Håller ni med om detta påstående, eller tycker ni tvärtom

Moderator: Redaktörer
MP skrev:Matså: Vem resonerar så ?
mats skrev:Nja rätt många tex vissa här och dom på hififorum säger att vinyl är mycket bättre än cd. Man läser ju att många slänger sina cdapparater för vinyl is the game![]()
Nefilim skrev:Vad är bättre? plättar eller pannkaka?
Nefilim skrev:Kanske är det så att vinylen har en "harmonisk distorsion" som tilltalar oss?
Morello skrev:Nefilim skrev:Vad är bättre? plättar eller pannkaka?
En subjektiv fråga, vilket inte frågan om huruvida CD elelr vinyl är bäst är.
Svante skrev:Det är förstås tillåtet att gilla det man vill, men CD-mediet är nog i alla väsentliga avseenden överlägset vinylmediet, om man ser det som transportör av en signal från studio till hemmet. Jag skulle vilja gå så långt att säga att MP3, rätt kodat, är överlägset vinyl. Fast nu får jag nog på pälsen...
Svante skrev:
Jag är övertygad om att de positiva recensioner som vinylskivor får beror på en av dessa faktorer:
1: Vinylskivor mastras på ett annat sätt än CD. Det är alltså olika inspelningar som lagras på medierna, typiskt.
2: Man har en placebopreferens för vinylskivorna. Det är kanske trevligare att dra igång en vinylskiva, fodralen är stora och snygga, eller att man inte vill att det ska låta sämre, eftersom man har så mycket vinylskivor. Och så säger ju "alla" att de låter bättre.
3: Man reagerar positivt på brus, knaster, svaj och distorsion. CD-mediet är ju bättre i alla dessa avseenden, vilket gör att vinylen kan identifieras. Detta kombineras med förväntningar enl. 2 på vilket som är bäst.
mats skrev:Jag menade som typ med en vanlig tv så ser man (cd) och med projektor så är man ett med filmen aoo.
Digitaltekniken handlar om ettor och nollor och även om det inte är hörbart (annat än rumsinformation, avklingning av cymbaler och liknande om man lyssnar i lurar) så är ljudet mer fragmentariskt än det som kommer från vinylen. För min del är digitaltekniken mer av ett illusoriskt trick medan vinylen, den analoga tekniken, är en mer trogen avbild av verkligheten.
JohanS skrev:Att folk hör kvantiseringsbruset på en CD verkar inte så troligt. Däremot tror jag att de illustrationer som brukar användas till att förklara DA-omvandlingen bidrar till åsikter som att det låter "upphackat", "fragmentariskt" osv. Man hör det man tror att man ska höra.
Hur vanligt är det egentligen att det är olika mastringar för vinyl och CD? Det känns ju som en blåsning om det finns bra inspelningar där ute, men att de inte kommer ut på det medium som kan förvalta det bäst*.
* av vinyl och CD då...
JTarnstrom skrev:Jag får plocka fram min gamla Marantz 63 Ki igen. Där kan man definitivt höra "fnas i kanterna" av ljudet. Kan ju i och för sig vara materialet som inte är fullgott, men jag hörde det på flera plattor. Och det handlar enbart om lyssning i lurar (Sennheiser och Musical Fidelity X-Can V2).
Men, hörbart eller ej, frågan är vad det har för betydelse ur ett psykoakustuskt perspektiv. Det skulle inte förvåna mig om mätningar skulle visa att vår hjärna får jobba lite hårdare när den processar digitalt material än vad den gör med analogt. Såg att herr Öhman även verkar ha på fötterna när det gäller det psykoakustiska. Skulle vara intressant att veta om sådan forskning existerar.