Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:goat76 - jag började inte lyssna på rock(/metal/etc) på allvar innan jag fann mig med högtalare som var bra nog att kunna fixa att lösa upp det. Det var liksom ett "aha - är det därför folk gillar det?" om jag överdriver lite.
Strmbrg skrev:[...]
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
goat76 skrev:Högtalarna har ingen aning om vad musiken består utav, varken om det är en, tre eller hundra instrument som spelas på inspelningens tvåkanalsspår.
Strmbrg skrev:Hm, man kan ju kanske bortse från VILKEN musik som är enkel respektive komplex ljudmässigt.
Om man vill det alltså. Vill man inte bortse från det så blir det kanske svårare att bortse från det.
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Så kan det vara.
Inte bara kan vara, det är så...
Strmbrg skrev:Hm, man kan ju kanske bortse från VILKEN musik som är enkel respektive komplex ljudmässigt.
Om man vill det alltså. Vill man inte bortse från det så blir det kanske svårare att bortse från det.
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
PerStromgren skrev: Min poäng är att man lättare hör denna distorsion om instrumenten är kända av lyssnaren, vilket är enklare om de inte har passerat en massa, ibland okända, musikaliska distorsionslådor. Jag har dock full respekt för att de som har tung rockmusik som favvo hör "igenom" anläggningen om de är vana.
PerStromgren skrev:goat76 skrev:Högtalarna har ingen aning om vad musiken består utav, varken om det är en, tre eller hundra instrument som spelas på inspelningens tvåkanalsspår.
Nej, men lyssnaren har det, vilket är poängen!
Om lyssnaren kan höra dessa enskilda instrument eller inte, har att göra med överföringen i sin helhet, där lyssnarens anläggning (och rum) har en stor del. All sorts distorsion ställer till det. Min poäng är att man lättare hör denna distorsion om instrumenten är kända av lyssnaren, vilket är enklare om de inte har passerat en massa, ibland okända, musikaliska distorsionslådor. Jag har dock full respekt för att de som har tung rockmusik som favvo hör "igenom" anläggningen om de är vana.
Jag och Strömmis har liknande preferenser för musik, och dessutom liknande anläggningar, ska sägas.
music4ever skrev:Strmbrg skrev:Hm, man kan ju kanske bortse från VILKEN musik som är enkel respektive komplex ljudmässigt.
Om man vill det alltså. Vill man inte bortse från det så blir det kanske svårare att bortse från det.
Bortser man från det så kanske det blir lättare att koncentrera sig på själva frågan om huruvida all musik är lika svår att återge ur ett detaljupplösningsperspektiv eller inte.
"Detaljupplösningg" är ju inte allt. Om en låt har en basslinga som spelas kring säg 25 hz, och högtalarna inte kan återge det så spelar ju inga "detaljer" i världen någon roll om en stor del av låten inte ens återges.
Baffel skrev:[...] Så dyra högtalarkablar verkar ju fullständigt meningslöst i alla fall.
Baffel skrev:Hursomhelst. Högtalarkablar . Jämfört Biltemas 1,5 mm
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022320
Vs ett par dyra som tydligen gick på flera tusentals kronor nya (ska kolla upp vad de heter )
Jag och polaren testade med olika högtalare och förstärkare . Hyfsad utrustning , singel end rörförstärkare KT 88 slutrör + högtalare Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand. Resultat . Hörde absolut precis 0 skillnad på ljudet. Nada. Så dyra högtalarkablar verkar ju fullständigt meningslöst i alla fall.
Harryup skrev:En av de största anledningarna till mässjazz är att rummen ofta är dåligt isolerade ifrån varandra och skall man spela något annat så måste man turas om och det vill man inte om man betalt en hyra som kostar skjortan för ganska få timmar av ljud i montern.
Strmbrg skrev:Mäss-lyssning är meningslöst, tycker jag.
Det ger ingenting utöver att man hör hur det låter med den musik som spelas i den lokal som den spelas och från den plats man befinner sig på.
Vad är det jag skall bedöma? Just det eller en anläggning?
En väldigt intressant sak är att när jag oavsett på mässa eller i butik bett om storskalig symfonisk musik: Det finns inte.
Numera är det ju betydligt enklare eftersom man rattar fram något önskvärt från exempelvis Tidal.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Mäss-lyssning är meningslöst, tycker jag.
Det ger ingenting utöver att man hör hur det låter med den musik som spelas i den lokal som den spelas och från den plats man befinner sig på.
Vad är det jag skall bedöma? Just det eller en anläggning?
En väldigt intressant sak är att när jag oavsett på mässa eller i butik bett om storskalig symfonisk musik: Det finns inte.
Numera är det ju betydligt enklare eftersom man rattar fram något önskvärt från exempelvis Tidal.
Du var ju inne på Sheraton, 2010 eller 2011 eller 2012, då jag demade Bremen 3D8. Då spelade jag en del klassiskt, bl.a. Mahlers 4 symfoni. Vet inte om du minns.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Mäss-lyssning är meningslöst, tycker jag.
Det ger ingenting utöver att man hör hur det låter med den musik som spelas i den lokal som den spelas och från den plats man befinner sig på.
Vad är det jag skall bedöma? Just det eller en anläggning?
En väldigt intressant sak är att när jag oavsett på mässa eller i butik bett om storskalig symfonisk musik: Det finns inte.
Numera är det ju betydligt enklare eftersom man rattar fram något önskvärt från exempelvis Tidal.
Du var ju inne på Sheraton, 2010 eller 2011 eller 2012, då jag demade Bremen 3D8. Då spelade jag en del klassiskt, bl.a. Mahlers 4 symfoni. Vet inte om du minns.
Mvh
Peter
Jo det stämmer. Jag minns det nu. Fascinerande att du minns att du spelade just Mahlers 4.
Strmbrg skrev:Dr Steindl:
Jag har inte lyssnat på dina exempel eftersom jag känner flera av dem hyfsat väl sedan tidigare. Så de är alltså inte alls ignorerade.
Man kan självklart definiera enkel, svårlyssnad, komplex, lättillgänglig, banal, allvarlig, mångtydbar eller lite vad som helst. Och dessutom definiera det på lite olika, mer eller mindre genomtänkta vis.
Min utgångspunkt just i den här tråden var enbart att tala om "enkel - komplex" utifrån perspektivet på ljudkomplexitet.
Alltså inte utifrån exempelvis vilka och hurdana psykologiska effekter musik kan ge hos en lyssnare. Ej heller huruvida och i vilken grad musik av olika slag kan skapa associationer till skeenden, så som programmusik är tänkt. Sådant är intressant, men det var inte det jag hade i åtanke.
Den musik du anger (den som jag känner till alltså) klassar jag som komplex ur ett ljudperspektiv. Det vill säga att musiken består av:Många instrument som spelar samtidigt
Många likadana instrument som spelar samtidigt
Många olika instrument som spelar samtidigt
Flera olika samtidiga stämmor/melodislingor
Instrument på olika avstånd från mikrofoner
Instrument på olika platser i en ljudreflekterande, ljudabsorberande och ljuddiffuserande stor lokal
Kanske specifikt till dem som lätt blir störda av en intolkad attityd i mina inlägg:Det jag funderar över eller har som agenda är INTE huruvida viss musik är på något vis mer "högtstående" ur någotslags fisförnämt "sanningsperspektiv".
INTE huruvida de personer som föredrar viss musik är mer högtstående.
INTE huruvida jag är en bättre människa än du som lätt blir störd av det jag emellanåt skriver.
Jag kan emellanåt studsa omkring till Peps Persson, digga Alice Cooper titta på något klipp med Keith Moon eller George Clinton. Exempelvis.
Jag kan samtidigt förstå reaktioner på mina inlägg som tolkar dem som socialt positionerande, nedklankande och självförhävande. Jag förstår det eftersom den typen av människor som agerar i sådana syften finns. De är nog inte ens särskilt få utan kanske är de i majoritet i samhället. Vet ej. Men jag är medveten om att det förekommer.
Utifrån den ofta socialt bevakande, lättkränkta och infektionsbenägna stämning som råder i samhället så blir det såklart svårt att ernå trovärdighet för den som bara är ute efter att föra resonemang och fundera över hur saker förhåller sig, och gör just det, UTAN att blanda in socialiserande syften i tankar och handlingar.
Emellanåt känns den ambitionen närmast hopplöst utsiktslös.
Men skam den som ger sig.
jansch skrev:Kanske dumt att kommentera men det är tvärt om....
"kring 25Hz" är det nästan bara kyrkorgel, syntar och piano som kan spela (på ett piano är lägsta tonen 27,5Hz). Vanlig 4-strängad elbas har 41,2Hz som lägsta ton.
Strmbrg skrev:Ja, här sitter man och lyssnar på lite stråkorkestermusik av njutbar och melodisk typ.
Lyssnar och funderar.
När jag lyssnar på sådan här musik så blir upplevelserna olika beroende på om jag stänger av andra aktiviteter eller ej. Typ, läser eller skriver.
Musiken är såpass innehållsrik avseende smådetaljer, rumsljud, övertoner, multimelodi- och instrumentmix, att mycket går perceptivt förlorat när jag samtidigt sysslar med annat. Lägger jag ihop laptopen så ökar perceptionen av detaljerna.
Lyssnar jag på mindre komplex musik så blir inte förändringen så stor när jag både sysslar och lyssnar som när jag bara lyssnar.
Utifrån detta så undrar jag om det inte även är så, att den här ljud-komplexa musiken ställer högre krav på anläggningens förmåga till detaljåtergivning.
Jag skriver inte alls detta i syfte att racka ner på personer som gillar viss musik. Det vore både lågt och främmande. Nej, det är hur det förhåller sig som intresserar mig.
Enkelt uttryckt:
Om musiken inte innehåller särskilt mycket av små-ljud, inte framförs av massor av instrument i en lokalklang och inte består av mängder av parallella stämmor, ja då finns det ju rimligtvis inte så mycket att "lyfta fram". Den extremt högupplösande anläggningen ger inte så mycket extra.
Nu bortser jag från baskapacitet och ljudtrycksdito, vilket såklart kan vara egenskaper som inverkar på den mesta musik.
music4ever skrev:jansch skrev:Kanske dumt att kommentera men det är tvärt om....
"kring 25Hz" är det nästan bara kyrkorgel, syntar och piano som kan spela (på ett piano är lägsta tonen 27,5Hz). Vanlig 4-strängad elbas har 41,2Hz som lägsta ton.
Ja, och? Folk lyssnar på elektronisk musik.
Användare som besöker denna kategori: dewpo, Google [Bot] och 27 gäster