Är det här bra mätvärden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav donjansson » 2020-12-17 15:50

Ska jag testa att ansluta ett annat par högtalare? Har ett par L100A modifierade med Troels Gravesen Level 4 filter. Ska jag i så fall ställa dem rätt på golvet, på ungefär samma avstånd från framvägg?
Eller kan man utesluta att detta har att göra med högtalarna, då ni verkade nöjda med mätningar från 5 respektive 120 cm från dammkåpan?

Edit: Kan problemet härröra från att högtalarna står på stativ?
Senast redigerad av donjansson 2020-12-17 15:53, redigerad totalt 1 gång.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 15:52

donjansson skrev:En notis: ljudingenjören som sålde Bryston-filtret, hade en teori om att framväggen tog bort så gott som all basåtergivning. Väggen består av 95 mm isolering, tyg spänt ovanpå. Att basen därför inte fick något stöd. Verkar det orimligt?

Detta ger något mindre basstöd, men kan inte påverka frekvensgången som den ser ut i din lyssningsposition.

Med utgångspunkt i de senaste kurvorna, som ser allt annat än fysikaliskt möjliga ut givet närfältsmätningarna, vad är det för mätmikrofon som används?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 15:54

I-or skrev:
donjansson skrev:En notis: ljudingenjören som sålde Bryston-filtret, hade en teori om att framväggen tog bort så gott som all basåtergivning. Väggen består av 95 mm isolering, tyg spänt ovanpå. Att basen därför inte fick något stöd. Verkar det orimligt?

Detta ger något mindre basstöd, men kan inte påverka frekvensgången som den ser ut i din lyssningsposition.

Med utgångspunkt i de senaste kurvorna, som ser allt annat än fysikaliskt möjliga ut givet närfältsmätningarna, vad är det för mätmikrofon som används?

UMIK-1.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 15:57

Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-17 15:57

Fenomenet med breda svackor hos frekvensgången är inte ovanligt. Ofta beror det på destruktiv inteferens hos närliggande ytor omkring högtaleriet (första reflektioner i tak/golv/väggar). Nästan alla rum har ju vanliga reflekterande väggar, golv och tak bakom eventuella absorbenter. :wink: Fenomenet är svårlöst i och med att interferensen/interferenserna hamnar lågt i frekvens där absorbenterna ofta är för tunna för att kunna absorbera nämnvärt. Ofta blir det en svacka någonstans i registret 100 - 500 Hz (lite olika beroende på rum och högtalarplacering). Man kan förbättra situationen genom att förflytta högtalare och/eller lyssninsposition. Det kan också lösas på elektroakustisk väg med andra former av högtalare. Men du kan förbereda dig på att det är svårlöst. Det går INTE att EQ:a upp nivån i området då det är destruktiv interferens.

OM det nu är destruktiv interferens, det kan vara något annat också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 16:01

donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.

Du har nog omvänd polaritet för basarna för L300 så att de inte summerar korrekt med basmodulerna.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 16:03

I-or skrev:
donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.

Du har nog omvänd polaritet för basarna för L300 så att de inte summerar korrekt med basmodulerna.

Basmodulerna är inte i gång.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-17 16:03

Du rekommenderades att testa med gulgrön kurva, "Ändrad polaritet bas", så testa att ändra tillbaka.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 16:05

Johan_Lindroos skrev:Fenomenet med breda svackor hos frekvensgången är inte ovanligt. Ofta beror det på destruktiv inteferens hos närliggande ytor omkring högtaleriet (första reflektioner i tak/golv/väggar). Nästan alla rum har ju vanliga reflekterande väggar, golv och tak bakom eventuella absorbenter. :wink: Fenomenet är svårlöst i och med att interferensen/interferenserna hamnar lågt i frekvens där absorbenterna ofta är för tunna för att kunna absorbera nämnvärt. Ofta blir det en svacka någonstans i registret 100 - 500 Hz (lite olika beroende på rum och högtalarplacering). Man kan förbättra situationen genom att förflytta högtalare och/eller lyssninsposition. Det kan också lösas på elektroakustisk väg med andra former av högtalare. Men du kan förbereda dig på att det är svårlöst. Det går INTE att EQ:a upp nivån i området då det är destruktiv interferens.

OM det nu är destruktiv interferens, det kan vara något annat också.

Detta är riktigt, men så djupa och breda dalar (upp till -15 dB över 1 till 1,5 oktaver i tidigare mätningar) uppstår inte i normala lyssningsrum så pass högt upp i frekvens som här.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 16:07

Nu är basmodulerna i gång.
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 15.06.12.png
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 15.06.12.png (148.25 KiB) Visad 2411 gånger

Edit: Mic 180 cm från bakvägg.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 16:14

Fanfaktiskt skrev:

Du rekommenderades att testa med gulgrön kurva, "Ändrad polaritet bas", så testa att ändra tillbaka.

Är "vi" eniga, ska jag ändra tillbaka basarnas polaritet i L300?

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-17 16:26

donjansson skrev:Är "vi" eniga, ska jag ändra tillbaka basarnas polaritet i L300?

Om du har ändrat basarnas polaritet och det nu låter ihåligt så ändra. Om det låter bättre så gör en ny mätning, annars är det bara att ändra tillbaka igen. Utan subbarna inkopplade, förstås.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 16:29

Nu börjar det att se någorlunda vettigt ut. Basmodulerna/L300 tycks ha en ovanligt hög delningsfrekvens.

Baselementet i L300 uppvisar kraftig riktverkan över 400 Hz, varför L300 mäter rimligt i nivå med baselementet på 120 cm:s avstånd, men uppvisar alldeles för låg nivå på längre avstånd när rumsbidragen blir dominerande. Detta är en osedvanligt svår högtalare att integrera med rummet.

Det återstående problemet är att mellanregister och diskant har ca 4-5 dB för hög nivå, vilket kan åtgärdas genom att placera en resistor i serie med elementen för att reducera känsligheten.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 16:33

donjansson skrev:
Fanfaktiskt skrev:

Är "vi" eniga, ska jag ändra tillbaka basarnas polaritet i L300?

Ja, prova gärna eftersom detta påverkar inte bara övergången mot basmodulerna, men även mellanregister/diskanter.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 16:34

I-or skrev:Nu börjar det att se någorlunda vettigt ut. Basmodulerna/L300 tycks ha en ovanligt hög delningsfrekvens.

Baselementet i L300 uppvisar kraftig riktverkan över 400 Hz, varför L300 mäter rimligt i nivå med baselementet på 120 cm:s avstånd, men uppvisar alldeles för låg nivå på längre avstånd när rumsbidragen blir dominerande. Detta är en osedvanligt svår högtalare att integrera med rummet.

Det återstående problemet är att mellanregister och diskant har ca 4-5 dB för hög nivå, vilket kan åtgärdas genom att placera en resistor i serie med elementen för att reducera känsligheten.

Ljudingenjören satte delning i BX63A vid max. Enheten är modifierad, max ligger nu runt 75 Hz enligt min mekaniker.
Vilken tur att man i gamla JBL har tonkontroller för presence (mellanregister) och brilliance (diskant).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 16:37

Perfekt, prova först med omvänd polaritet för basarna i L300. Utgående från detta och tidigare resultat väljer vi lämplig polaritet och sedan kan du justera känsligheten för mf/hf.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 16:58

Mic 180 cm från bakvägg. B460 i gång. Polaritet tillbaka till ursprungsläge (orange).
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 15.56.01.png
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 15.56.01.png (139.15 KiB) Visad 2375 gånger

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 17:04

Lät L300 spela utan B460 igen. Omvänd polaritet (röd), polaritet i ursprungsläge (grön)
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 16.02.09.png
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 16.02.09.png (139.35 KiB) Visad 2369 gånger

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 17:16

Vi har ju inte diskuterat positionering av L300 alls. Jag tror ärligt talat inte att de är tänkta att stå så långt från framväggen, 51 cm i det invinklade hörnet. Jag betvivlar också starkt att man år 1975 placerade ett par L300 med samma invinkling som "man använder idag." (Därav förstärkt mellanregister/diskant). Detta är bara vad jag tror.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 17:24

Den stora överlappningen mellan basmodulerna och L300 medför att den omvända polariteten fungerar bäst.

Du får nog sänka känsligheten till nära minimum för mellanregister och diskant för att få en så pass jämn frekvensgång som möjligt.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 17:26

I-or skrev:Den stora överlappningen mellan basmodulerna och L300 medför att den omvända polariteten fungerar bäst.

Du får nog sänka känsligheten till nära minimum för mellanregister och diskant för att få en så pass jämn frekvensgång som möjligt.

Ska jag inte testa att sänka delningsfrekvensen?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 17:27

donjansson skrev:Vi har ju inte diskuterat positionering av L300 alls. Jag tror ärligt talat inte att de är tänkta att stå så långt från framväggen, 51 cm i det invinklade hörnet. Jag betvivlar också starkt att man år 1975 placerade ett par L300 med samma invinkling som "man använder idag." (Därav förstärkt mellanregister/diskant). Detta är bara vad jag tror.

Riktigt, de kan med fördel placeras närmare väggen, men eftersom denna är så pass hårt dämpad gör det inte så stor skillnad i ditt rum som i mer normala rum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 17:28

donjansson skrev:
I-or skrev:Den stora överlappningen mellan basmodulerna och L300 medför att den omvända polariteten fungerar bäst.

Ska jag inte testa att sänka delningsfrekvensen?

Visst, om du kan tänka dig att ändra den också blir det ännu lättare att få till en jämn frekvensgång.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 17:33

I-or skrev:Riktigt, de kan med fördel placeras närmare väggen, men eftersom denna är så pass hårt dämpad gör det inte så stor skillnad i ditt rum som i mer normala rum.

Just av den anledningen tyckte ljudingenjören att man skulle få tillbaka basstödet genom att bygga till framväggen med en baffel, tjocklek oklar, på cirka 80-100 cm i höjd.

Edit: därför låter väl rummet skit oavsett vad man stoppar in för högtalare? Det som behövs är mer basstöd vid framväggen?

Edit 2: kan vi inte bara konstatera att rummet behöver kompletteras. L300 mätte ju bra(?) vid både 5 cm från dammkåpa och 120 cm. Det är ju i lyssningsposition det blir helt kajko.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 17:51

Det gör mycket liten skillnad för L300 eftersom det ökade stödet huvudsakligen kommer vid frekvenser under 100 Hz (jag har bara höftat dina rumsdimensioner, det viktiga är det principiella här):

donjansson.jpg
donjansson.jpg (33.72 KiB) Visad 2341 gånger

Vill du ha mer nivå under 100 Hz är det bara att höja basmodulerna. Du kommer att få till en rimligt jämn frekvensgång om du bara orkar jobba igenom detta. Med tanke på det arbete som har lagts ned på rummet är det bara smådetaljer som återstår.

Det är inte fel på rummet (som är riktigt bra), framförallt är det den begränsade spridningen för baselementen som ställer till det en del och detta är ett av skälen till att man sällan använder så stora element upp till ca 800 Hz som i det här fallet.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 17:57

Jag är på vippen att ringa Öhman och gråta ut över att jag inte får till det. Det var ju inte alls så här det var tänkt att det skulle bli. Rummet ser fantastiskt ut, tycker jag, men jag kan inte ha ett musikrum där jag inte vill lyssna på musik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-17 18:04

Lugn ba, Isidor kommer leda dig i rätt riktning!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2020-12-17 18:11

Ingen invinkling.
Gain BX63A på 7 (orange)
Gain BX63A på max 10 (lila)

Skärmavbild 2020-12-17 kl. 17.07.55.png
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 17.07.55.png (144.38 KiB) Visad 2331 gånger

Användarvisningsbild
Dead_Pony

Inläggav Dead_Pony » 2020-12-17 18:11

Har inte läst igenom hela tråden, frågan kanske har redan besvarats.

Kan inte svackan i den uppmätta tonkurvan delvis bero på högtalarnas spridningskaraktärestik.
Det är en konstruktion med relativt stora element (är det 12" ?) för bas och övre mellanregister och horn som spelar övre mellanregister/diskant.
Baselementen har tilltagande direktivitet (smalare spridningsmönster) mot högre frekvenser medans hornen jämfört med baselementen antagligen har betydligt generösare spridning runt delningsfrekvensen. Det skulle kunna förklara varför svackan inte syns när du mäter nära och rakt framför högtalare (där direktljudet dominerar) medans svackan framträder först när du mäter på lyssningsplats där det reflekterade ljudet (som ankommer till mikrofonen från många olika vinklar via rummets ytor) bidrar med betydligt större andel.
Kan ha helt fel, har inte gjort någon djupare analys av situationen.

/DP

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-17 18:12

Ja, detta går att lösa. Om man har mycket höga krav bör man lägga till en parametrisk equalizer, men denna kopplar man in först när man har plockat bort framförallt onödiga dalar (som den 15 dB djupa Aostadal vi såg i den första mätningen i lyssningspositionen).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi