Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Har Denon/Marantz skippat ProLogic II ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-15 20:30

paa skrev:
Adhoc skrev:Med 2020 års Denon 4700 och 6700 är det allt eller inget, när det gäller valet om att använda inbyggda slutsteg eller köra apparajten som ren förförstärkare. Det går inte att bara köra med separat slutsteg endast för frontkanalerna. Så har i alla fall jag tolkat bruksanvisningen och det var därför jag ställde frågan om ljudkvaliteten med dom inbyggda slutstegen. ...

Men det verkar ju som Johan lyckats driva enbart frontarna externt. Kanske manualen inte är helt fulländad?

Jag vet inte om jag skrev otydlig eller så.

Men jag låter alltså min AVR-X4400H driva samtliga kanaler utom frontkanalerna. Eftersom den hanterar 7+4 kanaler + 2 st subb, (t.o.m. den ena subwåfferutgången kan fås att hantera "voice of God" så blir det 7+5 kanaler + 1 st subb). Nu har förstärkaren alltså nio stycken (9 st) inbyggda slutsteg. Eftersom jag har kopplat in fyra surroundkanaler och center i det nedre lagret, och fyra takhögtalarkanaler i det övre lagret så blir det alltså fem plus fyra = nio stycken (5 + 4 = 9 för den som bara förstår siffror ;) ) aktiva kanaler. Man ställer in apparajten så att det funkar så som jag beskrivit. Ganska perfekt alltså eftersom jag ändå använder helt andra slutsteg och delningsfilter till frontar och basmoduler. D.v.s. alla inbyggda slutsteg i hembioförstärkaren är aktiva. Oftast är det ändå bara lite mer tut i centern och klart mindre i de andra kanalerna, jag har aldrig hittills märkt att det klipper även om jag spelar starkt mellan -10 och 0 dB (Ref) på volymratten.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-15 20:44

Brukar ni som vill ha ProLogic ofta spela musik i det läget, eller är det någon viss typ av material ni tycker fungerar extra bra?

Själv har jag testat det vid något enstaka tillfälle och visst funkar det till viss del och ibland för vissa inspelningar, men med andra tycker jag det låter helt fel, inte bara p.g.a att jag själv valt att ha centern lite starkare för att framhäva dialogen, utan för att vissa musikmixar helt enkelt inte gör sig så bra "automatiskt" uppmixade till fler kanaler än vad grundmaterialet bestod av. Tycker jag.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-11-15 20:58

goat76 skrev:Brukar ni som vill ha ProLogic ofta spela musik i det läget, eller är det någon viss typ av material ni tycker fungerar extra bra?

Själv har jag testat det vid något enstaka tillfälle och visst funkar det till viss del och ibland för vissa inspelningar, men med andra tycker jag det låter helt fel, inte bara p.g.a att jag själv valt att ha centern lite starkare för att framhäva dialogen, utan för att vissa musikmixar helt enkelt inte gör sig så bra "automatiskt" uppmixade till fler kanaler än vad grundmaterialet bestod av. Tycker jag.

Är det pro logic II du använt? Vad jag läst är II avsevärt bättre än gamla, jag har bara kört gamla med undermåliga surroundhögtalare men inte varit nöjd. Dock inte framåt mig testa med PL II eller dolby surround efter dåliga erfarenheter av gamla varianten. Så jag har ingen egen erfarenhet att bidra med själv.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-15 22:39

Frisk skrev:
goat76 skrev:Brukar ni som vill ha ProLogic ofta spela musik i det läget, eller är det någon viss typ av material ni tycker fungerar extra bra?

Är det pro logic II du använt? Vad jag läst är II avsevärt bättre än gamla, jag har bara kört gamla med undermåliga surroundhögtalare men inte varit nöjd. Dock inte framåt mig testa med PL II eller dolby surround efter dåliga erfarenheter av gamla varianten. Så jag har ingen egen erfarenhet att bidra med själv.

Har precis testat lite och det jag först trodde var ljudläget Pro Logic II var något helt annat som i min Marantz NR1510 heter "Multi Ch Stereo", och något Pro Logic-läge verkade inte ens finnas när man flippade mellan ljudlägena.
Efter lite testande kom jag dock fram till att ljudkällan (vilket är en Windows-PC kopplad med HDMI) inte får vara inställd på 5.1-ljud om Pro Logic ska dyka upp i menyerna även om ljudet som spelades upp var ett stereospår från Tidal, när jag ställde om inställningarna i Windows till stereo så finns Pro Logic II som valbart format. :)

Så efter lite mer testande så har jag kommit fram till att flerkanals-ljudläget "Multi Ch Stereo" är att föredra före Pro Logic II, det föregående ljudläget är renare och klarare med en mycket bättre separation av ljudmixen till alla högtalarna. Pro Logic II låter lite diffusare och ljudkvaliten verkar bli aningen sämre.
Men fortfarande måste jag säga att det här med att mixa upp ett stereospår till flerkanaligt ljud bara gör sig hyfsat bra till vissa inspelningar. Det fungerar relativt bra till luftig pianomusik, men elgitarrer tycker jag får ett visst "ur fas-ljud" och det beror nog på att de ofta mixas med ett "svar" i motsatt stereo-högtalare medans piano ofta mixas över hela stereofältet.

Nu har inte jag lagt så mycket krut på surround-högtalarna då det inte är något jag prioriterar så högt, till film gör de sitt jobb klart godkänt men till musik i multikanal skulle det nog behövas lite bättre högtalare. Men oavsett vilket ljudläge man än väljer så kommer inte ljudet från Marantzen i närheten av ljudet från min Linn Akurate DSM, så det kvittar. :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-11-16 02:03

Min tolkning av manualen till Denon 4700 (år 2020) är att med inställning till "pre amplifier mode" så ska samtliga kanaler drivas av separat(a) slutsteg, På sidan 232, är de viktiga orden "all of the speakers". På sidan 71 där uppkopplingen med separat separat(a) slutsteg visas, står "to each channel". Det står alltså inte uttryckligen att om så önskas, så kan frontkanalerna anslutas till ett separat slutsteg samtidigt som övriga kanaler drivs av dom inbyggda förstärkarna. Eventuellt var det detta möjligt på Denon 4400 som är en äldre variant som har utgått ur sortimenent.

För 4700 visas att med frontar + sidosurround + bakre surround (samtliga i öronhöjd) drivna kan man få 4 högtalare som höjd-eller takplacerade med hjälp av sub 2-utgången till separat slutsteg. Med 1 st Voice of God-kanal dessutom ("TS", direkt ovanför lyssningsplats så får man avstå från bakre surround i öronhöjd.

Denon år 2020 X4700H sidan 232 förförstärkare.PNG
Denon år 2020 X4700H sidan 232 förförstärkare.PNG (153.12 KiB) Visad 637 gånger

Denon år 2020 X4700H sidan 60 med 1 separat slutsteg.PNG
Denon år 2020 X4700H sidan 60 med 1 separat slutsteg.PNG (226.12 KiB) Visad 637 gånger

Denon år 2020 X4700H sidan 71 förförstärkare.PNG
Denon år 2020 X4700H sidan 71 förförstärkare.PNG (366.29 KiB) Visad 637 gånger
Bilagor
Denon år 2020 X4700H sidan 62 med Voice of God och Auro-3D.PNG
Denon år 2020 X4700H sidan 62 med Voice of God och Auro-3D.PNG (250.67 KiB) Visad 637 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-11-16 02:42

Jag tolkar det som att om man inte använder något inbyggt slutsteg alls, så finns det en möjlighet att stänga av alla inbyggda slutsteg på en gång, men inte att stänga av bara några. Dom skriver ju dessutom att det är ok att koppla in bara en surround back, och då blir det ju ett slutsteg oanvänt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-11-16 02:57

Ja, vi tycks ha samma uppfattning. I ett tidigare inlägg skrev jag: "Med 2020 års Denon 4700 och 6700 är det allt eller inget, när det gäller valet om att använda inbyggda slutsteg eller köra apparajten som ren förförstärkare. Det går inte att bara köra med separat slutsteg endast för frontkanalerna."

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-11-16 03:41

Fast det verkar ju Johan göra. :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-16 11:08

" Set "Assign Mode" to "Pre Amplifiera" if connecting all channels ti the Pre-out connectors using and external amplifier.
This stops operation of the internal power amplifier of this unit, reducing interference in the pre amplifier created by the power amplifier.

Jag läser det som att det går att stänga av interna slutstegen om man kör enbart externa slutsteg. Står inget om att det inte går att blanda.
Däremot så står det ju att de interna slutstegen stör försteget och det är ju inte så bra men säkert helt normalt i alla receivers.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-16 21:57

Krappar, kom in i matchen, så här gör man:! 8)

E643DE34-3AE5-429C-85EC-055EA51ACDD3.jpeg
E643DE34-3AE5-429C-85EC-055EA51ACDD3.jpeg (96.5 KiB) Visad 590 gånger
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Föregående

Återgå till Generellt om hifi