Rekommenderar en läsning.
Policy!
Vi tackar för uppmärksamheten.
/ae, för admins räkning.
Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:En fråga! Är Rydbergs och MP´s inlägg ovan riktade mot mig? Om så är fallet, blir min nästa fråga: Varför får vissa av forumets medlemmar skämta hej vilt men inte jag? Är det "den inre cirkel" som råder? Är det så så säger jag tack och adjö för mig!
Nefilim skrev:...en smilies...
(Hoppas jag stavat rätt nu)
13. Faktiskt.se är inget ställe för att fuska med sina studier. Dock är det helt ok att söka hjälp med tips på hur man löser uppgifter om man anger att det är hemuppgifter och hur uppgiften är formulerad i sin helhet.
Naqref™ skrev:Klurig fråga detta.
För det första så får man förmoda att lärare är begåvade varelser och inser att om man ger en läxa/hemuppgift så kommer eleven/studenten lösa den på det sätt som eleven/studenten tycker är rimligast. Antingen ur enkelhetsperspektiv eller förståelseperspektiv. Om det innebär att man frågar en storebror som har läst samma kurs eller frågar på något internetfora spelar mindre roll. Man har samma problem att kontrollera om eleven/studenten själv löser uppgiften eller får för mycket hjälp. Man får krasst förmoda att vissa elever/studenter kommer att få för mycket mer hjälp än avsett.
Naqref™ skrev:Nu tänker jag inflika lite här om rimligheten i en generell policy. En policy som inte går att kontrollera av antingen svårigheter att få fram uppgifter eller för att det kräver för stor arbetsinsats av de som ska upprätthålla policyn är en rätt meningslös policy. Det är därför inte speciellt rimligt att man ska bli tvingad att kolla igenom de uppgifter som du föreslår att man bör uppge om man har en läxa/hemuppgift som man vill lösa. Det är alldeles för enkelt att slippa undan.
Naqref™ skrev:Problemet med att uppge hela uppgiften och att någon snäll faktisktmedborgare (bra ord) ger hela lösningen är nog rätt liten. Tror de flesta som är så begåvade att de kan lite mer avancerade saker inser att det inte är bra att få viss kunskap serverad på ett silverfat. Men samtidigt är de nog så snälla/lata att de kan hjälpa till med att ge ledtrådar till hur man tänker för att lösa uppgiften.
Naqref™ skrev:Problemet om man skriver i policyn att de som vill ha hjälp måste formulera sig på sitt egna sätt och bara får ta upp delproblem är att det är lätt att ljuga och det är i själva verket kanske hela frågeställningen (fast med andra ord) och då när faktisktmedborgarna tror att det är ett delproblem så är de nog mer benägna att ge ett komplett svar.
Naqref™ skrev:Vad man möjligen kan komplettera policyn är en önskan att ingen ger kompletta svar till frågor som är rena läxor/inlämmningsuppgifter (eller som verkar misstänkt lika dylika).
Alexi skrev:Fusk med studierna straffar ju bara den som fuskar... Så länge det inte är fråga om någon som sitter med wlan på en tenta.
Alexi skrev:Det jag påstår är att man inte kan fuska och sen klara tentorna. Det är iaf. mina erfarenheter av KTH studier. Hängde man inte med på varenda föreläsning och labb, blev det svårt på tentan och klarar man inte tentorna blir man ingen kirurg
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kenta och 42 gäster