Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 11:18

shifts skrev:
Nattlorden skrev:Alldeles för "glest" och lite driv.

Det åtgärdade du bra, men tycker du verkligen Orups låtar Då står pojkarna på rad och Stockholm är glesa utan driv? Från samma samlingsalbum I-or nämnde tidigare.

Sant... han var poppigare förr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-11-07 14:49

Jag bidrar såhär långt med Jamie Woon som har gjort en del intressant och välljudande musik :)

Tyvärr så låter versionerna via Tidal inte lika artikulerat och högupplöst som på skiva... men nedan är några exempel:

Night air
Street
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-07 15:39

DVD-ai skrev:Jag bidrar såhär långt med Jamie Woon som har gjort en del intressant och välljudande musik :)

Tyvärr så låter versionerna via Tidal inte lika artikulerat och högupplöst som på skiva... men nedan är några exempel:

Night air
Street

Alltså, du måste ju ha några fel eller begränsningar i din uppspelningskedja ifall det låter sämre från Tidal än från CD, förutsatt att det inte är väldigt olika versioner eller mastringar men det kan det knappast röra sig om i det här fallet med ett album från 2015.

Så se över din uppspelningskedja och kontrollera om du verkligen har valt Tidal HIFI i inställningarna, annars blir det lätt att du sprider desinformation på forumet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-07 15:50

Nattlorden skrev:
shifts skrev:
Nattlorden skrev:Alldeles för "glest" och lite driv.

Det åtgärdade du bra, men tycker du verkligen Orups låtar Då står pojkarna på rad och Stockholm är glesa utan driv? Från samma samlingsalbum I-or nämnde tidigare.

Sant... han var poppigare förr.
[ YouTube ]

Hjäälp, var kan jag hitta anmälningknapp för tortyr?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-07 16:26

DVD-ai skrev:Jag bidrar såhär långt med Jamie Woon som har gjort en del intressant och välljudande musik :)

Night air
Street

Var tvungen att kolla. "Message" via Tidal ser skräckinjagande ut om man tar in det i MasVis.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-07 16:56

RogerGustavsson skrev:

Night air
Street

Var tvungen att kolla. "Message" via Tidal ser skräckinjagande ut om man tar in det i MasVis.

+1. Grafen från CD.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-11-07 17:32

mp3flac skrev:
RogerGustavsson skrev:

Night air
Street

+1. Grafen från CD.

Har ni lyssnat på den då? :)
Nu var väll tråden om hur det låter och specifikt denna typ av genre som inte brukar låta något vidare och så att säga "trist".
Det jag menar är att jag viker inte att dessa låtar låter trist, främst Night air.

Tvivlar inte en sekund på att den ser ut sådär i masvis, det ser rimligt ut :)
Senast redigerad av DVD-ai 2020-11-07 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-11-07 17:36

goat76 skrev:

Night air
Street

Alltså, du måste ju ha några fel eller begränsningar i din uppspelningskedja ifall det låter sämre från Tidal än från CD, förutsatt att det inte är väldigt olika versioner eller mastringar men det kan det knappast röra sig om i det här fallet med ett album från 2015.

Så se över din uppspelningskedja och kontrollera om du verkligen har valt Tidal HIFI i inställningarna, annars blir det lätt att du sprider desinformation på forumet.

Jag har testat med CD uppspelad från samma dator som Tidal rullar på, resultatet är det samma.
Tidal är inställt på HiFi, jag misstänker att Tidal gör något med materialet eller helt enkelt tar in dåliga versioner !? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-07 17:53

Versionen bör vara densamma då det knappast är troligt att det finns olika mastringar på ett album så nytt som från 2015.

Roger kanske kan ge oss en MasVis från Tidal?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-07 17:55

Det rimliga är att DVD har något fel i sin avspelningskedja, om de låter olika.
Bilagor
Message Qobuz.gif
Message Qobuz.gif (30.15 KiB) Visad 4528 gånger
Message Tidal.gif
Message Tidal.gif (30.1 KiB) Visad 4528 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-07 17:58

Qobuz har samma checksum som CD, så där är det inget snack. Tidals diffar, men allt ser identiskt ut i övrigt.

Edit. Nästan identiskt! Kolla allpassed! Och lite brus i histogrammet.
Bilagor
QobuzTidalMessage.gif
QobuzTidalMessage.gif (60.46 KiB) Visad 4526 gånger
Senast redigerad av Belker 2020-11-07 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-11-07 17:58

goat76 skrev:Versionen bör vara densamma då det knappast är troligt att det finns olika mastringar på ett album så nytt som från 2015.

Roger kanske kan ge oss en MasVis från Tidal?

Ja om det är något strul med min Tidal så är det i sådant fall samma sak för mig med Chromecast audio, Yamaha cx50 och nu då lokalt på datorn, då är hanteringen av Tidal är dålig på alla enheter jag testat på.
Dåligt betyg :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-11-07 18:04

Belker skrev:Det rimliga är att DVD har något fel i sin avspelningskedja, om de låter olika.

Mycket intressant!
Nu har jag bara jämfört detta album på CD och Tidal på ju denna dator.
Men jag har jämför lite andra skivor, bla steely dan Gaucho och där har både jag och flera tyckt att skillnaden är tydlig.
Malene farmer desenchantee är ett till exempel som inte låter likadant på min skiva som på Tidal.

Detta har alltså inte bara uppmärksammats av mig utan av andra som lyssnat också.
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-07 18:21

DVD-ai skrev:
Belker skrev:Det rimliga är att DVD har något fel i sin avspelningskedja, om de låter olika.

Mycket intressant!
Men jag har jämför lite andra skivor, bla steely dan Gaucho och där har både jag och flera tyckt att skillnaden är tydlig.
Malene farmer desenchantee är ett till exempel som inte låter likadant på min skiva som på Tidal.

Detta har alltså inte bara uppmärksammats av mig utan av andra som lyssnat också.

Så med andra ord så är det bekräftat av fler än dig att det är något galet med din uppspelningskedja. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-11-07 18:32

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:

Mycket intressant!

Så med andra ord så är det bekräftat av fler än dig att det är något galet med din uppspelningskedja. :)

Eller att något skiljer i dom andra två exempel jag räknar upp, om man ser det hela mer öppet och inte har fokus på att just något måste vara fel med just min uppspelnings kedja från Tidal. :)

Med dessa två ytterligare exempel så är det intressant om det ej föreligger någon skillnad där heller och om det kan säkerställas att versionen är samma, då lär det vara fel på min kedja.
I fallet med just Jamie Woon så kan det helt enkelt vara så att jag lyssnat slarvigt när det begav sig. ;)

Men nu är vi väll en aning OT i och för sig :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-11-07 18:38

Vad tycker ni övriga om denna?: Daft Punk - the game of Love
Rimligt välljudande på en mer absolut skala, och mycket välljudande på "popp-skalan" (samma skala som jag bedömde Jamie Woon utefter) och bättre än Jamie Woon i mitt tycke.

Riktigt välljudande på en mer absolut skala har egentligen bara I-or's bidrag varit såhär långt :) (Michael ruff)
Finns för dåligt med musik passande topic och som låter så bra för att jag ska kunna tipsa om något sådant...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-07 19:36

DVD-ai skrev:Vad tycker ni övriga om denna?: Daft Punk - the game of Love
Rimligt välljudande på en mer absolut skala, och mycket välljudande på "popp-skalan" (samma skala som jag bedömde Jamie Woon utefter) och bättre än Jamie Woon i mitt tycke.

Riktigt välljudande på en mer absolut skala har egentligen bara I-or's bidrag varit såhär långt :) (Michael ruff)
Finns för dåligt med musik passande topic och som låter så bra för att jag ska kunna tipsa om något sådant...

Jag var beredd på att det skulle vara punkrock. Vilket det som tur var inte var. :)
Nå, ett i mitt tycke torrt, sterilt, basöverdrivet sound. Musikaliskt är det hissmusik för mig. Anläggnings-test-mässigt kanske det är ganska okay. Beroende på vad för egenskaper man vill "testa" såklart.
Inte skrivet i syfte att klanka ner på någon eller något utan bara ett försök till respons.
:)

PS
Avlyssnat via Stax-lurar i brist på annat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-11-07 20:16

Daft Punk - 'Random Access Memories' tycker jag är riktigt bra, t.o.m. ngt bättre i sin högupplösta version. Eftersom jag tycker den är bra så antar jag att den också är välljudande då jag inte riktigt accepterar idén att skilja "låta bra" från "vara bra". Den går i varje fall spela starkt utan att öronen knyter sig, man kan höra en massa ljud som hör till den musikaliska upplevelse jag förnimmer när jag lyssnar, om nu det är kriteriet?

Mitt syn när det gäller att likställa "låta bra" med "vara bra" bygger på att jag ansér att musik måste låta bra för att man skall kunna ta till sig poängen med musiken, d.v.s. tycka att det är bra musik. Kan man ta till sig musiken och tycka den är bra så är inspelningen (etc) bra ur ett musikaliskt perspektiv. Det är givetvis inte antingen eller utan det kan mycket väl vara "ganska bra", "hyggligt bra" etc, men ja någon kanske är med på vad jag menar? Om det även låtar bra ur något ljudkaraktärsperspektiv är en lite annan och mer subjektiv fråga. Något som någon tycker låter obehagligt ljust kanske någon annan tycker låter behagligt obeslöjat? Man kan t.o.m. tänja begreppet ytterligare och hävda att om musiken låter som artisten avsett så är inspelningen bra, oavsett vad någon ljudkaraktärsförståsigpåare tycker. Jag kan tycka att de tär lite att spetsa till det lite väl mycket, men i princip är det nog det bästa kriteriet. Sedan kan man ikläda sig rollen som musikproducent och kanske tycka att produktionen kunde gjorts annorlunda, men det är något förment om nu artisten faktiskt uppnått exakt vad han eller hon eftersträvade.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-11-07 21:57

RAM_DR.JPG
RAM_DR.JPG (112.65 KiB) Visad 4429 gånger

Generellt låga värden och man vet inte vad det betyder att vinylripparna är högre. En "Download" från i år ligger högt också. Okänt vad det är för nåt. Jag upplever albumet som ganska ojämnt i ljudkvalitet. Generellt stympat ljud men man har släppt på basen.

Skulle jag tipsa om nåt riktigt bra får det bli The Sugarcubes med Life´s Too Good. Björk i högform! Vilken röst! Vilken musik! Världens bästa pop-album! Ljudet lite tunt och spretigt men det är ju en 80-talare också.

LTG_DR.JPG
LTG_DR.JPG (20.13 KiB) Visad 4429 gånger

Sen annan toppklass inom pop också är ju XTC med Drums and Wires. Vilken platta! Troligen söndermastrat på Spotify. Står "2001 remaster" och det verkar ju sådär. Tycker min CD från tiden det begav sig låter klart mer dynamiskt.

DAW_DR.JPG
DAW_DR.JPG (32.42 KiB) Visad 4429 gånger

Men två pop-skivor världen skulle vara fattigare utan. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-07 21:59

Trance Dance 2a album låter bra och har bra musik på också. Det kom 1988 vill jag minnas, i den perioden som brukar kallas "Dom Gyllene Åren" inom mänsklig utveckling vad gäller musik, kläder och frisyrer.

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

knegen

Inläggav knegen » 2020-11-08 00:46

Conan skrev:Generellt låga värden och man vet inte vad det betyder att vinylripparna är högre. En "Download" från i år ligger högt också. Okänt vad det är för nåt. Jag upplever albumet som ganska ojämnt i ljudkvalitet. Generellt stympat ljud men man har släppt på basen.

"Download" 2020 är en DSD-rip till PCM utan dynamiksänkning om jag förstått det rätt. I basslingan i början på spår 10 hade varje ton ungefär samma nivå förut, men hoppar nu upp och ner. På denna utgåvan finns det också mer detaljer och rumsklang så den kanske faller dig i smaken.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-08 02:05

knegen skrev:
Conan skrev:Generellt låga värden och man vet inte vad det betyder att vinylripparna är högre. En "Download" från i år ligger högt också. Okänt vad det är för nåt. Jag upplever albumet som ganska ojämnt i ljudkvalitet. Generellt stympat ljud men man har släppt på basen.

"Download" 2020 är en DSD-rip till PCM utan dynamiksänkning om jag förstått det rätt. I basslingan i början på spår 10 hade varje ton ungefär samma nivå förut, men hoppar nu upp och ner. På denna utgåvan finns det också mer detaljer och rumsklang så den kanske faller dig i smaken.

Är inte detta en vinyl-rip?

knegen

Inläggav knegen » 2020-11-08 02:36

Belker skrev:Är inte detta en vinyl-rip?

Tittar vi på samma så är det en "DSD rip from the original master tapes".

Official DR value: DR14

Samplerate: 5644800 Hz / PCM Samplerate: 88200 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 1
Bitrate: 11290 kbps
Codec: DSD128
Senast redigerad av knegen 2020-11-08 03:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-08 02:58

hcl skrev:

Daft Punk - 'Random Access Memories' tycker jag är riktigt bra, t.o.m. ngt bättre i sin högupplösta version. Eftersom jag tycker den är bra så antar jag att den också är välljudande då jag inte riktigt accepterar idén att skilja "låta bra" från "vara bra". Den går i varje fall spela starkt utan att öronen knyter sig, man kan höra en massa ljud som hör till den musikaliska upplevelse jag förnimmer när jag lyssnar, om nu det är kriteriet?

Mitt syn när det gäller att likställa "låta bra" med "vara bra" bygger på att jag ansér att musik måste låta bra för att man skall kunna ta till sig poängen med musiken, d.v.s. tycka att det är bra musik. Kan man ta till sig musiken och tycka den är bra så är inspelningen (etc) bra ur ett musikaliskt perspektiv. Det är givetvis inte antingen eller utan det kan mycket väl vara "ganska bra", "hyggligt bra" etc, men ja någon kanske är med på vad jag menar? Om det även låtar bra ur något ljudkaraktärsperspektiv är en lite annan och mer subjektiv fråga. Något som någon tycker låter obehagligt ljust kanske någon annan tycker låter behagligt obeslöjat? Man kan t.o.m. tänja begreppet ytterligare och hävda att om musiken låter som artisten avsett så är inspelningen bra, oavsett vad någon ljudkaraktärsförståsigpåare tycker. Jag kan tycka att de tär lite att spetsa till det lite väl mycket, men i princip är det nog det bästa kriteriet. Sedan kan man ikläda sig rollen som musikproducent och kanske tycka att produktionen kunde gjorts annorlunda, men det är något förment om nu artisten faktiskt uppnått exakt vad han eller hon eftersträvade.

Jag har massor av musik som är överväldigande bra musikaliskt men ganska usel ljudkvalitetsmässigt.

Detta med artistiska aspekter på ljudet kan förstås allmänt gälla sådana saker som mixnivåer och viss kompression, men en allvarligt felaktig (sic) klangbalans beror oftast på dåliga monitorer eller dålig placering av desamma. Ibland kan även rummet vara akustiskt suboptimalt, något jag tror har blivit ganska vanligt på senare år med inspelningar i hemmastudior.

Hade man lyssnat under kontrollerade förhållanden hade klangfelen inte uppstått. Svårartade problem från mastring, som kompression/limitering eller ren råklippning, liksom typisk diskanthöjning ligger dessutom utanför artistens kontroll. När det gäller individuella preferenser har det visat sig att åtminstone tränade lyssnare har en likartad uppfattning om lämplig klangbalans.

Albumet Random Access Memories skulle jag gärna vilja kommentera musikaliskt, men nu har jag ju svurit att avhålla mig från just detta i denna tråd. :D

Hur som helst, ljudkvalitetsmässigt tycker jag att det tillhör den bättre delen av modern musik, även om det är överkomprimerat (ca 11-14 dB toppfaktor) och många av låtarna har alldeles för mycket bas. Nu kan man dock hävda att det passar rätt bra ihop med musikstilen, men icke desto mindre är det massor av bas. För att kompensera den huvudsakligen enorma basen har toppdiskanten höjts en del för att få till någon form av artificiell klangbalans*, vilket ger ett aningen "loudnessartat" ljud. Man har dock varit sparsamma med fullimitering, vilket gör att albumet låter renare än mycket annat. I övrigt de typiska närmikningseffekterna på sången o.s.v. I stort dock en bra och lättlyssnad ljudkvalitet med dagens mått mätt - mina öron blöder inte efter spelning, vilket är ett bra tecken.

Get Lucky.jpg
Get Lucky.jpg (27.81 KiB) Visad 4352 gånger

*En bra klangbalans för modern musik brukar vara liktydigt med ett tersbandsspektrum som är någorlunda konstant mellan ca 40-60 Hz och 1-2 kHz med en avrullning om några dB/oktav däröver. Vi ser att Get Lucky ligger flera dB högt i basen och utplaningen i den övre diskanten tyder på en viss överdrift här också. Alla låtar ser dock inte ut på det här sättet och uppvisar i vissa fall en mer rimlig klangbalans, t.ex. låten The Game of Love som nämns ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

knegen

Inläggav knegen » 2020-11-08 03:26

I-or skrev:*En bra klangbalans för modern musik brukar vara liktydigt med ett tersbandsspektrum som är någorlunda konstant mellan ca 40-60 Hz och 1-2 kHz med en avrullning om några dB/oktav däröver. Vi ser att Get Lucky ligger flera dB högt i basen och utplaningen i den övre diskanten tyder på en viss överdrift här också. Alla låtar ser dock inte ut på det här sättet och uppvisar i vissa fall en mer rimlig klangbalans, t.ex. låten The Game of Love som nämns ovan.

Kan du göra en graf för Lose Yourself To Dance? Den har en de mest överdrivna(tjockaste?) basnivåerna jag hört.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-08 08:40

Max_Headroom skrev:Trance Dance 2a album låter bra och har bra musik på också. Det kom 1988 vill jag minnas, i den perioden som brukar kallas "Dom Gyllene Åren" inom mänsklig utveckling vad gäller musik, kläder och frisyrer.

[ YouTube ]

Trance Dance är den enda gången jag hört ett masterband. Dock gjordes inga jämförelser med LP/CD/Cassette utgåvor, så där kan jag inte uttala mej.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-08 09:36

I-or skrev:Hur som helst, ljudkvalitetsmässigt tycker jag att det tillhör den bättre delen av modern musik, även om det är överkomprimerat (ca 11-14 dB toppfaktor) och många av låtarna har alldeles för mycket bas. Nu kan man dock hävda att det passar rätt bra ihop med musikstilen, men icke desto mindre är det massor av bas. För att kompensera den huvudsakligen enorma basen har toppdiskanten höjts en del för att få till någon form av artificiell klangbalans*, vilket ger ett aningen "loudnessartat" ljud. Man har dock varit sparsamma med fullimitering, vilket gör att albumet låter renare än mycket annat. I övrigt de typiska närmikningseffekterna på sången o.s.v. I stort dock en bra och lättlyssnad ljudkvalitet med dagens mått mätt - mina öron blöder inte efter spelning, vilket är ett bra tecken.

Get Lucky.jpg

*En bra klangbalans för modern musik brukar vara liktydigt med ett tersbandsspektrum som är någorlunda konstant mellan ca 40-60 Hz och 1-2 kHz med en avrullning om några dB/oktav däröver. Vi ser att Get Lucky ligger flera dB högt i basen och utplaningen i den övre diskanten tyder på en viss överdrift här också. Alla låtar ser dock inte ut på det här sättet och uppvisar i vissa fall en mer rimlig klangbalans, t.ex. låten The Game of Love som nämns ovan.

Jag vill återigen påpeka att jag finner det underligt att skaparna av musiken inte skulle ha rätt att skapa den musik de själva vill, vill de göra en baskraftig låt så kommer det naturligtvis vara mer energi och högre nivåer i basområdet, som i sin tur kommer visa sig i diverse analyser. Även samma sak gäller de högre frekvenserna där det lika gärna kan vara ett individuellt instrument som medvetet rattats in med mycket energi i ett visst frekvensområde, vilket även det kommer visa sig i en spektrumanalys utan att det är något fel.

Det går inte att titta på dessa grafer och diktera hur de borde se ut, de kommer se ut som musiken är formad och kommer till största del se ut som just musikerna valt att forma sin musik.
Om du läser beskrivningen i MasVis så står det tydligt att musik som är skapad av akustiska instrument i en akustisk miljö ofta har ett något snarlikt sluttande spektra. Man kan inte bedöma elektronisk musik (som inte har något naturligt akustiskt ursprung) efter samma skala, inte heller musik som har tonkontroller som exempelvis en gitarrförstärkare då vi knappast kan råda över hur inställningarna på dessa måste eller bör vara, det är ett fritt konstnärligt formspråk och gitarren får vara precis så ”skrikig” i tonen som gitarristen själv vill. Även detta kommer såklart visa sig i analysen utan att det är något fel.

Det blir ganska konstigt att bedöma musik likt det sätt man bedömer en högtalares frekvensgång, olika musikstycken låter olika och har olika mycket energi i olika delar av frekvensspannet, och kommer därmed även se olika ut i analysen.
Den enda jämförelsen man kan göra i exempelvis MasVis är mellan olika mastringar av samma låt och samma mix, där kan man göra vissa antaganden om att exempelvis något frekvensområde möjlgen har höjts eller sänkts mellan originalet och remastern, eller om andra förändringar har gjorts.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-08 09:43

Conan skrev:Skulle jag tipsa om nåt riktigt bra får det bli The Sugarcubes med Life´s Too Good. Björk i högform! Vilken röst! Vilken musik! Världens bästa pop-album! Ljudet lite tunt och spretigt men det är ju en 80-talare också.

The Sugarcubes - Life's Too Good. Kan bara hålla med. Ett riktigt bra album. Det är 32 år sedan det släpptes men står sig fortfarande bra. Dessutom är inspelningen riktigt bra och varsamt ”stympad”.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav jonasp » 2020-11-08 12:50

Morello skrev:

Någon som lyssnat?

Låter mycket trevligt - bara lyssnat på skruttify än så länge. Blir köp på den.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-08 13:07

goat76 skrev:
I-or skrev:Hur som helst, ljudkvalitetsmässigt tycker jag att det tillhör den bättre delen av modern musik, även om det är överkomprimerat (ca 11-14 dB toppfaktor) och många av låtarna har alldeles för mycket bas. Nu kan man dock hävda att det passar rätt bra ihop med musikstilen, men icke desto mindre är det massor av bas. För att kompensera den huvudsakligen enorma basen har toppdiskanten höjts en del för att få till någon form av artificiell klangbalans*, vilket ger ett aningen "loudnessartat" ljud. Man har dock varit sparsamma med fullimitering, vilket gör att albumet låter renare än mycket annat. I övrigt de typiska närmikningseffekterna på sången o.s.v. I stort dock en bra och lättlyssnad ljudkvalitet med dagens mått mätt - mina öron blöder inte efter spelning, vilket är ett bra tecken.

Get Lucky.jpg

Jag vill återigen påpeka att jag finner det underligt att skaparna av musiken inte skulle ha rätt att skapa den musik de själva vill, vill de göra en baskraftig låt så kommer det naturligtvis vara mer energi och högre nivåer i basområdet, som i sin tur kommer visa sig i diverse analyser. Även samma sak gäller de högre frekvenserna där det lika gärna kan vara ett individuellt instrument som medvetet rattats in med mycket energi i ett visst frekvensområde, vilket även det kommer visa sig i en spektrumanalys utan att det är något fel.

Det går inte att titta på dessa grafer och diktera hur de borde se ut, de kommer se ut som musiken är formad och kommer till största del se ut som just musikerna valt att forma sin musik.
Om du läser beskrivningen i MasVis så står det tydligt att musik som är skapad av akustiska instrument i en akustisk miljö ofta har ett något snarlikt sluttande spektra. Man kan inte bedöma elektronisk musik (som inte har något naturligt akustiskt ursprung) efter samma skala, inte heller musik som har tonkontroller som exempelvis en gitarrförstärkare då vi knappast kan råda över hur inställningarna på dessa måste eller bör vara, det är ett fritt konstnärligt formspråk och gitarren får vara precis så ”skrikig” i tonen som gitarristen själv vill. Även detta kommer såklart visa sig i analysen utan att det är något fel.

Det blir ganska konstigt att bedöma musik likt det sätt man bedömer en högtalares frekvensgång, olika musikstycken låter olika och har olika mycket energi i olika delar av frekvensspannet, och kommer därmed även se olika ut i analysen.
Den enda jämförelsen man kan göra i exempelvis MasVis är mellan olika mastringar av samma låt och samma mix, där kan man göra vissa antaganden om att exempelvis något frekvensområde möjlgen har höjts eller sänkts mellan originalet och remastern, eller om andra förändringar har gjorts.

Håller med. I-or, din diskussion kring klangbalans är jättemärklig. Daft Punk har byggt sin karriär kring detta sound. Rätt framgångsrikt, dessutom. Det finns spaltmeter skrivet om att de är extremt noga med hur det låter och varför.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi