Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag är åtminstone nöjd med den placebo-effekt den ger mig.
Nattlorden skrev:Hur fungerar det att ha en nål till två skalor? Är där en omkopplare för vilken av skalorna den indikerar?
jonasp skrev:
I elkvalitetsbranschen används begreppet THD oaktat om distorsionen kommer från bakgrunden (elnätet) eller är orsakad av lasten själv.
Strmbrg skrev:Här kan den som vill ta del av vad tillverkaren själv skriver om den nuvarande stora modellen PS-1230.
Jag saknar kunskap att värdera det som skrivs, men det vore intressant med lite kommentarer. Gärna sakliga.
http://www.accuphase.com/cat/ps-1230_e.pdf
Morello skrev:Det där är reklammaterial. Det är nog ingen som ifrågasätter att ifrågavarande apparater levererar 230 VAC, 50 Hz med låg övertonshalt i samklang med reklambladet. Det är i alla fall inte det jag talar om; jag talar om nyttan med att reducera övertonshalten - alldeles oaktat vilken apparat som nyttjas för ändamålet.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Det där är reklammaterial. Det är nog ingen som ifrågasätter att ifrågavarande apparater levererar 230 VAC, 50 Hz med låg övertonshalt i samklang med reklambladet. Det är i alla fall inte det jag talar om; jag talar om nyttan med att reducera övertonshalten - alldeles oaktat vilken apparat som nyttjas för ändamålet.
Vilken, skulle du säga, är nyttan?
Morello skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Det där är reklammaterial. Det är nog ingen som ifrågasätter att ifrågavarande apparater levererar 230 VAC, 50 Hz med låg övertonshalt i samklang med reklambladet. Det är i alla fall inte det jag talar om; jag talar om nyttan med att reducera övertonshalten - alldeles oaktat vilken apparat som nyttjas för ändamålet.
Nytta saknas bortsett från att den även filtrerar bort likspänning*- se tidigare inlägg i ämnet.
* vilket kan göras medelst två kondensatorer och en diodbrygga.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Det där är reklammaterial. Det är nog ingen som ifrågasätter att ifrågavarande apparater levererar 230 VAC, 50 Hz med låg övertonshalt i samklang med reklambladet. Det är i alla fall inte det jag talar om; jag talar om nyttan med att reducera övertonshalten - alldeles oaktat vilken apparat som nyttjas för ändamålet.
Nytta saknas bortsett från att den även filtrerar bort likspänning*- se tidigare inlägg i ämnet.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Strmbrg skrev:
Fråga - finns det något ytterligare du kan tänka dig den skulle kunna hjälpa med om ifall den utrustning man använder inte är så korrekt byggd på strömsidan som du förväntar dig att den bör vara? Om man alltså av någon anledning föredrar att behålla i det avseendet undermålig utrustning istället för att byta upp sig?
MichaelG skrev:Jag har egentligen ingen uppfattning i själva sakfrågan, därtill kan jag för litet. Men - när ett företag tillverkar och marknadsför en produkt vars funktion och beskrivning helt eller delvis strider mot etablerad vetenskap, är det väl rimligt att förhålla sig skeptisk intill dess att företaget ifråga redovisar på vilket sätt det inte strider mot etablerad vetenskap alternativt på vilket sätt etablerad vetenskap behöver uppdateras. När en produkt konstrueras för att ge lägre distorsion, högre signal/brusnivå, högre effekt, etc är det inga problem att på ett rimligt sätt beskriva hur detta är gjort och även förklara resultatet inom ramen för vetenskaplighet. Men så fort förklaring ska ges till kryobehandlade kablar, nyttan av nätsladd för jättemycket pengar, effekten av kabellyftare, etc så är "man" tvungen att lämna ramen för vetenskaplighet. Detta gör åtminstone mig skeptisk.
jansch skrev: MEN om man påstår att ljudet från Hifi anläggning "blir transparantare", "mer svärta","fastare bas", "mer artikulerat", "nu framträder detaljerna" och annat nördskit som är typiskt hifi woodo är det ren lurendrejeri.
Harryup skrev:Det är elementärt att man i princip inte kan bevisa att saker inte kan förekomma. Däremot om man påstår att den skall göra något generellt så kan det ju vara lika omöjligt att uppfylla.
Harryup skrev:Det är elementärt att man i princip inte kan bevisa att saker inte kan förekomma. Däremot om man påstår att den skall göra något generellt så kan det ju vara lika omöjligt att uppfylla.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster