Subwoofer som kan ersätta Audio Pro ACE-Bass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mj99

Subwoofer som kan ersätta Audio Pro ACE-Bass

Inläggav mj99 » 2020-12-15 07:52

Hej! Tänkte höra mig för angående subwoofer köpråd. Har noterat att det finns många kunniga inom Audio Pro's ACE-Bass teknik på forumet och hoppas därför på kunniga köpråd.

Nu till frågan, jag har ett par gamla Audio Pro A3-45 högtalare med tillhörande (NAD) förstärkare A101. Det är fullfrekvenshögtalare men jag använder de endast som subwoofers (förstärkaren är kopplad till sub out på receivern). Detta har fungerat väldigt bra i många år med en mycket bra bas (subjektivt). Enda nackdelen har varit att det inte går att spela väldigt högt då högtalarna bara har en 8"-are var. Pga detta har jag då och då letat efter en ersättare i flera år utan att hitta någon som varit tillfredsställande ljudkvalitetsmässigt, så jag har alltid landat på att de jag har är bättre. 
Nu har det dock blivit mer skarpt läge då förstärkaren verkar ha gjort sitt. Det knastrar/tickar i diskant/mellanregister när förstärkaren matas med bas toner. Så nu behöver jag en ny sub och undrar vad ni på forumet rekommenderar. Jag önskar att subwoofern ska låta ungefär likadant som mina gamla Audio Pro, men gärna med lite högre ljudstyrka.

Några av de jag testat genom åren är: 
- Yamaha NS-SW200, 2st, med YST = ACE-Bass ungefär
- Klipsch R-10SW
- Klipsch R-115SW 
- XTZ 99 w10.16 
- XTZ 12.17 EDGE

Inga av dessa låtit tillfredsställande. Antingen så har de saknat djupbas, saknat snärt, varit för bullriga/boomiga, långsamma/sega etc. Jag har till och med mätt upp frekvensgången med REW och kompenserat med PEQ så att den blivit väldigt lik Audio Pro, men det har ändå inte blivit bra.

Ett exempel med låten "Pedro Capó, Alicia Keys, Farruko - Calma (Alicia Remix - Official Video)".
Med XTZ 12.17 Edge (har provat sluten, portad vänster, portad höger, med och utan frekvenskorrigering) så låter bastrumman väldigt likt genom hela låten vilket blir enformigt och man tröttnar, medan med Audio Pro så är det mycket större variation och det är mer behagligt. AudioPro har mer snärt men saknar inte djupbas. Vad jag än gör kan jag inte få samma snärt och musikalitet med XTZ utan det blir i mycket större grad ett enformigt dunka-dunka.
Kanske tänker jag helt fel när jag alltid jämför med mina gamla högtalare, men jag är helt öppen för förslag.

Kommer användas till film och musik (pop musik). Rummet är ca 4,5 x 10m. Delar vid 80Hz till sub.
Inser nu att inlägget blev väldigt långt, hoppas någon orkar läsa igenom :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Subwoofer som kan ersätta Audio Pro ACE-Bass

Inläggav hifikg » 2020-12-15 08:11

Varför inte leta upp någon av Audio Pro´s subbar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-12-15 08:31

Långa inlägg är bra, du har kommit till rätt ställe, välkommen!

I sakfrågan har jag inget att tillägga, tyvärr.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 09:07

hifikg skrev:Varför inte leta upp någon av Audio Pro´s subbar?

De är väl erkänt bra .

Snart vaknar nog mr subwoofer . FBK om någon kan nog tipsa om bra prisvärda subbar.

BK gör väl bra subbar annars , tex den här :

http://www.bkelec.com/hifi/sub_woofers/monolith-df.htm

Tror det finns någon sådan på Blocket nu. Rummet var ju ganska stort så.. Måhända mer av en filmsubb, eventuellt. Mr sub vet nog mer.
Senast redigerad av Baffel 2020-12-15 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-12-15 09:50

Många verkar ju nöjda med RELs subwoofers. Inte testat själv dock. Beskrivs som "musikaliska" :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-15 10:09

Har fått för mig att dagens Audio Pro produkter inte är lika bra som de äldre. Tittade på SW-10 subben men den går inte lägre än 33Hz. Men du kanske menade att leta upp en äldre?

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-15 10:14

Har du möjlighet så bygg själv. Förslagsvis kan denna modellen passa: viewtopic.php?f=4&t=71248
Elementet är högkvalitativt och kostar €200 inkl frakt på https://audio-hi.fi/en/scan-speak_30w-4558t00-p-4.html Ska du gömma den under soffan behöver det inte vara någon finish på lådan.

MDF och trälim kostar inte mycket. Skippa fyllning och köp istället en mic och använd parametrisk ekvalisering. En billig klass D förstärkare(1500?) och kanske typ en Minidsp, om du inte kör från datorn, kan behövas.

Edit: Ekvalisering gör underverk för basen

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-15 10:33

Jag har på senare tid umgåtts med tanken att välja ett modernt element tänkt för subbas och koppla det till en gammal ACE-Bass förstärkare. Egenskaperna kommer då att förändras, det är väl så att exempelvis konens (upplevda) massa ökar? Kruxet är då att mäta upp det 'nya' superelementets egenskaper. Kan man mäta impedanskurvan för elementet med inkopplad AC-stärkare, (*) eller går det inte att se på samma sätt?

* Jag har alltid mätt impedanskurvan med låg matningsimpedans, alltså spänningsfallet över en längd tunn kabel, typiskt 0.2 Ohm.

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-15 10:38

Har tidigare byggt en hel del själv. Faktiskt är alla andra högtalare i anläggningen egenbyggda (Seas och Scan-speak element). Men jag har fått ökad respekt för den utveckling och testning som görs av högtalartillverkarna och tänkte att jag denna gång skulle köpa en färdig sub som låter "perfekt". Dessutom lite svårt att provlyssna och lämna tillbaka om jag inte är nöjd om jag bygger själv.
Men det är inte helt uteslutet, även om jag i första hand önskar köpa färdigt denna gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 10:45

Om du inte orkar bygga själv och det passar in i din inredning så bygg en sub av en kista .Fördel, men det är min personliga smak, så slipper du på så sätt en ful subb i rummet. Du har ett stort rum så en stor eller två st subbar lär behövas.

viewtopic.php?f=3&t=70980

Du behöver bara staga upp den. Stabila kistor hittar du på loppisar .

Subwoofer förstärkare , eller förstärkare med sub ut. Ställbar subfrekvens. Obs kolla test först så den är ok.

https://www.aliexpress.com/item/33053173227.html

Nätdel till den, en hyfsat kraftig runt en 400 kr tillkommer.

BK jag tipsade om ovan tillverkar, om jag inte missminner mig, RELs subbar men är billigare än REL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 11:18

Fanfaktiskt skrev:Har du möjlighet så bygg själv. Förslagsvis kan denna modellen passa: viewtopic.php?f=4&t=71248
Elementet är högkvalitativt och kostar €200 inkl frakt på https://audio-hi.fi/en/scan-speak_30w-4558t00-p-4.html Ska du gömma den under soffan behöver det inte vara någon finish på lådan.

MDF och trälim kostar inte mycket. Skippa fyllning och köp istället en mic och använd parametrisk ekvalisering. En billig klass D förstärkare(1500?) och kanske typ en Minidsp, om du inte kör från datorn, kan behövas.

Edit: Ekvalisering gör underverk för basen

Vad tror du om denna DSP?
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... as-eq.html

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-15 11:35

Baffel skrev:Vad tror du om denna DSP?

En snabb lösning, men jämna Butterworth och analog>digital>analog lösning kanske inte är så bra. 25 band är riktigt bra, men inte så bra om dem är fasta. Dock efterlyser trådstartaren en färdig lösning typ: https://www.referenceaudio.se/produkter ... elec-hts4b

Edit: Läste ditt inlägg noggrannare nu och ser att du använder REW.
Senast redigerad av Fanfaktiskt 2020-12-15 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 11:37

Just det , har du rätt i.

I vilket fall lite om den här

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -lf.16327/

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-15 11:57

Fanfaktiskt skrev:
Baffel skrev:Vad tror du om denna DSP?

En snabb lösning, men jämna Butterworth och analog>digital>analog lösning kanske inte är så bra. 25 band är riktigt bra, men inte så bra om dem är fasta. Dock efterlyser trådstartaren en färdig lösning typ: https://www.referenceaudio.se/produkter ... elec-hts4b

Om möjligt så vill jag gärna hålla mig till under 10000kr, men kan sträcka mig till 15000kr om det är motiverat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 12:05

Det jag funderar på är ditt rum. 45 kvadrat är ett ganska så stort lyssningsrum. Kanske två subbar modell lite större behövs.

Du har inte funderat på Velodyne? De verkar ju vara poppis.

Undrar om två sådana här skulle räcka till , trots att de inte är så stora

https://hifitorget.se/visa_annons.php/v ... 106117.htm
Senast redigerad av Baffel 2020-12-15 12:19, redigerad totalt 1 gång.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-15 12:17

mj99 skrev:Om möjligt så vill jag gärna hålla mig till under 10000kr, men kan sträcka mig till 15000kr om det är motiverat.

Som Baffel skrev så är två nog minimum i ditt stora rum. En framför och en bakom för utjämning av frekvensgången blir nog bäst, om det är möjligt.
Bäst är nog att köpa bättre begagnade subwoofers. Håll utkik i medlemstrådarna. Passiva subwoofers där förstärkaren inte värmer upp lådan är nog att föredra. Medlemmen avr7000 hade/har Icepower förstärkare till salu för ett bra pris.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-15 12:23

Baffel skrev:Det jag funderar på är ditt rum. 45 kvadrat är ett ganska så stort lyssningsrum. Kanske två subbar modell lite större behövs.

Du har inte funderat på Velodyne? De verkar ju vara poppis.

Undrar om två sådana här skulle räcka till , trots att de inte är så stora

https://hifitorget.se/visa_annons.php/v ... 106117.htm

Tippar på att snubben köpte dem när dem reades ut för 7000kr. Dock bör dem vara vara väldigt kapabla om man skall gå efter Velodynes renommé.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-12-15 13:08

mj99 skrev:Hej! Tänkte höra mig för angående subwoofer köpråd. Har noterat att det finns många kunniga inom Audio Pro's ACE-Bass teknik på forumet och hoppas därför på kunniga köpråd.

Nu till frågan, jag har ett par gamla Audio Pro A3-45 högtalare med tillhörande (NAD) förstärkare A101. Det är fullfrekvenshögtalare men jag använder de endast som subwoofers (förstärkaren är kopplad till sub out på receivern). Detta har fungerat väldigt bra i många år med en mycket bra bas (subjektivt). Enda nackdelen har varit att det inte går att spela väldigt högt då högtalarna bara har en 8"-are var. Pga detta har jag då och då letat efter en ersättare i flera år utan att hitta någon som varit tillfredsställande ljudkvalitetsmässigt, så jag har alltid landat på att de jag har är bättre. 
Nu har det dock blivit mer skarpt läge då förstärkaren verkar ha gjort sitt. Det knastrar/tickar i diskant/mellanregister när förstärkaren matas med bas toner. Så nu behöver jag en ny sub och undrar vad ni på forumet rekommenderar. Jag önskar att subwoofern ska låta ungefär likadant som mina gamla Audio Pro, men gärna med lite högre ljudstyrka.

Några av de jag testat genom åren är: 
- Yamaha NS-SW200, 2st, med YST = ACE-Bass ungefär
- Klipsch R-10SW
- Klipsch R-115SW 
- XTZ 99 w10.16 
- XTZ 12.17 EDGE

Inga av dessa låtit tillfredsställande. Antingen så har de saknat djupbas, saknat snärt, varit för bullriga/boomiga, långsamma/sega etc. Jag har till och med mätt upp frekvensgången med REW och kompenserat med PEQ så att den blivit väldigt lik Audio Pro, men det har ändå inte blivit bra.

Ett exempel med låten "Pedro Capó, Alicia Keys, Farruko - Calma (Alicia Remix - Official Video)".
Med XTZ 12.17 Edge (har provat sluten, portad vänster, portad höger, med och utan frekvenskorrigering) så låter bastrumman väldigt likt genom hela låten vilket blir enformigt och man tröttnar, medan med Audio Pro så är det mycket större variation och det är mer behagligt. AudioPro har mer snärt men saknar inte djupbas. Vad jag än gör kan jag inte få samma snärt och musikalitet med XTZ utan det blir i mycket större grad ett enformigt dunka-dunka.
Kanske tänker jag helt fel när jag alltid jämför med mina gamla högtalare, men jag är helt öppen för förslag.

Kommer användas till film och musik (pop musik). Rummet är ca 4,5 x 10m. Delar vid 80Hz till sub.
Inser nu att inlägget blev väldigt långt, hoppas någon orkar läsa igenom :)

Jag tolkar ditt inlägg som att du borde leta efter basar som inte går så djupt. Det brukar vara så när uttrycken boomig och snärtig används.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-15 13:57

genstruktur skrev:Många verkar ju nöjda med RELs subwoofers. Inte testat själv dock. Beskrivs som "musikaliska" :D

En av anledningarna till att de låter bra är flacka 12/dB okt filter som kan användas med ofiltrerade inverterade toppar som är slutna. Rels subbar fungerar därför som basstöd mera än som subwoofers
Just integrationen är något som ibland förbises. Audio pros subbasar kör väl med brantare delning = det behövs elektronisk delning för topparna , räcker ej med naturlig avrullning.

Två subbasar i stereo behövs. En enda sub oavsett märke försämrar ljudet på vissa parametrar så fort den kopplas in.
Senast redigerad av Tangband 2020-12-15 14:02, redigerad totalt 1 gång.

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-15 14:01

JonasB skrev:Jag tolkar ditt inlägg som att du borde leta efter basar som inte går så djupt. Det brukar vara så när uttrycken boomig och snärtig används.

Kanske, men det är just den djupa basen som har varit en av fördelarna med mina gamla Audio Pro högtalare. Flera av de jag tidigare testat har inte haft lika bra djupbas.
XTZ 12.17 har djupbas i massor men saknar Audio Pro:ns snärt och musikalitet. Efter kurvmatchning av XTZ i REW med PEQ mot AudioPro så blev XTZ mycket bättre når ändå inte upp till Audio Pro:ns snärt och musikalitet. Det blir fortfarande dunka dunka eller enformigt.

Så någonting som är snärtigt, musikaliskt och ändå har en stabil djupbas.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-15 14:04

mj99 skrev:
JonasB skrev:Jag tolkar ditt inlägg som att du borde leta efter basar som inte går så djupt. Det brukar vara så när uttrycken boomig och snärtig används.

Kanske, men det är just den djupa basen som har varit en av fördelarna med mina gamla Audio Pro högtalare. Flera av de jag tidigare testat har inte haft lika bra djupbas.
XTZ 12.17 har djupbas i massor men saknar Audio Pro:ns snärt och musikalitet. Efter kurvmatchning av XTZ i REW med PEQ mot AudioPro så blev XTZ mycket bättre når ändå inte upp till Audio Pro:ns snärt och musikalitet. Det blir fortfarande dunka dunka eller enformigt.

Så någonting som är snärtigt, musikaliskt och ändå har en stabil djupbas.

Vill du ha riktigt djupbas - bygg själv slutet med LT , dsp EQ och motorstarkt element.
De subbasar du räknar upp ovan har alla HP filter under 25 Hz vilket gör att de inte går djup.
Dessa HP filter sabbar timingen och gör att basen upplevs spela i otakt i många fall.

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-15 14:08

Tangband skrev:Två subbasar i stereo behövs. En enda sub oavsett märke försämrar ljudet på vissa parametrar så fort den kopplas in.

På vilket sätt är 2 bättre än 1? Är 2 billigare för 5000kr bättre än 1st för 10000kr? Menar inte att ifrågasätta utan vill gärna veta mer kring detta.

Delning mellan sub och front högtalare kommer skötas av receivern. Så det blir väl någon form av digitalt filter (12-24db/okt), vet inte hur brant min receiver delar (Denon X3500H).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-15 14:33

mj99 skrev:

Har fått för mig att dagens Audio Pro produkter inte är lika bra som de äldre. Tittade på SW-10 subben men den går inte lägre än 33Hz. Men du kanske menade att leta upp en äldre?

Ja :)

Jag blev rekommenderad B2-50 men råkade komma över en B2-70 o sen en till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 14:49

mj99 skrev:
Tangband skrev:Två subbasar i stereo behövs. En enda sub oavsett märke försämrar ljudet på vissa parametrar så fort den kopplas in.

På vilket sätt är 2 bättre än 1? Är 2 billigare för 5000kr bättre än 1st för 10000kr? Menar inte att ifrågasätta utan vill gärna veta mer kring detta.

Delning mellan sub och front högtalare kommer skötas av receivern. Så det blir väl någon form av digitalt filter (12-24db/okt), vet inte hur brant min receiver delar (Denon X3500H).

Som Tangband säger , för subbasar i stereo behövs....

Teori kring vilka lågfrekventa ljud vi kan lokalisera , samt en del diskussion om subwoofers kan du läsa om här :

viewtopic.php?f=9&t=71249

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 18:58

Fyra Audio pro subbar . Om du får ihop det rent ljudmässigt .

https://www.brl.se/sv/artiklar/audio-pr ... svart.html

Fast det är klart att placera ut dem på rätt sätt , fyra separata slutsteg att pilla volymen på . Fast det ska väl gå. Att fyra st fixar 45 kvadrat det tror jag och du gillar ju Audio Pro.På pappret ned till 35 Hz med en sub men fyra ihop borde gräva djupare om du kan ekvalisera. Om nu det skulle behövs.

Snärtigt med de 8 tummarna lär det bli. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 21:21

Men NADen har ju pre out. Då så . Fyra Audio pro sub . Ut med signalen från NADen splitta upp den , in i en DSP sen vidare till de fyra subbarna. Låt resp slutsteg på dem sköta basarna . Går säkert att lösa via bluetooth , osagt ljudkvalitén, sen ett annat slutsteg som tar hand om fronthögtalarna.

Fast enklast är nog två bra subbar med dedikerat slutsteg placerade vid frontarna och sen ett dedikerat slutsteg till dem. Släng in en DSP i kedjan . Exakt hur vet jag ej men du har som sagt pre out på NADen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-16 00:30

Du har bara fått dåliga förslag, Det du bör satsa på är Arendal https://arendalsound.eu/1961-series-subwoofers/ den minsta modellen är mer Hifi korrekt och slår alla du testat med stor marginal. Jag har både ägt XTZ största en en SVS och det är dessa tre märken som är klart bäst i mellanklassen, Jag skulle ranka dem Arendal, SVS och XTZ sist
Skulle inte skriva något inlägg men när jag såg förslagen du fick så tänkte jag att du måste få något vettigt förslag också. :) Ha det bra och hej då.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-12-16 08:18

Gamla goa audio pro B2-50 eller B2-70 i ett par är ju inte så illa, dom låter rätt trevligt av vad jag mins i alla fall :)

Om man vill vara kvar inom märket alltså !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-16 10:00

B2-50 är väl så där med dagens mått, framför allt när det gäller att integrera med toppar. B2-70 bottnade hos HifiKG. B4-200 var en best, fungerade även vid PA, åtminstone 30 Hz-versionen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-16 13:51

Fattar inte FBKs aversion mot förslagen i tråden . BK tex har väl fått bra kritik. ?

https://www.bkelec.com/

Nästa

Återgå till Köpråd