Linjehögtalare - funderingar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Ayebee

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Ayebee » 2020-12-02 14:37

JM skrev:Vad tror du händer om jag kör utan baffel och bara placerar högtalarna dikt an mot varandra och fixarar alla 16 i högtalarmagneterna?

Om du gör så som du föreslår så kan du lättare därefter testa dig fram iterativt med olika baffelbredder och -former, jämfört med om du "bygger fast dig" i en specifik baffel från början. Det blir många skruvar och kablar att dra om annars...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-12-02 16:21

I-or skrev:
jonasp skrev:I-or, har du simulerat/räknat på konvexa och konkava linjekällor?

Ja, men jag ser dock inte riktigt fördelarna med dessa konfigurationer annat än i PA-sammanhang för konvexa källor. En bättre lösning i hifi-sammanhang (för att göra frekvensgången i princip oberoende av mottagarposition) är att göra linjekällan så lång att den sträcker sig nästan från golv till tak och dra nytta av golv/tak-reflektionernas skapande av en virtuellt oändlig linjelängd. Det är just här Keele har snubblat en hel del i sina analyser i mitt tycke.

Fast kan inte konkaviteten :) , vara till hjälp för att kompensera för fasfelen mellan de mittersta och yttre elementen?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 17:41

En konkav konfiguration blir direkt hemsk ur ett vertikalt riktverkansperspektiv, minsta förflyttning från fokalpunkten ger enorma frekvensgångsskillnader. Detta kan man ha i åtanke när man ser konkava bafflar för konventionella högtalare, liksom det faktum att man även börjar få interferensproblematik för raka bafflar i MTM- eller BMTMB-konfiguration o.s.v. när c/c-avstånden mellan elementparen överstiger ca en halv våglängd.

Alla former av spridda källor som samverkar ställer till det en hel del, även konventionella tvåvägskonstruktioner har ojämn vertikal spridning (och ofta av andra skäl även ojämn horisontell dito) runt delningsfrekvensen.

("Fasfel" är ett olyckligt begrepp som man helst bör undvika här och även i många andra sammanhang. Det är inget "fel" på faslägena för ljudtrycksbidragen från de yttre elementen, det är bara precis det fasläge som uppstår via den fördröjning som löpvägsskillnaden till mottagarpositionen ger upphov till.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 06:26

Hur går det för dig JM?

Hur var det nu med linjehögtalare och TC9FD18-08? Lurar lite på att bygga några framöver . Om det blir nu i vår får jag se men jag är lite nyfiken på konkreta aspekter gällande byggnation med TC9FD18-08.

Funderingar/ frågor:
Konvex konstruktion, om jag minns rätt så ska de helst byggas från golv till tak?
Konvex. Hur mycket ? Vid konvex konstruktion har någon byggt med det ? I vilket material? Hur får man till det konvexa? I mina ögon så är det ett hästjobb att få ihop något vettigt då. Mycket enklare att bara bygga vanliga raka lådor i sektioner , två eller tre och sedan bara stacka dem på varandra men visst finns det någon smidig byggnationslösning , konvex så visst.
Hur ska elementen vara placerade? Så tätt som möjligt misstänker jag?
Hur ska baffeln vara konstruerad? Bredd? Rundade hörn på kanterna baffel misstänker jag. ?
Volym på lådor? Konstruktion, sluten, basreflex, dipol?
Totalt Ohm mäts individuellt för varje element och sedan matchas högtalarna ihop parvis så det passar , i det avseendet.
Till dessa golv tak TC9FD18-08 passar det ihop med linjehögtalare av diskanter som delas högt?
Passar separat basmodul/ basmoduler ( som drivs med separat slutsteg) ihop med linjehögtalare? Vid basmoduler går det att få ihop något vettigt som matchar ? :D Linjehögtalare med typ en 20 däromkring TC9FD18-08 i varje låda lär ju få hyfsad känslighet menar jag.Visst det är väl bara att dra på den separata basförstärkaren så det matchar bra ihop.

Edit , såg nu Solhaga har byggt konvext, sid 2 i denna tråd med EAD60, aha aha . Intressant. :) Även Goranr med massa diskanter sid 1. Själv har jag en bunte billiga mylardiskanter så...hmm :)

goranr

Inläggav goranr » 2021-03-22 01:13

Det är inte helt enkelt att få till vare sig konvexa eller konkava former. Det enda raka är raka :lol:
Skämt åsido, jag har alltid tänkt mig konvexa linjehögtalare som ett sätt att nå en stor publik där man har en teatersittning (alltså på olika höjd från scenen), på bekostnad av viss kameffekt.

Jag gjorde ett par olika approximativt-konkava linjehögtalare och valde att vika en rak konstruktion på mitten så att det blev två kordor på en cirkelbåge. Då får man inte en så skarp fokuspunkt. Mina erfarenheter är att frekvensgången inte påverkas inom 20-30 cm i höjdled men det beror förstås på vilken vinkel man har mellan över- och under-del.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-03-22 09:11

Finns en lång intressant tråd om en som bygger line array.
Och några av medlemmarna har besökt han och säger att det är bland det bästa dom hört.
https://www.diyaudio.com/forums/full-ra ... array.html
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-22 10:52

goranr skrev:Det är inte helt enkelt att få till vare sig konvexa eller konkava former. Det enda raka är raka :lol:
Skämt åsido, jag har alltid tänkt mig konvexa linjehögtalare som ett sätt att nå en stor publik där man har en teatersittning (alltså på olika höjd från scenen), på bekostnad av viss kameffekt.

Jag gjorde ett par olika approximativt-konkava linjehögtalare och valde att vika en rak konstruktion på mitten så att det blev två kordor på en cirkelbåge. Då får man inte en så skarp fokuspunkt. Mina erfarenheter är att frekvensgången inte påverkas inom 20-30 cm i höjdled men det beror förstås på vilken vinkel man har mellan över- och under-del.

Det skulle ju i alla fall för mig underlätta något enormt om jag inte kör konvex, eller konkav för den delen. Bara borra en massa hål för elementen , mäta upp Ohm på dem och matcha ihop, pillöda ihop dem , två sektioner per högtalare , smala , golv till tak.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-22 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-22 10:52

Solveit skrev:Finns en lång intressant tråd om en som bygger line array.
Och några av medlemmarna har besökt han och säger att det är bland det bästa dom hört.

Tack, mycket intressant. Ska studeras. :)

673 sidor 8O WOW , de där måste vara något i hästväg.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2021-04-01 18:13

Baffel skrev:

Det där projektet har inspirerat mig mycket, och har ett eget bygge på gång (ännu på modelleringsstadiet) i den här tråden. Nu ser det dock inte ut att bli en hel linje längre, utan en WWmmmmTmmmmWW. :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-04-01 23:33

Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-01 23:53

Jag säger bara .....WOW ( igen kring dem) , det var riktigt häftigt. 8O Mycket imponerande.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 00:40

Crumboo skrev:
Baffel skrev:

Det där projektet har inspirerat mig mycket, och har ett eget bygge på gång (ännu på modelleringsstadiet) i den här tråden. Nu ser det dock inte ut att bli en hel linje längre, utan en WWmmmmTmmmmWW. :D

Roligt projekt, Crumboo.
Nästan att det rycker i byggtarmen (men bara lite).
Och kul att du blandar simuleringar med mätningar.
Tänker du 3D-utskriva vågledarna?

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 00:44

juanth skrev:En något kortare version: https://yabb.jriver.com/interact/index. ... c=105889.0

Och JRivers DSP är riktigt bra (bild från den tråden):

Bild

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2021-04-02 10:32

solhaga skrev:
Roligt projekt, Crumboo.

Nja, "vågledarna" som jag tror du menar är som jag tänker i nuläget absorbenter för att snäva av den horisontella ljudutstrålningen. De här högtalarna sitter i hörnen av rummet och jag vill i någon mån begränsa tidiga reflexer från väggarna. En av de stora poängerna med linjehögtalaren är ju att minimera reflexer från horisontella ytor (golv- och takreflexer) men man behöver se upp med vertikala ytor/kanter där samstämmiga reflexer från från flera element kan stöka till ljudbilden. Här har jag en del experiment kvar att göra.

JM

Inläggav JM » 2021-04-02 10:46

Låt linjehögtalaren vara en dipol. Då får du kraftig kansellering av tidiga horisontella reflexer vid placering nära hörnet.
Alternativt placera lådhögtalaren i hörnet. Låt väggarna vara en förlängning av baffeln. Ger liknande resultat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:53

Så...smal baffel, tätt mellan elementen , dipol, rundade hörn på baffeln. Från golv till tak. Sen frid och fröjd med bra ljud dessutom ? Är det så "enkelt"?

Linjehögtalare med just TC9FD18-08 behövs det inte delas av, så de får hjälp av / med basmoduler och/ eller toppdiskanter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-02 11:02

En lika hög stack med basmoduler rekommenderas till. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 11:21

$

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2021-04-02 11:26

Baffel skrev:Så...smal baffel, tätt mellan elementen , dipol, rundade hörn på baffeln. Från golv till tak. Sen frid och fröjd med bra ljud dessutom ? Är det så "enkelt"?

Linjehögtalare med just TC9FD18-08 behövs det inte delas av, så de får hjälp av / med basmoduler och/ eller toppdiskanter?

Ja typ, om du tar dig igenom Wesayso's jättelånga tråd som länkats till ovan. Han körde 25 element per sida och var tillfreds med både basen (tror han hade -3dB vid 17 Hz!) och diskanten (mycket diskussioner om kamfiltereffekten när 25 element spelar diskant, men hans slutsatser är att hörselsystemet inte är känsligt för det). Men allt det här kräver en massa EQ, och helst FIR. Utan EQ fungerar det inte alls.

Sen har det fortsatt att tweakas en väldig massa. Ambienshögtalare bakom soffan för att återställa (på ett kontrollerat sätt) energin som stals av de dämppaneler han satte upp för att absorbera första reflexerna. Han byggde subwoofers för att ha bättre marginaler för hemmabio. När han fått till en så "ren" första ljudvåg som det här systemet kunde erbjuda blev stereosystemfelen extra uppenbara (de maskeras annars i hög grad av tidiga reflexer) så det ledde honom in på olika experiment för att hantera crosstalk mellan höger och vänster kanal, och det ledde till lite speciell EQ av fantombilden och sidpanorerade ljudet (mid/side-eq). Därefter har han arbetat en del med "shading" av linjerna, lagt till passiva filter för olika elementgrupper, för att ytterligare tweaka den vertikala utstrålningen. Och han är nog långt ifrån färdig med sina idéer! 8O En väldigt intressant tråd där han delar med sig friskt av olika experiment och funderingar. Men samtidigt gräsligt lång!

Men alltså: linje från golv till tak, en massa EQ och se upp med tidiga reflexer från vertikala ytor så är potentialen riktigt riktigt bra.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 12:16

Crumboo skrev:
solhaga skrev:
Roligt projekt, Crumboo.

Nja, "vågledarna" som jag tror du menar är som jag tänker i nuläget absorbenter för att snäva av den horisontella ljudutstrålningen. De här högtalarna sitter i hörnen av rummet och jag vill i någon mån begränsa tidiga reflexer från väggarna. En av de stora poängerna med linjehögtalaren är ju att minimera reflexer från horisontella ytor (golv- och takreflexer) men man behöver se upp med vertikala ytor/kanter där samstämmiga reflexer från från flera element kan stöka till ljudbilden. Här har jag en del experiment kvar att göra.

Okej, jag trodde att du siktade på något sådant här i slutändan (kan bara ses om man är inloggad på diyaudio.com):

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-04-02 12:53

Ett kul projekt, men med en hel del akustiska svagheter. Det första problemet är förstås att elementen är alldeles för stora för en god horisontell spridning för höga frekvenser. Man kan också förvänta sig en hel del membrandistorsion när konerna börjar att uppvisa resonanser för höga frekvenser. Det finns en hel del ytterligare detaljer att gå in på, men redan ovanstående problem är ganska svåra.

Dessutom verkar det mycket med 25 element, men den linjära luftpumpningskapaciteten är inte bättre än för ett enda långslagigt 8"-element. 8O

Dock har linjekällor principiellt stora fördelar via vertikal riktverkan även om den aktuella implementeringen lämnar en del övrigt att önska.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-04-02 14:07

Ett par bilder från när jag lekte med linjer.

SDC10754_zpse6c8aaef.jpg
SDC10754_zpse6c8aaef.jpg (106.41 KiB) Visad 5104 gånger

SDC10369.jpg
SDC10369.jpg (86.6 KiB) Visad 5104 gånger

Precis som förlagorna, konstruerade av Ola68 och Nagref, så är de lätt konkava och med separat diskant-linje.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 17:46

De ser ju bra ut . Hur låter de , tycker du? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 17:49

Det verkar som en del har byggt linjehögtalare men i dagsläget inte använder dem som huvudhögtalare. Rätta mig om jag har fel på den punkten ,men om så är fallet varför använder ni inte linjehögtalare nu? Om de nu är så bra dvs.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-04-02 18:02

Baffel skrev:Det verkar som en del har byggt linjehögtalare men i dagsläget inte använder dem som huvudhögtalare. Rätta mig om jag har fel på den punkten ,men om så är fallet varför använder ni inte linjehögtalare nu? Om de nu är så bra dvs.

Jag tyckte att mina linjer lät formidabelt hemma hos mig. Tillsammans med basmodulerna.
Gjorde av med dem i ett misslyckat försök att ta bort fokus från hifi- intresset :D .
Jag vill ha högtalare med hög känslighet, och kapacitet att spela väldigt högt och rent.
Linjerna med basmoduler fixade detta fint.
Nu har jag gått en annan väg, för att få samma resultat.
Men vem vet? Jag kanske bygger linjekällor igen, någon gång... :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 18:43

Baffel skrev:Det verkar som en del har byggt linjehögtalare men i dagsläget inte använder dem som huvudhögtalare. Rätta mig om jag har fel på den punkten ,men om så är fallet varför använder ni inte linjehögtalare nu? Om de nu är så bra dvs.

Jag byggde ju raka, konkava och konvexa linjekällar med EAD60.
Ljudet engagerade aldrig dock. Det kan ju givetvis bereo på fel element, fel baffel, fel rum, fel konstruktör...
När jag senare byggde min första AMT-prototyp, visste jag att detta var rätt väg att gå trots de inledande problemen.
Bild
Även de på träffen i Vänersborg 2013 höll med. AMT står till vänster i bild.

Senare började jag med en linje-AMT, men Henriks dispersionskript fick mig att överge det projektet.
Det blev istället en MTM-AMT, dvs SLAM!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 18:57

NADifierad och Solhaga ( och ni andra med såklart :) ) Först , snygga högtalare! :)

...Intressant. Det är nämligen som så att jag som nybörjare anar mig något lurt med dessa linjehögtalare. Det verkar vara lite för lätt att få kanonhögtalare till ett relativt lågt pris , dvs x antal TC9FD18-08 a dryga 100 kr st ( mängdrabatt vid köp av flera) + åka till snickeriverkstaden och låta dem fräsa upp Y antal hål + sedan hem och limma ihop baffel med sidor ( tex dipol) + mäta Ohm resp element och matcha element/ högtalare och så vips högtalare i världsklass . Hmmmm

Dessutom kräver de inte en hel del EQande? Hur var det nu med placering ? Knepigt?

Edit: Eller lätt och lätt , beror väl på finish bl.a. Era ser ju ta mig tusan inte så lätta ut att bygga. :D Tänkte mer om man monterar ihop några , utan tanke på finish... :) .....är ju singel. :mrgreen:
Senast redigerad av Baffel 2021-04-02 19:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-04-02 19:13

Linjekällor kräver lika mycket trixande som andra typer av konstruktioner.
Mina tex, var en två-vägskonstruktion.
Andra kanske tillämpar ”power tapering” på sina linjer, och det kräver troligen en massa trixande innan man är i mål.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 19:15

Just det. Finns inga genvägar till ..... 8)

Tack för info NADifierd. :)......Hade det varit så lätt hade det ju dessutom inte varit någon utmaning. :twisted:

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 19:42

Det bästa vore givetvis om du kunde få lyssna på någons linjehögtalare.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum