Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?
Tex hur än välinställd, intrimmad, faskorrekt, distfri, snörrät frekvenskurva osv en två vägare med en liten typ 4 eller 5 tum bas än är så kan den väl inte , i detta fallet, mäta sig mot några feta PA högtalare, eller ?
Baffel skrev:Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?
Tex hur än välinställd, intrimmad, faskorrekt, distfri, snörrät frekvenskurva osv en två vägare med en liten typ 4 eller 5 tum bas än är så kan den väl inte , i detta fallet, mäta sig mot några feta PA högtalare, eller ?
Baffel skrev:Som hittat 2 st
2 EAW LINE ARRAY 11 000 WATT
För 300 000 kr.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15057
Lite svårt att pressa in i vardagsrummet i och för sig.
Edit de verkar gå att stacka . Bara hala upp plånbok och köpa så många det går att pressa in i vardagsrummet.
Dessutom, tittade på en video om dem. De har ju olika system för att ställa in så de låter optimalt. Automatiserade lösningar.
Baffel skrev:Skulle exempelvis detta låta uselt
Aktiv högtalare CITRONIC
1200W aktiv 12" stereo-blåtand, extra hög ljudkvalitet, 1.35" titandiskant, 2 förstärkare bi-amp, 134dB ljudtryck. 12" sub bas 2" talspole, gjutet aluminiumchassi, extrem kraft.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15419
Släng med en DSP och ratta in med IIR eller FIR filter
FBK skrev:Baffel skrev:Skulle exempelvis detta låta uselt
Aktiv högtalare CITRONIC
1200W aktiv 12" stereo-blåtand, extra hög ljudkvalitet, 1.35" titandiskant, 2 förstärkare bi-amp, 134dB ljudtryck. 12" sub bas 2" talspole, gjutet aluminiumchassi, extrem kraft.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15419
Släng med en DSP och ratta in med IIR eller FIR filter
Det skulle garanterat låta mer än uselt. Är fisken rutten så går det inte att få till en god fisksoppa hur mycket DSP eller filter du har. Jag var nyfiken på PA innan jag valde Studiomonitorer till slut. Så jag var och lyssnade på en hel del PA högtalare i Stockholms butiker som har det. Och jag märkte ganska fort att man fick vad man betalade för och jag insåg att det skulle bli lite för dyrt för att jag verkligen skulle vara säker på att sitta nöjd. Och sedan började jag också tänka på nackdelarna med att sitta med PA i en lägenhet.Men idag skulle jag vilja ha ett PA system för att visa satk..... ovanpå vad hög volym verkligen är
Men det var himla roligt att lyssna runt PA system men det kostar om det ska låta bra också och inte bara spela tokhögt. Så billig PA låter inte bra
Men visst kan du spela super högt.
Kolla upp Antonic högtalare tex. Han har ju jobbat med PA så han har erfarenhet och han gillar sina Hifi högtalare pga. live-känslan" är riktigt bra. Och de kostar en slant.
peterh skrev:Bra kan det däremot låta om instrumenten har separata förstärkare och trumset-et får låta "naturell. Ett PA kan
användas om någon sjunger eller plockar fram trynorgeln.
RJohan skrev:peterh skrev:Bra kan det däremot låta om instrumenten har separata förstärkare och trumset-et får låta "naturell. Ett PA kan
användas om någon sjunger eller plockar fram trynorgeln.
Som jag försökt upplysa polarnas olika band om i samband med spelningar där jag roddat. Men, nähä, man ska göra som alla andra. Typ 100 watts Marshall in i en fyrtolva som sen mickas ut!?! Allt magtryck försvinner.
Det finns gott om stora HiFi-system som skulle kunna göra god tjänst som PA, JBL K2 redan nämnt.
VintageHiFi skrev:Vill man ha PA högtalare som hemsystem bör man gå på prylar med lite högre kvalité om man ska bli nöjd.
Jag köpte för många år sedan ett par snickeri byggda lådor som från början var bestyckade med JBL element. För att bara komplettera
upp lådorna med element gick på några kronor. Det som sitter i dessa är JBL 2226 bas, 2105h mellan 2405 det är element
för ca 8-10k beg. Vill man köra passivt är det ca 2k-4k i delningsfilter men vettig kvalité på komponenterna.
Vill man ha djup bas tillkommer system för detta då dessa rullar av vi 40-50Hz.
Så komplett med blandat ny & beg prylar gick det på 15k-20k sen tillkommer slutsteg
samt eventuell sub & drivning till denna.
Tar jag med suben samt båda slutstegen för drivningen så hamnar vi runt 30k-35k för
ett komplett system beroende på vad man väljer för komponenter.
I mitt fall är det en Fostex L569 18" i en rejält tilltagen låda samt 2st Fostex Laboratories P600 slutsteg
Baffel skrev:Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live?
pLudio skrev:Baffel skrev:Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live?
Dålig spridning av diskanten, hög distorsion, högt ljudtryck, ej dämpade stående vågor och doften av gammal öl.
Harryup skrev:Sen bör man ju inte blanda ihop PA med monitorlyssning. Finns ju högtalare med utseendemässigt i princip identiska element där en är gjord för att spela till folk 20-25 m bort och en som är gjord för att spela på 3 meters avstånd. Typiskt många äldre dåliga horn som blivit hemmahögtalare för att det gått att hitta elementen billigt och byggt på och verifierat folks förutfattade meningar om hur illa horn låter.
Väljer man rätt prylar så kan det bli riktigt bra men då bör man undvika dom billiga & dåliga PA prylarna.
Gå på kända märken. Kika på vad andra har valt & vad dom tycker samt har för preferenser.
Får man till det som man vill ha så ger "PA" prylar stor belåtenhet vid lyssnandet.
Sen får man tänka på att bra "PA" prylar kostar fast inte i närheten av dom
fantasisummor som vissa firmor vill ha för sina HiFi prylar...
jonasp skrev:" Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster