämnvärt eftersom det ljudet inte är lika "tjockt" från ljudet från virveltrumman. Han attackerar alltså bara ett icke önskvärt biljud i den upptagningskanalen och inte de ljuden han vill få med så ostörda och rena som möjligt.
All processing som görs utgår alltså ifrån målet att påverka det slutgiltiga ljudet så lite som möjligt, fånga egenskaperna från de individuella delarna i trumsetet, men samtidigt minimera de problem som tillkommer i de individuella inspelningskanalerna p.g.a att de individuella mikrofonerna även får med ljud från närliggande ljudkällor i trumsetet.

Här är videon igen så slipper du/ni bläddra tillbaka itråden. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 15:36

Tell skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:Återigen låter jag läsarna av tråden jämföra med de alster du har rekommenderat och vara sina egna domare i den här frågan.

Jag struntar i det här fallet fullständigt i vad majoriteten tycker, då majoriteten av alla produktioner inom popmusik är totalt avskalade från verkligheten, konstlade och överbearbetade så räknar jag faktiskt kallt med att majoriteten vill ha det just på detta vis. Det hindrar inte mig från att vilja ha något bättre, mer äkta och mer verklighetstroget. :)

Men vad spelar det för roll om dom är avskalade från verkligheten, konstatlade o överarbetade sålänge det låter najs o bra rent musikaliskt (vilket dock är en helt annan femma)? Verkligheten måste inte vara en referens, eller är allt Dali målade automatiskt dåligt o allt Zorn gjorde perfekt? Musik är konst, o folk får göra precis vad fan dom vill med konst. Bara lyssna på musiken för vad det är eller håll käften ;)

I-or: Tack för många välljudande tips även om jag inte direkt skulle definiera nån av dom som pop :)

Och jag som individ bestämmer väl vilken konst jag föredrar och vill ta till mig. Tråden i fråga har inget syfte om vi som enskilda individer inte berättar vad vi tycker, och varför vi eventuellt anser att "popmusik låter trist. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-04 15:37

Försöker leta i mina arkiv, men hittar inget som uppvisar de fina dynamiknivåer som redovisats här, men hittar några pop/rock-spår som ligger högre än genomsnittet. Konstig klangbalans finns det fortfarande gott om, men för att bidra till tråden:

Stina Nordenstam - Murder in Mairyland park (album: And she closed her eyes)
Dadawa - Sister drum (album: Sister drum)
Mogwai - Rollerball (album: No education = no future [fuck the curfew]. Inte versionen från EP+6, även om den också är ok)
Swans - The seer returns (album: The seer)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 15:50

shifts skrev:Försöker leta i mina arkiv, men hittar inget som uppvisar de fina dynamiknivåer som redovisats här, men hittar några pop/rock-spår som ligger högre än genomsnittet. Konstig klangbalans finns det fortfarande gott om, men för att bidra till tråden:

Stina Nordenstam - Murder in Mairyland park (album: And she closed her eyes)
Dadawa - Sister drum (album: Sister drum)
Mogwai - Rollerball (album: No education = no future [fuck the curfew]. Inte versionen från EP+6, även om den också är ok)
Swans - The seer returns (album: The seer)
:)

Du gör mig lycklig när du nämner Swans och Mogwai, där börjar vi närma oss min typ av musik! :)

Skivorna av dessa två band är tyvärr oftast söndertrasade vid mastring, men själva inspelningarna i sig utgår iallafall från hur dessa band låter på riktigt.

De befinner sig dock långt ifrån genren pop om du frågar mig... :D

OBS! Följande är inte ett seriöst bidrag till tråden och det som diskuteras, nen de har iallafall ambitionen att låta likadant på albumen som de låter i verkligheten.

Swans - "Oxygen"
https://tidal.com/browse/track/28384198

Senast redigerad av goat76 2020-11-04 16:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-04 15:53

Ja, jo, men fusion fanns ju redan i tråden. :roll:

goat76 skrev:Du gör mig lycklig när du nämner Swans och Mogwai, där börjar vi närma oss min typ av musik! :)

Skivorna av dessa två band är tyvärr oftast söndertrasade vid mastring, men själva inspelningarna i sig utgår iallafall från hur dessa band låter på riktigt.

Speciellt Mogwai EP:n är hyfsad förskonad och går inte att jämföra med i princip något i deras övriga utgivning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 16:07

shifts skrev:Ja, jo, men fusion fanns ju redan i tråden. :roll:

goat76 skrev:Du gör mig lycklig när du nämner Swans och Mogwai, där börjar vi närma oss min typ av musik! :)

Speciellt Mogwai EP:n är hyfsad förskonad och går inte att jämföra med i princip något i deras övriga utgivning.

Jag har i princip allt de gett ut i min skivsamling förutom de senaste skivorna där de mer och mer gått över till elektronisk musik, det var dock ganska länge sen jag lyssnade på dem. Ska se om jag har just den där EP:n när jag kommer hem. :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-11-04 16:42

För ett tag sedan producerade jag som lekman en simpel låt vilken möjligen kan sorteras in under pop om man är generös. Toppfaktorn är förhoppningsvis högre än genomsnittet inom popgenren, jag har i alla fall undvikit kompression så långt det gick. Tyvärr har mitt låtprojekt gått upp i rök när en av mina datorer kraschade, jag hade gärna mixat om låten nu samt kopplat ur vissa effekter som brusar en del och låter så där.

https://drive.google.com/file/d/1msvFobC_NjOu4c0NeYLduSWyBsDtDWVQ/view?usp=sharing
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-04 17:01

Zappa skrev:För ett tag sedan producerade jag som lekman en simpel låt vilken möjligen kan sorteras in under pop om man är generös. Toppfaktorn är förhoppningsvis högre än genomsnittet inom popgenren, jag har i alla fall undvikit kompression så långt det gick. Tyvärr har mitt låtprojekt gått upp i rök när en av mina datorer kraschade, jag hade gärna mixat om låten nu samt kopplat ur vissa effekter som brusar en del och låter så där.

https://drive.google.com/file/d/1msvFobC_NjOu4c0NeYLduSWyBsDtDWVQ/view?usp=sharing

Synd på projektet! :cry:

Baserat på sångtitel och vad det skulle kunna vara för text på den så känns det som det kanske skulle sorteras in under futurepop snarare då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 17:25

För lite mer överblick har jag satt ihop en lista med mina någorlunda popnära låtrekommendationer i grupper i fallande ljudkvalitetsordning (jag smög in Thom Rotella också för ett jämnt dussin och valde ett bättre album med Pat Coil):

Michael Ruff: Wishing Well (Speaking in Melodies, Sheffield Lab)
Flim & the BB's: Just Another Beautiful Day (Neon, DMP)
Pat Coil: More Than the Eye Can See (Just Ahead, Sheffield Lab)

Thom Rotella Band: Patti Cake (Thom Rotella Band, DMP)
Thelma Houston & Pressure Cooker: I've Got the Music in Me (I've Got the Music in Me, Sheffield Lab)
David Benoit ft Diane Schuur: Land of the Loving (This Side Up, GRP)
David Benoit ft Jennifer Warnes: When the Winter's Gone (Urban Daydreams, GRP)
Dave Grusin: Friends and Strangers (Mountain Dance, GRP)

Sting: Moon Over Bourbon Street (The Dream of the Blue Turtles, A&M)
Joe Sample: The Road Less Traveled (Ashes to Ashes, Warner)
Lynyrd Skynyrd: Sweet Home Alabama (Endangered Species, Capricorn)
The Crusaders ft Randy Crawford: Streetlife (Streetlife, MCA)

Det finns dock mycket mer att hämta hos framför allt Sheffield Lab och DMP, men det blir tråkigt att enbart rekommendera alster från de bolagen. Inspelningarna har nästan alltid ungefär samma "sound" eftersom det oftast är samma personal på den tekniska sidan. Albumet Tower of Power Direct (Sheffield Lab) är t.ex. en riktig toppkandidat, åtminstone om man ekvaliserar bort vissa klangliga brister (och har tillräcklig förstärkning eftersom det är felmastrat till en toppnivå om ca -4 dBFS). Jag utmanar vem som helst att spela det albumet på realistiska ljudtrycksnivåer utan att systemet distorderar med runt 120 dB i lyssningspositionen.

Exemplen ovan skiljer sig i grunden inte från de processer som utnyttjas vid inspelning av typisk pop och borde åtminstone tjäna som en fingervisning om vad som är möjligt att åstadkomma ljudkvalitetsmässigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-11-04 17:33

Nattlorden skrev:
Zappa skrev:För ett tag sedan producerade jag som lekman en simpel låt vilken möjligen kan sorteras in under pop om man är generös. Toppfaktorn är förhoppningsvis högre än genomsnittet inom popgenren, jag har i alla fall undvikit kompression så långt det gick. Tyvärr har mitt låtprojekt gått upp i rök när en av mina datorer kraschade, jag hade gärna mixat om låten nu samt kopplat ur vissa effekter som brusar en del och låter så där.

Synd på projektet! :cry:

Baserat på sångtitel och vad det skulle kunna vara för text på den så känns det som det kanske skulle sorteras in under futurepop snarare då?

Futurepop, tja varför inte. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 17:40

Inte alls illa!

(Toppfaktorn är ca 23 dB och du har fullt tryck ned till ca 25 Hz. Jag hade dragit upp högfrekvensen en del och tagit bort lite subsoniskt gunk (under 10 Hz), men detta låter ändå långt bättre än normalt.)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-11-04 18:10

I-or skrev:

Inte alls illa!

(Toppfaktorn är ca 23 dB och du har fullt tryck ned till ca 25 Hz. Jag hade dragit upp högfrekvensen en del och tagit bort lite subsoniskt gunk (under 10 Hz), men detta låter ändå långt bättre än normalt.)

Kul! Håller med om att mer högfrekvens inte hade skadat, jag får prova det helt enkelt! Tack för analysen och tipset.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-04 19:12

Variera baskaggen, tror jag skulle öka entertainmentfaktorn.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-04 20:02

Morello skrev:Jag skulle vilja rekommendera detta popalbum, som låter riktigt hyggligt. Dessutom liras det riktigt bra med ett härligt sväng.

https://www.discogs.com/Joey-DeFrancesco-Joey-DeFrancescos-Goodfellas/master/1000920

Gillar man storbandspop som det lät under 30- och 40-talen är detta album lysande och låter riktigt hyggligt:

https://www.discogs.com/Dick-Hyman-Swing-Is-Here/release/1344607

Någon som lyssnat?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 20:04

petersteindl skrev:Variera baskaggen, tror jag skulle öka entertainmentfaktorn.

Jag fick känslan av att det maskinella i trummorna var en del av meningen med låten.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 20:08

Morello skrev:
Morello skrev:Jag skulle vilja rekommendera detta popalbum, som låter riktigt hyggligt. Dessutom liras det riktigt bra med ett härligt sväng.

https://www.discogs.com/Joey-DeFrancesco-Joey-DeFrancescos-Goodfellas/master/1000920

Gillar man storbandspop som det lät under 30- och 40-talen är detta album lysande och låter riktigt hyggligt:

Någon som lyssnat?

Jag har lyssnat på Dick Hyman-albumet och det är förstås en fantastiskt fin och oerhört naturligt låtande jazz-inspelning (Reference Recordings gör sällan bort sig). Lite väl långt ifrån moderna inspelningar av elektrifierad musik för att kvalificera sig i mitt tycke, dock.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 20:19

Morello skrev:

Någon som lyssnat?

Har lyssnat nu på Dick Hyman – Swing Is Here. Det svänger bra och verkar inte stympad.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-04 20:23

I-or skrev:
Morello skrev:

Någon som lyssnat?

Jag har lyssnat på Dick Hyman-albumet och det är förstås en fantastiskt fin och oerhört naturligt låtande jazz-inspelning (Reference Recordings gör sällan bort sig). Lite väl långt ifrån moderna inspelningar av elektrifierad musik för att kvalificera sig i mitt tycke, dock.

Ja precis, RR håller ofta hög standard. Lyssna gärna på Goodfellas också - tror du gillar albumet!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-11-04 20:25

I-or skrev:
petersteindl skrev:Variera baskaggen, tror jag skulle öka entertainmentfaktorn.

Jag fick känslan av att det maskinella i trummorna var en del av meningen med låten.

Korrekt tolkat!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 20:45

Morello skrev:

Någon som lyssnat?

Inte än, men tror jag kan gilla Hyman!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 20:53

Har lyssnat nu på Joey DeFrancesco ‎– Joey DeFrancesco's Goodfellas.
Det svänger bra och verkar inte stympad. Riktigt bra album. :D
MasVis-grafen är från spår 7. Young At Heart. Från CD Joey DeFrancesco ‎– Joey DeFrancesco's Goodfellas. Vill bara tillägga det.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 09:14

Jag läser rubriken och lyssnar på pop (eller kanske snarast rock) som jag gillar. Då är det huvudsakligen musik från -70-talet med band som Genesis, Pink Floyd, Supertramp, Chic Corea, Mahavishnu Orchestra, Camel, Frank Zappa, Yes m.fl. Och jag tycker inte att det låter trist alls. Tvärtom - det mesta låter jättebra tycker jag. Men så testar jag en Spotifylista med modern listpop.

Och FY FAN vad illa det låter!!! Hur i hel--tte kan någon överhuvudtaget lyssna på denna smörja. Och då menar jag inte själva musiken - där förstår jag att smaken är som baken. Och även jag kan tycka att vissa saker är litet småtrevliga. Men ljudkvalitén. Eller snarare bristen på densamma. Jag har stört mig på loudnesswar när jag köpt remastrade versioner av gamla skivor. Jag stör mig på att när jag lyssnar på viss jazzmusik och viss klassisk, så är den onödigt hårt komprimerad. Men detta med modern listmusik. Jag hade faktiskt ingen aning om hur illa det var ställt. Någon måste göra något...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 09:47

Ja, eller så måste ingen göra något. Om flertalet inte bryr sig eller ens reflekterar över oljudet, så måste ingen göra något.
Det enda jag bryr mig om (egoistiskt måhända) är att den musik jag vill lyssna på håller en hög ljudmässig kvalitet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-05 09:59

Förvisso - men beteendet spiller ju över även på musik jag gillar. Hade det skett isolerat till listmusik, hade jag inte brytt mig. Men även när jag ibland lyssnar på HiFi-listor på Spotify, eller YouTube slås jag av hur mycket av musiken som är onödigt komprimerat. Särskilt av litet nyare musik. Att någon tycker att detta låter jätte- jättebra och gör en lista av det är även det litet obegripligt när man uppenbart hör hur o-skönt det låter, särskilt om man drar på litet. Men som sagt listmusiken verkade vara fullständigt dynamikstympad.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 10:12

Strmbrg skrev:Ja, eller så måste ingen göra något. Om flertalet inte bryr sig eller ens reflekterar över oljudet, så måste ingen göra något.
Det enda jag bryr mig om (egoistiskt måhända) är att den musik jag vill lyssna på håller en hög ljudmässig kvalitet.

Strmbrg, jag hade önskat att du engagerar dig i denna tråd lite mer. Jag vill veta var du står och vad du tycker om de musiktips som kommit från I-or och Morello och om dessa tips har löst dina problem?

Själv har jag i tråden försökt påpeka att jag inte tror att deras tips löser dina problem med hur popmusik i regel låter, och att det helt enkelt är avsaknaden av realismen av att musiken framförs av ett ”band i ett rum” du saknar. Därför har jag försökt påpeka att tipsen som dykt upp må vara rena och snygga produktioner, men att dessa i grund och botten ändå inte skiljer sig från det du ogillar med producerad popmusik, generellt.

Det hela blir dock en gissningslek då du som trådskapare inte engagerar dig i tråden.
Så... har musiktipsen i tråden löst dina problem med hur inspelningar av popmusik låter, eller inte? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 10:15

Nej, jag har inte ens lyssnat på musiktipsen skall erkännas. Jag ber att få återkomma. Förmodligen väntar jag tills jag har en komplett rigg med slutateg installerat. Det lär inte ske förrän i december.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-05 10:20

MichaelG skrev:Att någon tycker att detta låter jätte- jättebra och gör en lista av det är även det litet obegripligt när man uppenbart hör hur o-skönt det låter, särskilt om man drar på litet. Men som sagt listmusiken verkade vara fullständigt dynamikstympad.

Nu är det väl så att när dagens musikkonsumenter lyssnar så vill dom inte "dra på lite". Tvärtom, volymkontrollen rör man inte utan man vill att fonogrammet ska låta högt i sig själv. Instrumentklanger, rumslig upplevelse osv är totalt ointressant, huvudsaken att det finns en melodislinga i gröten av ljud. Basen kan vara ett enda brummande som varierar lite i tonhöjd, röster ska naturligtvis processas i en vocoder så de låter distat och metalliskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-05 10:20

Strmbrg skrev:Nej, jag har inte ens lyssnat på musiktipsen skall erkännas. Jag ber att få återkomma. Förmodligen väntar jag tills jag har en komplett rigg med slutateg installerat. Det lär inte ske förrän i december.

Varför behöver du vänta, du hade ju uppenbarligen endast dina hörlurar när du konstaterade hur trist "popmusik" låter, då kan du väl under samma förutsättningar även bedömma musiktipsen i tråden?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-05 10:56

Strmbrg skrev:Nej, jag har inte ens lyssnat på musiktipsen skall erkännas. Jag ber att få återkomma. Förmodligen väntar jag tills jag har en komplett rigg med slutateg installerat. Det lär inte ske förrän i december.

Du installerade väl ett NAD-steg?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-05 10:58

Jo, men jag avinstallerade det igen och placerade det i vardagsrumsanläggningen. Där tänker jag inte bedöma musik.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi