Moderator: Redaktörer
För min del skulle inte jag tycka att det vore njutbart att ha ett storband live hemma i mitt vardagsrum och därför tycker jag att debatten är lite ointressant. Däremot så kan jag tänka mig att min anäggning klarar en konsertflygel och t.o.m. en jazzgrupp. Jag gillar att spela starkt men då måste det vara i förhållande till rummetsvolym.Jag ifrågasätter starkt att någon har en anläggning som kan återge storband vi realistiska volymer. Tror heller inte att någon har en anläggning som klarar av att återge en konsertflygel.
Nagrania skrev:För min del skulle inte jag tycka att det vore njutbart att ha ett storband live hemma i mitt vardagsrum och därför tycker jag att debatten är lite ointressant.
paa skrev:Hur många högtalare klarar 110 dB eller mer utan att komprimera någon dB i något frekvensområde?
Diskussionen har väl aldrig handlat om att ha ett liveband i vardagsrummet, utan om att återge storbandet
Nagrania skrev:Diskussionen har väl aldrig handlat om att ha ett liveband i vardagsrummet, utan om att återge storbandet
Vad är det för glädje med att kunna spela så högt att öronen krullar sig och grannarna klagar. det är inte änns njutbart. Jag själv kan spela säkert 120dB spl. eller mer men det är inte roligt kan jag säga.![]()
Nagrania skrev:Diskussionen har väl aldrig handlat om att ha ett liveband i vardagsrummet, utan om att återge storbandet
Vad är det för glädje med att kunna spela så högt att öronen krullar sig och grannarna klagar. det är inte änns njutbart. Jag själv kan spela säkert 120dB spl. eller mer men det är inte roligt kan jag säga.![]()
Nagrania skrev:Vad är det för glädje med att kunna spela så högt att öronen krullar sig och grannarna klagar. det är inte änns njutbart. Jag själv kan spela säkert 120dB spl. eller mer men det är inte roligt kan jag säga.![]()
woland skrev:Det heter inte spela "högt" eller "hög" volym. Det är toner som är höga eller låga. Ljudetmängen kan inte vara hög eller låg bara tonen.
Det heter spela starkt, eller spela med stark volym.
Mvh
soundbrigade skrev:Hur högt är 1000dB?
1000 låter inte så mycket, 1000kr, 1000Watt, 1000Volt, 1000km/h. 1000dB då, hur högt är det???
High Fidelity funderade lite på det hör 10 år sedan.
Lite ful fil men läsbar:
http://www.pastisch.se/faktiskt/100dB.pdf
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 36 gäster