- Är F/E-test en bra metod att komponera sin anläggning?
Innan man nu reagerar reflexmässigt och säger att man ska lyssna och inte mäta vill jag påpeka att F/E-test är ett lyssningstest och inte en mättmetod i den meningen att man mäter på en apparat med en apparat och får ut ett siffervärde. De som inte vet/inte förstår/inte accepterar detta får anta att vi har en metod tillhands som avslöjar huruvida en apparat är hörbart färgande eller ej.
Då kan vi modifiera frågeställningen en smula:
- När man testar ofärgade apparater var för sig enligt en existerande korrekt metod, är denna då optimal för att finna den optimala anläggningen?
Ursäkta mitt omständliga skrivande, jag vill att alla ska förstå vad jag fiskar efter. Vad Rydberg skrev, som jag triggade på, var vad som händer när man kopplar exempelvis fyra apparater i serie med varandra som var och en visat sig vara hörbart ofärgande. Vad tror ni? Blir resultatet ett annat då?
Som ni säkert anar är min inställning att man ska söka ofärgande apparater med ovan nämnda metod. Jag är övertygad om att det är musiken som är musikalisk, och att apparaterna är stendumma. Enligt min mening ska apparaterna hålla sig ur vägen. Således uppnår man störst musikalisk njutning med minimalt färgande apparater.
Vad är era åsikter i frågan?
Jag hoppas på intressanta svar, även efter denna alldeles för långa och tjatiga inledning...
mvh.
J.P.
PS. Ursprungstråden finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 1428#21428
DS