Frisk skrev:goat76 skrev:Brukar ni som vill ha ProLogic ofta spela musik i det läget, eller är det någon viss typ av material ni tycker fungerar extra bra?
Själv har jag testat det vid något enstaka tillfälle och visst funkar det till viss del och ibland för vissa inspelningar, men med andra tycker jag det låter helt fel, inte bara p.g.a att jag själv valt att ha centern lite starkare för att framhäva dialogen, utan för att vissa musikmixar helt enkelt inte gör sig så bra "automatiskt" uppmixade till fler kanaler än vad grundmaterialet bestod av. Tycker jag.
Är det pro logic II du använt? Vad jag läst är II avsevärt bättre än gamla, jag har bara kört gamla med undermåliga surroundhögtalare men inte varit nöjd. Dock inte framåt mig testa med PL II eller dolby surround efter dåliga erfarenheter av gamla varianten. Så jag har ingen egen erfarenhet att bidra med själv.
Har precis testat lite och det jag först trodde var ljudläget Pro Logic II var något helt annat som i min Marantz NR1510 heter "Multi Ch Stereo", och något Pro Logic-läge verkade inte ens finnas när man flippade mellan ljudlägena.
Efter lite testande kom jag dock fram till att ljudkällan (vilket är en Windows-PC kopplad med HDMI) inte får vara inställd på 5.1-ljud om Pro Logic ska dyka upp i menyerna även om ljudet som spelades upp var ett stereospår från Tidal, när jag ställde om inställningarna i Windows till stereo så finns Pro Logic II som valbart format.

Så efter lite mer testande så har jag kommit fram till att flerkanals-ljudläget "Multi Ch Stereo" är att föredra före Pro Logic II, det föregående ljudläget är renare och klarare med en mycket bättre separation av ljudmixen till alla högtalarna. Pro Logic II låter lite diffusare och ljudkvaliten verkar bli aningen sämre.
Men fortfarande måste jag säga att det här med att mixa upp ett stereospår till flerkanaligt ljud bara gör sig hyfsat bra till vissa inspelningar. Det fungerar relativt bra till luftig pianomusik, men elgitarrer tycker jag får ett visst "ur fas-ljud" och det beror nog på att de ofta mixas med ett "svar" i motsatt stereo-högtalare medans piano ofta mixas över hela stereofältet.
Nu har inte jag lagt så mycket krut på surround-högtalarna då det inte är något jag prioriterar så högt, till film gör de sitt jobb klart godkänt men till musik i multikanal skulle det nog behövas lite bättre högtalare. Men oavsett vilket ljudläge man än väljer så kommer inte ljudet från Marantzen i närheten av ljudet från min Linn Akurate DSM, så det kvittar.