Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Kraniet skrev:
Hur ser det ut med fyra basar fram och två bakom lyssningsplats?
Ungefär så här (sprudelplacering för de fyra basmodulerna framför lyssningspositionen):
Det är viktigt att bryta upp symmetrin framförallt längs den största dimensionen eftersom den kommer att dominera modaltätheten i basmodulområdet och därmed också dominera frekvensgången här. Detta gör man inte lika effektivt med många källor vid den främre väggen.
Zappa skrev:Har du provat tre infra X staplade på varandra i hörnen på framväggen?
sprudel skrev:
En fundering. Har du simulerat med rumslängd om 8,7 m?
I-or skrev:Der är ingenting "random" med simuleringarna ovan. Vi har två mycket bra möjligheter med 4 respektive 6 basmoduler som ligger nära optimum, jag har provat betydligt fler konfigurationer.
Vad gäller den länkade artikeln så är mätningarna utförda i ett stort rum om ca 7,3x5,3x3,0 m som dessutom med stor sannolihet är ett typiskt amerikanskt "pappbygge" med massor av membrandämpning från begränsningsytorna. Därav den ganska låga graden av "room gain".
I-or skrev:sprudel skrev:
En fundering. Har du simulerat med rumslängd om 8,7 m?
Nej, men om du vill att jag ska göra en simulering för ditt rum behöver jag veta var lyssningspositionen är (samt om rummet har betongväggar eller inte även om detta bara avgör nivån på toppar och dalar här, medan eftergivliga väggar i realiteten även flyttar resonansfrekvenserna en aning nedåt).
I-or skrev:Nej, simulera först, mät sedan, justera eventuellt och lyssna sist. Iterera om det behövs. Att springa runt med mikrofon och slumpmässigt flytta käll- och mottagarpositioner är minst sagt ineffektivt. Man ska så långt som möjligt arbeta med hjärnan istället för med kroppen.
Zappa skrev:Istället för att simulera manuellt går det inte att maskinellt automatiskt kalkylera vilken placering som bäst motsvarar en given targetkurva?
Adhoc skrev:@I-or: För pressure gain (med frekvensvåglängd större än 2xstörsta rumsmåttet) och room gain-simulering har du för dom forum-vetgiriga en indikation på varifrån det typiskt kan börja för olika typer av väggar och i vilken grad / oktav? Hos mig i ett rum med 22 cm tjocka betongväggar/tak/golv runtom, till hälften under mark, ser det ut som vid ca 20,5 Hz med basar i fas respektive ca 16,7 Hz med basar ur fas. Rummet är 7,86x4,19xca 2,20 m mellan betongytorna. Teoretiskt är lägsta rumsmod vid 21,8 Hz, enligt REW vid 20,8 Hz. I bilderna är det enbart basar som spelar, 4 st vid dikt frontvägg med ca 30 cm djupa lådor ¼ in från sidoväggar respektive tak och golv, samt 4 st likadant (nästan) vid vägg bakom soffan.
I dom osmoothade bilderna är miken vid 50,3% av "akustiska rumslängden" 88 cm över golv. Röd kurva = basar i fas, blå kurva med omvänd polaritet för bakre basarna. Tjusig peak respektive dipp vid dryga 40 Hz. Om kalibreringen som följde med Umik-miken är korrekt, så visar kurvan för låga värden under 20 Hz, stigande till 7,4 dB för lågt vid 10 Hz. 40 Hz-peaken ser gräsligt stor ut men dess utklingningstid ligger kring 330 ms för -40 dB, så den upplevs inte direkt som någon entonsbas som dönar kvar i rummet.
(I realiteten är miken vid 371 cm från frontvägg = 47,2% av fysiska rumslängden. Den lägsta rumsmoden är 20,8 Hz om man ska tro på REW så akustiska längden är lite större än 786 cm och visar lägst värde vid 371 cm från frontvägg. Jag misstänker att det beror på att bakre kortväggen delvis är i betonghålsten, resterande i armerad betong, till hälften under mark.)
I-or skrev:Zappa skrev:Istället för att simulera manuellt går det inte att maskinellt automatiskt kalkylera vilken placering som bäst motsvarar en given targetkurva?
Det går förstås, men då måste man skriva en optimeringsalgoritm också, vilket jag inte har orkat göra. Många gånger är man ganska kringskuren för uppställningen av möbleringstekniska skäl, så möjligheterna är inte oändliga*. Jag skrev det här skriptet för närmare 30 år sedan och då fanns det ingenting liknande att tillgå någonstans. Nu är det inte lika spännande längre (mitt skript gör dock lite andra enkla men fiffiga saker också som REW och liknande inte erbjuder).
Dessutom vet jag redan ungefär hur uppställningen ska se ut för att fungera på bästa sätt. Reglerna är ganska enkla, försök så långt som möjligt att undvika symmetri för både källpositioner och mottagarposition och sprid huvudsakligen ut källorna längs den största dimensionen i rummet. Placera heller inte källorna alltför nära mottagarpositionen, speciellt om de är få, eftersom man då kan få lokaliseringseffekter. Försök framförallt att undvika djupa dalar om du tänker ekvalisera, vilket man bör göra.
*Jag blir dock alltid lika förvånad över hur många som uppvisar total nördighet på detta forum och inte bara investerar i 6 basmoduler, utan också får fram ett rum där de kan placeras mer eller mindre fritt.
Adhoc skrev:Tackar för svar I-or. Något att tugga på men nu snart dags för loppelådan och ny arbetsdag före semestern, så lite kort:
När du skriver ”glättning” antar jag det är vad som i REW kallas för smoothing (?). I så fall, nej ingen hög grad av glättning har valts i REW. Dom röda och blå frekvenskurvorna var med No smoothing i REW, utan försök att få kurvorna ”snyggare för ögat” med tex 1/3 oktavs smoothing. Visar samma mätningar igen, dels med No Smoothing, dels med 1/12 oktav smoothing (samma som i tråden med donjanssons rum). Kurvorna ser lite jämnare ut med 1/12 smoothing. Med 1/3 oktavs smoothing skulle reklamavdelningen bli belåten ...
Japp, först vid cirkus 20 Hz börjar pressure gain i mitt rum eftersom det är relativt långt. Så långt det nu går att lita på REW-programmet och UMIK 1-miken plus dess kalibreringsfil, är det ”gratisbas” med dryga +10 dB / oktav för betongrummet (från ca 91 dB / 20 Hz till 94,3 + 7,4 enl. mikkalibrering / svarta kurvan vid 10 Hz = 101,7 dB / 10 Hz).
Zappa skrev:I-or skrev:Zappa skrev:Istället för att simulera manuellt går det inte att maskinellt automatiskt kalkylera vilken placering som bäst motsvarar en given targetkurva?
Det går förstås, men då måste man skriva en optimeringsalgoritm också, vilket jag inte har orkat göra. Många gånger är man ganska kringskuren för uppställningen av möbleringstekniska skäl, så möjligheterna är inte oändliga*. Jag skrev det här skriptet för närmare 30 år sedan och då fanns det ingenting liknande att tillgå någonstans. Nu är det inte lika spännande längre (mitt skript gör dock lite andra enkla men fiffiga saker också som REW och liknande inte erbjuder).
Dessutom vet jag redan ungefär hur uppställningen ska se ut för att fungera på bästa sätt. Reglerna är ganska enkla, försök så långt som möjligt att undvika symmetri för både källpositioner och mottagarposition och sprid huvudsakligen ut källorna längs den största dimensionen i rummet. Placera heller inte källorna alltför nära mottagarpositionen, speciellt om de är få, eftersom man då kan få lokaliseringseffekter. Försök framförallt att undvika djupa dalar om du tänker ekvalisera, vilket man bör göra.
*Jag blir dock alltid lika förvånad över hur många som uppvisar total nördighet på detta forum och inte bara investerar i 6 basmoduler, utan också får fram ett rum där de kan placeras mer eller mindre fritt.
Är inte en smalbandig dal i basområdet, säg med en Q-faktor 10 och - 5 db, ganska harmlös?
I-or skrev:Zappa skrev:Är inte en smalbandig dal i basområdet, säg med en Q-faktor 10 och - 5 db, ganska harmlös?
Stämmer, men när man ekvaliserar så är det lätt att sänka toppar utan biverkningar, men att höja dalar kostar både förstärkareffekt och högtalardistorsion.
I-or skrev:Jag skulle framförallt inrikta mina insatser på dalen omkring 170-300 Hz även om den snarare ligger i det nedre mellanregistret. På så sätt blir det lite mer *"kropp" i ljudet. Dalarna vid ca 85 och 120 Hz är så smala att de inte har så stor hörbarhet (den gula kurvan representerar ungefär vad du hör). Man skulle kanske kunna sänka nivån ett par dB mellan 25 och 50 Hz också.
I-or skrev:Ja, jag skulle också gissa att detta låter en hårsmån bättre, då du har lyckats eliminera ca 1/3 av dalen mellan ca 170 och 300 Hz.
I-or skrev:Självklart! En lite bredare dal i mellanregistret märks ganska tydligt, även om den inte är speciellt djup. 3 dB är inget större problem ur distorsions- och effektsynpunkt.
Dessutom har många producenter och ljudtekniker ofta en ovana att sänka nivån med några dB just här för att vissa instrument eller sång ska låta "tydligare". Detta gör dock vanligtvis bara att det låter tunnare och mer öronovänligt.
meshuggener skrev:Jag har infraY8.
Men det kanske är till någon hjälp.
På högtalarvägg:
2st platta i varje hörn bakom i32s.
Över dessa sitter 1 basmodul på halva takhöjden.
2st i mitten.
Detta är placerinstips från Ingvar. Förstod jag rätt. Så kör jag 6st så kör man basarna på högtalarvägg. Har man 8st så kör man även 2 bakom lyssningsplats.
På bakvägg bakom lyssningsplats:
2st i varje hörn bakom lyssningsplats.
Jag har inte hört bättre bas om jag ska vara ärlig.
Ingvar ville igentligen ha dessa två uppe i varsit hörn. Men jag testade ha dessa nere i hörnen och det blev så bra så jag inte brydde mig att pröva något annat.
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:
Det var ett mycket hjälpsamt och fint inlägg, tack I-or!
Jag antar att det där är en simulering i REW, jag vill verkligen lära mig programmet. Kanske finns tid för det nu under ledigheterna!
Om jag skulle utgå från två fram och två bak enligt simuleringen, var skulle jag sedan kunna ställa det tredje paret? Känns ju tokigt att inte nyttja det nu när det finns
Simuleringarna utförs i mitt eget Matlab-skript som räknar med spegelkällor. Det verkade som du bara tänkte använda 4 basmoduler. Här är simuleringsresultaten för din 6-modulersuppställning, det ser jämnt ut:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster