74 dB motsvarar 100 dB (ref 20 microPa) @ 1 m strålandes i halvrymd?/helrymd?
Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:74 dB motsvarar 100 dB (ref 20 microPa)
Svante skrev:lilltroll skrev:74 dB motsvarar 100 dB (ref 20 microPa)
Ajabaja, du måste tala om ett avstånd också om den siffran ska säga någonting alls!
Naqref™ skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:74 dB motsvarar 100 dB (ref 20 microPa)
Ajabaja, du måste tala om ett avstånd också om den siffran ska säga någonting alls!
Eller ljudustrålande area.
Svante skrev:lilltroll skrev:74 dB motsvarar 100 dB (ref 20 microPa)
Svante skrev:
Hmm... Jahaja, hur blir det med extrem närmätning. Är det konytan som är viktig, snarare än avståndet, menar du?
Naqref™ skrev:Svante skrev:
Hmm... Jahaja, hur blir det med extrem närmätning. Är det konytan som är viktig, snarare än avståndet, menar du?
Ja. Man når ju ett maxtryck precis vid konen som är vid små avståndsskillnader inte så stora. Hade vi haft en ökning med 6dB per avståndshalvering även vid små avstånd så skulle ljudtrycket blir astronomiskt (vilket är en liten motsägelse eftersom de inte är speciellt högljudda).
Naqref™ skrev:Svante skrev:
Ja. Man når ju ett maxtryck precis vid konen som är vid små avståndsskillnader inte så stora. Hade vi haft en ökning med 6dB per avståndshalvering även vid små avstånd så skulle ljudtrycket blir astronomiskt (vilket är en liten motsägelse eftersom de inte är speciellt högljudda).
Svante skrev:Har du tom en formel på lager?
Svante skrev:Hmm, om jag räknar rätt i hastigheten så blir det ju ett löjligt enkelt samband, givet att mätavståndet är << än elementradien a och våglängden är >> a.
pfar/pnear=a/(4r)
där r är det tänkta avståndet, tex 1 m och a är kolvradien.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Har du tom en formel på lager?
ljudtryck på håll = ljudtryck vid kon + 10 *log10(konarea/area på sfär vid ett givet avstånd)
lilltroll skrev:Svante, fixa så att man kan kalibrera Y-skalan i Svedist, så blir det inga svårtolkade grafer![]()
Save vore trevligt
Kaffekoppen skrev:Japp, ljudtryck
ps... utan att man behöver ha dubbla Lilltroll i rummet som håller fast den
Funderat på fler passiva, för att jämna ut rörelserna.... fast de PR du har kan kanske inte ta mer vikt... ?
markih skrev:Är TROLLERI-lådan inkopplad redan nu vid dessa mätningar? Om inte tycker jag att disten såg hyfsad ut, nån procent vid 40-50Hz blev det väl? Ljudtrycket vid mätningen missade jag...? (Var det effekt 10w, i sådana fall; -vad är känsligheten?)
Svante skrev:lilltroll skrev:Svante, fixa så att man kan kalibrera Y-skalan i Svedist, så blir det inga svårtolkade grafer![]()
Save vore trevligt
Ja, så där går det när man släpper ifrån sig halvfärdiga program. Jobb och jobb och jobb...
markih skrev:-vad är känsligheten?)
Vi vill se videolilltroll skrev:Det är riktigt, det är slaven som ställer till det. 400 gram som far runt av bara tusan, samtidigt som tyngdpunkten på lådan inte är centrerad. Bevarad rörelsemängd flyttar ett helt troll ! Det upplevs som smör i en stekpanna, när man står på den!
hmm 600g räcker ju inte...tror jag... har du räknat på det?lilltroll skrev:Man behöver två slavar, eller bult ner i golvet![]()
Jag tror att de klarar 600 gram enligt Peerless själva, men sendan börjar kanske spindeln att klaga, vad vet jag.
Ler..jag har vänner som monterat på tre PR och ett aktivt element med riktigt fins prestanda. Kräver dock slavar med stor slaglängd som kan hantera mycket vikt...lilltroll skrev:Den sjuka tanken har slagit mig att montera 2 aktiva och 2 passiva element i lillkub. Då har man lite att reglera därefter.
hmm..tror du...iallafall med 2 slavar så borde jumycket av rörelseenergin jämnas ut och tyngdpunkten bli trevligare...lilltroll skrev:Men då kommer väl hela kuben att 'explodera' av trycket. De mekaniska vibrationerna i lådan är ganska stora.
lilltroll skrev:En bekännelse, kompensationen för effektkompression var inte påslagen, och det ser man om man tittar i de överlagrade graferna. Frekvensgången är nivåberoende, det är inte 6dB mellan den starkaste och näst starkaste kurvan runt 30 Hz - men jag har en stor kortlek
PS. Svante, gör det något om jag tar fram HILTI´n och borra lite i golvet i studionDS.
Ha ha ha
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 81 gäster