Varning för Repsam.se

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 23:05

Nu försöker du allt snärja mig, tvett 8)

Du vet ju att jag gillar Sverkers program. :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-18 12:22

MP skrev:
Bill50x skrev:Det är väl bättre att lättlurade konsumenter betalar Repsam-killens uppehälle än att a-kassan och skattemedel gör det? För något annat jobb lär han inte få......

/ B

Nu blir jag lite besviken på dig Bill50kryss.
Nog kunde han få ett annat jobb, det tror och hoppas jag verkligen.
Försäljare behövs alltid.

I övrigt tycker jag alltid att lurendrejeri där enstaka godtrogna personer blir lurade är synnerligen omoraliskt och klandervärt beteende.
Däremot kan jag inte anse att någon som uppbär och uppfyller villkoren för sjukpenning, a-kassa, föräldrapenning, pension eller annan försörjning, på något som helst sätt är klandervärda.

Det tror jag inte att du heller tycker egentligen :wink:

Helt rätt, jag tycker inte att personer som uppbär stöd är klandervärda. Det var inte så jag menade. Och hoppas att ingen tog åt sig.

Vad jag menade är att det är bättre att någon säljer antistatvätska till cd´s, shaktistenar, ormolja att gnida in kablar med, skivpuckar till cd-spelare, vinylmattor till skivspelare, guldpläterade 3,5 mm´s telepluggar... det är bättre att ett antal personer känner sig nöjda med sina investeringar än att försörja säljaren av dessa grejor via skattsedeln och inte få något utbyte av slantarna. Oavsett om vi andra anser att dessa grejor är humbug och inte förbättrar ljudet.

Visst är det klandervärt med någon som säljer junk till fantasipriser, men är det fel att kräva lite kunskap även hos köparen? Har man hittat Repsam på nätet kan man väl surfa runt lite och kolla läget på den apparat man har i åtanke?

/ B

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-18 13:11

Jag måste hålla med med Bill här.....klart man som köpare har ett litet "ansvar" att reda på vad man köper....annars skulle man ju bli lurad hela tiden, vilket man ofta blir :oops:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-18 13:35

Vilket ansvar man anser att en konsument har som köpare kan debatteras. Det är oerhört viktigt att man som konsument kan lita på att en näringsidkare lämnar korrekta och sakliga produktfakta.

Det är därför konsumentköplagen, distansköpslagen och marknadsföringslagen finns.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-18 19:40

The_Man skrev:Jag måste hålla med med Bill här.....klart man som köpare har ett litet "ansvar" att reda på vad man köper....annars skulle man ju bli lurad hela tiden, vilket man ofta blir :oops:

...och jag måste hålla med med Kaffekoppen här.....klart man som säljare har ett "ansvar" att korrekt beskriva vad man säljer....annars skulle man ju lura kunderna hela tiden...
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-19 12:13

MP skrev:
...och jag måste hålla med med Kaffekoppen här.....klart man som säljare har ett "ansvar" att korrekt beskriva vad man säljer....annars skulle man ju lura kunderna hela tiden...

:wink: (och det tror du inte "alla" säljare gör.... inte alla men troligtvis dom flesta, "lurar" kunder altså)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-19 13:27

Det är en viss skillnad på att prisa det man säljer
och att ange ett mycket felaktigt nypris på det man säljer. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-19 14:38

MP skrev:Det är en viss skillnad på att prisa det man säljer
och att ange ett mycket felaktigt nypris på det man säljer. :wink:

mmm men det är inte nypris han uppger, utan i dom flesta fall är upskattat pris....sen att han uppskattar det lite väl högt är ju synd :D ...jag gilla rinte alla hans marknadsföring men som med allt annat så bör man kolla upp vad det är man köper, och då inte kolla upp det enbart med försäljaren som säljer produkten...det gäller ju allt man köper.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 15:38

Trist liv The_man :-)

ps.. Kontrollerar du hur mycket mjölk det är i mjölkpaketet, eller kalkylerar du att du blir lurad på X antal centilliter?

pss Att man som köpare skall ta sitt ansvar är självklart, men att som säljare uppge fabricerade prestanda och vildeledande uppgifter om nypris är brottsligt. För honom finns ingen förmildrande omständighet, det är bara att titta i hifihandboken för korrekta uppgifter.

psss I Sverige så är man skyldig att kunna de lagar som är applicerbara på den verksamhet man driver.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-19 18:45

nä då du har missuppfattat mig helt.....men vill du bli lurad när du handlar så visst(men alla framförallt framgångsrika säljare "lurar" kunder)....jag bryr mig inte om om jag bir "lurad" på 100:- det gör inget...men när det börjar bli större belopp så kollar jag gärna upp vad det är jag ska köpa innan jag gör det, många som inte gör det...det är ju bara kolla på hur många bilar Ford säljer :wink:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-19 18:51

Mja, nu lägger jag mig i.

Man kan inte begära att gemene man är så tekniskt bevandrad att de kan avgöra om ett sopcontainerfynd är värt 2000 eller ej. Inte heller kan man begära att de ska veta att fyndet inte kostade 200000 för 30 år sedan.

När jag läser Repsams web tänker jag på Hederlige Harry som säljer begagnade bilar. Det luktar lång väg. Visst kan det vara så att det är en ung företagsam herre som inte heller vet bättre bakom Repsam men alla dessa hoande fåglar i våtmarkerna sjunger i kör när det gäller detta företag.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-19 18:55

Hederlige Harry tycker jag var ett bra exempel.......såna finns det ju gått om, repsam kan mycket väl klassas som en Harry tycker jag. Jag försvarar inte Repsam alls, men han är långtifrån ensam att "lura" kunder...nu verkar han vara ganska ensam just inom ljud. Men beg. bils försäljare finns ju i varje liten ort i sverige och dom är ju inte ett dugg bättre.......ingen av dom skulle jag vilja påstå.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 19:17

Det finns ju en tråd till om detta the_man, där detta dryftats redan. Läs lagtexten. Oavsett din åsikt, så bryter företaget mot god marknadsföringssed och konsumentköplagen. Du kan rimmligtvis inte tycka att det är okej?

Tycker du att det är okej att företag beter sig så kan vi väl bara vara överrens om att vi inte blir överrens ;-)

Jag tycker det är tråkigt om vi kommer i en situation där man som näringsidkare kan bete sig hur som helst eftersom kunden i alla lägen får skylla sig själv.

Jag tycker vi kan ta bort konsumentköpslagen, distansköplagen, marknadsföringslagen på samma gång. Kunden får skylla sig själv om man inte värderat varans kvalité, litat på information som finns på hemsidan/repressentant för företaget eller tidningsannons.

Sen inför vi åtalsimmunitet mot kunder som skjuter näringsidkare efter att de godtyckligt ansett sig missgynnade i en affärsförbindelse. :-)

Case closed!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-19 19:25

Kaffekoppen skrev:Det finns ju en tråd till om detta the_man, där detta dryftats redan. Läs lagtexten. Oavsett din åsikt, så bryter företaget mot god marknadsföringssed och konsumentköplagen. Du kan rimmligtvis inte tycka att det är okej?

Jag har aldrig sagt att det är ok........och att företaget bryter mot "god marknadsföringsed" är han inte ensam om.....tror det är svårt att hitta nåt som inte gör det i sådana fall :wink: enda jag tycker är helt fel är att prata skit om företaget här, prata med företaget om det istället tycker jag. Jag gillar heller inte repsam därför köper jag inget av repsam....och det är väl ändå inte jag som ska läsa lagtexten, det är väl repsam i sådana fall :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-19 19:44

Kaffekoppen skrev:Trist liv The_man :-)

ps.. Kontrollerar du hur mycket mjölk det är i mjölkpaketet, eller kalkylerar du att du blir lurad på X antal centilliter?

pss Att man som köpare skall ta sitt ansvar är självklart, men att som säljare uppge fabricerade prestanda och vildeledande uppgifter om nypris är brottsligt. För honom finns ingen förmildrande omständighet, det är bara att titta i hifihandboken för korrekta uppgifter.

psss I Sverige så är man skyldig att kunna de lagar som är applicerbara på den verksamhet man driver.

Du har helt rätt. Vi har lagar och förordningar när det gäller det mesta och naturligtvis om hur man får bära sig åt när det gäller marknadsföring. Jag anser att man ska hålla sig till sannaingen, beställer jag en grogg med en 6:a sprit i ska det fan i mig vara 6 cl sprit i den! Detta är den enkla delen av marknadsföringslagarna och väldigt lätt att hoppa på. Säger man fel siffra är det fel, därmed basta. Precis som att 0,3 % dist är högre än 0,1 och utlovar man den lägre disten men ertappas med den högre - då har man uppgett fel uppgifter och per definition ljuger man. Samma sak med uppskattat pris av en gammal och begagnad apparat.

Men det finns värre lögner en så, även om det inte går att sätta en siffra på dem. Allt skitsnack Repsam ägnar sig åt, med jämförelse med ren esoterika (som den aningslöse köparen av junket förmodligen inte känner till ändå), hänvisningen till miljön etc, tycker jag är mycket värre. Att jämföra med kroppsparfym för män, där reklamen visar en kille omgiven av ett gäng vackra flickor - och hela reklamen andas att även DU kan hamna i den situationen. Underförstått, med rätt kroppsparfym :-)

Alltså, man kan ljuga effektivt utan att använda ord. Eller siffror. Och siffror går faktiskt att kontrollera, men hur kollar du om huruvida kunderna är nöjda med kroppsparfymen?

Som någon sa: "Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant, så är det förmodligen så".

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 19:44

Han får snart lära sig lagtexten!

;-)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-03-21 12:45

Nu har Repsam ändrat lite på sin hemsida. Nypriset på den där Gold Star-förstärkaren är borttaget och priset är sänkt från 1900 kr till 1300 kr, men det är ju fortfarande alldeles på tok för högt. 200 kr vore lagom, tycker jag. Även beskrivningen av förstärkaren är ändrad, till en lite mer sansad version.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-21 12:59

Titta på högtalarsektionen så får du se än värre exempel :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
hifidoktorn

Inläggav hifidoktorn » 2007-02-09 14:04

Nu har minsann Repsam i Lund en världsnyhet!!! En optisk fiberkabel (TOS-link) i 99,99% ren koppar!!! (Se under "Övrigt", "Kablar&Kontakter").
Vidare finns under bokhögtalare (!) ett par Chario med 4 Ohm´s motstånd!!!
Mer rolig läsning finns på deras hemsida. Okunskapen breder ut sig i vårt avlånga land. :roll:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-09 14:38

repsam skrev:nformation

TechLink´s "Wires 69" serie är ett prisvärt sortiment av kablar för uppgradering från standardkablar. Bättre kvalité till ett bra pris! Till att börja med är alla kablar 99.96% OFC koppar, högspecade kablar för bästa bild och ljud. Fullskärmade och guldpläterad. När det är nödvändigt används ferritkärna för att minska störningar utifrån. Allt detta i en snygg förpackning!

Det är humor, men ett exempel på en generell text som används överallt...
Fast.... det är ju marknadsföringsdynga även om det hade handlat om en kopparkabel..
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-02-09 15:41

Hej,har ni sett på blocket ock liknande sidor så ser man ofta tomtar som försöker sälja hifi produkter för både 2 ock 3 gånger nypriset,såna människor kan varken ha moral eller samvete,tråkigt tycker jag.Mvh.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-09 17:07

zapanasta skrev:Hej,har ni sett på blocket ock liknande sidor så ser man ofta tomtar som försöker sälja hifi produkter för både 2 ock 3 gånger nypriset,såna människor kan varken ha moral eller samvete,tråkigt tycker jag.Mvh.

Tyvärr helt sant.. Många gånger är det dock folk som över-värderar sina kära begagnade produkter och har noll inblick i vad motsvarande nya kostar oxå.. En reciever som för 10 år sen kostade 20.000 är inte värd 12.000 idag då motsvarande modell kostar 5.000 ny.. Man hoppas bara att folk inte blir allt för lurade..

Användarvisningsbild
hifidoktorn

Inläggav hifidoktorn » 2007-02-09 17:50

Visst finns det folk som övervärderar sina gamla hifiprylar! De äldre produkter som verkligen är något att ha överhuvud är ju lätt räknade! Därmed inte sagt att allt gammalt är värdelöst, men faktiskt är det ju så att de festa av de massproducerade hifiprylarna från både 80- och 90-talen inte är värda någonting alls!
För att återknyta till Repsam; Vem vill köpa en 5-15 år gammal dussin-CD när man idag kan köpa en ny till ett betydligt lägre pris och som dessutom låter bättre?!?

Fler grodor på Repsam´s hemsida: Ett par gamla Technics SB-5000 "med avstämd diskant"!!!

"En gammal goding från AR" - M4 (kom ju på 90-talet och är lååååångt ifrån någon gammal goding från detta företag, dessutom en budgetmodell).

Celestion UL-10 - för 2.900kr får du en högtalare som förstörts och försetts med en SEAS-diskant "för att bättre matcha övriga element"!!! Detta är väl att omyndigförklara en gammal välsedd högtalartillverkare!

En Kenwood 1100D "från Kenwoods storhetstid" - nej, Kenwoods storhetstid var långt tidigare (60- och 70-talet med vissa modeller).

Vem kan stoppa svamlet?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-02-09 18:00

Stoppa svamlet?
Det är ju rolig läsning för oss kunniga... :roll:

Vem utan hifi-intresse handlar hos Repsam?
Ingen! Folk utan hifi-intresse köper en liten nätt microanläggning hos Elgiganten eller motsvarande. Eller hur? De kommer inte ens i närheten av Repsam. De vet inte ens att Repsam finns.

Vem med hifi-intresse handlar hos Repsam? Ingen! Möjligtvis lurar Repsam sådana hifi-nissar som inte har koll på vintage-hifi, men jag tvivlar på att ens sådana går på snacket.

Kolla in "HiFi Göteborg". Där är det ännu dyrare...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-09 18:09

En sak kan ju vara värd olika mycket för olika personer.

Jag kanske har drömt hela livet om att få tag i ett par "SB-5000 med avstämd diskant" och kan nu få chansen...

Det som är "dussin-CD" för dig kanske är något helt annat för mig...

Det jag menar är att det någon anser vara ett "överpris" kan vara rena fyndpriset för någon annan.

Det pris som leder till affär är det för stunden gällande marknadspriset.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-02-12 12:32

Jag tycker det är kul med sådana butiker. Synd att allt ska vara så dyrt bara. Repsam borde ju kunna sälja billigare, då vad jag har förstått, många av varorna är containerfynd :?:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-02-12 19:22

Erol skrev:Jag tycker det är kul med sådana butiker. Synd att allt ska vara så dyrt bara. Repsam borde ju kunna sälja billigare, då vad jag har förstått, många av varorna är containerfynd :?:

Han vill inte sälja billigare. Han kör med dyrt=bra och hederlige-Harry argument som luktar.

Användarvisningsbild
hifidoktorn

Inläggav hifidoktorn » 2007-02-12 19:43

På tal om "tomtar på Blocket" m m.
Den i särklass största tomten är väl ändå hr. Jönsson på Repsam som enligt hemsidan studerar till ingenjör och har haft hifiintresset sedan tonåren (han är ju straxt över 20 år enligt deras hemsida så det blir ju bara några år!) och inte vet skillnaden mellan resistans och impedans (båda mäts ju i Ohm gu´bevars). Kolla deras Chario som har 4 Ohms motstånd!!!
Tidigare fanns att läsa om NAD 3020 som "ger 2*20rms men som motsvarar 2*30 idag" !!! Snacka om ärlige Erlings begagnade bilar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-12 19:51

hifidoktorn skrev:
Tidigare fanns att läsa om NAD 3020 som "ger 2*20rms men som motsvarar 2*30 idag" !!! Snacka om ärlige Erlings begagnade bilar.

Det är väl sådant som kallas för inflation?? :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
hifidoktorn

Inläggav hifidoktorn » 2007-02-12 20:00

Hej igen!

Såg alldeles nyss ett riktigt fynd på Repsam! För 1600kr får du en trasig Inertia. Den är dessutom tillverkad i göteborg MED LITET G (alla göteborgare må ursäkta).

Häpp!

Inertia Inertia
1600:-
Tillverkad (år) Ny pris Skick
0
0kr

Information
Svensk klassiker tillverkad i göteborg. Denna ovanliga spelare r mycket välbyggd. vårt exemplar är i mycket bra skick men har dock en bricka mellan armen och plinten som är knäckt. Den saknar även masonitskivan i botten. Denna spelare går dock att spela på men behöver lite omvårdnad av den som vill lägga energi på den.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi