Moderator: Redaktörer
donjansson skrev:En notis: ljudingenjören som sålde Bryston-filtret, hade en teori om att framväggen tog bort så gott som all basåtergivning. Väggen består av 95 mm isolering, tyg spänt ovanpå. Att basen därför inte fick något stöd. Verkar det orimligt?
I-or skrev:donjansson skrev:En notis: ljudingenjören som sålde Bryston-filtret, hade en teori om att framväggen tog bort så gott som all basåtergivning. Väggen består av 95 mm isolering, tyg spänt ovanpå. Att basen därför inte fick något stöd. Verkar det orimligt?
Detta ger något mindre basstöd, men kan inte påverka frekvensgången som den ser ut i din lyssningsposition.
Med utgångspunkt i de senaste kurvorna, som ser allt annat än fysikaliskt möjliga ut givet närfältsmätningarna, vad är det för mätmikrofon som används?
donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
I-or skrev:donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Du har nog omvänd polaritet för basarna för L300 så att de inte summerar korrekt med basmodulerna.
donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Johan_Lindroos skrev:Fenomenet med breda svackor hos frekvensgången är inte ovanligt. Ofta beror det på destruktiv inteferens hos närliggande ytor omkring högtaleriet (första reflektioner i tak/golv/väggar). Nästan alla rum har ju vanliga reflekterande väggar, golv och tak bakom eventuella absorbenter.Fenomenet är svårlöst i och med att interferensen/interferenserna hamnar lågt i frekvens där absorbenterna ofta är för tunna för att kunna absorbera nämnvärt. Ofta blir det en svacka någonstans i registret 100 - 500 Hz (lite olika beroende på rum och högtalarplacering). Man kan förbättra situationen genom att förflytta högtalare och/eller lyssninsposition. Det kan också lösas på elektroakustisk väg med andra former av högtalare. Men du kan förbereda dig på att det är svårlöst. Det går INTE att EQ:a upp nivån i området då det är destruktiv interferens.
OM det nu är destruktiv interferens, det kan vara något annat också.
Fanfaktiskt skrev:donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Du rekommenderades att testa med gulgrön kurva, "Ändrad polaritet bas", så testa att ändra tillbaka.
donjansson skrev:Är "vi" eniga, ska jag ändra tillbaka basarnas polaritet i L300?
donjansson skrev:Fanfaktiskt skrev:donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Du rekommenderades att testa med gulgrön kurva, "Ändrad polaritet bas", så testa att ändra tillbaka.
Är "vi" eniga, ska jag ändra tillbaka basarnas polaritet i L300?
I-or skrev:Nu börjar det att se någorlunda vettigt ut. Basmodulerna/L300 tycks ha en ovanligt hög delningsfrekvens.
Baselementet i L300 uppvisar kraftig riktverkan över 400 Hz, varför L300 mäter rimligt i nivå med baselementet på 120 cm:s avstånd, men uppvisar alldeles för låg nivå på längre avstånd när rumsbidragen blir dominerande. Detta är en osedvanligt svår högtalare att integrera med rummet.
Det återstående problemet är att mellanregister och diskant har ca 4-5 dB för hög nivå, vilket kan åtgärdas genom att placera en resistor i serie med elementen för att reducera känsligheten.
I-or skrev:Den stora överlappningen mellan basmodulerna och L300 medför att den omvända polariteten fungerar bäst.
Du får nog sänka känsligheten till nära minimum för mellanregister och diskant för att få en så pass jämn frekvensgång som möjligt.
donjansson skrev:Vi har ju inte diskuterat positionering av L300 alls. Jag tror ärligt talat inte att de är tänkta att stå så långt från framväggen, 51 cm i det invinklade hörnet. Jag betvivlar också starkt att man år 1975 placerade ett par L300 med samma invinkling som "man använder idag." (Därav förstärkt mellanregister/diskant). Detta är bara vad jag tror.
donjansson skrev:I-or skrev:Den stora överlappningen mellan basmodulerna och L300 medför att den omvända polariteten fungerar bäst.
Du får nog sänka känsligheten till nära minimum för mellanregister och diskant för att få en så pass jämn frekvensgång som möjligt.
Ska jag inte testa att sänka delningsfrekvensen?
I-or skrev:Riktigt, de kan med fördel placeras närmare väggen, men eftersom denna är så pass hårt dämpad gör det inte så stor skillnad i ditt rum som i mer normala rum.
Användare som besöker denna kategori: Skrote och 21 gäster