EPS - den ultimata nybörjar diy-h-talaren! (Mycket bilder!!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 14:33

Naqref skrev:Hittar vi något lämpligt element som passar eps-konceptet så blir det troligen en sub oxå! Jag tar gärna emot förslag på lämpliga element! :)

Vad sägs om SLS 12"? Kostar 650kr från Micke, har jag för mig. Dess prestanda borde väl klara välljudskraven också?

Jag har dessutom två sådana element på ingående... 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2003-12-29 01:39

Tangband 8"?? ;)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 19:55

Jag som är nybörjare på HiFi, upplys mig!

(för er som inte visste det så är jag en PAtok från början)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-12-29 21:21

En gissning är att Tangband inte är lämpligt för EPS-konceptet då de inte går att köpa från de vanliga affärerna här i Sverige.

Jag säger också Peerless SLS som sagt, kanske inte 12:an dock. 10:an eller 8:an känns mer lämpliga för EPS-konceptet. :)

8:an i en 45 liters låda avstämd till 25-26hz ser rätt hyfsat ut tycker jag. Biltema har 65mm basreflexrör med trattar i ändarna för 29.90kr som skulle passa bra (behövs dock 2st för man får skarva). Avstämningen ger med 65mm (ID) rör en rörlängd på cirka 30cm vilket borde gå att få i lådan utan större bekymmer. Elementen kostar gissningsvis runt 500kr/st från Micke.

Bara en tanke... ;)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 21:27

Vad ska jag göra utav mina 12" då Erik? :cry:

Närå :) Jag tycker att SLS i någon av de lite mindre storlekarna låter bra! Har du några snygga simuleringar månne Erik?

Hur är det effektmässigt, klarar åttatumsvarianten att spela snyggt och starkt på samma gång? För, det ska väl EPS klara av en del?

Naqref: Du har inte två såna där filter liggandes? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-12-29 21:36

Tja skulle det blir EPS-sub och jag skulle bygga dem så skulle det nog bli kvadruppelutförande. 2 är ju absolut minimum (en i varje hörn fram). Då lär de klara bra mycket mer ljudtryck än vad EPS-1 klarar att pressa ur sig. ;)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 21:51

Erik_Johansson skrev:Tja skulle det blir EPS-sub och jag skulle bygga dem så skulle det nog bli kvadruppelutförande. 2 är ju absolut minimum (en i varje hörn fram). Då lär de klara bra mycket mer ljudtryck än vad EPS-1 klarar att pressa ur sig. ;)

Men, EPS är väl tänkta att kunna användas som hemmabiopryttlar, med tanke på bakhögtalarna o.s.v.
Aktivt delade runt 80 Hz borde de väl klara en hel del effekt också? Kompletterat med sub givetvis.

Bakhögtalarna antar jag att man inte behöver filtrera, eftersom det inte förekommer så mycket basigt material i bakkanalerna.

Jag vill ha mina element... :lol:

Du vet inte hur det gick med metallfästen till CT62 förresten Erik? Carlssonstiftelsen hade väl utvecklat ett fäste, som skulle komma runt vintern.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-12-30 01:48

De har fortfarande inte hittat någon plåtslagare som kan tillverka dem till ett tillräckligt lågt pris tyvärr.

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-30 03:11

Är inte CSX257 bättre till subben?

Dessutom, väldigt kul med mätningar på CT62an. Har ju själv funderat och funderat på den dip som jag har vid ca 15 kHz i mina mätningar.
Undrar om Nagrefs mätningar bekräftar detta?

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-30 16:10

Jag tar och gör om mätningarna med de 'riktiga' eps-lådorna och då ser jag till att fixa in min kalibreringsfil så kan vi se hur diskanten beter sig på ett annat sätt och kanske få en noggrannare uppfattning om beteendet vid 15kHz
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-01 18:27

Kommit frammåt med EPS?

Kan tänka mig att denna lilla högtalare kommer att bli väldigt välljudande...

Har ju lyssnat på ett tidigare alster från konstruktören :D

En annan har ju fått krypa till korset och inhandlat "köpe högtalare" då tiden inte räcker till för att bygga :?

Är dock lite förvånad över närvarokänslan som klipsch burkarna ger... Inte det minsta förvånad över den minst sagt energirika toppen 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-03 01:07

Tjena Wolfie!

Bygget har inte avancerat sedan mätningarna. Har agerat reseledare åt en kvinna från Holland den senaste veckan så aktiviteten runt EPS har verkligen inte varit prioriterad. :)
Har ju bara en vecka på mig (till diy-träffen i Gbg) så aktiviteten lär öka dramatiskt på Måndag! Håll ut tills dess!

Vad blev det för högtalare du köpte, klipsch ja men vilken modell?

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2004-01-05 22:22

Har inte gjort många inlägg här ännu, men följer utvecklingen av EPS hela tiden. Blir nog (med säkerheten 99,9999%) bygge av dessa småttingar och då W-modellen till hemmabion. Även W till front. W som center vet jag ännu inte, men då en proj lär finna sin plats här tids nog så passar det utmärkt. Självklart med sub till (se nedan).

Kanske är det tids nog läge för en sambeställning av element (direkt eller via tex "hifi-micke") när vi är många som vill bygga? Tråkigt för han om det dyker upp en (1) beställning varje vecka istället för en större... antar jag :wink:

När det gäller föslag på sub-element så gillar jag skarpt diskussionerna kring Peerless SLS-serie, och då speciellt 10" SLS (kanske för att jag har ett par sådana skräpandes och som jag inte haft tid att utvärdera mera ännu :wink:)
Min röst faller därför, inte helt otippat, på dom...
Först verkar de lådvolymer som Peerless rekommenderar vara för små sett till elementets parametrar (mode med små lådor kanske?), men med en väldämpad låda börjar jag att snegla på dom rekommendationerna ändå... kanske med en del kompensering. Mitt, hittills enda, test av en större låda föll inte hel väl ut, men det kan definitivt bero på andra saker också och elementet verkar vara potent för sin ringa prislapp.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-06 00:14

Naqref: Det blidde ett par RF15, skickar strax upp bilder...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-07 18:33

Nu kliar det i fingrarna på mig! Bokstavligen! :wink:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-07 18:34

Naqref skrev:Nu kliar det i fingrarna på mig! Bokstavligen! :wink:

Stoppat i kliande dämpning i EPS burkarna? 8)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-07 18:56

Haha, jag pillade gullfiber för ett par dagar sen och inte kliade det i fingrarna då! Man får ju skydda sig för bövelen!

:D

mvh
JP

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-07 22:24

jonasp skrev:Haha, jag pillade gullfiber för ett par dagar sen och inte kliade det i fingrarna då! Man får ju skydda sig för bövelen!

Skydd med tunn latex månde? Med eller utan glidmedel? 8O :wink:

Har använt Gullfiber tidigare men använde Rockwool nu och det var inte så farligt faktiskt.

I a f så har jag mätt nu och förbannar mitt ljudkort varje gång! Måste byta snart. Lägger upp filer för de som vill filtermeka själva lite senare...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-08 00:03

Nu ere dags för filter! Bilder från själva mätningen kommer senare! :)

Har gjort en räcersimulering och kommit fram till följande:

Bild
Filterfunktionen för basen (stigningen vid 150Hz beror på att jag har använt impedansmätningen från EPS-W). Baffelkorren ligger på ca 4dB

Bild
Flitret för basen. Tre standardkomponenter. 2mH (1.4mm), 0.47 ohm och 8.2uF.

Bild
Filterfunktionen för diskanten. Dämpningen ligger på 10dB

Bild
Själva diskantfiltret. Fem standardkomponenter: Två motstånd 3.3 resp 6.8 ohm, två kondingar 4.7 resp 8.2 uF samt en spole på 0.4mH (0.8mm).

Bild
Faskurvan. Som synes så överenstämmer de över ett rimligt stort område.

Filtret ovan borde ge en frekvensrespons som liknar:
Bild

Inte så pjåkigt om jag får säga det själv. I morgon få jag dock se om verklighet och fiktion stämmer överens!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-08 00:18

Om det där stämmer så var det inte illa! :D

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-08 00:24

Är det sådär rakt ner till 20Hz?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-08 00:29

Mätfel under 500 Hz p g a det lilla fönstret tidsmässigti mätningen så där behöver man inte bry sig! :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-08 08:09

Jäkligt intressant Naqref!!

Snygga kurvor, som man säger... :D

En fråga: 10dB dämpning av diskant och baffelkorr av mellanregister, behövs det när man kan få ett utökat baffelstöd i och med närhet till väggen? Hur blir baffelstödsfunktionen med väggen inräknad egentligen? Eller dimensioneras de som en friplacerande högtalare och så får det bli som det blir med väggplacering? Eller blir det optimalt ändå alldeles oavsett vilket?

Edit: Jag kollade nu och såga att du hade mätt med lådorna liggande på golvet, så jag antar att det är varet på min fråga?

En fråga till; Är det andra prioriteringar mellan direktljud och energikurva för en surroundhögtalare?

Ska bli kul att lyssna på lördag!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-08 10:37

Naqref skrev:
jonasp skrev:Haha, jag pillade gullfiber för ett par dagar sen och inte kliade det i fingrarna då! Man får ju skydda sig för bövelen!

Skydd med tunn latex månde? Med eller utan glidmedel? 8O :wink:

Har använt Gullfiber tidigare men använde Rockwool nu och det var inte så farligt faktiskt.

I a f så har jag mätt nu och förbannar mitt ljudkort varje gång! Måste byta snart. Lägger upp filer för de som vill filtermeka själva lite senare...

Tja, skydd bestående av gamla diskhandskar. Dock med gammalt diskmedel på, inte glidmedel!? :P :) :D

/J.P.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-08 13:42

Mårten: De senaste mätningarna och filtret gäller den vanliga EPS och inte väggvarianten. :) För väggvarianten så kommer baffelkorren att vara obefintlig (däremot så så måste puckeln vid 1 kHz bemästras) och dämpningen av diskanten vara mindre (typ bara 6dB).

I a f så måste jag göra filtret till den vanliga EPS-1 först för att sedan bestämma hur filtret till EPS-W ska se ut. Fasgången och delningspunkten bör vara identisk på dessa så att man kan kombinera dem fritt.

När det gäller frågan om relationen mellan direkt och energikurvan för en surr så bör den vara jämnare än för ett par normala högtalare. För att förhindra det naturliga dämpningen uppåt av energikurvan finns inte så mycket att göra (förutom att se till att använda element som sprider bra i det område de används i) men för området nedåt (där en baffelkorrigerad högtalare uppvisar en stigning för energikurvan) så går det utmärkt! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-08 15:12

Hade inte alla komponenter hemma så jag justerade lite på två värden på två kondingar lite. Ser ungefär likadant ut fortfarande på graferna. Så nu har jag strax värmt upp lödkolven och då är det dags! :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 01:05

Kul med mätningar!

Diskanten ser bra ut, men har du höjt den lite i toppen eller?

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 01:19

Nix jag har inte höjt den i toppen.... har däremot använt kalibreingskurvan för micen! :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-09 07:54

Great Anders!!!!

Ska bli kul att lyssna i morgon!

MK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 22:40

Nu fortsätter äventyret! :)

Börjar med att visa lite från monteringen, mätningen och slutmonteringen. Det ny filtret kommer presenteras senare.

Lådorna blev inte lackade i tid så jag fick fortsätta med dem i utan ytfinish. Eftersom elementen inte har träffat lådorna tidigare så fick jag göra lite justeringar. :)
Bild
Diskanthålet gjores medvetet lite för litet för att senare (vid bildtillfället) justeras upp. Verkade en bra idé och är det fortfarande. Är annars lätt att det blir för stort hål och det vill vi inte! :)

Därefter var det tur för dämpmaterialet att intaga scenen!
Bild
Den består av 45mm tjock Rockwool. Dubbla lager vid bakbaffeln. Enkla lager på sidorna och i toppen och ingenting där nere vid porten.

Hål för skruvarna till elementen borrades och sedan så var det dags för tätningen:
Bild
För diskanten så satte jag tätningslisten på baffeln och för basen så satte jag den på baksidan av elementet. Det spretade ut lite efter att diskanten hade skruvats fast men det skar jag bort med en kniv.

Bild
Hålen till kontaktdonen på baksidan täpptes till med lite smältlim innan montering.

Därefter så var det portarnas tur att fixas. Jag använder två st rör på 48x100 mm (artnr5228 på hifikit).
Bild
Det ena kortas av ca 30 mm och så tejpas de emotvarandra som på bilden.

Basen monterades också och anslutningstrådarna till elementen drogs ut ur basporten så jag kunde koppla lite olika utan att behöva öppna lådan:
Bild

Så här såg mätuppställningen ut:
Bild
Inte helt idealisk men man gör det efter bästa förmåga. Skulle nog mätt utomhus egentligen men det är snö där så det blev inte av! :) Miken är 50cm framför högtalaren riktad mot en punkt som är mitt imellan de två elementens akustiska centrum i höjdled.

Efter mätning och simulering så fixade jag filtret som har synts tidigare i tråden. Det lät inte 100%igt övertygande. Förvisso hade jag precis lyssnat på Carlsson oa116 men ändå. Jag sov på saken och det lät bättre i går men jag testade ytterligare ett filter. Utprovningen gjordes i mono och det är inte så lätt men man kan med lite övning få ett visst begrepp om hur det kan tänkas låta i stereo. Här ser vi de båda kombatanterna:
Bild
Det senaste filtret till vänster och det första till höger.

Här är bilden på det vinnande filtret:
Bild

Sedans så fixade jag till så att båda högtalarna blev mer identiska och monterade in filtret i lådan där det smältlimmades fast i botten med spolarna monterade vinkelräta mot varandra.

Slutligen skedde ett litet test i den normala anläggningen.
Bild

Hur det lät? Tja de kommer att gå att avlyssna i Gbg så det kommer väl lite synpunkter på dem där! :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum