MichaelG skrev:Mina erfarenheter stämmer inte med vad jag kan läsa ut av olika råd och förklaringar (men jag kanske läser fel/slarvigt). Mina första sub gav stora problem var jag än ställde den. Minst problem gav den mot högtalarväggen c:a 1/3 in från sidoväggen. Mätningarna visade då typ 17 dB dB i en smal peak vid 30 Hz, en bredare 6 dB dal vid 60 Hz och en 6 dB peak runt 90 Hz. Och dessutom oroligheter uppåt i registret. Och detta var bästa läge. Jag köpte fler subbar och experimenterade på olika sätt (de var allihopa portade 12or - så det blev en del styrketräning). Det jag hittade som blev bäst var 1) bredbandabsorbenter i framhörnen som jämnade ut peaken vid 90 Hz och uppåt, 2) subbar mot högtalarväggen c:a 1/4 in från vardera sidoväggen, 3) subbar på dessa (alltså byggde på höjden). Dessa åtgärder gav en i stort sett helt jämn baskurva förutom en smalbandig peak på c:a 10 dB vid 30 Hz. Denna peak EQar jag ner och då får jag även bieffekten att basen upplevs helt jämn vid lyssningsplats. Men inte bara det, utan den upplevs även relativt jämn även när jag går runt i rummet och in i angränsande rum. Innan jag byggde på höjden, kunde jag få det ganska jämnt vid lyssningsplats, men med stora avvikelser på andra ställen.
Jo, rum har ju oftast även en tredje dimension, alltså höjd, som ofta glöms bort!
Jag startade härom månaden en tråd om placering av två subbar där jag fick många goda råd. Mitt resultat efter mycket flyttande av både subar och satteliter är att det låter bäst med subarna stående under respektive sattelit. Alltså låter bäst, jämnast frekvensgång ger andra placeringar. Då kan jag, fast de drivs i mono, dela så högt som 150 Hz utan att stereobilden förstörs. Det låter som ett par fullregisterhögtalare utan sub.
Mina subar är stora, 100 liter med 15", men nån dag ska jag prova att experimentera med placeringen även på höjden