I-or skrev:JM skrev:Neurofysiologiskt börjar mellanörats muskler påverka hörselbenen olinjärt över ca 85 dB.
Neuropsykologiskt ökar olika typer av maskering av kringliggande svagare frekvenser med ökande ljudstyrka. De facto maskers vissa distorsionskomponenter och detaljer i musiken.
Neurofysiologiskt har vi fler hörselnerverssynapser känsliga för låga ljudnivåer än höga. Sannolikt evolutionärt. Vid höga ljudnivåer är synapserna känsliga för låga nivåer mättade och kvar finns bara några få omättade synapser vilka kan hjälpligt kan differentiera högnivå ljud.
Neuropsykologiskt har reflexer maskerande effekt på direktljudet. Flest detaljer i direktljudet hörs i ekofritt rum eller med lurar även om ljudet subjektivt upplevs som ospatialt och konstigt.
Med ökande volym upplevs ljudet faktiskt som bättre men egentligen blir inte bara viss distorsion ohörbar utan även vissa faktiska detaljer i musiken.
Jag sagt många gånger - lyssna på medelnivåer något under 85 dB så hör du fler ofullkomligheter i anläggningen, fler faktiska detaljer i musiken samt skyddar hörseln.
Gör inte som LTS - undvik att försöka utvärdera faktiska skillnader med ljudnivåer över 100 dB.
Är du oärlig går det att sälja en distorderande anläggning med demo-ljud över 100 dB.
Ja du kan under optimala förhållanden höra fler detaljer vid lägre ljudnivå.
JM
Om målet med ljudanläggningen är att återge fonogrammet på ett korrekt sätt så måste naturligtvis även ljudtrycksnivån så långt som möjligt motsvara vad som avsetts vid produktionen. Samtidigt bör man naturligtvis inte utsätta öronen för höga ljudtrycksnivåer under annat än relativt korta perioder.
Nu var frågeställningen - är upplösningen högre vid lägre ljudnivå? Inte hur är upplösningen är vid ljudmediats antagna ljudnivå vid produktionen.
LTS och du gör samma misstag. Ni renodlar inte frågeställningen. Utan ni blandar in irrelevanta variabler. LTS testar med avsikt att påvisa hörbara skillnader hos apparater på ljudnivåer (> 100 dB) där faktiska knappt mätbara distorsions produkter sannolikt inte alltid kan påvisas upplevelsemässigt pga psykologisk maskering.
Ditt och LTS tänkande leder till att faktiska hörbara distorsionsprodukter inte kommer att påvisas.
Vore frågeställningen - går det att påvisa skillnader hos högtalare map distorsionsprodukter vid givna ljudtrycksnivåer vilka motsvarar produktionsnivån för aktuellt ljudmedia - är det adekvat med hög ljudnivå. Men detta är ett helt annat kapitel.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.