Nej men seriöst, det finns två sätt att se det hela:
- nr 1. Förvräng så lite som möjligt hela vägen, sträva efter total kontroll på allt. Använd uteslutande mätresultat för att bygga rum och komponera din anlägning.(Kommentar- eftersom kablar har mycket liten inverkan, procentuellt, så får man väl välja vilka man nu vill ha, eftersom andra faktorer påverkar det hela mycket mer.)
-nr 2. Försök med hjälp av lyssning på olika produkter i din akustiska miljö, ta ev hjälp av mätningar om du känner dig osäker. Även vid en första sållning kan man kanske använda mätkurvor för att få fram några kandidater. Men det viktigaste måste ju vara hur det låter.
Acceptera att ens hemmiljö aldrig kan bli helt perfekt, eftersom det är ett faktum kan små förvrängningar faktiskt få det att låta bättre. (Kommentar- Man ska altid försöka behandla problemen inte symptomen, när det gäller rum så lider alla rum av kroniska sjukdommar, vi kan lindra och vi kan behandla de värsta kvarvarande symptomen)
Någon kanske säger-" köp en tonkontroll då!"- Nej säger jag, den som vill det får göra det. Själv anser jag att de är för trubbiga verktyg och ger för stora utslag, en kabel är en passiv ljudkontroll som "tiltar" ljudets karaktär med mycket små medel och utan förluster. Det kan vara så att en EKK är rätt i en akustisk miljö eller i en miljö där ägaren tycker att akustiken ändå är så kass att de små förändringar som en kabel ger inte tjänar någon nytta. En del tycker att de små förändringar som en kabel kan ge inte är värda att lägga energi/pengar på.
Jag respekterar allas olika syn på kablars inverkan eller meningslöshet.
Låter det bra så är det väl bra, bara man är nöjd.
Det finns fulkomligt vidriga uppställningar hemma hos vanligt folk men dom tycker det låter bra, fine är man nöjd varför bråka. Jag slår vad om att alla på detta och andra forum har bättre, mer korrekta uppstälningar än gemene man, därför tror jag att vi har mer gemensamt än vad vi inser oavset om man gillar kablar eller inte.
Det är kanske där den springande punkten ligger, på känsloplanet. Åter igen subjektiva åsikter.
Strävar man efter perfekt ljud kanske man i själva verket inte gillar musik utan ljud, tänk på hur olika alla skivor låter, eller fånogran som det heter på fikonspråk, (varför

)det är en faktor vi inte kan kontrollera och därför så kan man väl få färga lite som man vill.
EKK är bäst och sämst, Nordost är bäst

Jag är däremot skeptisk till kablar med "låda på magen". Varför ha mer skit i signalvägen? Dessutom ser dom rätt keffiga ut invändigt, usch. Jag gillar kablar där man ser vad som finns i, ingen voodoo.
En del kanske säger att NO representerar voodoo, men det tycker inte jag, visst är de dyra men de redovisar mätresultat och man ser hur konstruktionen är uppbyggd.