Stämmer detta påstående att vinyl är bäst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Stämmer detta påstående att vinyl är bäst!

Inläggav matså » 2006-03-17 22:53

Men som ni vet så är vinyl mycket bättre än cd, då ljudmässigt. När man lyssnar på vinyl så är man ett med musiken. Cd hör man bara musiken, även om cd är bra inspelad.

Håller ni med om detta påstående, eller tycker ni tvärtom :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 22:58

Ett mycket konstigt och dogmatiskt påstående. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 23:08

Matså: Vem resonerar så ?

8O
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-17 23:12

MP skrev:Matså: Vem resonerar så ?

8O

Nja rätt många tex vissa här och dom på hififorum säger att vinyl är mycket bättre än cd. Man läser ju att många slänger sina cdapparater för vinyl is the game 8)

Det är inte jag som påstår det, men det känns som en trend att vi skall överge cd till vinyl. För vinyl har bättre ljudkvalite mer feeling
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 23:14

mats skrev:Nja rätt många tex vissa här och dom på hififorum säger att vinyl är mycket bättre än cd. Man läser ju att många slänger sina cdapparater för vinyl is the game 8)

Man kan ju tycka vinyl låter bättre, men det behöver ju inte göra det :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 23:23

Nja för en del är väl fysiska känslan i att pilla med vinylformatet mer äkta, men hemligheten med de ibland förekommande fall där vinylutgåvan upplevs som bättre handlar nog mestadels om mastring och komprimering som framgått bra av tidigare inlägg.

För avläsning av ett vinylfonogram medelst en sedvanlig pickup lämnar mediet en hel del att önska i jämförelse med den grop-penetrerade aluminiumfolieplastbiten.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 23:47

Jag reagerar lite på frasen "med CD hör man bara musiken", i originalinlägget.

Det är väl som i verkligheten det? Om man bara hör musiken är det väl perfekt?

På vilket sätt kan man av originalinlägget inse vilket system som skall framstå som det bättre?

Jag tycker att det låter som utmärkt att höra "bara musiken", och jag har svårt att inse att det finns något bättre sätt att bli ett med den.

Eller skall det läsas:

"med CD hör man bara musiken - men inte lokalen"?

eller,

"med CD hör man (bara) musiken, men man känner den inte!"

eller,

"med CD hör man (bara) musiken, men man kan inte bli ett med den".

Jag undrar jag... :?

Vh, iö

- - - - -

PS. De som argumenterar att Vinyl är bättre - nämligen för att det är helanalogt, skall veta att de vinylskivor som gjorts sedan ungefär 1980 nästan undantagslöst är digitaliserade.

Även om det står att en analogbandspelare har använts så använder man för graveringen en digital delay, motsvarande CD-systemet. Detta för att man skall gravera lite fördröjt så att spårframmatningen skall fungera. Annars riskerar man att gravera starka dynamiktoppar över förra varvets gravyr. :(
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-18 00:25

Ingvar nu skall du inte missförstå mästaren så. Jag menade som typ med en vanlig tv så ser man (cd) och med projektor så är man ett med filmen aoo. Förstår du?

Förresten det är bara en känsla för många tycks gå över till vinyl.

Jag skrev så för att få er att reagerar " nu jävlar skall de den där mats få"

Och om ni håller med såklart. Gå nu och lägg er ungjävlar för vi sklal upp tidigt imorgon :D

och det där var min morsa som kom in

Är lite trött

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-18 00:29

dessutom går vinyl högre upp i hz. Cdmediet vad jag har hört är mer sterilt. Vinyl har mer känslan.

Fast jag är nöjd med cd om vi pratar bra mastrat. Så jag tänker inte gå tillbaka

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-18 00:32

"Men som ni vet så är vinyl mycket bättre än cd, då ljudmässigt..."
Det är du som säger så.
Däremot så har många uttryckt en åsikt att de hellre lyssnar på vinyl. Jag är benägen att hålla med.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-18 00:39

Ngn klok man förklarade detta för mig (skyller på Jax) att vinyl kan aldrig bli så bra och högupplöst som en cd kan bli. Samplingsteoremet var med där nånstans, minns jag. Men då skall man komma ihåg att det oftast är så att de bästa inspelningarna finns förvaltade för oss konsumenter på vinyl, inte på cd. Därför kan man tro att vinyl är bättre än cd; som inspelning ja (oftast), men inte som medium.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-18 00:39

Kanske är det så att vinylen har en "harmonisk distorsion" som tilltalar oss?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-18 00:50

När man säger att vinyl är bättre än CD så lägger man nog en hel del känslomässiga aspekter i det. Själv tycker jag tvärtom, CD är bättre än vinyl men det är under förutsättning att man utnyttjar CD-mediet optimalt vilket man knappast gjort de senaste 20 åren. Vinyl låter ofta bättre idag då mastringen inte är lika våldsam vilket kan leda folk till att tro att vinyl är överlägset. Som sagts ovan så har vinylen fått sitt ljud genom digitala processer oxå.

Kanske ger vinyl en falsk känsla av autenticitet med "rumskänslan" från motorns rumblande? Eller distortionen som är ganska hög? Den höga brusnivån fungerar som lugnande dither?

Jag förstår mig inte på folk ibland.

Jag har en ganska ny vinylspelare, jag har en bunt vinyl som inte finns på CD. Men jag måste erkänna att om det funnits godtagbara överföringar till CD hade jag nog inte köpt en ny vinylspelare. Tyvärr är majoriteten av CD-överföringarna av äldre musik usla.
- Militant slacker

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-18 00:54

Vad är bättre? plättar eller pannkaka?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-18 01:04

Nefilim skrev:Vad är bättre? plättar eller pannkaka?

En subjektiv fråga, vilket inte frågan om huruvida CD elelr vinyl är bäst är. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-18 01:06

Nefilim skrev:Kanske är det så att vinylen har en "harmonisk distorsion" som tilltalar oss?

Vinyl(-skivemediet) har inte harmonisk distorsion. Det har olinjäritet som kan påvisas tex med en mätning av harmonisk distorsion. Det är en skillnad där som är viktig.

Jag är övertygad om att de positiva recensioner som vinylskivor får beror på en av dessa faktorer:

1: Vinylskivor mastras på ett annat sätt än CD. Det är alltså olika inspelningar som lagras på medierna, typiskt.

2: Man har en placebopreferens för vinylskivorna. Det är kanske trevligare att dra igång en vinylskiva, fodralen är stora och snygga, eller att man inte vill att det ska låta sämre, eftersom man har så mycket vinylskivor. Och så säger ju "alla" att de låter bättre.

3: Man reagerar positivt på brus, knaster, svaj och distorsion. CD-mediet är ju bättre i alla dessa avseenden, vilket gör att vinylen kan identifieras. Detta kombineras med förväntningar enl. 2 på vilket som är bäst.

Det är förstås tillåtet att gilla det man vill, men CD-mediet är nog i alla väsentliga avseenden överlägset vinylmediet, om man ser det som transportör av en signal från studio till hemmet. Jag skulle vilja gå så långt att säga att MP3, rätt kodat, är överlägset vinyl. Fast nu får jag nog på pälsen... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-18 01:07

N:
"Vad är bättre? plättar eller pannkaka?"
M:
"En subjektiv fråga, vilket inte frågan om huruvida CD elelr vinyl är bäst är"

Kanske inte. Däremot är det en helt subjektiv fråga vilket man helst lyssnar på.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-18 01:17

Morello skrev:
Nefilim skrev:Vad är bättre? plättar eller pannkaka?

En subjektiv fråga, vilket inte frågan om huruvida CD elelr vinyl är bäst är. 8)

Jo, det kan den väl vara. Antag att jag vill dekorera mina väggar på mitt nybyggda 50-talscafé med skivor på väggarna. Jag tycker nog att vinyl skulle passa bäst då.

Även om syftet är att faktiskt lyssna på musiken som finns lagrad på skivan så är det ju upplevelsen hos lyssnaren som är slutmålet. Om har man en lyssnare med konstiga öron så kan ju en vinylskiva vara bättre, eftersom upplevelsen hos den personen blir bättre.

Ändå håller jag med dig. Det är en återvändsgränd att hålla på och färga musiken med apparater. Rent subjektivt, alltså. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 01:23

Svante skrev:Det är förstås tillåtet att gilla det man vill, men CD-mediet är nog i alla väsentliga avseenden överlägset vinylmediet, om man ser det som transportör av en signal från studio till hemmet. Jag skulle vilja gå så långt att säga att MP3, rätt kodat, är överlägset vinyl. Fast nu får jag nog på pälsen... :wink:

Inte av mig i alla fall.

Jag har nog faktiskt svårt att skilja en bra MP3 från CD, tror jag i alla fall.

Att skilja en LP från en CD brukar dock inte vara så svårt. :wink:

När jag skaffade min första CD-spelare (Philips-CD 160 som jag faktiskt fortfarande använder 8O) så tyckte jag det var underbart att slippa bruset och knastret. :P

Vh :P

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-18 08:02

Svante skrev:
Jag är övertygad om att de positiva recensioner som vinylskivor får beror på en av dessa faktorer:

1: Vinylskivor mastras på ett annat sätt än CD. Det är alltså olika inspelningar som lagras på medierna, typiskt.

2: Man har en placebopreferens för vinylskivorna. Det är kanske trevligare att dra igång en vinylskiva, fodralen är stora och snygga, eller att man inte vill att det ska låta sämre, eftersom man har så mycket vinylskivor. Och så säger ju "alla" att de låter bättre.

3: Man reagerar positivt på brus, knaster, svaj och distorsion. CD-mediet är ju bättre i alla dessa avseenden, vilket gör att vinylen kan identifieras. Detta kombineras med förväntningar enl. 2 på vilket som är bäst.

Skriver på detta 100%. Gillar själv både mp3 och vinyl för övrigt:-)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-18 09:51

Det här är väl rätt enkelt egentligen. Lp-skivorna är otroligt svåra att få in i CD-spelaren. Dessutom låter de mycket bättre på en "vinylsvarv".

Hur länge kommer vi att kunna spela "gamla" CD-skivor i kommande utökade DVD-standarder och deras efterföljare. Vi rör oss mot "spelare" utan rörliga delar! Då blir CD-spelaren oslagbar vad gäller att lira CD!

/Jocke

PS. Som kuriosa kan jag nämna att jag på 80-talet skulle demonstrera CD-mediets förträfflighet och givetvis önskades möjlighet att jämföra CD och vinyl. sagt och gjort - ett antal inspelningar införskaffades i båda formaten. Dessa spelades sedan på en Thorens 160/OM20 och en Yamaha CD (700?). Märkligt nog föredrog nästan alla vinylspelaren!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-18 10:28

Glömmer aldrig när jag fick hem min Thoréns 125:a (med Manticore-arm o AT-pickup, inköpt och renoverad av Miroslaw på Veteran-Hifi). Trots att jag hade en mycket bra cd-spelare (Arcam FMJ 23) så lät det helt fantastiskt bra med vinylsvarven. Visst, dynamiken är väl sämre och detaljnivån något lägre men tajmingen är bättre. Tror att det handlar mycket om psykoakustik. Digitaltekniken handlar om ettor och nollor och även om det inte är hörbart (annat än rumsinformation, avklingning av cymbaler och liknande om man lyssnar i lurar) så är ljudet mer fragmentariskt än det som kommer från vinylen. För min del är digitaltekniken mer av ett illusoriskt trick medan vinylen, den analoga tekniken, är en mer trogen avbild av verkligheten.

Tärnström

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-18 10:37

mats skrev:Jag menade som typ med en vanlig tv så ser man (cd) och med projektor så är man ett med filmen aoo.

Det finns en undersökning som visar att med bildrörs-TV blir man hypnotiserad och kan inte analysera det man ser. Visst blir man bli hypnotiserad av vinylen också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-18 10:56

Utifrån ett privatfilosofiskt perspektiv är digitaltekniken ett bristfälligt system i grunden; ett system där utvecklingen handlar om att reparera bristerna i det. Jag tror inte att det handlar så mycket om mätteknik. Digitala apparater kan säkert mäta bättre en en gammal vinylspelare, men icke desto mindre presenterar de en fragmenterad bild av verkligheten.

Trots det - jag njuter av min cd-spelare. Eller förresten, med tanke på omröstningen om vad som utgör drivkraften - jag njuter av musiken som kommer ur min cd-spelare.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom 2006-03-18 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-18 10:59

Kan det vara som så att "vinyl är bättre än CD" är ett utslag av det gamla ordspråket "det var bättre förr..."

Själv tycker jag att det är mer facinerande att se på en tjusig grammofon än en steril cd-spelare.

Jag tycker nog att båda har sina fördelar, men de är olika, som har påpekats här i tråden.[/i]

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-03-18 11:13

JTarnstrom:
Digitaltekniken handlar om ettor och nollor och även om det inte är hörbart (annat än rumsinformation, avklingning av cymbaler och liknande om man lyssnar i lurar) så är ljudet mer fragmentariskt än det som kommer från vinylen. För min del är digitaltekniken mer av ett illusoriskt trick medan vinylen, den analoga tekniken, är en mer trogen avbild av verkligheten.

:lol:

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-03-18 11:18

dessutom går vinyl högre upp i hz.

8O :roll:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-18 11:26

Att folk hör kvantiseringsbruset på en CD verkar inte så troligt. Däremot tror jag att de illustrationer som brukar användas till att förklara AD-omvandlingen bidrar till åsikter som att det låter "upphackat", "fragmentariskt" osv. Man hör det man tror att man ska höra.

Hur vanligt är det egentligen att det är olika mastringar för vinyl och CD? Det känns ju som en blåsning om det finns bra inspelningar där ute, men att de inte kommer ut på det medium som kan förvalta det bäst*.

* av vinyl och CD då...
Senast redigerad av JohanS 2006-03-18 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-18 11:34

JohanS skrev:Att folk hör kvantiseringsbruset på en CD verkar inte så troligt. Däremot tror jag att de illustrationer som brukar användas till att förklara DA-omvandlingen bidrar till åsikter som att det låter "upphackat", "fragmentariskt" osv. Man hör det man tror att man ska höra.

Hur vanligt är det egentligen att det är olika mastringar för vinyl och CD? Det känns ju som en blåsning om det finns bra inspelningar där ute, men att de inte kommer ut på det medium som kan förvalta det bäst*.

* av vinyl och CD då...

Jag får plocka fram min gamla Marantz 63 Ki igen. Där kan man definitivt höra "fnas i kanterna" av ljudet. Kan ju i och för sig vara materialet som inte är fullgott, men jag hörde det på flera plattor. Och det handlar enbart om lyssning i lurar (Sennheiser och Musical Fidelity X-Can V2).

Naturligtvis kan ju "fnaset" ha sitt urspung ur något annat problem i ljudkedjan, ej nödvändigtvis relaterat till den digitala tekniken, men mitt intryck står kvar. Jag är väl medveten om att detta är mer tyckande än vetenskap.

Men, hörbart eller ej, frågan är vad det har för betydelse ur ett psykoakustuskt perspektiv. Det skulle inte förvåna mig om mätningar skulle visa att vår hjärna får jobba lite hårdare när den processar digitalt material än vad den gör med analogt. Såg att herr Öhman även verkar ha på fötterna när det gäller det psykoakustiska. Skulle vara intressant att veta om sådan forskning existerar.

Tärnström

Tärnström

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-18 11:40

JTarnstrom skrev:Jag får plocka fram min gamla Marantz 63 Ki igen. Där kan man definitivt höra "fnas i kanterna" av ljudet. Kan ju i och för sig vara materialet som inte är fullgott, men jag hörde det på flera plattor. Och det handlar enbart om lyssning i lurar (Sennheiser och Musical Fidelity X-Can V2).

Men, hörbart eller ej, frågan är vad det har för betydelse ur ett psykoakustuskt perspektiv. Det skulle inte förvåna mig om mätningar skulle visa att vår hjärna får jobba lite hårdare när den processar digitalt material än vad den gör med analogt. Såg att herr Öhman även verkar ha på fötterna när det gäller det psykoakustiska. Skulle vara intressant att veta om sådan forskning existerar.

Jag vågar nog sätta mina slantar på att det inte är kvantiseringsbrus du hör utan isåfall en dålig inspelning, eller något annat problem som inte har med digitaliseringen att göra. Hjärnan processar ju analogt material vilket system du än använder, skillnaden är ju bara hur det lagras.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi