Vinylcalle skrev:Tangband skrev:Vinylcalle skrev:THD+N är ju riktigt dåligt.
Distorsionen inte märkvärdig heller.
Mätningen är ju gjord med ett ljudkort för 1000 :- .
En del fel beror nog på ljudkortet.
Men den medföljande nätdelen av okänt märke är säkert mindre bra, jag antar att den brusar rejält.
Tpa3255 brusar generellt lite mer och har sämre THD än tpa 3251.
Men själva chipet tpa3255 medger egentligen THD+N som är tio gånger lägre. Det kan man se vid testen av texas evaluation -board.
Kom även ihåg att de flesta klass D förstärkare öht inte går att mäta på utan ”extra ” klass D filter pga massivt med brus av HF.
Även dyra sådana.
Så är inte fallet här.
Men om nu mätningen är undermålig begriper jag inte varför du valde att redovisa den? Och varför företaget verkar ha varit så nöjda att man skickade en förstärkare för mätning till snubben.
Har svårt att tro att nätdelen skulle ställa till med dessa problem.
Det går utmärkt att mäta många klass D förstärkare utan filtrering, men resultatet blir dåligt. Dessutom vet du inget om vilken bandbredd han har eller snarare samplingsfekvens, har han 44,1 khz så borde det innebära en kraftig filtrering det med.
När du nu presenterat dessa förstärkare som det bästa sedan färdigskivat bröd så vore det nog bra med en lite nyktrare hållning i frågan.
För 1500 kr kan du utan problem köpa en begagnad bättre mätande förstärkare som dessutom har ingångsväljare, tonkontroller och längre livslängd (kvar).
Att du tycker det låter bra däremot är inget jag eller någon annan ska ta ifrån dig. Det är kul att du kunnat hitta något du är nöjd med.
Mvh Carl
Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om mätningarna är jättebra om det inte samtidigt låter bra. Redan med Tpa 3116 som jag körde med tidigare låter det väldigt bra och på en del sätt säkert bättre än de mäter. Artikulationen i basområdet är verkligen toppklass- i de tpa 3116 och tpa 3251 jag testat. Flera andra klass D chip låter inte lika bra.
Läste just på audiosciencereview att topptestade Genelec 8030C använder tpa 3118 chipet. Den monitorn låter extremt bra och upplevs som en aning bättre än förra modellen 8030B. Trots att tpa 3118 bara kostar några kronor.
Tpa 3255 har jag personligen inte hört men uppbyggnaden är ju likadan som tpa 3251 med fördelen att tpa 3255 kan ge dubbla effekten, samtidigt som den har marginellt sämre data.
Jag tycker det är kul att hifientusiaster med platt plånbok har möjlighet att köpa riktigt bra klass D ljud för en tiondel av vad liknande prestanda kostar nytt med klass A/B, eller tidigare klass D teknik.
Snart kommer tpa 3251 och tpa 3255 med PFFB från 3e, Allo och Aiyima mfl. och då blir det bättre mätvärden, utan att det blir speciellt mycket dyrare.
Med den tekniken adresserar man problemet med olika frekvensgång i toppdiskanten beroende på last, samtidigt som distorsionen kan sänkas ungefär 10 dB.
Visst är begagnat-marknaden bra om man vill köpa prisvärda grejor, håller med helt.
Och visst kan man köpa en begagnad klass A/B för 1500 :- som möjligen låter bättre , eller sämre , än dessa tpa-modeller.
Livslängden på dessa billiga förstärkare gjorda i Kina vet jag inget om. Mina två 3116 och 3251 spelar utan problem, men det vore ju tråkigt om de gick sönder inom nåt år.