Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:För mig är "bra ljud" en total förutsättning, Hur bra musiken än är kompositionsmässigt så måste ljudet vara tilltalande för att jag skall bry mig.
Då erkänner du ju att du inte är musikintresserad - bara ljudintresserad.
...
Jag erkänner att jag blev misstolkad. Och även att jag kan ha orsakat misstolkningen själv. Och formulerar därför om:
Bra ljud (vad det nu innebär) är en total förutsättning för mig. Dock inte den enda.
Dålig musik (vad det nu innebär) med bra ljud (vad det nu innebär) vill jag inte lyssna på.
Bra musik med dåligt ljud vill jag inte lyssna på.
Bra musik med bra ljud är det enda jag vill lyssna på.
Undantag:
Jag kan mycket väl lyssna på bra musik med dåligt ljud om det sker via en laptops inbyggda högtalare eller så. Det kan funka.
Jag kan mycket väl se på film under samma förutsättningar. Det finns inget färdigt resonemang bakom varför, men jag kan konstatera att så är det.
Men dåligt ljud via en god anläggning blir av någon anledning svårt för mig att acceptera. En gissning är att mina krav och förväntningar "triggas upp" när jag lyssnar via den goda anläggningen och att det renderar i en distraktion som inte uppstår då det spelas via en laptop eller liknande.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.