Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vem är du?

Jag har min anläggning för att kunna spela mina älskade fonogram/min älskade musik!
77
55%
Jag har mina fonogram för att kunna spela min älskade hifi-anläggning, med alla sina fina tillbehör!
10
7%
De är i princip lika stora delar av min hobby. Jag känner samma passion för apparaterna som till musiken.
53
38%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:05

manger skrev:
JTarnstrom skrev:Prylarna är vägen, musiken är målet. Det hindrar inte att jag blir lite förälskad i apparater som gör att jag får den där musikaliska kicken jag är ute efter.

Tärnström

Instämmer!

Det låter som om ni är ettor båda två.

Eller vad tyckte ni själva?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 21:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 21:06

Någon mer än jag som fått en känsla av att en del medlemmar vid forumet varken är intresserade av musiklyssning eller hifi-apparater(på teknisknivå eller prylnivå), men använder forumet som en kanal för "chatt" och umgänge via internet. Inget fel i det; bara en reflektion. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:07

Jag har inte upptäckt någon sådan person.

Vh, iö

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 21:23

IngOehman skrev:
manger skrev:
JTarnstrom skrev:Prylarna är vägen, musiken är målet. Det hindrar inte att jag blir lite förälskad i apparater som gör att jag får den där musikaliska kicken jag är ute efter.

Tärnström

Instämmer!

Vh, iö

Jodå, solklar etta.

Tärnström

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 21:30

IngOehman skrev:Kort sagt: Du har svårt att välja mellan de två! :wink:

Ok, du har rätt så till vida att jag vill inte välja bort något av det som för mig är kära hobbys lika väl som jag inte vill välja bort några andra hobbyn för den delen heller och här slutar alla likheter.

Men du skrev så här i din första post:

IngOehman skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ.

så om du ser riktigt noggrant i min första post så har jag inte svårt att välja mellan alternativ 1 & 2, men det beror på om jag ska låta min "andra" hobby få råda, jag menar att jag har inte alls svårt att välja o det var detta jag menade att jag vet också om. :D

Nu blev valet alt.3 därför att jag värdera min elektronik o skapar hobby som inte har direkt med audio nödvändigtvis att göra, jag gjorde alltså ett val sett ifrån mitt perspektiv mera än kanske hur du hadde tänkt det? :P

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2006-03-17 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 21:32

IngOehman skrev:Det låter som om du är en 1, eller är du en 3?

...som också är till viss del ett DIY forum!

mvh Michael

Jajamensan!

Därför gör den som tycker lika mycket om att fippla med prylarna (köpa nytt, ändra, bygga eller meka), som man uppskattar att lyssna på musiken, helt rätt i att rösta 3!

Vh, iö

Oj här går det fort i tråden ikväll, men YES, vi är överens! :D

mvh Michael

PS. Ta mina tolkningar med en gnutta salt! :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:53

Jag tycker att resultatet från omröstningen så här långt är mycket intressant.

Jag tror numera att Faktiskt-deltagarna INTE är representativa för ett medelsnitt av alla HiFi-människor. :o

Tror jag startar en omröstning i morgon också, som nystar lite vidare...
Då tror jag att jag riktar in mig mera på återgivningsaspekten. (Fick just en flash back... Har jag startat en sådan tidigare någon gång?)

Allt nog och medan: Den här rösttråden får förstås fortgå. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-03-17 21:56

Finns omröstningar på HF? Skulle vara kul att se skillnaden, eller likheten :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 22:39

Om det blir väldigt olika resultat kan det förstås också bero på huvuddelen av de typ 2 som finns här är för blyga för att säga det. Jag tror ju tyvärr att det finns enstaka som ser ned på typ 2, och då kan det kännas mindre kul att räkna sig det. :(

Några hade dock modet, all heder till er! :P

Fast å andra sidan är ju röstningen anonym, om man inte väljer att säga något, så...

Eventuella typ 2 som finns på hifi-forum kanske är modigare? Då är det svårt att veta om en eventuell större andel röster beror på det, eller på att de verkligen är flera räknat i %.

Det är förstås svårt att dra några slutsatser överhuvudtaget från omröstningar som folk både kan välja att tala osanning i, och dessutom välja att inte rösta i alls. :?

Så man får nog mest se dem som en kul grej. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 22:44

Morello skrev:Någon mer än jag som fått en känsla av att en del medlemmar vid forumet varken är intresserade av musiklyssning eller hifi-apparater(på teknisknivå eller prylnivå), men använder forumet som en kanal för "chatt" och umgänge via internet. Inget fel i det; bara en reflektion. :)

Den känslan är befogad, jag har också fått den i några enstaka fall.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-17 22:48

IngOehman skrev:
manger skrev:

Tärnström

Instämmer!

Vh, iö

OK då...

Musik är underbart! Men pianist som jag varit så vet jag att instrumentet måste fungera klanderfritt, annars infinner sig inte magin...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 22:50

lasselite skrev:Finns omröstningar på HF? Skulle vara kul att se skillnaden, eller likheten :D

Är frågan densamma så går det att jämföra. Tror inte att jag har sett någon liknande fråga där.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-17 23:08

Alternativ 3 så klart. Visar en FE-test att man kan komma närmre originalet, så ska anläggningen bytas, eller va? :?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 23:12

Ragnwald skrev:Alternativ 3 så klart. Visar en FE-test att man kan komma närmre originalet, så ska anläggningen bytas, eller va? :?

är det inte bättre att försöka få ett bra ljud istället för att försöka få det låta som original?(originalljudet är ju tydligen under all kritik enligt några trådar här på faktiskt) :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 23:13

Jag röstade ju 1 gång på alt 3 och några gånger på alt 2 så omedvetet är jag nog en 2:a. Jag tycker nog egentligen att prylarna är roligast. Jag diskuterar sällan musik utan nästan bara prylarna. Gör vi inte det på dessa forum? Det var för att diskutera prylar jag startade hififorum.nu i alla fall när magasinet la ner diskussionerna. 8)

Det är sällan jag kan sitta och njuta av musik nån längre stund utan att tänka på vad som kan "tweakas" eller om det kanske skulle låta bättre i circle surround eller med några andra högtalare. :oops:

Det förstör en del av upplevelsen, jag avundas de som bara njuter av musiken/filmen utan en tanke på grejorna.

Ingvar kan vara lugn, jag ska bara rösta en gång i fortsättningen om nu inte mjukisalternativen väger över förståss :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 23:15

Självklart är det prylarna! När man ser på detta! :P

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 23:19

Ehh :?: Jag kanske menade denna?!
:?:

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 23:25

Ragnwald skrev:Alternativ 3 så klart. Visar en FE-test att man kan komma närmre originalet, så ska anläggningen bytas, eller va? :?

Njae... Det duger inte som argument för alternativ 3.

Dessutom vet jag inte om det är F/E-lyssning du menar nr du skriver "F/E-test"? (ett "F/E-test" kan ju vara vilken mätning som helst, med eller utan betydelse för hur något uppfatts med öronen.)

Att bry sig om anläggningens återgivning betyder hur som helst inte att man är intresserad av apparaterna som något annat än musikförmedlare. Snarare betyder det att man är intresserad av dem som just musikförmedlare, det vill säga är intresserad av musiken främst. Man är ju som typ1 intresserad av att apparaterna skall fungera för det de är avsedda (att återge musiken man har på sina fonogram).

Låt mig hursomhelst påminna om ett stycke från första inlägger i tråden:

iö skrev:Alternativ 1 betyder INTE att man struntar i hur det låter. Det betyder snarare att man bryr sig väldigt mycket om återgivningen - för musikens skull!
Kort sagt: Att man har sina fonogram i åtanke när man vill hem och spela.

Frågan om man tillhör 1 eller 3 kan bara röstaren själv avgöra.

Om man känner att intresset för apparaterna beror nästan uteslutande av att man vill höra musiken genom dem, så är man nog 1. Även om det leder till att man bryr sig väldigt mycket om apparaterna på grund av att man vill att de skall återge musiken så bra som möjligt.

Men om man dessutom tycker att apparaterna är intressanta i sig, som apparater, kan man vara 3.

(Och tycker man att apparaterna är det dominerande intresset, och upplever att man i sitt eget medvetande "lyssnar på sin anläggning" när man spelar, snarare än lyssnar på musik, så är man typ2.)

Jag tror faktiskt att det är rätt lätt för de flesta att "känna" hur de närmar sig hifi-intresset.

Den som, som jag, är typ 1 vet det nog rätt bestämt tror jag. Det känner man ju hur det riktigt spritter i kroppen när man kommer hem med senaste skörden fonogram, och bara väntar på att få spela dem och träda in i deras olika världar... :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Däremot tror jag det kan bli svårare att dela upp grupperna 1 och 3 imorgon... :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 23:32

:D Naturligtvis är detta den största drivkraften!!!

Bild

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 23:36

Fy på dig nefilim...besudla denna ädla tråd med snask och vämjelse :?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-17 23:38

Vem provar Bladelius denna gången?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 23:42

Sanny_X skrev:Vem provar Bladelius denna gången?

Det var en "STORTEST" vilket innebär flera provare, Bryngelsson, Meyer-Lie och Johansson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 23:47

sanny_x

Blandar du inte hip Mifi&Musik med High Fidelity? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-18 00:02

Mycket möjligt, är det någon skillnad? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-03-18 01:52

Solklar etta!

Jag vill lyssna på musik och njuta av upplevelsen så mycket som möjligt. Vilka apparater jag använder för detta är tämligen ointressant så länge de gör sitt jobb. Att byta apparater för sakens skull är mig helt främmande. Något enstaka felköp (=stod inte ut med ljudet) och en pensionerad CD-spelare har varit upphov till mina byten. I övrigt har det enbart handlat om kompletteringar.

Jag har däremot tvingats uppbåda ett visst apparatintresse för att få en susning om vilka komponenter som kan tänkas vara köpvärda. Till min glädje har jag dock funnit att skillnaden i möjligt välljud mellan rimliga pengar och riktigt stora pengar är relativt marginell (om man bortser från stoort ljud i stoora rum och det sista djupet i basåtergivningen).

Sedan andra hälften av -80-talet har jag kanske lagt ner totalt 40 Kkr (i varierande penningvärden) på hifi-prylar. En del nytt och en del begagnat. Detta gör att jag idag sitter med tre anläggningar. En inte så tokig till mina syntar och datorer, en ganska bra i vardagsrummet och en riktigt trevlig i gillestugan.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-18 01:55

IngOehman skrev:Den som, som jag, är typ 1 vet det nog rätt bestämt tror jag. Det känner man ju hur det riktigt spritter i kroppen när man kommer hem med senaste skörden fonogram, och bara väntar på att få spela dem och träda in i deras olika världar... :P

Så här känner jag mig precis också faktiskt! :)

En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?

Finns det något uns av tillfredsställelse att du lyssnar på en skapelse du lyckats få fram gott resultat, eller är det helt bortslaget... dvs, du ställer det nya högtalar paret på sina platser men lyssnar först en annan gång när själva intresset för att enbart avnjuta musik infinner sig?

Ja, vad säger konstruktören själv? :)

Obs! Jag har inga baktankar utan är rent nyfiken, själv om och när jag konstruerar något så är jag ute efter den ultimata sanningen/korrektheten vilket innebär att jag inte skulle hålla på "tweaka" i vanlig mening som en del audiofiler håller på, för när jag nått resultatet jag satt upp som mål så är jag färdig o då är det bara ren musik njutning som gäller. Dock till en början skulle jag känna stor tillfredsställelse över en lyckad konstruktion som dock skulle avta med tiden förståss.

Du får kanske hitta på ett special alternativ till mig som jag kan rösta på? :P

mvh Michael

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-18 02:00

Nefilim skrev:Ehh :?: Jag kanske menade denna?!
:?:

Bild

Hah.. :lol: finns ju en viss liknelse mellan bilderna! :P

mvh Michael

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-18 08:46

Solklar 2:a. Jag är pryltokig och fullständigt älska elektroniska prylar :oops: Vi får se om det vänder nu när man hittat rätt när det gäller högtalare. Visserligen har det redan börjat vända men prylarna är roliga 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-18 11:39

Margaux skrev:tre

Det är inte konstigare än att en pianist älskar sin flygel, ryttaren älskar sin häst, mannen älskar sin hustru...

Flygeln och hästen förstår jag, men du tappade mig med det där sista. Kan du förklara den analogin? Eller var det ingen analogi?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 11:49

Jag funderade ett tag på det här.

Jag är visserligen fascinerad av apparater i allmänhet men jag tycker å andra sidan att det är urtråkigt att sitta och jämföra CD-spelare till exempel.

Och att jag använder en Philips-CD 160 från 1987 borde väl säga en del. Jag byter inte apparater bara för att ha en nyare om jag inte märker någon signifikant skillnad (men om jag hade haft råd så skulle jag ha köpt en 668 förstås :wink:) jag tycker till och med det är lite kul att CD-spelaren är så gammal.

Jag kan förstås inte låta bli att tänka på och glädjas över att jag nu har så bra högtalare, men om jag inte fick spela musik på dem, vad skulle jag då ha dem till?

Sinussvep. :wink:

Nä jag röstar på alternativ 1

Även om jag tycker det är intressant med maskiner så är det ju roligt just för att man kan göra saker med maskinerna, annars är de ju meningslösa.

Vh :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi