Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav Tangband » 2020-11-08 09:27

15 stycken mätningar med THD och IMD, filterprestanda och frekvensgångsmätningar vid 4 och 8 ohms belastning på Aiyima a07 tpa3255. Dessa är gjorda av Rallyfinnen med ett focusrite ljudkort, - helt utan ”klass D filter”. Den medföljande nätdelen på 32 volt 5 A har använts till förstärkaren.

Det ser bra ut :)
Betydligt bättre än många andra klass d-förstärkare.

Några mätvärden är något sämre än Aiyima a04 tpa3251, några något bättre.

IMD 5 kHz + 7 kHz på 0.011% är inte katt-skit. :) :...och detta utan externt klass D filter som brukar vara legio vid mätningar.

För att kunna se mätningarna måste man regga sig på forumet.

https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ments.html
Senast redigerad av Tangband 2020-11-08 18:14, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
mp3flac

Re: Aiyima a07 tpa3255 - mätningar på diy-audio forumet

Inläggav mp3flac » 2020-11-08 09:56

Det här blir spännande. Hoppas några av forumets auktoriteter vill skriva här i tråden och delge vad deras åsikter om mätningarna är.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-08 09:58

mp3flac skrev:Det här blir spännande. Hoppas några av forumets auktoriteter vill skriva här i tråden och delge vad deras åsikter om mätningarna är.

Mätningarna är som framgår utan ”klass D filter” som man normalt brukar använda för att fuska fram bättre mätvärden i klass D förstärkare. Tpa 32xx chipen verkar ha bra intern filtrering. T.om bättre än Hypex nc400.

Denna apparat brukar tex användas av stereophile för att mäta klass D steg. Utan denna blir mätresultaten mycket sämre.
https://www.ap.com/analyzers-accessorie ... t-filters/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-08 10:13

Som borde varandes en någorlunda neutral länk i kedjan är kanske avvikelserna vid 20 kHz väl stora? Det gör antagligen steget detekterbart i LTS FE-lyssning. Givetvis kan det "låta bra" ändå.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-08 10:16

RogerGustavsson skrev:Som borde varandes en någorlunda neutral länk i kedjan är kanske avvikelserna vid 20 kHz väl stora? Det gör antagligen steget detekterbart i LTS FE-lyssning. Givetvis kan det "låta bra" ändå.

Mätning och framförallt att tolka mätvärde är en hel vetenskap för sig. Alltid skoj när kompetenta personer delger sina tankar och påvisar vilka felaktigheter som gjorts vid mätning, tolkning eller andra aspekter som man bör poängtera.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-08 12:19

RogerGustavsson skrev:Som borde varandes en någorlunda neutral länk i kedjan är kanske avvikelserna vid 20 kHz väl stora? Det gör antagligen steget detekterbart i LTS FE-lyssning. Givetvis kan det "låta bra" ändå.

Mätningarna visar att frekvenskurvan är uppe + 1 dB vid 20 kHz vid 8 ohms last och - 0,75 dB vid 20 kHz vid 4 ohms last. Vilket väl innebär att filtret verkar vara optimerat för 5 - 6 ohms last ?

Det verkar skolboksmässigt utfört. Inga ringningar heller. :)

”Output filter seems well designed with no ringing etc.”

Precis som i Aiyima a04 tpa3251 finns det heller ingen direkt besvärande basavskärning i Aiyima a07 tpa3255. - 0,5 dB vid 10 Hz.

Aiyima a04 tpa 3251 har -0,3 dB vid 10 Hz.

Mina Crown xli1500 klass A/B är betydligt mer problematiska i den parametern.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-08 12:32

Och detekterbart eller inte vid F/E, hur stark koppling är det till upplevd musikkvalité vid vanlig lyssning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-08 12:45

Ytterligare en tråd om mätningar där det inte redovisas vad man mätt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-08 13:11

Morello skrev:Ytterligare en tråd om mätningar där det inte redovisas vad man mätt.

Det står hur han gjort och vid vilka nivåer mätningarna är gjorda . Det står att läsa vid varje mätgraf , eller vid texten.
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ments.html

Såvitt jag förstått det har medföljande nätdel som används till Aiyima a07 tpa3255 32 volt 5 A.
Edit: ja, det fanns t.o.m en bild på nätdelen. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-08 13:38

Harryup skrev:

Och detekterbart eller inte vid F/E, hur stark koppling är det till upplevd musikkvalité vid vanlig lyssning?

Jag misstänker det finns en koppling likt i fallet med filterkurvor när det gäller DAC:ar. Upplevd musikkvalité behöver inte ha någon koppling till detta men rent tekniskt vill man kanske ha så många goda länkar i kedjan som möjligt. Upplevd musikkvalité är inget som kan mätas, det är ju högst personligt hur man upplever det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-08 21:41

Bilden som visar före och efter filter tycker jag ser lite "konstig" ut. Brukar det se ut så där? Är det utan insignal? Fyrkantsvågens grundfrekvens är runt 600 kHz. Efter filter syns sinuston på 600 kHz med överlagrad övergångsdistorsion i nollgenomgångarna, ser det ut som. Hur ser det i så fall ut med tonfrekvens in? Jag har trott att det är triangelvåg som switch-frekvens. Det kanske finns olika sätt att göra det på?

Bild

Jag ser denna bild, men jag vet inte om bilden syns för de som inte är inloggade på DIY?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-11-09 03:15

THD+N är ju riktigt dåligt.

Distorsionen inte märkvärdig heller.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-09 08:02

Hade verkligen uppskattat enormt om Morello, jonasp, petersteindl och I-or skrev här i tråden och delger oss deras åsikter om mätvärden och graferna. Bra som dåliga, och gärna varför dom anser så. Finns säker många fler autodidakter som har kunskap att tolka mätvärden. Men detta är några medlemmar som jag läser allt dom skriver och vet att dom har en väldokumenterad enorm kunskap inom bland annat detta område. Så deras åsikter är oerhört trevligt och lärorikt att läsa.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-09 08:21

Vinylcalle skrev:THD+N är ju riktigt dåligt.

Mätningen är ju gjord med ett ljudkort för 1000 :- .

En del fel beror nog på ljudkortet.
Men den medföljande nätdelen av okänt märke är säkert mindre bra, jag antar att den brusar rejält.
Tpa3255 brusar generellt lite mer och har sämre THD än tpa 3251.

Men själva chipet tpa3255 medger egentligen THD+N som är tio gånger lägre. Det kan man se vid testen av texas evaluation -board.

Kom även ihåg att de flesta klass D förstärkare öht inte går att mäta på utan ”extra ” klass D filter pga massivt med brus av HF.
Även dyra sådana.
Så är inte fallet här.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-09 08:29

Vid 20V har distorsionen stigit till 0,21% med 8 Ohms last. 20V motsvarar 50W i 8 Ohm. Oklart om det är nätaggregatets spänning som begränsar dvs att vi närmar oss klippning eller om det är förstärkarens egna distorsionsmekanismer. Det är i vilket fall som helst hög distorsion. På lite lägre utspänning ser det bättre ut.

Personligen har jag störst problem med frekvensgångsvariationerna i höga frekvenser. Dessa är vanliga för klass-D förstärkare och är något som gör mig lite tveksam till att använda förstärkaren bredbandigt. Möjligen fungerar den som basmodulförstärkare men det gör väl många klass-D steg idag. Som tidigare påpekats har dessa förstärkare relativt hög distorsion i det högre registret.

Sedan håller jag med Morello om att mätomständigheterna är undermåligt specade.

Jag hade personligen ratat steget.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-09 08:36

petersteindl skrev:Bilden som visar före och efter filter tycker jag ser lite "konstig" ut. Brukar det se ut så där? Är det utan insignal? Fyrkantsvågens grundfrekvens är runt 600 kHz. Efter filter syns sinuston på 600 kHz med överlagrad övergångsdistorsion i nollgenomgångarna, ser det ut som. Hur ser det i så fall ut med tonfrekvens in? Jag har trott att det är triangelvåg som switch-frekvens. Det kanske finns olika sätt att göra det på?

[ Bild ]

Jag ser denna bild, men jag vet inte om bilden syns för de som inte är inloggade på DIY?

Mvh
Peter

Detdär kan kanske Morello förklara ?

Peter och alla andra - här är en djuplodande test av tpa 3255 med Texas evaluation board .
https://quantasylum.com/blogs/news/ti-t ... 2e81&_ss=r

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-09 16:02

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Bilden som visar före och efter filter tycker jag ser lite "konstig" ut. Brukar det se ut så där? Är det utan insignal? Fyrkantsvågens grundfrekvens är runt 600 kHz. Efter filter syns sinuston på 600 kHz med överlagrad övergångsdistorsion i nollgenomgångarna, ser det ut som. Hur ser det i så fall ut med tonfrekvens in? Jag har trott att det är triangelvåg som switch-frekvens. Det kanske finns olika sätt att göra det på?

[ Bild ]

Mvh
Peter

Detdär kan kanske Morello förklara ?

Peter och alla andra - här är en djuplodande test av tpa 3255 med Texas evaluation board .
https://quantasylum.com/blogs/news/ti-t ... 2e81&_ss=r

Det är egentligen inte bra mätdata. Jag tänkte till lite gällande hur utdata kan se ut på slutstegets utgång före och efter filter. Då ser det nog ut så där. Jag har inte tittat på mätningar på klass D-steg utan filtrering tidigare. Det är en ganska hög nivå på switchfrekvensen även efter slutstegets utgångsfilter. Det är nog anledningen till att man i mätutrustning filtrerar över 20 kHz. Glitchen kring nollgenomgången är nog den beryktade dead time då båda trissorna på utgången inte får leda samtidigt. Frågan är hur det ser ut med insignal?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-09 16:12

petersteindl skrev:Glitchen kring nollgenomgången är nog den beryktade dead time då båda trissorna på utgången inte får leda samtidigt.

Det händer inget speciellt nära nollan - eftersom det är ett switchande steg växlar strömmen från omriktaren riktning varje gång den kommuterar (givet vanlig triangelvågspulsbreddsmodulering). Dödtiden ställer däremot till med andra problem (distorsion av signalen, varierande utgångsimpedans, bl a)

Jag tror att hacket (glitchen) orsakas av överslängen när omriktaren kommuterar. Notera tidsskalan, 400ns per ruta. Förstärkaren är ju i tomgång här.

Överslängen kan minskas med mer snubbring, eventuellt, men den är redan liten.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 16:14

Morello skrev:Ytterligare en tråd om mätningar där det inte redovisas vad man mätt.

Jag mätte precis och jag fick det till 114. Är det bra tro?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-11-09 19:37

Tangband skrev:

Men den medföljande nätdelen av okänt märke är säkert mindre bra, jag antar att den brusar rejält.

Men själva chipet tpa3255 medger egentligen THD+N som är tio gånger lägre. Det kan man se vid testen av texas evaluation -board.

Kom även ihåg att de flesta klass D förstärkare öht inte går att mäta på utan ”extra ” klass D filter pga massivt med brus av HF.
Även dyra sådana.
Så är inte fallet här.

Men om nu mätningen är undermålig begriper jag inte varför du valde att redovisa den? Och varför företaget verkar ha varit så nöjda att man skickade en förstärkare för mätning till snubben.

Har svårt att tro att nätdelen skulle ställa till med dessa problem.

Det går utmärkt att mäta många klass D förstärkare utan filtrering, men resultatet blir dåligt. Dessutom vet du inget om vilken bandbredd han har eller snarare samplingsfekvens, har han 44,1 khz så borde det innebära en kraftig filtrering det med.

När du nu presenterat dessa förstärkare som det bästa sedan färdigskivat bröd så vore det nog bra med en lite nyktrare hållning i frågan.
För 1500 kr kan du utan problem köpa en begagnad bättre mätande förstärkare som dessutom har ingångsväljare, tonkontroller och längre livslängd (kvar).
Att du tycker det låter bra däremot är inget jag eller någon annan ska ta ifrån dig. Det är kul att du kunnat hitta något du är nöjd med.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-09 21:19

Sampelhastigheten förefaller vara 192 kHz på spektrummätningarna, med en fönsterstorlek om ca 130000 sampel.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-09 22:38

jonasp skrev:Sampelhastigheten förefaller vara 192 kHz på spektrummätningarna, med en fönsterstorlek om ca 130000 sampel.

Tack för info :)

Alltså inte 44,1 kHz...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-09 22:53

Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:

Även dyra sådana.
Så är inte fallet här.

Men om nu mätningen är undermålig begriper jag inte varför du valde att redovisa den? Och varför företaget verkar ha varit så nöjda att man skickade en förstärkare för mätning till snubben.

Har svårt att tro att nätdelen skulle ställa till med dessa problem.

Det går utmärkt att mäta många klass D förstärkare utan filtrering, men resultatet blir dåligt. Dessutom vet du inget om vilken bandbredd han har eller snarare samplingsfekvens, har han 44,1 khz så borde det innebära en kraftig filtrering det med.

När du nu presenterat dessa förstärkare som det bästa sedan färdigskivat bröd så vore det nog bra med en lite nyktrare hållning i frågan.
För 1500 kr kan du utan problem köpa en begagnad bättre mätande förstärkare som dessutom har ingångsväljare, tonkontroller och längre livslängd (kvar).
Att du tycker det låter bra däremot är inget jag eller någon annan ska ta ifrån dig. Det är kul att du kunnat hitta något du är nöjd med.

Mvh Carl

Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om mätningarna är jättebra om det inte samtidigt låter bra. Redan med Tpa 3116 som jag körde med tidigare låter det väldigt bra och på en del sätt säkert bättre än de mäter. Artikulationen i basområdet är verkligen toppklass- i de tpa 3116 och tpa 3251 jag testat. Flera andra klass D chip låter inte lika bra.

Läste just på audiosciencereview att topptestade Genelec 8030C använder tpa 3118 chipet. Den monitorn låter extremt bra och upplevs som en aning bättre än förra modellen 8030B. Trots att tpa 3118 bara kostar några kronor.

Tpa 3255 har jag personligen inte hört men uppbyggnaden är ju likadan som tpa 3251 med fördelen att tpa 3255 kan ge dubbla effekten, samtidigt som den har marginellt sämre data.

Jag tycker det är kul att hifientusiaster med platt plånbok har möjlighet att köpa riktigt bra klass D ljud för en tiondel av vad liknande prestanda kostar nytt med klass A/B, eller tidigare klass D teknik.

Snart kommer tpa 3251 och tpa 3255 med PFFB från 3e, Allo och Aiyima mfl. och då blir det bättre mätvärden, utan att det blir speciellt mycket dyrare.
Med den tekniken adresserar man problemet med olika frekvensgång i toppdiskanten beroende på last, samtidigt som distorsionen kan sänkas ungefär 10 dB.

Visst är begagnat-marknaden bra om man vill köpa prisvärda grejor, håller med helt.
Och visst kan man köpa en begagnad klass A/B för 1500 :- som möjligen låter bättre , eller sämre , än dessa tpa-modeller.

Livslängden på dessa billiga förstärkare gjorda i Kina vet jag inget om. Mina två 3116 och 3251 spelar utan problem, men det vore ju tråkigt om de gick sönder inom nåt år.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-10 09:32

Många intressanta synpunkter och klargörande om mättningarna här i tråden. Tycker det visar klart och tydligt hur svårt det är att tolka mätningar och hur lätt det är att misstolka dom. Mycket lärorikt. Undrar vad som hände med Martens förstärkare. Dom hade ett par monoblock i Klass D som dom utvecklade. Namnet var M-Amp.
Priset var närmare 450 000kr/par.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-10 10:23

Tangband skrev:
Snart kommer tpa 3251 och tpa 3255 med PFFB från 3e, Allo och Aiyima mfl. och då blir det bättre mätvärden, utan att det blir speciellt mycket dyrare.
Med den tekniken adresserar man problemet med olika frekvensgång i toppdiskanten beroende på last, samtidigt som distorsionen kan sänkas ungefär 10 dB.

Gissningsvis är detta med digitala förstärkare till bra hifi i sin linda. I dagsläget verkar det mest vara DIYare som fått upp ögonen. Säkerligen några entusiaster på tex Texas Instruments som tycker det är kul att utveckla och prova dig fram. Så fort allmänheten , den icke DIYande allmänheten , som är intresserade av bra ljud får upp ögonen så kommer det ta riktig skruv. Efterfrågan kommer att öka markant. Det kommer skapas färdiga nätdelar som är anpassade Nätdelar som är skräddarsydda för optimal prestanda. Plug and play. TI och andra skyfflar in ner pengar till RnD . Utvecklingen av de digitala förstärkarna exploderar . Sen blir det bara nostalgikerna som pysslar med trisseförstärkare kvar. Ungefär som de som nu håller på med vinyl. Framtiden är digital. Det är oundvikligt
Ger mig tusan på att det inom några år kommer ut något billigt digitalt som på ALLA punkter slår de bästa trisseförstärkarna , oavsett prisklass .

Gissningsvis....

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-11-10 11:09

Baffel skrev:
Tangband skrev:

Gissningsvis är detta med digitala förstärkare till bra hifi i sin linda. I dagsläget verkar det mest vara DIYare som fått upp ögonen. Säkerligen några entusiaster på tex Texas Instruments som tycker det är kul att utveckla och prova dig fram. Så fort allmänheten , den icke DIYande allmänheten , som är intresserade av bra ljud får upp ögonen så kommer det ta riktig skruv. Efterfrågan kommer att öka markant. Det kommer skapas färdiga nätdelar som är anpassade Nätdelar som är skräddarsydda för optimal prestanda. Plug and play. TI och andra skyfflar in ner pengar till RnD . Utvecklingen av de digitala förstärkarna exploderar . Sen blir det bara nostalgikerna som pysslar med trisseförstärkare kvar. Ungefär som de som nu håller på med vinyl. Framtiden är digital. Det är oundvikligt
Ger mig tusan på att det inom några år kommer ut något billigt digitalt som på ALLA punkter slår de bästa trisseförstärkarna , oavsett prisklass .

Gissningsvis....

Spännande, vad sitter det för switchade element i dessa D-förstärkare? Jag har alltid trott det varit MOSFET transistorer?
Dessutom är jag rädd vi redan är där, har inte nästan alla dessa små aktiva högtalare (allt som säljs till ungdomen jag) redan dessa förstärkare?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-10 11:23

Klass-D-förstärkaren uppfanns på 1950-talet. Lyngdorf TaCT, Icepower var väl tidiga kommersiella audioprodukter med klass D och stor spridning. Dessa är nu rätt gamla. Har funnits kommersiellt sedan 90-talet, om jag inte snurrar ihop det helt. Så klass-D är absolut inget nytt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-10 11:42

Frisk skrev:
Baffel skrev:
Tangband skrev:

Gissningsvis....

Spännande, vad sitter det för switchade element i dessa D-förstärkare? Jag har alltid trott det varit MOSFET transistorer?
Dessutom är jag rädd vi redan är där, har inte nästan alla dessa små aktiva högtalare (allt som säljs till ungdomen jag) redan dessa förstärkare?

Ändrar jag mig till digitala med MOSFET trisse är framtiden :D

tpa3255
" This is achieved
through the use of 85 mΩ MOSFETs and an
optimized gate driver scheme that achieves
significantly lower idle losses than typical discrete
implementations."

https://www.ti.com/product/TPA3255
Senast redigerad av Baffel 2020-11-10 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-10 11:46

jonasp skrev:Klass-D-förstärkaren uppfanns på 1950-talet. Lyngdorf TaCT, Icepower var väl tidiga kommersiella audioprodukter med klass D och stor spridning. Dessa är nu rätt gamla. Har funnits kommersiellt sedan 90-talet, om jag inte snurrar ihop det helt. Så klass-D är absolut inget nytt.

Inget nytt men utveckling mot de riktigt högre hifisfärerna gissar jag de digitala kommer utvecklas till. Eller vad tror du? Om du spekulera fritt. Kanske läge för en ny tråd.

jansch

Inläggav jansch » 2020-11-10 12:53

Baffel skrev:
jonasp skrev:Klass-D-förstärkaren uppfanns på 1950-talet. Lyngdorf TaCT, Icepower var väl tidiga kommersiella audioprodukter med klass D och stor spridning. Dessa är nu rätt gamla. Har funnits kommersiellt sedan 90-talet, om jag inte snurrar ihop det helt. Så klass-D är absolut inget nytt.

Inget nytt men utveckling mot de riktigt högre hifisfärerna gissar jag de digitala kommer utvecklas till. Eller vad tror du? Om du spekulera fritt. Kanske läge för en ny tråd.

Icepower startade verksamheten 1999 men Bang Olufsen hade redan innan tillverkat aktiva högtalare med klass D teknik för bashögtalarelement.
Mina Beolab5 högtalare innehåller 4st Icepower förstärkare vardera (2st 1kW och 2st 250W). Beolab 5 introducerades i början av 2000 talet (kommer inte ihåg exakt men det var nog 2003? Nån som vet?)

Som jonasP skriver - det är ju inte direkt någon ny teknik inom hifi världen.....

Nästa

Återgå till Generellt om hifi