JTarnstrom skrev:Svante,
tyckte att jag hade redogjort för dem redan. Kalla det "fnas", "grus" eller vad du vill. Jag har tyckt mig höra en viss grynighet i rumsinformation, eller i avklingningen av vissa instrument, i synnerhet cymbaler och liknande. Nu talar jag inspelningar som garanterat var analoga till sitt ursprung (jazz från 50-, 60-talet). Återigen med tillägget att jag har bara kunnat uppfatta detta i lurar.
Är det svar på din fråga?
Tärnström
Aha, ok, jag tror jag vet vad du menar. Det hörs just i utklingningen på instrument och blir värre ju svagare signalen blir. Det där kan man höra, extremt överdrivet i några filer som jag lade ut för ett tag sen i en annan tråd. Nuskavise om jag hittar det...
Jo där. Lyssna tex på
http://user.faktiskt.io/svante/quant/firebird6none.wav
som är kvantiserad till bara 6 bitar bitdjup. Där hörs det som jag tror du försöker beskriva. Kruxet med filen är att kvantiseringen har gjorts utan ditherbrus och då blir det en massa dist vid låga nivåer. Lyckligtvis går disten att bota med triangelfördelat ditherbrus, som i filen
http://user.faktiskt.io/svante/quant/firebird6tri.wav
, där har disten helt förvandlats till brus.
Man kan också titta på
http://user.faktiskt.io/svante/quant
så finns det fler exempel att prova om man inte står ut med 6 bitars kvantisering.
Jag skulle alltså gissa att inspelningarna du har lyssnat på är konverterade till digitalformat med felaktigt eller helt utan ditherbrus och då blir det inte bra. Om man däremot lägger till triangelfördelat ditherbrus före konverteringen så blir digitala medier väldigt lika analoga, det enda som händer är att det adderas ett brus till signalen, men i det digitala fallet blir bruset mycket svagare. Den "digitala distorsionen" blir faktiskt helt eliminerad (inte maskerad) av ditherbruset. Man måste också bandbegränsa, men eftersom hörseln slutar såpass brant, så är de dryga 20 000 Hz som dagens CD kan ge fullt tillräckliga och helt överlägset vinylens övre gräns.