Nu till frågan, jag har ett par gamla Audio Pro A3-45 högtalare med tillhörande (NAD) förstärkare A101. Det är fullfrekvenshögtalare men jag använder de endast som subwoofers (förstärkaren är kopplad till sub out på receivern). Detta har fungerat väldigt bra i många år med en mycket bra bas (subjektivt). Enda nackdelen har varit att det inte går att spela väldigt högt då högtalarna bara har en 8"-are var. Pga detta har jag då och då letat efter en ersättare i flera år utan att hitta någon som varit tillfredsställande ljudkvalitetsmässigt, så jag har alltid landat på att de jag har är bättre.
Nu har det dock blivit mer skarpt läge då förstärkaren verkar ha gjort sitt. Det knastrar/tickar i diskant/mellanregister när förstärkaren matas med bas toner. Så nu behöver jag en ny sub och undrar vad ni på forumet rekommenderar. Jag önskar att subwoofern ska låta ungefär likadant som mina gamla Audio Pro, men gärna med lite högre ljudstyrka.
Några av de jag testat genom åren är:
- Yamaha NS-SW200, 2st, med YST = ACE-Bass ungefär
- Klipsch R-10SW
- Klipsch R-115SW
- XTZ 99 w10.16
- XTZ 12.17 EDGE
Inga av dessa låtit tillfredsställande. Antingen så har de saknat djupbas, saknat snärt, varit för bullriga/boomiga, långsamma/sega etc. Jag har till och med mätt upp frekvensgången med REW och kompenserat med PEQ så att den blivit väldigt lik Audio Pro, men det har ändå inte blivit bra.
Ett exempel med låten "Pedro Capó, Alicia Keys, Farruko - Calma (Alicia Remix - Official Video)".
Med XTZ 12.17 Edge (har provat sluten, portad vänster, portad höger, med och utan frekvenskorrigering) så låter bastrumman väldigt likt genom hela låten vilket blir enformigt och man tröttnar, medan med Audio Pro så är det mycket större variation och det är mer behagligt. AudioPro har mer snärt men saknar inte djupbas. Vad jag än gör kan jag inte få samma snärt och musikalitet med XTZ utan det blir i mycket större grad ett enformigt dunka-dunka.
Kanske tänker jag helt fel när jag alltid jämför med mina gamla högtalare, men jag är helt öppen för förslag.
Kommer användas till film och musik (pop musik). Rummet är ca 4,5 x 10m. Delar vid 80Hz till sub.
Inser nu att inlägget blev väldigt långt, hoppas någon orkar läsa igenom