LILLKUB

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 12:56

Så här ser det ut om man överlagrar nivåändringarna, lite rörigt, men roligt att se!

Bild
74 dB motsvarar 100 dB (ref 20 microPa) @ 1 m strålandes i halvrymd?/helrymd?
Senast redigerad av lilltroll 2006-03-19 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-19 13:00

Vad tänkte du göra åt vibrationerna? Kanske det blir idealt om man ska lyssna i grupp, man placerar kamraterna på basmodulerna och sätter sig själv i sweetspot :wink:

Måste förresten vara ganska imponerande att höra 30Hz med full utnivå från en låda av den storleken.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 13:09

lilltroll skrev:74 dB motsvarar 100 dB (ref 20 microPa)

Ajabaja, du måste tala om ett avstånd också om den siffran ska säga någonting alls!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-19 13:13

Svante skrev:

Ajabaja, du måste tala om ett avstånd också om den siffran ska säga någonting alls!

Eller ljudustrålande area.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 13:20

Naqref™ skrev:
Svante skrev:

Eller ljudustrålande area.

Hmm... Jahaja, hur blir det med extrem närmätning. Är det konytan som är viktig, snarare än avståndet, menar du? Hmm, Fraunhofer...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 13:20

Svante skrev:

Och hur många BASTA simuleringar har inte du visat på faktiskt utan att ange det :lol: ... men det står väl i techdoc
Det är 100 BASTA dB! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 13:21

Fö, kan inte lilltroll posta bilder som inte är bredare är 600 pixel? Det blir så jobbigt på lappisen med 1024-skärm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-19 13:28

Svante skrev:

Hmm... Jahaja, hur blir det med extrem närmätning. Är det konytan som är viktig, snarare än avståndet, menar du?

Ja. Man når ju ett maxtryck precis vid konen som är vid små avståndsskillnader inte så stora. Hade vi haft en ökning med 6dB per avståndshalvering även vid små avstånd så skulle ljudtrycket blir astronomiskt (vilket är en liten motsägelse eftersom de inte är speciellt högljudda).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 13:33

Naqref™ skrev:
Svante skrev:

Hmm... Jahaja, hur blir det med extrem närmätning. Är det konytan som är viktig, snarare än avståndet, menar du?

Ja. Man når ju ett maxtryck precis vid konen som är vid små avståndsskillnader inte så stora. Hade vi haft en ökning med 6dB per avståndshalvering även vid små avstånd så skulle ljudtrycket blir astronomiskt (vilket är en liten motsägelse eftersom de inte är speciellt högljudda).

Jajustdet, men du menar att man enkelt kan förutsäga nivån i frirymd på tex 1 m avstånd utifrån nivån på 1-2 cm avstånd om man vet konytan? Det lär ju bara funka för låga frekvenser, men det är ju gott nog. Hmm, det låter ju attraktivt.

Har du tom en formel på lager? Eller är det herr fresnel/fraunhofer som jag ska gräva fram?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 13:33

Naqref™ skrev:
Svante skrev:

Det är ingen sfärisk utbredning vid elementet. Ljudtrycket vid mikrofonerna var >100 dB (ref 20 microPa)

Den fasta reproducerbara referensen är 10 V RMS i kall talspole ! Den är inte klockren, men säker nog.

Jag har ingen kalibrerad mikrofon i lådan, eller ekofritt rum. Tryckreferenser får simuleras fram. Men det har jag försökt göra i trådens första inlägg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 13:54

Hmm, om jag räknar rätt i hastigheten så blir det ju ett löjligt enkelt samband, givet att mätavståndet är << än elementradien a och våglängden är >> a.

pfar/pnear=a/(4r)

där r är det tänkta avståndet, tex 1 m och a är kolvradien.

Användarvisningsbild
lilltroll

Ändrat

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 13:55

Nu har jag ändrat i bildtexten, ska kolla upp BASTA simuleringen om det gäller halv eller helrymd. Återkommer !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-19 13:56

Svante skrev:Har du tom en formel på lager?

ljudtryck på håll = ljudtryck vid kon + 10 *log10(konarea/area på sfär vid ett givet avstånd)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 14:00

Svante skrev:Hmm, om jag räknar rätt i hastigheten så blir det ju ett löjligt enkelt samband, givet att mätavståndet är << än elementradien a och våglängden är >> a.

pfar/pnear=a/(4r)

där r är det tänkta avståndet, tex 1 m och a är kolvradien.

Jag ska kolla med SPL-mätarn vilket ljudtryck det är vid mikrofonerna @ 10 V RMS runt 60 Hz och se om det stämmer.

20*log10(4/a) dB starkare vid mikrofonen således! (Beroende på halvrymd/Helrymd)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 14:13

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Har du tom en formel på lager?

ljudtryck på håll = ljudtryck vid kon + 10 *log10(konarea/area på sfär vid ett givet avstånd)

Hmm, du menar ljudtrycksnivå, väl. Ja, det borde bli nästan samma sak som jag fick. (a²*pi)/(4*pi*r²) är ju (a/2r)², så fyran är en tvåa i ditt fall. Hmm... Ja, förstås, du räknar i halvrymd och jag i helrymd?

Användarvisningsbild
lilltroll

DIST

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 14:16

Svante, fixa så att man kan kalibrera Y-skalan i Svedist, så blir det inga svårtolkade grafer 8)

Save vore trevligt :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 14:19

Japp, ljudtryck :-)

ps... utan att man behöver ha dubbla Lilltroll i rummet som håller fast den ;-)

Funderat på fler passiva, för att jämna ut rörelserna.... fast de PR du har kan kanske inte ta mer vikt... ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: DIST

Inläggav Svante » 2006-03-19 14:27

lilltroll skrev:Svante, fixa så att man kan kalibrera Y-skalan i Svedist, så blir det inga svårtolkade grafer 8)

Ja, så där går det när man släpper ifrån sig halvfärdiga program. Jobb och jobb och jobb...

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 15:05

Kaffekoppen skrev:Japp, ljudtryck :-)

ps... utan att man behöver ha dubbla Lilltroll i rummet som håller fast den ;-)

Funderat på fler passiva, för att jämna ut rörelserna.... fast de PR du har kan kanske inte ta mer vikt... ?

Det är riktigt, det är slaven som ställer till det. 400 gram som far runt av bara tusan, samtidigt som tyngdpunkten på lådan inte är centrerad. Bevarad rörelsemängd flyttar ett helt troll ! Det upplevs som smör i en stekpanna, när man står på den!
Man behöver två slavar, eller bult ner i golvet 8)
Jag tror att de klarar 600 gram enligt Peerless själva, men sendan börjar kanske spindeln att klaga, vad vet jag.

Den sjuka tanken har slagit mig att montera 2 aktiva och 2 passiva element i lillkub. Då har man lite att reglera därefter :lol:

Men då kommer väl hela kuben att 'explodera' av trycket. De mekaniska vibrationerna i lådan är ganska stora.
Senast redigerad av lilltroll 2006-03-19 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-03-19 15:06

Är TROLLERI-lådan inkopplad redan nu vid dessa mätningar? Om inte tycker jag att disten såg hyfsad ut, nån procent vid 40-50Hz blev det väl? Ljudtrycket vid mätningen missade jag...? (Var det effekt 10w, i sådana fall; -vad är känsligheten?)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 15:19

markih skrev:Är TROLLERI-lådan inkopplad redan nu vid dessa mätningar? Om inte tycker jag att disten såg hyfsad ut, nån procent vid 40-50Hz blev det väl? Ljudtrycket vid mätningen missade jag...? (Var det effekt 10w, i sådana fall; -vad är känsligheten?)

Nja, det är mycket mer än 10 W när trollådan är med.
När trollådan inte är med så var det 10 V RMS, (vilket är mer än 10W)

Vid 30 Hz @ 100 dB ref 20uPa @ 1 meter är den elektriska ineffekt långt över 100W. Men då toppklippte reglersystemet.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 15:21

Svante skrev:
lilltroll skrev:Svante, fixa så att man kan kalibrera Y-skalan i Svedist, så blir det inga svårtolkade grafer 8)

Ja, så där går det när man släpper ifrån sig halvfärdiga program. Jobb och jobb och jobb...

Jo men du gör ju så bra program :D

SMÖR 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 15:23

markih skrev:-vad är känsligheten?)

Hehe, ja det kan man ju inte riktigt säga i detta fall eftersom det är en aktiv konstruktion. Högtalaren i sig har en ganska frekvensberoende känslighet, men det balanserar den aktiva konstuktionen bort.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 15:24

lilltroll skrev:Det är riktigt, det är slaven som ställer till det. 400 gram som far runt av bara tusan, samtidigt som tyngdpunkten på lådan inte är centrerad. Bevarad rörelsemängd flyttar ett helt troll ! Det upplevs som smör i en stekpanna, när man står på den!
Vi vill se video ;-)
lilltroll skrev:Man behöver två slavar, eller bult ner i golvet 8)
Jag tror att de klarar 600 gram enligt Peerless själva, men sendan börjar kanske spindeln att klaga, vad vet jag.
hmm 600g räcker ju inte...tror jag... har du räknat på det?
lilltroll skrev:Den sjuka tanken har slagit mig att montera 2 aktiva och 2 passiva element i lillkub. Då har man lite att reglera därefter :lol:.
Ler..jag har vänner som monterat på tre PR och ett aktivt element med riktigt fins prestanda. Kräver dock slavar med stor slaglängd som kan hantera mycket vikt...
lilltroll skrev:Men då kommer väl hela kuben att 'explodera' av trycket. De mekaniska vibrationerna i lådan är ganska stora.
hmm..tror du...iallafall med 2 slavar så borde jumycket av rörelseenergin jämnas ut och tyngdpunkten bli trevligare...

Förresten,baselementet riktat nedåt och två slavar borde kunna bli roligt... men då hamnar man ju över 600g antar jag...

Jo, vill du testa lite mer kan du få 8 korgar. spiders, papprullar och surrounds så du kan bygga 8 st 15" PR som kan hålla MYCKET vikt ;-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 15:28

lilltroll skrev:SMÖR 8)

:lol: Jadu, du vet hur man gör du...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 15:31

Jag trodde Svante mutades bäst med en kall Cola på katedern...

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 16:17

Kaffekoppen skrev:Jag trodde Svante mutades bäst med en kall Cola på katedern...

Ja, äpplen kommer man inte långt med 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-03-19 16:22

En bekännelse, kompensationen för effektkompression var inte påslagen, och det ser man om man tittar i de överlagrade graferna. Frekvensgången är nivåberoende, det är inte 6dB mellan den starkaste och näst starkaste kurvan runt 30 Hz - men jag har en stor kortlek :D

PS. Svante, gör det något om jag tar fram HILTI´n och borra lite i golvet i studion 8O DS.

Ha ha ha

mike34

Inläggav mike34 » 2006-03-19 16:32

Kaffekoppen skrev:Jag trodde Svante mutades bäst med en kall Cola på katedern...

Huh, hoppas du menar Pepsi cola.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

mike34

Inläggav mike34 » 2006-03-19 16:34

lilltroll skrev:En bekännelse, kompensationen för effektkompression var inte påslagen, och det ser man om man tittar i de överlagrade graferna. Frekvensgången är nivåberoende, det är inte 6dB mellan den starkaste och näst starkaste kurvan runt 30 Hz - men jag har en stor kortlek :D

PS. Svante, gör det något om jag tar fram HILTI´n och borra lite i golvet i studion 8O DS.

Ha ha ha

Vad har du nu hittat på, reglersystemet ? nu orkar jag inte hålla mig längre, berätta. Snälla. Nya patent ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum