Ekk är bäst, men varför finns det då andra högtalarkablartyp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-03-14 02:29

Pja, om det inte fanns rätt och fel skulle vi nog fortfarande klubba och släpa hem brudarna till våra grottor

Ni vet väl varför man skall dra hem dom i håret och inte i benen? :wink:

De blir fulla med grus och etc... :oops:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-14 03:30

Nu är det FÖR lågt!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-14 09:46

-distortion- skrev:Nu är det FÖR lågt!

Glocanet eller???? :?:
Miljö-alarmist

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-14 12:36

Nej men seriöst, det finns två sätt att se det hela:
- nr 1. Förvräng så lite som möjligt hela vägen, sträva efter total kontroll på allt. Använd uteslutande mätresultat för att bygga rum och komponera din anlägning.(Kommentar- eftersom kablar har mycket liten inverkan, procentuellt, så får man väl välja vilka man nu vill ha, eftersom andra faktorer påverkar det hela mycket mer.)

-nr 2. Försök med hjälp av lyssning på olika produkter i din akustiska miljö, ta ev hjälp av mätningar om du känner dig osäker. Även vid en första sållning kan man kanske använda mätkurvor för att få fram några kandidater. Men det viktigaste måste ju vara hur det låter.
Acceptera att ens hemmiljö aldrig kan bli helt perfekt, eftersom det är ett faktum kan små förvrängningar faktiskt få det att låta bättre. (Kommentar- Man ska altid försöka behandla problemen inte symptomen, när det gäller rum så lider alla rum av kroniska sjukdommar, vi kan lindra och vi kan behandla de värsta kvarvarande symptomen)

Någon kanske säger-" köp en tonkontroll då!"- Nej säger jag, den som vill det får göra det. Själv anser jag att de är för trubbiga verktyg och ger för stora utslag, en kabel är en passiv ljudkontroll som "tiltar" ljudets karaktär med mycket små medel och utan förluster. Det kan vara så att en EKK är rätt i en akustisk miljö eller i en miljö där ägaren tycker att akustiken ändå är så kass att de små förändringar som en kabel ger inte tjänar någon nytta. En del tycker att de små förändringar som en kabel kan ge inte är värda att lägga energi/pengar på.
Jag respekterar allas olika syn på kablars inverkan eller meningslöshet.

Låter det bra så är det väl bra, bara man är nöjd.
Det finns fulkomligt vidriga uppställningar hemma hos vanligt folk men dom tycker det låter bra, fine är man nöjd varför bråka. Jag slår vad om att alla på detta och andra forum har bättre, mer korrekta uppstälningar än gemene man, därför tror jag att vi har mer gemensamt än vad vi inser oavset om man gillar kablar eller inte.
Det är kanske där den springande punkten ligger, på känsloplanet. Åter igen subjektiva åsikter.
Strävar man efter perfekt ljud kanske man i själva verket inte gillar musik utan ljud, tänk på hur olika alla skivor låter, eller fånogran som det heter på fikonspråk, (varför :roll: )det är en faktor vi inte kan kontrollera och därför så kan man väl få färga lite som man vill.

EKK är bäst och sämst, Nordost är bäst :D Jag är däremot skeptisk till kablar med "låda på magen". Varför ha mer skit i signalvägen? Dessutom ser dom rätt keffiga ut invändigt, usch. Jag gillar kablar där man ser vad som finns i, ingen voodoo.

En del kanske säger att NO representerar voodoo, men det tycker inte jag, visst är de dyra men de redovisar mätresultat och man ser hur konstruktionen är uppbyggd.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-14 12:43

adagio skrev: en kabel är en passiv ljudkontroll som "tiltar" ljudets karaktär med mycket små medel och utan förluster.

Hur kan du ändra ett ljud utan att få förluster? Det går ju inte
Class only looks like arrogance from below.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-14 12:53

Det är ju alltid kul med mätningar, för det är svårt att bara flamsa runt med diverse diffusa "insikter" när man har fakta svart på vitt. Så är det någon som har mätt upp EKK på samma sätt som Jenving ? (eller var det med bland de kablar han hade testat? :oops: ). För denna tråden börjar ju bli lika meningslös som de flesta andra trådarna på detta forum.

Den viktigaste frågan anser jag vara:

Kan alla kabeltilllverkare ha fel? och man kan ju svara på detta genom att flamsa runt med teorier som man själv tycker funkar men vill vi inte alla få ett svar som så långt det är möjligt baseras på rent objektiva iaktagelser? (de subjektiva iaktagelserna behöver man ju inte få hjälp av via ett forum som detta, de fixar man ju själv)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-14 13:01

Så är det någon som har mätt upp EKK på samma sätt som Jenving ?
Jenving har ju inte mätt något som vi hififolk (som använder kablarna till att koppla ihop förstärkare och högtalare) är intresserade av så varför skulle det vara intressant?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-14 13:30

ekeponken skrev:Kan alla kabeltilllverkare ha fel? och man kan ju svara på detta genom att flamsa runt med teorier som man själv tycker funkar men vill vi inte alla få ett svar som så långt det är möjligt baseras på rent objektiva iaktagelser? (de subjektiva iaktagelserna behöver man ju inte få hjälp av via ett forum som detta, de fixar man ju själv)

Ett entydigt fel kräver att det finns ett entydigt rätt och det har vi än så länge inte kunnat enas om.

Frågan betyder också att ett ja är omöjligt om det finns minst en som har rätt. Således säger sannolikheten att svaret bör vara "nej".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2006-03-20 20:32

Martin skrev:millimeter-kvadratångström? :)

Det låter litet
mm är väl 10^-3
ångström är 10^-10

Borde bli 10^-13 m^2 eller så
Jävligt försumbart tunn kabel

Användarvisningsbild
realist

Ekk är bäst, men varför finns det då andra högtalarkablartyp

Inläggav realist » 2006-03-20 22:18

Volvo er best, men hvorfor finnes det andre bilmerker?? :wink:

ekeponken

Re: Ekk är bäst, men varför finns det då andra högtalarkabla

Inläggav ekeponken » 2006-03-20 22:29

realist skrev:Volvo er best, men hvorfor finnes det andre bilmerker?? :wink:

Det heter: Som tur är finns det andra bilmärken

Men det kan inte vara så enkelt, det kan inte bara vara "nu ska vi lura några dumma hifi-nördar" som är idéen till varför man försöker göra så bra kablar som möjligt, det vägrar jag tro. Det måste ju, som allt annat, vara en önskan att uppnå optimal återgivning, att kabeln ska påverka signalen så lite som möjligt. (ok, kom å tänka på rätt många saker inom hifi där denna produktfilosofi har fått stryka på foten, hmmm, vad jag menar är att allt börjar med en idé kring en konstruktion som man tycker förbättrar ljudet och som man sedan forskar vidare på för att i slutändan ha en produkt att sälja. Sedan kanske fokus läggs på att tjäna pengar, men nånstans i början måste ju denna filosofi finnas)

((inser att detta kan diskuteras i all oändlighet så skit i vad jag skrivit, däremot tycker jag nedanstående fråga är intressant))

LTS har ju en kabelkonstruktion som är mer än bara en EKK-kabel, varför då kan man undra? Är det bara för att det finns de som gillar att pilla mer än andra? nej, för om man kollar på deras hemsida så visar de mätningar (iallafall för den där lilla plastlådan) där en förbättring har skett.

Finns det ingen kabeltillverkare här på forumet som kan förklara sina tankar bakom sin konstruktion? skulle säkert få många konstruktiva inlägg som svar
Senast redigerad av ekeponken 2006-03-20 22:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-20 22:44

Oj lever denna kabeltråden än? Har jag inte sagt att Sword är bäst? Alltså tycker ni det med. 8) :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi