Uppdaterad policy.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Uppdaterad policy.

Inläggav Naqref » 2006-03-20 17:27

Vi har lagt till två punkter till policyn. Snart är vi värsta förbudsforumet. :wink:

Rekommenderar en läsning.

Policy!

Vi tackar för uppmärksamheten.

/ae, för admins räkning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-20 17:39

Rena facistmetoder 8)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-20 17:50

"fascist" stavas det :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-20 17:56

MP skrev:"fascist" stavas det :wink:

:D Fas skift ??

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-20 18:21

3. Inget spam!
En del människor tror att ett forum är som en chatt och gör en massa inlägg där det bara står text som inte ger svar på frågor eller bidrar med något till ämnet. Sådana beteende gillar vi inte helt även om vi inte kommer att gå in och ta bort inlägg av den orsaken.
Det går däremot bra att diskutera på detta vis på vår IRC-kanal ( #faktiskt.se@quakenet ). Där är även politik och religion tillåtet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-20 18:29

8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).

:wink:
Ha ett fint liv.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-20 18:58

En fråga! Är Rydbergs och MP´s inlägg ovan riktade mot mig? Om så är fallet, blir min nästa fråga: Varför får vissa av forumets medlemmar skämta hej vilt men inte jag? Är det "den inre cirkel" som råder? Är det så så säger jag tack och adjö för mig! :evil:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-20 19:01

Nefilim skrev:En fråga! Är Rydbergs och MP´s inlägg ovan riktade mot mig? Om så är fallet, blir min nästa fråga: Varför får vissa av forumets medlemmar skämta hej vilt men inte jag? Är det "den inre cirkel" som råder? Är det så så säger jag tack och adjö för mig! :evil:

Nä då...du får också skämta, precis som dom gjorde.......
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-20 19:07

Nefilim: Rydberg riktade nog sitt inlägg mot MP och MPs senaste (troligen inte det sista ;) ) riktades mot Rydberg. Ditt skämt gick fram åtminstone här (hade faktiskt tänkt att skriva något om fascist-tendeser själv).

Sedan är det som det är. Det är alltid svårt att få skämt att gå fram till alla innan de känner dig och det gör de först efter en herrejösses massa inlägg. Inget mer att göra åt det än att fortsätta vara kvar och posta mer. ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-20 19:11

Ok..Humor har jag gott om, men skulle ändå uppskatta en smilies efter ett skämt! :D Tror även att många andra gör det med!

(Hoppas jag stavat rätt nu)

"Är med i syföreningen och märker ord"!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-20 19:14

9. Skvaller/Rykten

Fy Naqref :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-20 19:28

Nefilim skrev:...en smilies...

(Hoppas jag stavat rätt nu)

Annars kommer säkert någon och rättar snällt!

Skriver man "smilgubbe" så blir det enkelt att både förstå och böja och ha
sig! :)

Förlåt om jag avvek från ämnet.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-20 19:32

:D

Rätt man på rätt plats, vilken timing :D :P

Ordsadisten É :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-20 19:53

13. Faktiskt.se är inget ställe för att fuska med sina studier. Dock är det helt ok att söka hjälp med tips på hur man löser uppgifter om man anger att det är hemuppgifter och hur uppgiften är formulerad i sin helhet.

Hmm... Förstår förstås att admin bestämmer som de vill, och jag instämmer förstås i första meningen. Men resten... Alltså det beror ju på hur uppgiften är formulerad om det är tillåtet att söka hjälp. Av den anledningen bör man förstås redovisa hur uppgiften ser ut. Men samtidigt kommer det nog att innebära att "hjälpsamma" faktisktmedborgare helt enkelt serverar svaren. Och det är ju det vi vill undvika.

Jag skulle hellre se att man formulerar en egen fråga på just den del som man funderar över. På så sätt måste kunskapen passera den egna hjärnan och då finns det chans att den smittar av sig under passagen. Som krav för att få fråga om hemtal ska man ange vilken skola och kurs som uppgiften ges i och explicit deklarera att det faktiskt är ok i kursen att fråga på intenetfora. På så sätt är det enkelt att kontakta ansvarig lärare vid tveksamheter. Öppna kort, liksom. Visserligen är det snudd på intrång i anonymiteten eftersom det nästan går att spåra folk på detta sätt, men det tycker jag nog att man kan begära.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-27 17:38

Klurig fråga detta.

För det första så får man förmoda att lärare är begåvade varelser och inser att om man ger en läxa/hemuppgift så kommer eleven/studenten lösa den på det sätt som eleven/studenten tycker är rimligast. Antingen ur enkelhetsperspektiv eller förståelseperspektiv. Om det innebär att man frågar en storebror som har läst samma kurs eller frågar på något internetfora spelar mindre roll. Man har samma problem att kontrollera om eleven/studenten själv löser uppgiften eller får för mycket hjälp. Man får krasst förmoda att vissa elever/studenter kommer att få för mycket mer hjälp än avsett.

Nu tänker jag inflika lite här om rimligheten i en generell policy. En policy som inte går att kontrollera av antingen svårigheter att få fram uppgifter eller för att det kräver för stor arbetsinsats av de som ska upprätthålla policyn är en rätt meningslös policy. Det är därför inte speciellt rimligt att man ska bli tvingad att kolla igenom de uppgifter som du föreslår att man bör uppge om man har en läxa/hemuppgift som man vill lösa. Det är alldeles för enkelt att slippa undan.

Problemet med att uppge hela uppgiften och att någon snäll faktisktmedborgare (bra ord :P ) ger hela lösningen är nog rätt liten. Tror de flesta som är så begåvade att de kan lite mer avancerade saker inser att det inte är bra att få viss kunskap serverad på ett silverfat. Men samtidigt är de nog så snälla/lata att de kan hjälpa till med att ge ledtrådar till hur man tänker för att lösa uppgiften.

Problemet om man skriver i policyn att de som vill ha hjälp måste formulera sig på sitt egna sätt och bara får ta upp delproblem är att det är lätt att ljuga och det är i själva verket kanske hela frågeställningen (fast med andra ord) och då när faktisktmedborgarna tror att det är ett delproblem så är de nog mer benägna att ge ett komplett svar.

Den rimliga attityden är att man kräver att uppgiftslösaren ska ange hela uppgiften och vi ser till man inte svara på hela frågan direkt. Då spelar det ingen roll om man anger hela frågan eller en delfråga. Man får ändå inte hela lösningen serverad färdigtuggad. Det hjälper alltså inte att ljuga för att komma runt begränsningen.

Vad man möjligen kan komplettera policyn är en önskan att ingen ger kompletta svar till frågor som är rena läxor/inlämmningsuppgifter (eller som verkar misstänkt lika dylika).

Hoppas detta verkar rimligt!?

/ae

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-27 20:57

Naqref™ skrev:Klurig fråga detta.

För det första så får man förmoda att lärare är begåvade varelser och inser att om man ger en läxa/hemuppgift så kommer eleven/studenten lösa den på det sätt som eleven/studenten tycker är rimligast. Antingen ur enkelhetsperspektiv eller förståelseperspektiv. Om det innebär att man frågar en storebror som har läst samma kurs eller frågar på något internetfora spelar mindre roll. Man har samma problem att kontrollera om eleven/studenten själv löser uppgiften eller får för mycket hjälp. Man får krasst förmoda att vissa elever/studenter kommer att få för mycket mer hjälp än avsett.

Ja, jo, visst är det så att det finns andra källor än Faktiskt. Storebror, eller äldre kurskamrater ser jag inte som ett problem, för om de verkligen orkar svara på uppgiften så har de ju förstått, och förmodligen lär sig eleven ganska bra på det. "Problemet" är att Internet är så mycket mer kraftfullt, det sitter tusentals storebröder där, färdiga att hjälpa till, och om bara 1% av dem är beredda att hjälpa i bemärkelsen fuska, så har man tiotals personer som "hjälper till".

Det som ändå får mitt förslag att framstå som fruktlöst är att Faktiskt faktiskt bara är en liten liten del av hela Internet (även om det är den bästa delen). Så jag kan köpa att man som lärare måste anta att eleven har tillgång till väldigt mycket material, som dessutom kan vara nära den lösning man är ute efter.

Naqref™ skrev:Nu tänker jag inflika lite här om rimligheten i en generell policy. En policy som inte går att kontrollera av antingen svårigheter att få fram uppgifter eller för att det kräver för stor arbetsinsats av de som ska upprätthålla policyn är en rätt meningslös policy. Det är därför inte speciellt rimligt att man ska bli tvingad att kolla igenom de uppgifter som du föreslår att man bör uppge om man har en läxa/hemuppgift som man vill lösa. Det är alldeles för enkelt att slippa undan.

Nja, pratar vi nu om förslaget att tvinga fram en redovisning av skola/kurs och att det är ok att fråga?

Isf är ju knappast meningen att admin ska kolla varenda fråga som dyker upp. Däremot finns det säkert kurskamrater, eller kanske polare till lärarna :wink: som läser forumet som ser att inte allt står rätt till. I sådana fall är det förstås bra om admin hindrar fuskaren från att sopa igen spåren osv. En sådan regel skulle dessutom göra det rättmätigt att fråga just vilken kurs det rör sig om, och om det verkligen är ok att fråga. Ungefär som jag försökte göra häromsistens. Det var också ganska många forummedborgare (ja, visst är det ett bra ord!) som hjälpte till i undersökningarna.

Jag tror ju, må vara att jag är dum, att den som försöker fuska tänker sig för innan han lägger ut en lögn om huruvida det är ok om han vet att det kommer att finnas loggar.

Naqref™ skrev:Problemet med att uppge hela uppgiften och att någon snäll faktisktmedborgare (bra ord :P ) ger hela lösningen är nog rätt liten. Tror de flesta som är så begåvade att de kan lite mer avancerade saker inser att det inte är bra att få viss kunskap serverad på ett silverfat. Men samtidigt är de nog så snälla/lata att de kan hjälpa till med att ge ledtrådar till hur man tänker för att lösa uppgiften.

Ja, där tror vi olika. Vi är väldigt duktiga och hjälpsamma här på faktiskt. Ibland undrar jag om vi inte är snällomaner hela högen, i varje fall när det gäller att dela med sig av kunskap och lösa andras problem.

Naqref™ skrev:Problemet om man skriver i policyn att de som vill ha hjälp måste formulera sig på sitt egna sätt och bara får ta upp delproblem är att det är lätt att ljuga och det är i själva verket kanske hela frågeställningen (fast med andra ord) och då när faktisktmedborgarna tror att det är ett delproblem så är de nog mer benägna att ge ett komplett svar.

Mm, jag kan kanske släppa det, då. Visserligen är det ju så att det är bättre att formulera sina egna frågor, men jag inser att gränsdragningen blir svår.
"Räcker det med att byta ett 'och' mot ett 'samt'?"

Naqref™ skrev:Vad man möjligen kan komplettera policyn är en önskan att ingen ger kompletta svar till frågor som är rena läxor/inlämmningsuppgifter (eller som verkar misstänkt lika dylika).

Det låter bra. Och att det står att radering av inlägg när man får "kalla fötter" kan att innebära att inläggen återskapas. (måste formuleras bättre)

Och jag tycker fortfarande att man ska måsta redovisa skola/kurs och att det är ok att fråga på fora. Det innebär inte att admin ska behöva sitta och ringa runt till skolor, utan att de får makt att ingripa om det behövs. Lögnen som en fuskare måste presentera i sitt förstainlägg blir så mycket mer uppenbar med den regeln.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-03-27 21:09

Fusk med studierna straffar ju bara den som fuskar... Så länge det inte är fråga om någon som sitter med wlan på en tenta.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-27 21:26

Alexi skrev:Fusk med studierna straffar ju bara den som fuskar... Så länge det inte är fråga om någon som sitter med wlan på en tenta.

Nej. Det straffar den som anställer en fuskutbildad. Det drabbar den fuskandes kurskamrater som får sin utbildning nervärderad. Det drabbar också den som köper en fuskutbildad högtalarkonstruktörs högtalare och den lägger sig under en fuskutbildad kirurgs kniv. Det finns liksom inga vinnare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-03-27 22:23

Det jag påstår är att man inte kan fuska och sen klara tentorna. Det är iaf. mina erfarenheter av KTH studier. Hängde man inte med på varenda föreläsning och labb, blev det svårt på tentan och klarar man inte tentorna blir man ingen kirurg :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-27 22:42

Alexi skrev:Det jag påstår är att man inte kan fuska och sen klara tentorna. Det är iaf. mina erfarenheter av KTH studier. Hängde man inte med på varenda föreläsning och labb, blev det svårt på tentan och klarar man inte tentorna blir man ingen kirurg :)

Mja, men då hade du vanliga salsskrivningar, eller hur? Det börjar bli allt vanligare att kurser examineras med hemuppgifter eller projektredovisningar och då är sitsen en helt annan. Jag ser med viss oro på den utvecklingen, eftersom det systemet ofrånkomligt leder till fusk när eleverna sätts under (studiemedels-)press.

Fast det är ju förstås inte Faktiskts uppgift att lösa den problematiken.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-03-27 22:50

Då förstår jag din oro.

Återgå till Generellt om hifi