Placering av subwoofers!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Placering av subwoofers!

Inläggav paa » 2021-01-09 22:58

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:Två fram och en i mittre, bakre hörnet skulle jag provat.

I vilken del av rummet ligger det mittre bakre hörnet? :)

Om du tittar på skissen så finns det faktiskt ett mittre bakre hörn i rummet, det större problemet är att bara trolla fram en tredje subwoofer från ingenstans då trådskaparen endast har två stycken. :)

Men man behöver inte trolla! Man letar bara upp en lämplig ny eller begagnad subwoofer och köper den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-09 23:07

paa skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:I vilken del av rummet ligger det mittre bakre hörnet? :)

Om du tittar på skissen så finns det faktiskt ett mittre bakre hörn i rummet, det större problemet är att bara trolla fram en tredje subwoofer från ingenstans då trådskaparen endast har två stycken. :)

Men man behöver inte trolla! Man letar bara upp en lämplig ny eller begagnad subwoofer och köper den.

Ja det kan man väl göra, men jag uppfattar det som så att trådskaparen vill ha hjälp med att placera de två subwoofers han redan har i sin ägo.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-10 01:11

Skillnaden blir liten om man flyttar basmodulerna i sidled längs högtalarväggen. För att uppnå en verklig förbättring av frekvensgången måste man placera en basmodul bakom lyssningspositionen. Sedan kan man även justera förstärkningen till de båda modulerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-10 11:11

Bjoernen skrev:Blev mycket lyftande av subwoofers i kväll :D Just nu provar jag med subbarna på utsidan av högtalarna!

Men vad tycker du att du saknar gällande bas? Du har inte ett så stort lyssningsrum och dina Hesselvall no 1 har väl bra bas?

OT Varför singel end och inte push pull rörförstärkare? Det är svårare att hitta lämpliga högtalare med singel end har jag märkt . Visst en singel end har väl renare ljud men å andra sidan äts ju det lätt upp av att man är tvungen att välja högtalare med hög känslighet och de har ju en tendens att ha höga distorsionsnivåer, mer orent ljud .Bor du i Stockholm så kan du låna min push pull med el34 rör för att testa och jämföra. Den är utlånad till FBK nu .Vi behöver ha tillbaka den till nästa fredag då vi , eventuellt, ska utföra lite olika experiment och tester.

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2021-01-10 11:38

Baffel skrev:
Bjoernen skrev:Blev mycket lyftande av subwoofers i kväll :D Just nu provar jag med subbarna på utsidan av högtalarna!

Men vad tycker du att du saknar gällande bas? Du har inte ett så stort lyssningsrum och dina Hesselvall no 1 har väl bra bas?

OT Varför singel end och inte push pull rörförstärkare? Det är svårare att hitta lämpliga högtalare med singel end har jag märkt . Visst en singel end har väl renare ljud men å andra sidan äts ju det lätt upp av att man är tvungen att välja högtalare med hög känslighet och de har ju en tendens att ha höga distorsionsnivåer, mer orent ljud .

Jag tyckte basen var lite för ”bumlig ” därav fundering på placering!
Jag har funderat på en kraftigare förstärkare men Audion låter fantastiskt bra men orkar inte riktigt när man vill spela jättehögt :D

Funderar på att köpa XTZ Room Analyzer II Pro! Är det nått att ha?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-10 11:40

Som sagt bor du i Stockholm låna min röris och testa . Den har mer pulver än din 300b. Den är ej till salu men vill du pröva så. :D

.har även en ..ifall. https://audio-database.com/DENON-COLUMB ... 101-e.html

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-01-10 12:52

Bjoernen skrev:
Funderar på att köpa XTZ Room Analyzer II Pro! Är det nått att ha?

Min stämmer väl överens med mina lyssningsintryck både vad gäller problem och lösningar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-10 13:09

Bjoernen skrev:
Baffel skrev:

OT Varför singel end och inte push pull rörförstärkare? Det är svårare att hitta lämpliga högtalare med singel end har jag märkt . Visst en singel end har väl renare ljud men å andra sidan äts ju det lätt upp av att man är tvungen att välja högtalare med hög känslighet och de har ju en tendens att ha höga distorsionsnivåer, mer orent ljud .

Jag har funderat på en kraftigare förstärkare men Audion låter fantastiskt bra men orkar inte riktigt när man vill spela jättehögt :D

Testa att stänga av subbarna och lyssna efter om bumligheten kvarstår, om den gör det så bör du nog först kocentrera dig på placeringen av frontarnas avstånd från väggen. Avhjälper inte det problemet bör du nog åtgärda akustiken i rummet.

Enligt REL-principen ska deras subwoofers endast ta vid där fronthögtalarna inte längre når lägre, se till att crossovern inte överlappar frontarna för mycket, kanske är det det som skapar bumligheten?

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2021-01-10 13:31

Baffel skrev:Som sagt bor du i Stockholm låna min röris och testa . Den har mer pulver än din 300b. Den är ej till salu men vill du pröva så. :D

.har även en ..ifall. https://audio-database.com/DENON-COLUMB ... 101-e.html

Tack för erbjudandet! Tyvärr så bor jag i Umeå ( Är mycket nöjd med Audion:en men skulle vara kul att prova med en lite kraftigare stärkare)

Har beställt en Xtz room analyser! Den billigare varianten då jag känner att jag nog inte behöver alla funktioner i Pro varianten!

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2021-01-10 13:38

goat76 skrev:
Bjoernen skrev:
Baffel skrev:

Testa att stänga av subbarna och lyssna efter om bumligheten kvarstår, om den gör det så bör du nog först kocentrera dig på placeringen av frontarnas avstånd från väggen. Avhjälper inte det problemet bör du nog åtgärda akustiken i rummet.

Enligt REL-principen ska deras subwoofers endast ta vid där fronthögtalarna inte längre når lägre, se till att crossovern inte överlappar frontarna för mycket, kanske är det det som skapar bumligheten?

Bumligheten kom med subbarna :D blev dock mycket bättre när jag placerade en fram och en bak i rummet

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-01-10 14:06

Mina erfarenheter stämmer inte med vad jag kan läsa ut av olika råd och förklaringar (men jag kanske läser fel/slarvigt). Mina första sub gav stora problem var jag än ställde den. Minst problem gav den mot högtalarväggen c:a 1/3 in från sidoväggen. Mätningarna visade då typ 17 dB dB i en smal peak vid 30 Hz, en bredare 6 dB dal vid 60 Hz och en 6 dB peak runt 90 Hz. Och dessutom oroligheter uppåt i registret. Och detta var bästa läge. Jag köpte fler subbar och experimenterade på olika sätt (de var allihopa portade 12or - så det blev en del styrketräning). Det jag hittade som blev bäst var 1) bredbandabsorbenter i framhörnen som jämnade ut peaken vid 90 Hz och uppåt, 2) subbar mot högtalarväggen c:a 1/4 in från vardera sidoväggen, 3) subbar på dessa (alltså byggde på höjden). Dessa åtgärder gav en i stort sett helt jämn baskurva förutom en smalbandig peak på c:a 10 dB vid 30 Hz. Denna peak EQar jag ner och då får jag även bieffekten att basen upplevs helt jämn vid lyssningsplats. Men inte bara det, utan den upplevs även relativt jämn även när jag går runt i rummet och in i angränsande rum. Innan jag byggde på höjden, kunde jag få det ganska jämnt vid lyssningsplats, men med stora avvikelser på andra ställen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-10 14:47

MichaelG skrev:Mina erfarenheter stämmer inte med vad jag kan läsa ut av olika råd och förklaringar (men jag kanske läser fel/slarvigt). Mina första sub gav stora problem var jag än ställde den. Minst problem gav den mot högtalarväggen c:a 1/3 in från sidoväggen. Mätningarna visade då typ 17 dB dB i en smal peak vid 30 Hz, en bredare 6 dB dal vid 60 Hz och en 6 dB peak runt 90 Hz. Och dessutom oroligheter uppåt i registret. Och detta var bästa läge. Jag köpte fler subbar och experimenterade på olika sätt (de var allihopa portade 12or - så det blev en del styrketräning). Det jag hittade som blev bäst var 1) bredbandabsorbenter i framhörnen som jämnade ut peaken vid 90 Hz och uppåt, 2) subbar mot högtalarväggen c:a 1/4 in från vardera sidoväggen, 3) subbar på dessa (alltså byggde på höjden). Dessa åtgärder gav en i stort sett helt jämn baskurva förutom en smalbandig peak på c:a 10 dB vid 30 Hz. Denna peak EQar jag ner och då får jag även bieffekten att basen upplevs helt jämn vid lyssningsplats. Men inte bara det, utan den upplevs även relativt jämn även när jag går runt i rummet och in i angränsande rum. Innan jag byggde på höjden, kunde jag få det ganska jämnt vid lyssningsplats, men med stora avvikelser på andra ställen.

Din text är banne mig nästan en exakt beskrivning av hur mätningar från lyssningsplats ser ut hemma hos mig, nästan skrämmande likt faktiskt! :D

Följande mätning är från min lyssningsplats med medelsnittet av frontarna utan subwoofer, den är helt utan EQ-korrigeringar eller andra åtgärder. Jag måste dock påpeka att jag inte upplever basgången så där ojämn vid lyssning, det låter faktiskt riktigt bra så vad mikrofonen snappar upp och vad mina öron hör överenstämma inte speciellt bra. Jag har dock korrigerat ner den lägsta baspuckeln lite grann med Linn Space Optimisation i min streamer med gott ljudmässigt resultat men kan tyvärr inte se den korrigeringen då streamern inte ingår i ljudkedjan jag mäter med. :)

Average L R.jpg
Average L R.jpg (175.72 KiB) Visad 2830 gånger

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2021-01-10 21:06

Har flyttat runt i rummet i dag och bäst resultat i mitt rum blir när jag har en sub i mitten fram och en i hörnet bakom soffan!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-01-11 10:06

MichaelG skrev:Mina erfarenheter stämmer inte med vad jag kan läsa ut av olika råd och förklaringar (men jag kanske läser fel/slarvigt). Mina första sub gav stora problem var jag än ställde den. Minst problem gav den mot högtalarväggen c:a 1/3 in från sidoväggen. Mätningarna visade då typ 17 dB dB i en smal peak vid 30 Hz, en bredare 6 dB dal vid 60 Hz och en 6 dB peak runt 90 Hz. Och dessutom oroligheter uppåt i registret. Och detta var bästa läge. Jag köpte fler subbar och experimenterade på olika sätt (de var allihopa portade 12or - så det blev en del styrketräning). Det jag hittade som blev bäst var 1) bredbandabsorbenter i framhörnen som jämnade ut peaken vid 90 Hz och uppåt, 2) subbar mot högtalarväggen c:a 1/4 in från vardera sidoväggen, 3) subbar på dessa (alltså byggde på höjden). Dessa åtgärder gav en i stort sett helt jämn baskurva förutom en smalbandig peak på c:a 10 dB vid 30 Hz. Denna peak EQar jag ner och då får jag även bieffekten att basen upplevs helt jämn vid lyssningsplats. Men inte bara det, utan den upplevs även relativt jämn även när jag går runt i rummet och in i angränsande rum. Innan jag byggde på höjden, kunde jag få det ganska jämnt vid lyssningsplats, men med stora avvikelser på andra ställen.

Jo, rum har ju oftast även en tredje dimension, alltså höjd, som ofta glöms bort!

Jag startade härom månaden en tråd om placering av två subbar där jag fick många goda råd. Mitt resultat efter mycket flyttande av både subar och satteliter är att det låter bäst med subarna stående under respektive sattelit. Alltså låter bäst, jämnast frekvensgång ger andra placeringar. Då kan jag, fast de drivs i mono, dela så högt som 150 Hz utan att stereobilden förstörs. Det låter som ett par fullregisterhögtalare utan sub.

Mina subar är stora, 100 liter med 15", men nån dag ska jag prova att experimentera med placeringen även på höjden :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-11 11:41

"Mitt resultat efter mycket flyttande av både subar och satelliter är att det låter bäst med subarna stående under respektive satellit. "

Samma för mig. Förstår inte denna förkärlek för att jämna till frekvensgången med subbar bakom lyssningsplats och på alla möjliga ställen. Visst kan man få det jämnare men man fyller ju ut gropar med "gammalt ljud". Har testat en hel del med digitala filter med delayer sedan många år och kommer aldrig ställa några subbar på annat ställe än bredvid eller under framsystemen. Det blir något med ljudbild och luftförflyttning som inte känns neutralt om inte hela orkestern kommer ifrån samma ställe för min del. Annars så får man göra som Bosse Hansson som hade framsystemen på samma avstånd som längden på bashornen.

/Harry Up.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-11 11:59

Bjoernen skrev:Har flyttat runt i rummet i dag och bäst resultat i mitt rum blir när jag har en sub i mitten fram och en i hörnet bakom soffan!

Ja, detta ger den jämnaste frekvensgången.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-11 12:13

Harryup skrev:"Mitt resultat efter mycket flyttande av både subar och satelliter är att det låter bäst med subarna stående under respektive satellit. "

Samma för mig. Förstår inte denna förkärlek för att jämna till frekvensgången med subbar bakom lyssningsplats och på alla möjliga ställen. Visst kan man få det jämnare men man fyller ju ut gropar med "gammalt ljud". Har testat en hel del med digitala filter med delayer sedan många år och kommer aldrig ställa några subbar på annat ställe än bredvid eller under framsystemen. Det blir något med ljudbild och luftförflyttning som inte känns neutralt om inte hela orkestern kommer ifrån samma ställe för min del. Annars så får man göra som Bosse Hansson som hade framsystemen på samma avstånd som längden på bashornen.

/Harry Up.

Nej, det är tvärtom. Eftersom systemet huvudsakligen är av minimumfastyp får du mest "gammalt ljud" när frekvensgången är ojämn. En topp i frekvensgången motsvaras av ett utdraget förlopp i tidsplanet. Det är lätt att låta sig luras här och man måste komma ihåg att ljudet studsar runt i rummet och att reflektionerna dominerar det totala ljudtrycket oavsett om man har placerat basmodulerna framför eller bakom lyssningspositionen.

I någorlunda normala rum kan man, förutsatt att de inte överstyrs, inte heller lokalisera basmodulerna om de placeras en eller ett par meter ifrån lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-11 14:26

Fast i vattenfallsgrafer/wavelet så kan man ju se hur problemen artar sig över tid. Hur som, har man en digital grunka så går det ju att peta väldigt mycket på enskilda ställen och i regel går det ju väsentligt lättare att ta bort en topp än motsatsen. Och efter så noggrant justerande som möjligt men så lite hörbart irriterande förvrängning som möjligt så föredrar jag i vart fall allt ljud framifrån. Men kikar man på tågolycker och skottdueller så spelar det ju inte så stor roll var subben står men om man spelar akustiska instrument så vill jag ha alla ljudalstrande källorna samlade.

/Harry

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-11 14:55

Ja, man kan just med vattenfallsdiagram se att en jämn frekvensgång också ger den bästa responsen i tidsplanet. Uppförandet i tids- och frekvensplanet är helt enkelt matematiskt sammankopplade (i hög grad, dock inte helt och hållet). Det går inte att separera basmodulerna från rummet, vi sitter s.a.s. inne i en högtalarlåda som utgörs av rummet för låga frekvenser. Allt vi hör är summan av bidragen och detta gör att placeringen av källorna bara blir en följd av var vi får jämnast frekvensgång.

Det spelar alltså ingen roll om det är musik eller biobrak. Det känns mycket riktigt irrationellt med en basmodul bakom ryggen, men hörseln är vad den är.

Om man ekvaliserar bör man placera basmodulerna i de främre hörnen av verkningsgradsskäl (och för att det oftast är mest praktiskt). Om man inte ekvaliserar bör man placera basmodulerna framför och bakom lyssningspositionen för jämnast möjliga frekvensgång.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-11 15:37

I-or skrev:I någorlunda normala rum kan man, förutsatt att de inte överstyrs, inte heller lokalisera basmodulerna om de placeras en eller ett par meter ifrån lyssningspositionen.

Det krävs i regel ett lite större rum (säg >=25 kvm) för att kunna placera basmoduler några meter bakom lyssningsplatsen. För egen del väljer jag hellre EQ kombinerat med basabsorbenter (som även kan minska lågfrekvent oljud vid t ex 50 Hz). Det går att tillverka egna relativt smidiga och effektiva basabsorbenter för en billig penning, mina största ryms (precis) under soffan.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-11 16:46

Basmodulen behöver inte stå några meter bakom lyssningspositionen, bara på kanske 1,5 meters avstånd från lyssningspostionen. Antagligen fungerar det nedåt 1 meter också utan lokalisering eftersom man även har en modul framför sig. Något av hörnen bakom lyssningspositionen fungerar alltså i princip bra i alla rum.

Annars är det dock fiffigt med absorbenter, speciellt av helmholtz-typ.

Bjoernen

Inläggav Bjoernen » 2021-01-11 16:54

Kan man använda sig av room simulatorn i Rew room eq wizard som hjälp för att hitta rätt position?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-11 17:06

Ja, den fungerar på samma sätt som mitt Matlab-skript (spegelkällor). Metoden är dock inte exakt eftersom man dels behöver ha ett rätblocksformat rum och dels eftersom man inte riktigt vet hur rummets begränsningsytor uppträder och hur möblerna absorberar. I ditt fall blir dock skillnaderna små om du flyttar basmodulerna någon halvmeter hit eller dit (eftersom rummet är litet) och du kan nog vara nöjd med placeringen framför/bakom lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-11 17:29

I-or skrev:Basmodulen behöver inte stå några meter bakom lyssningspositionen, bara på kanske 1,5 meters avstånd från lyssningspostionen. Antagligen fungerar det nedåt 1 meter också utan lokalisering eftersom man även har en modul framför sig. Något av hörnen bakom lyssningspositionen fungerar alltså i princip bra i alla rum.

Annars är det dock fiffigt med absorbenter, speciellt av helmholtz-typ.

Ja, behövs det blott en meter är situationen självklart en annan. Är det vanligt att något av hörnen bakom lyssningsposition även ger den bästa responsen? Själv har jag supertunna men många kvartsvågsabsorbenter bakom lyssningspositionen. De är dolda bakom gardiner och syns knappt alls, funkar fint och jag känner inget behov av att baxa in ett gäng basmoduler. Till och med kvinnor trivs i rummet!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-11 17:48

Ja, det blir ju trevligare då. 8)

Att avståndet är 1,5 meter betyder förstås att basmodulen kan stå bakom lyssningspositionen men ganska långt åt sidan och/eller under/över också. Det är inte omöjligt att hörnen bakom lyssningspositionen i sig ger en jämnare frekvensgång än framför, men detta beror förstås på. Bäst är som tidigare framgått att jämna ut ojämnheterna i frekvensgången för de båda modulerna genom en asymmetrisk uppställning relativt lyssningspositionen (detta fungerar dock bara nära man inte sitter nära en nodlinje för förstamoden, vilket man vanligtvis gör i bredd- och höjdled). Med en lyssningsposition placerad på rummets mittlinje blir frekvensgången identisk för båda basmodulerna med placering i de främre hörnen (så när som på inverkan från asymmetriska begränsningsytor och möblemang).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2021-01-13 07:44

Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Både egna tester hemma i tre olika boenden och hos andra men även lyssning hos personer med basmoduler bakom eller tätt intill lyssnaren.
Då har det testats med bakre modulerna på allt mellan 0.5-2m bakom lyssnaren och på olika höjd i flera fall.

Det har inte blivit naturligt på något vis, främst i området kring delningen har det upplevts som om det blir svårt med övertygelsen i hjärnan att ljudet verkligen kommer framifrån.
Så det kan nog finnas sammanhang som gör det mindre lämpligt att ha basmoduler bakom/nära lyssnaren.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

rigi

Inläggav rigi » 2021-01-13 09:30

DVD-ai skrev:Jag vill bara inflika att jag till dagens datum aldrig har upplevt placering av basmoduler bakom lyssnaren som något gångbart.
Både egna tester hemma i tre olika boenden och hos andra men även lyssning hos personer med basmoduler bakom eller tätt intill lyssnaren.
Då har det testats med bakre modulerna på allt mellan 0.5-2m bakom lyssnaren och på olika höjd i flera fall.

Det har inte blivit naturligt på något vis, främst i området kring delningen har det upplevts som om det blir svårt med övertygelsen i hjärnan att ljudet verkligen kommer framifrån.
Så det kan nog finnas sammanhang som gör det mindre lämpligt att ha basmoduler bakom/nära lyssnaren.

Håller med dig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-13 13:21

0,5 meters avstånd betyder att man i princip alltid kommer att lokalisera basmodulen oavsett placering. Med en enda basmodul bör man se till att avståndet är minst 1,5 meter, 2 meter om man vill ha marginal. Om rummet är mycket stort eller extremt dämpat, framförallt med stor takhöjd, kan avståndet behöva ökas.

Sedan måste man vara säker på att basmodulen inte överstyrs och huvudhögtalarna måste förstås ha signal samtidigt (även med branta filter skickas så mycket signal till basmodulen att hörseln lätt lokaliserar vid högre frekvenser om dessa inte maskeras). Om dessa förutsättningar är uppfyllda fungerar det utmärkt med en placering bakom lyssnaren i ett någorlunda normalt rum. Med placering både framför och bakom lyssningspositionen blir det ännu svårare att lokalisera källorna och dessutom blir frekvensgången betydligt jämnare (priset man får betala för på detta sätt spridda källor är lägre verkningsgrad - om man ekvaliserar bör därför källorna placeras i de främre hörnen).

För låga frekvenser bygger hörseln upp lokaliseringsförmågan helt via ITD (Interaural Time Differencens) eftersom huvud och kropp är alldeles för små för att ge några nivåskillnader mellan öronen (ILD). Som jag har tjatat om tidigare behöver hörseln ca 1,4 cykler från signifikanta reflektioner ostörd analystid för att ge lokalisering vid låga frekvenser och detta villkor uppfylls inte i normala lyssningsrum om man inte placerar källan mycket nära lyssningspositionen. Bakom, framför eller vid sidan tappar här alltså betydelsen helt.

Det är alldeles för lätt att fastna vid det visuella intrycket som naturligtvis är märkligt och som kräver en viss avvänjning. Sedan har jag sett hårdragna argument om att lyssningsfåtöljen vibrerar olika beroende på infallsriktning framifrån/bakifrån och det kan den säkert göra i vissa fall. Frågan är dock hur man ska veta hur just favoritfåtöljen vibrerar om man inte gör en ordentlig utredning i frågan, det är inte direkt så att evolutionen har byggt våra rövar för detta ändamål.

rigi

Inläggav rigi » 2021-01-13 13:29

I-or skrev:0,5 meters avstånd betyder att man i princip alltid kommer att lokalisera basmodulen oavsett placering. Med en enda basmodul bör man se till att avståndet är minst 1,5 meter, 2 meter om man vill ha marginal. Om rummet är mycket stort eller extremt dämpat, framförallt med stor takhöjd, kan avståndet behöva ökas.

Sedan måste man vara säker på att basmodulen inte överstyrs och huvudhögtalarna måste förstås ha signal samtidigt (även med branta filter skickas så mycket signal till basmodulen att hörseln lätt lokaliserar vid högre frekvenser om dessa inte maskeras). Om dessa förutsättningar är uppfyllda fungerar det utmärkt med en placering bakom lyssnaren i ett någorlunda normalt rum. Med placering både framför och bakom lyssningspositionen blir det ännu svårare att lokalisera källorna och dessutom blir frekvensgången betydligt jämnare (priset man får betala för på detta sätt spridda källor är lägre verkningsgrad - om man ekvaliserar bör därför källorna placeras i de främre hörnen).

För låga frekvenser bygger hörseln upp lokaliseringsförmågan helt via ITD (Interaural Time Differencens) eftersom huvud och kropp är alldeles för små för att ge några nivåskillnader mellan öronen (ILD). Som jag har tjatat om tidigare behöver hörseln ca 1,4 cykler från signifikanta reflektioner ostörd analystid för att ge lokalisering vid låga frekvenser och detta villkor uppfylls inte i normala lyssningsrum om man inte placerar källan mycket nära lyssningspositionen. Bakom, framför eller vid sidan tappar här alltså betydelsen helt.

Det är alldeles för lätt att fastna vid det visuella intrycket som naturligtvis är märkligt och som kräver en viss avvänjning. Sedan har jag sett hårdragna argument om att lyssningsfåtöljen vibrerar olika beroende på infallsriktning framifrån/bakifrån och det kan den säkert göra i vissa fall. Frågan är dock hur man ska veta hur just favoritfåtöljen vibrerar om man inte gör en ordentlig utredning i frågan, det är inte direkt så att evolutionen har byggt våra rövar för detta ändamål.

Så jag som kör med standard filter/ej tillräckligt branta har då svårt med dessa placeringar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-13 14:08

Många standardlösningar har filterflanker om 12 dB/oktav, men jag skulle rekommendera 24 dB/oktav. Oftast räcker det dock med den lägre brantheten, men i kombination med SBIR-inducerade dalar i frekvensgången för huvudhögtalarna kan man i vissa fall med visst programmaterial s.a.s. höra igenom maskeringen så att basmodulen kan lokaliseras med flacka filter. Nedanstående bild visar frekvensgången för en högtalare med en ganska ful SBIR-dal som uppstår via en ogenomtänkt uppställning, där flera begränsningsytor har ungefär samma avstånd till baselementet.

sbir-dip-frequency-response.png
sbir-dip-frequency-response.png (28.71 KiB) Visad 2428 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi