Moderator: Redaktörer
hcl skrev:I ett försök att hitta en bästa kombination av apparater gjorde jag följande fem olika inspelningar (av Vivaldi, Concerto for Clarinet and Orchestra No. 2 in d Minor "La Fenice", Allegro Molto med Martin Fröst):
< A >
< B >
< C >
< D >
< E >
Kommentera gärna!
För er som vill höra mer så finns hela stycket på diverse streamingsiter, bl.a. på > Spotify <
goat76 skrev:Alternativ B är den mest musikaliska.
hcl skrev:Nu har jag inte själv röstat och därmed ser jag inte vartåt det lutar eller hur många som röstat. Spännande! Hoppas många lyssnar och röstar!
Tangband skrev:hcl skrev:Nu har jag inte själv röstat och därmed ser jag inte vartåt det lutar eller hur många som röstat. Spännande! Hoppas många lyssnar och röstar!
Jag uppmanar alla, även forumets fegisar, att lyssna och rösta - sätt fart
I-or skrev:Samtliga klipp lät riktigt illa med en fadd klang (en svajig klangbalans med konstiga betoningar, där framförallt högfrekvensen har alldeles för låg nivå). Det är svårt att välja mellan pest och kolera. Jag röstar alltså blankt och skulle definitivt avråda från användning av dessa apparater.
dewpo skrev:Jag lyckades inte ladda ner klippen, Måste man registrera sig för att kunna ladda ner dem?
goat76 skrev:I-or skrev:Samtliga klipp lät riktigt illa med en fadd klang (en svajig klangbalans med konstiga betoningar, där framförallt högfrekvensen har alldeles för låg nivå). Det är svårt att välja mellan pest och kolera. Jag röstar alltså blankt och skulle definitivt avråda från användning av dessa apparater.
Klart att alla klipp låter som de gör p.g.a inspelningens natur, kan du inte se det lekfulla och roliga i testet och bara välja det klipp du tycker låter bäst i förhållande till de övriga?
I-or skrev:Konstigheterna hördes direkt, men har du lyssnat på originalet? Skillnaderna är inte små.
hcl skrev:Nåja. Med tanke på hur det är inspelat så är det inte jättekonstigt att det inte är helt likt originalet, men jag tänkte inte avslöja hur det är gjort innan någorlunda många tyck till.
Frågan är vilket som är bäst (eller minst dåligt om man är på det humöret), relativt sett? Det finns många saker som hade kunnat gjorts annorlunda om målet var att spela in så likt originalet som möjligt, t.ex. göra en digital kopia eller spela in direkt från DAC:en...
I-or skrev:hcl skrev:Nåja. Med tanke på hur det är inspelat så är det inte jättekonstigt att det inte är helt likt originalet, men jag tänkte inte avslöja hur det är gjort innan någorlunda många tyck till.
Frågan är vilket som är bäst (eller minst dåligt om man är på det humöret), relativt sett? Det finns många saker som hade kunnat gjorts annorlunda om målet var att spela in så likt originalet som möjligt, t.ex. göra en digital kopia eller spela in direkt från DAC:en...
Jo, självklart, men det låter mer fel än i princip någon någorlunda modern inspelning av klassisk musik som jag har hört och dessutom extremt olikt originalet (som är långt ifrån den bästa inspelningen inom denna genre, men som ändå låter godkänt). Hela jämförelsen blir mycket märklig om det handlar om vilken fil som inte låter riktigt lika illa som de andra. Pest och kolera, som skrivet var.
goat76 skrev:I-or skrev:hcl skrev:Nåja. Med tanke på hur det är inspelat så är det inte jättekonstigt att det inte är helt likt originalet, men jag tänkte inte avslöja hur det är gjort innan någorlunda många tyck till.
Jo, självklart, men det låter mer fel än i princip någon någorlunda modern inspelning av klassisk musik som jag har hört och dessutom extremt olikt originalet (som är långt ifrån den bästa inspelningen inom denna genre, men som ändå låter godkänt). Hela jämförelsen blir mycket märklig om det handlar om vilken fil som inte låter riktigt lika illa som de andra. Pest och kolera, som skrivet var.
Testa bara att lyssna efter melodin i de olika klippen, välj sen den fil där du lättast kan ta till dig den trots att ljudkvaliten är som den är.
goat76 skrev:I-or skrev:hcl skrev:
Testa bara att lyssna efter melodin i de olika klippen, välj sen den fil där du lättast kan ta till dig den trots att ljudkvaliten är som den är.
Morello skrev:Det vore intressant med information vad beträffar rummet, mikrofoner jämte övrig utrustning.
Tangband skrev:Morello skrev:Det vore intressant med information vad beträffar rummet, mikrofoner jämte övrig utrustning.
Som det nu är, är spänningen ooolidliig![]()
Denna tråd är en cliffhanger
Morello skrev:Det vore intressant med information vad beträffar rummet, mikrofoner jämte övrig utrustning.
Zappa skrev:Jag provade för ett tag sedan att A/B jämföra en inspelning i mitt vardagsrum (innan basabsorbenterna var på plats) med Spotify, jag byter källa ungefär var 10:de sekund. Möjligtvis ett intressant sidospår.![]()
https://drive.google.com/file/d/12N7qdglz-XPjERnGczg8e8WdFus4cKWZ/view?usp=sharing
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 16 gäster