Moderator: Redaktörer
Dead_Pony skrev:Har inte läst igenom hela tråden, frågan kanske har redan besvarats.
Kan inte svackan i den uppmätta tonkurvan delvis bero på högtalarnas spridningskaraktärestik.
Det är en konstruktion med relativt stora element (är det 12" ?) för bas och övre mellanregister och horn som spelar övre mellanregister/diskant.
Baselementen har tilltagande direktivitet (smalare spridningsmönster) mot högre frekvenser medans hornen jämfört med baselementen antagligen har betydligt generösare spridning runt delningsfrekvensen. Det skulle kunna förklara varför svackan inte syns när du mäter nära och rakt framför högtalare (där direktljudet dominerar) medans svackan framträder först när du mäter på lyssningsplats där det reflekterade ljudet (som ankommer till mikrofonen från många olika vinklar via rummets ytor) bidrar med betydligt större andel.
Kan ha helt fel, har inte gjort någon djupare analys av situationen.
/DP
donjansson skrev:En dum fråga, jag råkar ha ett trevägs-filter. Kan jag vinna nåt på att tri-ampa systemet med det, så basen i L300 får ett eget steg?
I-or skrev:Dead_Pony skrev:Har inte läst igenom hela tråden, frågan kanske har redan besvarats.
Kan inte svackan i den uppmätta tonkurvan delvis bero på högtalarnas spridningskaraktärestik.
Det är en konstruktion med relativt stora element (är det 12" ?) för bas och övre mellanregister och horn som spelar övre mellanregister/diskant.
Baselementen har tilltagande direktivitet (smalare spridningsmönster) mot högre frekvenser medans hornen jämfört med baselementen antagligen har betydligt generösare spridning runt delningsfrekvensen. Det skulle kunna förklara varför svackan inte syns när du mäter nära och rakt framför högtalare (där direktljudet dominerar) medans svackan framträder först när du mäter på lyssningsplats där det reflekterade ljudet (som ankommer till mikrofonen från många olika vinklar via rummets ytor) bidrar med betydligt större andel.
Kan ha helt fel, har inte gjort någon djupare analys av situationen.
/DP
Jo, detta har konstaterats tidigare i tråden och är huvudorsaken till svårigheterna. Elementen är 15" och delas vid ca 800 Hz.
donjansson skrev:Så rummet är korrekt konstruerat, men inte för mina nuvarande högtalare?
Eller ja, de är för dåliga helt enkelt.
I-or skrev:donjansson skrev:En dum fråga, jag råkar ha ett trevägs-filter. Kan jag vinna nåt på att tri-ampa systemet med det, så basen i L300 får ett eget steg?
Jättebra fråga. Svar ja, på detta sätt kan du ställa delningsfrekvenser och nivåer mellan de olika elementen ganska fritt och då kan man få till frekvensgången ännu bättre. Kom ihåg att du också behöver ha BX-63A inkopplad för basmodulerna för att erhålla det baslyft de bjuder på. Lämpligen ställer du då delningsfrekvensen i BX-63A på max.
Med en eventuell parametrisk eq kan man dock lämna BX-63A utanför signalkedjan.
Dead_Pony skrev:Tummen upp!
Undrar om inte spalt-/glespanelkonstruktionen på rummets sidoväggar är delvis till för att kompensera för den effekten. Gissar på absorptionsmaximum ungefär i samma frekvensområde (förutsatt att det är 45 isolering bakom). Det är nog bara IÖ som kan svara på det.
Väldigt fint rum förresten!
/DP
I-or skrev:Dead_Pony skrev:Tummen upp!
Undrar om inte spalt-/glespanelkonstruktionen på rummets sidoväggar är delvis till för att kompensera för den effekten. Gissar på absorptionsmaximum ungefär i samma frekvensområde (förutsatt att det är 45 isolering bakom). Det är nog bara IÖ som kan svara på det.
Väldigt fint rum förresten!
/DP
Mja, efterklangstidsmätningarna i det första inlägget visar inte på någon minskad absorptionsarea 400-800 Hz, snarare är absorptionsarean stor och ganska oberoende av frekvens (vilket är bra för ett lyssningsrum).
donjansson skrev:Ingen invinkling.
Gain BX63A på 7 (orange)
Gain BX63A på max 10 (lila)
donjansson skrev:I-or skrev:donjansson skrev:En dum fråga, jag råkar ha ett trevägs-filter. Kan jag vinna nåt på att tri-ampa systemet med det, så basen i L300 får ett eget steg?
Jättebra fråga. Svar ja, på detta sätt kan du ställa delningsfrekvenser och nivåer mellan de olika elementen ganska fritt och då kan man få till frekvensgången ännu bättre. Kom ihåg att du också behöver ha BX-63A inkopplad för basmodulerna för att erhålla det baslyft de bjuder på. Lämpligen ställer du då delningsfrekvensen i BX-63A på max.
Med en eventuell parametrisk eq kan man dock lämna BX-63A utanför signalkedjan.
Det är ingen high-end grej tror jag, Citronic CX-34. Fick den av min mekaniker när jag fyllde 30 i fjol. Är det värt ett försök?
galder skrev:Det där om att styra frekvensgången via instrument/ EQ?, kan vara lite vanskligt, då det kan för med sig andra avvikelser, då utstrålningen inte är lika i alla riktningar från elementen. Men behöver inte alltid vara ett problem, men kan ändå påverka summeringen av reflexer och direktljud.
Bara en parantes, notering.
Ni verkar dock vara på rätt väg.
JM skrev:I herrummet i villan hade jag för många år sedan jag ett par JBL L300 samt ett par L200.
JBL300 hade dålig bumlig bas och mängder med distorsion i mellanregistret. Basen hade dessutom en hel del distorsion i övre registret. HL92 hornet till mellanregistret har för mycket med distorsion.
Efter omfattande dissektion och primitiva mätningar i åratal förpassades L300s basar till subbasar under 80 Hz. LE15 basarna från L200 återgav 80-500 eller 700 Hz. Altec Lansing 511b horn 500/700-7500 Hz. Över 7500 Hz JBL 077.
Måste tyvärr hålla med Ingvars beskrivning att tidiga JBL var mer en högtalarelementtillverkare än högtalartillverkare. Senare studiemonitorer skippade mellanregisterhornen.
JM
I-or skrev:Med Gain på 7 och en ordentlig sänkning (6 dB om det går) av mellanregister-/diskantnivåerna bör du få en bra frekvensgång i lyssningspositionen.
I-or skrev:Eftersom rummet är akustikreglerat med en jämn efterklangstid fungerar det extra bra med ofönstrade frekvensgångmätningar i lyssningspositionen.
Dead_Pony skrev:Har du förresten vinklat in högtalarna enligt IÖ,s rekommendation (om det gavs en sådan).
...
/DP
I-or skrev:JM skrev:I herrummet i villan hade jag för många år sedan jag ett par JBL L300 samt ett par L200.
JBL300 hade dålig bumlig bas och mängder med distorsion i mellanregistret. Basen hade dessutom en hel del distorsion i övre registret. HL92 hornet till mellanregistret har för mycket med distorsion.
Efter omfattande dissektion och primitiva mätningar i åratal förpassades L300s basar till subbasar under 80 Hz. LE15 basarna från L200 återgav 80-500 eller 700 Hz. Altec Lansing 511b horn 500/700-7500 Hz. Över 7500 Hz JBL 077.
Måste tyvärr hålla med Ingvars beskrivning att tidiga JBL var mer en högtalarelementtillverkare än högtalartillverkare. Senare studiemonitorer skippade mellanregisterhornen.
JM
Ja, man får inte ha för höga förväntningar på en 70-talskonstruktion med horn. L300 lär dock kunna spela ordentligt högt med någorlunda begränsad distorsion.
donjansson skrev:Jag är på vippen att ringa Öhman och gråta ut över att jag inte får till det. Det var ju inte alls så här det var tänkt att det skulle bli. Rummet ser fantastiskt ut, tycker jag, men jag kan inte ha ett musikrum där jag inte vill lyssna på musik.
Johan_Lindroos skrev:En svårighet för akustiker allmänt är att de oftast inte vet allt om vilka högtalare kunden ämnar använda (eller byta till). Många studior köper därför sedan Genelec för de har många inställningsmöjligheter efter olika rum. Här har även ing. Öhman en fördel eftersom han både konstruerar högtalare och är en kunnig akustiker. Jag är säker på att Ingvar kan ställa in detta åt dig. Men du kan ju prova först efter de råd du får här.
donjansson skrev:Johan_Lindroos skrev:En svårighet för akustiker allmänt är att de oftast inte vet allt om vilka högtalare kunden ämnar använda (eller byta till). Många studior köper därför sedan Genelec för de har många inställningsmöjligheter efter olika rum. Här har även ing. Öhman en fördel eftersom han både konstruerar högtalare och är en kunnig akustiker. Jag är säker på att Ingvar kan ställa in detta åt dig. Men du kan ju prova först efter de råd du får här.
Jag tyckte att jag uttryckte klart och tydligt att jag ämnade spela med JBL-burkar. Skulle det påverka hur rummet utformades, menar du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster