Ragnwald skrev:Alternativ 3 så klart. Visar en FE-test att man kan komma närmre originalet, så ska anläggningen bytas, eller va?

Njae... Det duger inte som argument för alternativ 3.
Dessutom vet jag inte om det är F/E-lyssning du menar nr du skriver "F/E-test"? (ett "F/E-test" kan ju vara vilken mätning som helst, med eller utan betydelse för hur något uppfatts med öronen.)
Att bry sig om anläggningens återgivning betyder hur som helst inte att man är intresserad av apparaterna som något annat än musikförmedlare. Snarare betyder det att man är intresserad av dem som just musikförmedlare, det vill säga är intresserad av musiken främst. Man är ju som typ1 intresserad av att apparaterna skall fungera för det de är avsedda (att återge musiken man har på sina fonogram).
Låt mig hursomhelst påminna om ett stycke från första inlägger i tråden:
iö skrev:Alternativ 1 betyder INTE att man struntar i hur det låter. Det betyder snarare att man bryr sig väldigt mycket om återgivningen - för musikens skull!
Kort sagt: Att man har sina fonogram i åtanke när man vill hem och spela.
Frågan om man tillhör 1 eller 3 kan bara röstaren själv avgöra.
Om man känner att intresset för apparaterna beror nästan uteslutande av att man vill höra musiken genom dem, så är man nog 1. Även om det leder till att man bryr sig väldigt mycket om apparaterna på grund av att man vill att de skall återge musiken så bra som möjligt.
Men om man dessutom tycker att apparaterna är intressanta i sig, som apparater, kan man vara 3.
(Och tycker man att apparaterna är det dominerande intresset, och upplever att man i sitt eget medvetande "lyssnar på sin anläggning" när man spelar, snarare än lyssnar på musik, så är man typ2.)
Jag tror faktiskt att det är rätt lätt för de flesta att "känna" hur de närmar sig hifi-intresset.
Den som, som jag, är typ 1 vet det nog rätt bestämt tror jag. Det känner man ju hur det riktigt spritter i kroppen när man kommer hem med senaste skörden fonogram, och bara väntar på att få spela dem och träda in i deras olika världar...
Vh, iö
- - - - -
PS. Däremot tror jag det kan bli svårare att dela upp grupperna 1 och 3 imorgon...

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).