Nu fortsätter äventyret!
Börjar med att visa lite från monteringen, mätningen och slutmonteringen. Det ny filtret kommer presenteras senare.
Lådorna blev inte lackade i tid så jag fick fortsätta med dem i utan ytfinish. Eftersom elementen inte har träffat lådorna tidigare så fick jag göra lite justeringar.
Diskanthålet gjores medvetet lite för litet för att senare (vid bildtillfället) justeras upp. Verkade en bra idé och är det fortfarande. Är annars lätt att det blir för stort hål och det vill vi inte!
Därefter var det tur för dämpmaterialet att intaga scenen!
Den består av 45mm tjock Rockwool. Dubbla lager vid bakbaffeln. Enkla lager på sidorna och i toppen och ingenting där nere vid porten.
Hål för skruvarna till elementen borrades och sedan så var det dags för tätningen:
För diskanten så satte jag tätningslisten på baffeln och för basen så satte jag den på baksidan av elementet. Det spretade ut lite efter att diskanten hade skruvats fast men det skar jag bort med en kniv.
Hålen till kontaktdonen på baksidan täpptes till med lite smältlim innan montering.
Därefter så var det portarnas tur att fixas. Jag använder två st rör på 48x100 mm (artnr5228 på hifikit).
Det ena kortas av ca 30 mm och så tejpas de emotvarandra som på bilden.
Basen monterades också och anslutningstrådarna till elementen drogs ut ur basporten så jag kunde koppla lite olika utan att behöva öppna lådan:
Så här såg mätuppställningen ut:
Inte helt idealisk men man gör det efter bästa förmåga. Skulle nog mätt utomhus egentligen men det är snö där så det blev inte av!

Miken är 50cm framför högtalaren riktad mot en punkt som är mitt imellan de två elementens akustiska centrum i höjdled.
Efter mätning och simulering så fixade jag filtret som har synts tidigare i tråden. Det lät inte 100%igt övertygande. Förvisso hade jag precis lyssnat på Carlsson oa116 men ändå. Jag sov på saken och det lät bättre i går men jag testade ytterligare ett filter. Utprovningen gjordes i mono och det är inte så lätt men man kan med lite övning få ett visst begrepp om hur det kan tänkas låta i stereo. Här ser vi de båda kombatanterna:
Det senaste filtret till vänster och det första till höger.
Här är bilden på det vinnande filtret:
Sedans så fixade jag till så att båda högtalarna blev mer identiska och monterade in filtret i lådan där det smältlimmades fast i botten med spolarna monterade vinkelräta mot varandra.
Slutligen skedde ett litet test i den normala anläggningen.
Hur det lät? Tja de kommer att gå att avlyssna i Gbg så det kommer väl lite synpunkter på dem där!