Olika inspelningar av samma stycke - Vilken är bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilka två framföranden tycker ni är bäst?

A
0
Inga röster
B
7
50%
C
3
21%
D
2
14%
E
2
14%

Antal röster : 14

Användarvisningsbild
hcl

Olika inspelningar av samma stycke - Vilken är bäst?

Inläggav hcl » 2021-01-05 22:15

I ett försök att hitta en bästa kombination av apparater gjorde jag följande fem olika inspelningar (av Vivaldi, Concerto for Clarinet and Orchestra No. 2 in d Minor "La Fenice", Allegro Molto med Martin Fröst):

< A >

< B >

< C >

< D >

< E >

Kommentera gärna!

För er som vill höra hela stycket så finns det även på diverse streamingsiter, bl.a. > Spotify <
Senast redigerad av hcl 2021-01-11 21:46, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Olika inspelningar av samma stycke - Vilken är bäst?

Inläggav Baffel » 2021-01-05 23:03

Suveränt initiativ ! Detta ska testas .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-05 23:21

Alternativ B är den mest musikaliska. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 01:44

hcl skrev:I ett försök att hitta en bästa kombination av apparater gjorde jag följande fem olika inspelningar (av Vivaldi, Concerto for Clarinet and Orchestra No. 2 in d Minor "La Fenice", Allegro Molto med Martin Fröst):

< A >

< B >

< C >

< D >

< E >

Kommentera gärna!

För er som vill höra mer så finns hela stycket på diverse streamingsiter, bl.a. på > Spotify <

Kul initiativ - har möjlighet att lyssna imorgon mitt på dagen , återkommer.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 10:03

Alla förutsättningar kommer läggas upp när någorlunda många lyssnat. Ju fler som hjälper till desto bättre.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 10:57

Nu har jag lyssnat en första gång med lurar ( sony wh1000x3 ) trådat till en iPhone 6.
Det är ganska stora skillnader i ljud mellan de olika filerna.
Skillnaderna i ljud påverkar också min uppfattning om musiken är bra eller inte, i olika grad.

Precis som goat76 föredrar jag alternativ B .

Återkommer med mer lyssningar via högtalare mitt på dagen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 12:20

Om man lyssnar i ett rum med normal till livlig akustik blir det förmodligen väl mycket rum på inspelningen (dels från inspelningen, från min inspelning samt lyssningsrummets akustik), men det märker ni.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-06 12:33

goat76 skrev:Alternativ B är den mest musikaliska. :)

Böjd att hålla med, men inte helt säker. Även E låter OK.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 15:06

Nu har jag inte själv röstat och därmed ser jag inte vartåt det lutar eller hur många som röstat. Spännande! Hoppas många lyssnar och röstar!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 15:40

hcl skrev:Nu har jag inte själv röstat och därmed ser jag inte vartåt det lutar eller hur många som röstat. Spännande! Hoppas många lyssnar och röstar!

Jag uppmanar alla, även forumets fegisar, att lyssna och rösta - sätt fart :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-01-06 15:48

Tangband skrev:
hcl skrev:Nu har jag inte själv röstat och därmed ser jag inte vartåt det lutar eller hur många som röstat. Spännande! Hoppas många lyssnar och röstar!

Jag uppmanar alla, även forumets fegisar, att lyssna och rösta - sätt fart :)

Talkin' to me? Jag vet inte vad jag ska säga. Skillnaderna är inte tillräckligt signifikant för mig, för att jag ska avlägga en röst.

Det svänger, det är allt jag kan säga!
... tycker jag!

Per

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-06 17:19

Jag är nog beredd att hålla med övriga kommentarer, men kan ju också vara så att jag blivit påverkad av att ha läst kommentarerna innan. Röstade på två alternativ eftersom möjligheten fanns... lyssnar nu i akustikbehandlat rum men tyckte nog inspelningen lät ganska "torr" och relativt smal, tog lite tid att välja om mig från Kari Bremnes Svarta Björn jag lyssnade på innan.
Senast redigerad av Frisk 2021-01-06 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-06 18:10

Samtliga klipp lät riktigt illa med en fadd klang (en svajig klangbalans med konstiga betoningar, där framförallt högfrekvensen har alldeles för låg nivå). Det är svårt att välja mellan pest och kolera. Jag röstar alltså blankt och skulle definitivt avråda från användning av dessa apparater.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-06 18:31

I-or skrev:Samtliga klipp lät riktigt illa med en fadd klang (en svajig klangbalans med konstiga betoningar, där framförallt högfrekvensen har alldeles för låg nivå). Det är svårt att välja mellan pest och kolera. Jag röstar alltså blankt och skulle definitivt avråda från användning av dessa apparater.

Klart att alla klipp låter som de gör p.g.a inspelningens natur, kan du inte se det lekfulla och roliga i testet och bara välja det klipp du tycker låter bäst i förhållande till de övriga?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-06 18:35

Konstigheterna hördes direkt, men har du lyssnat på originalet? Skillnaderna är inte små.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-06 18:39

Tyvärr måste jag säga att alla spår låter ganska dåligt - beslöjat och orent.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-01-06 18:39

Jag lyckades inte ladda ner klippen, Måste man registrera sig för att kunna ladda ner dem?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-06 18:44

dewpo skrev:Jag lyckades inte ladda ner klippen, Måste man registrera sig för att kunna ladda ner dem?

Nej. Uppe till höger bredvid knappen registrera dig finns en knapp för ladda ner. Du skall ladda ner direkt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 18:54

goat76 skrev:
I-or skrev:Samtliga klipp lät riktigt illa med en fadd klang (en svajig klangbalans med konstiga betoningar, där framförallt högfrekvensen har alldeles för låg nivå). Det är svårt att välja mellan pest och kolera. Jag röstar alltså blankt och skulle definitivt avråda från användning av dessa apparater.

Klart att alla klipp låter som de gör p.g.a inspelningens natur, kan du inte se det lekfulla och roliga i testet och bara välja det klipp du tycker låter bäst i förhållande till de övriga?

Nåja. Med tanke på hur det är inspelat så är det inte jättekonstigt att det inte är helt likt originalet, men jag tänkte inte avslöja hur det är gjort innan någorlunda många tyck till.

Frågan är vilket som är bäst (eller minst dåligt om man är på det humöret), relativt sett? Det finns många saker som hade kunnat gjorts annorlunda om målet var att spela in så likt originalet som möjligt, t.ex. göra en digital kopia eller spela in direkt från DAC:en...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-06 19:01

I-or skrev:Konstigheterna hördes direkt, men har du lyssnat på originalet? Skillnaderna är inte små.

Det är väl klart att jag hör stora skillnader mot originalet, konstigt vore det väl annars. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-06 19:10

hcl skrev:Nåja. Med tanke på hur det är inspelat så är det inte jättekonstigt att det inte är helt likt originalet, men jag tänkte inte avslöja hur det är gjort innan någorlunda många tyck till.

Frågan är vilket som är bäst (eller minst dåligt om man är på det humöret), relativt sett? Det finns många saker som hade kunnat gjorts annorlunda om målet var att spela in så likt originalet som möjligt, t.ex. göra en digital kopia eller spela in direkt från DAC:en...

Jo, självklart, men det låter mer fel än i princip någon någorlunda modern inspelning av klassisk musik som jag har hört och dessutom extremt olikt originalet (som är långt ifrån den bästa inspelningen inom denna genre, men som ändå låter godkänt). Hela jämförelsen blir mycket märklig om det handlar om vilken fil som inte låter riktigt lika illa som de andra. Pest och kolera, som skrivet var.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-06 19:19

I-or skrev:
hcl skrev:Nåja. Med tanke på hur det är inspelat så är det inte jättekonstigt att det inte är helt likt originalet, men jag tänkte inte avslöja hur det är gjort innan någorlunda många tyck till.

Jo, självklart, men det låter mer fel än i princip någon någorlunda modern inspelning av klassisk musik som jag har hört och dessutom extremt olikt originalet (som är långt ifrån den bästa inspelningen inom denna genre, men som ändå låter godkänt). Hela jämförelsen blir mycket märklig om det handlar om vilken fil som inte låter riktigt lika illa som de andra. Pest och kolera, som skrivet var.

Testa bara att lyssna efter melodin i de olika klippen, välj sen den fil där du lättast kan ta till dig den trots att ljudkvaliten är som den är. :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 19:25

goat76 skrev:
I-or skrev:

Testa bara att lyssna efter melodin i de olika klippen, välj sen den fil där du lättast kan ta till dig den trots att ljudkvaliten är som den är. :)

Precis, eller det är givetvis inget tvång. Dylika test är svåra att göra så här på vintern och dessutom i Corona-tider...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-06 19:41

goat76 skrev:
I-or skrev:
hcl skrev:

Det är inga som helst problem att följa melodin (gammal hifi-floskel, för övrigt) i något av klippen, men däremot låter samtliga filer alltför illa ljudkvalitetsmässigt för en noggrann bedömning även om skillnader föreligger.

Människan är oerhört skicklig på att hitta mönster i ljudsignaler. Ett mycket bra exempel var när jag slant en aning programmeringsmässigt och gjorde matematisk köttfärs av en musiksignal i Matlab (som hanterar sampel som vilka tal som helst). Tidssignalen gick överhuvudtaget inte att känna igen som en musiksignal, inverterad dynamikmässigt, totalt ocentrerad och överlagrad med allsköns skräp. Lik f-rbannat var det lätt som en plätt att urskilja melodin trots hemsk distorsion och mycket låg nivå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-06 19:59

Det vore intressant med information vad beträffar rummet, mikrofoner jämte övrig utrustning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 21:28

Morello skrev:Det vore intressant med information vad beträffar rummet, mikrofoner jämte övrig utrustning.

Som det nu är, är spänningen ooolidliig :)
Denna tråd är en cliffhanger :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 22:40

Tangband skrev:
Morello skrev:Det vore intressant med information vad beträffar rummet, mikrofoner jämte övrig utrustning.

Som det nu är, är spänningen ooolidliig :)
Denna tråd är en cliffhanger :)

:D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 22:43

Det kommer, men är kanske inte riktigt så spännande som det kan tyckas.

Initialt var det aldrig avsikten att jag skulle ladda upp några filer hit och knappt jämföra alla varianter heller, men jag kommer ladda upp omständligheterna vad det lider. Om man försöker lyssna igenom de något besvärande förutsättningarna så är vissa skillnader ändå intressanta, men jag hade kunnat göra det hela betydligt bättre ur ett jämförelseperspektiv. P.g.a. tidsbrist är detta dock det som kom ut av en dags mekande. Jag har dessutom valt ett avsnitt som var lite mer stökigt och därmed något mer utslagsgivande var tanken.

Ta det inte för seriöst dock. Jag tänkte mest att det kunde vara kul att höra era åsikter om skillnaderna och jag är givetvis medveten om att det inte är direkt optimalt.
Senast redigerad av hcl 2021-01-06 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-06 23:17

Jag provade för ett tag sedan att A/B jämföra en inspelning i mitt vardagsrum (innan basabsorbenterna var på plats) med Spotify, jag byter källa ungefär var 10:de sekund. Möjligtvis ett intressant sidospår. :)

https://drive.google.com/file/d/12N7qdglz-XPjERnGczg8e8WdFus4cKWZ/view?usp=sharing
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 23:48

Zappa skrev:Jag provade för ett tag sedan att A/B jämföra en inspelning i mitt vardagsrum (innan basabsorbenterna var på plats) med Spotify, jag byter källa ungefär var 10:de sekund. Möjligtvis ett intressant sidospår. :)

https://drive.google.com/file/d/12N7qdglz-XPjERnGczg8e8WdFus4cKWZ/view?usp=sharing

OK. Låter lite åt samma håll som det jag gjort. Jämför du inspelning i rummet med direkt från Spotify? Vad använde du när du spelade in och placering?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi