Moderator: Redaktörer
smile skrev:Har någon lust att förklara några snabba frågor ifrån mig för att jag ska förstå bättre?
Är House-curve en mätning där samtliga element tillsammans med rummet utgör mätresultatet?
Kan man med en högtalare som mäter halvdant ändå få en mätkurva som i slutändan tillsammans med rummet ändå är bra?
Är det viktigare att få en bra House-Curve än att få fina mätkurvor på respektive element eller högtalare?
smile skrev:Har någon lust att förklara några snabba frågor ifrån mig för att jag ska förstå bättre?
Är House-curve en mätning där samtliga element tillsammans med rummet utgör mätresultatet?
Kan man med en högtalare som mäter halvdant ändå få en mätkurva som i slutändan tillsammans med rummet ändå är bra?
Är det viktigare att få en bra House-Curve än att få fina mätkurvor på respektive element eller högtalare?
goat76 skrev:Jag lägger upp min mätning på nytt då det skulle vara intressant med kommentarer hur ni tror att det verkligen låter på lyssningsplats i mitt rum.
Morello skrev:Det finne inte en chans att polärdiagrammet för en stormembransmikrofon ser ut som ovan om inte den radiella skalan är 100 dB eller så.
Zappa skrev:goat76 skrev:Jag lägger upp min mätning på nytt då det skulle vara intressant med kommentarer hur ni tror att det verkligen låter på lyssningsplats i mitt rum.
Hur ser din kurva ut med glättningen ”Psychoacoustic”? Det ser ut som att du mäter med mycket låg ljudtrycksnivå, själv brukar jag ha kring 80 dB.
jansch skrev:Morello skrev:Det finne inte en chans att polärdiagrammet för en stormembransmikrofon ser ut som ovan om inte den radiella skalan är 100 dB eller så.
Jag håller med Morello till 100%!
Rundtagningkrakäristiken bestäms i huvudsak av membranets storlek och mikrofonens fysisksa diameter. Man kan i sig, genom att utforma gallret, (det som läpper igenom ljudvågorna till membranet) så att gallret korrigerar frekvenskurvan i viss mån men men inte sa att man "lurar" fysikens lagar.
Gallret korrgerar på bekostnad av frekvensgången på 0-axeln.
För att få en någorlunda helt runtagande mikrofon vid t.ex 20kHz krävs att diametern på mikrofonens membran absolut inte överstiger en 10-del av våglängden, snarare en 30-del.
De flesta proffessionella mikrofoner för mätbruk nyttjar egenresonansen, som ligger i det högsta mätbara området eller lite över, genom att nyttja egenresonansens ökade känslighet, till att få en bättre rundtagningskaratäristik - och därigenom sänka nivån på 0-axeln.
En 1/4 tums mikrofon (t.ex ungefär som en Behringermikrofon) tappar därför i bästa fall 6-7 dB vid 45graders vinkel och 20kHz. En 1/2 tums mikrofon tappar 9-10dB, redan vid några kHz är "tappet" märkbart.
Det är svårt att lura fysikens lagar..... någonstans måste energin tas ifrån och det räcker inte att mikrofonen övergår från "frifält" till "pressurefield" vid höga frekvenser.
goat76 skrev:jansch, jag ser absolut inte ditt inlägg som att du vill "skriva mig på näsan" och jag ser dessa mätningar i tråden bara som en kul liten grej, annars hade jag rusat iväg och köpt en riktig mätmikrofon och läst på lite mer.
Personligen är jag ju normalt av uppfattningen att amatörmätningar troligtvis inte alltid är så pålitliga och att fler här istället borde försöka lita lite mer på vad de själva hör, istället för att forma sina frekvenskurvor baserade på relativt tveksamma mätningar med utrustning som kanske inte kalibrerats ordentligt. Om jag ska vara lite krass så är det nog så att rätt många även hör vad de ser i sina mätningar, "nu ser det rakare ut så nu låter minsann mycket bättre".![]()
Jag hoppas inte någon tar illa upp av det jag nu skrev, tycker man att det är roligt att mäta så ska man naturligtvis fortsätta med det och ju mer man gör det desto bättre blir man ju på det, så kör på!
@Zappa, du verkar ha gjort en hyfsat stor förändring i basområdet mellan dina två mätningar tycker jag mig se (trots att de är med olika glättningar). Jag antar att du tidigare hade valt en basnivå som du subjektivt gillade, tycker du verkligen att det låter bättre nu efter korrigeringarna eller har du låtit de visuella ledtrådarna bestämma nivåerna?
goat76 skrev:@Zappa, du verkar ha gjort en hyfsat stor förändring i basområdet mellan dina två mätningar tycker jag mig se (trots att de är med olika glättningar). Jag antar att du tidigare hade valt en basnivå som du subjektivt gillade, tycker du verkligen att det låter bättre nu efter korrigeringarna eller har du låtit de visuella ledtrådarna bestämma nivåerna?
Zappa skrev:goat76 skrev:@Zappa, du verkar ha gjort en hyfsat stor förändring i basområdet mellan dina två mätningar tycker jag mig se (trots att de är med olika glättningar). Jag antar att du tidigare hade valt en basnivå som du subjektivt gillade, tycker du verkligen att det låter bättre nu efter korrigeringarna eller har du låtit de visuella ledtrådarna bestämma nivåerna?
Du vet ju hur vi audiofiler är, vi jagar ständigt efter det perfekta ljudet!Jag tycker att basen har låtit väldigt bra hos mig länge nu, oaktat hur rumskurvan ser ut. Men jag tyckte trots allt att det var ett spännande projekt att försöka förbättra den ytterligare. Jag kan bara konstatera att det är riktigt, riktigt svårt. Men den enkla förändring jag genomförde igår var verkligen positiv, lite mindre nivå kring 50 Hz och 69 Hz var passande. Det är möjligt att jag har annan uppfattning om några dagar, men just nu är jag mer än nöjd.
goat76 skrev:Jag lägger upp min mätning på nytt då det skulle vara intressant med kommentarer hur ni tror att det verkligen låter på lyssningsplats i mitt rum.![]()
Fanfaktiskt skrev:goat76 skrev:Jag lägger upp min mätning på nytt då det skulle vara intressant med kommentarer hur ni tror att det verkligen låter på lyssningsplats i mitt rum.![]()
Metal/hårdrock lär låta som det skall då området 100-200Hz ser bra ut. Baskagge känns i mellangärdet(c:a 70Hz) vid pådrag och tyngden(c:a 40Hz) finns där. Höjningen vid området 300-600Hz borde ge lite burkigt och en smula grumligt ljud. Inga vassa ljud sticker ut utan det låter naturligt. Jag tror du önskar att ljudet gott hade kunnat vara lite mer detaljerat pga av dippen vid främst 3kHz. Längre upp i frekvens, så går det inte säga något mer än att om det verkligen hade sett ut sådär, så hade det känts som nålstick på trumhinnorna.
För övrigt finns det inget som ger ett garanterat svar på Faktiskt.io mer än ett felaktigt påstående
jansch skrev:Morello skrev:Det finne inte en chans att polärdiagrammet för en stormembransmikrofon ser ut som ovan om inte den radiella skalan är 100 dB eller så.
Jag håller med Morello till 100%!
Rundtagningkrakäristiken bestäms i huvudsak av membranets storlek och mikrofonens fysisksa diameter. Man kan i sig, genom att utforma gallret, (det som läpper igenom ljudvågorna till membranet) så att gallret korrigerar frekvenskurvan i viss mån men men inte sa att man "lurar" fysikens lagar.
Gallret korrgerar på bekostnad av frekvensgången på 0-axeln.
För att få en någorlunda helt runtagande mikrofon vid t.ex 20kHz krävs att diametern på mikrofonens membran absolut inte överstiger en 10-del av våglängden, snarare en 30-del.
De flesta proffessionella mikrofoner för mätbruk nyttjar egenresonansen, som ligger i det högsta mätbara området eller lite över, genom att nyttja egenresonansens ökade känslighet, till att få en bättre rundtagningskaratäristik - och därigenom sänka nivån på 0-axeln.
En 1/4 tums mikrofon (t.ex ungefär som en Behringermikrofon) tappar därför i bästa fall 6-7 dB vid 45graders vinkel och 20kHz. En 1/2 tums mikrofon tappar 9-10dB, redan vid några kHz är "tappet" märkbart.
Det är svårt att lura fysikens lagar..... någonstans måste energin tas ifrån och det räcker inte att mikrofonen övergår från "frifält" till "pressurefield" vid höga frekvenser.
goat76 skrev:Spännande och tack för din analys!![]()
Att de passar utmärkt till högdynamisk och transient-rik musik som rock stämmer mycket bra men jag skulle nog vilja påstå att de även gör sig bra till all annan typ av musik också, det mesta låter levande och en viss live-känsla infinner sig ofta. Någon burkighet/grumlighet har jag inte märkt av och detaljerat ljud utan vasshet är nog en av de saker som ofta nämns när folk beskriver dem.
goat76 skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:@Zappa, du verkar ha gjort en hyfsat stor förändring i basområdet mellan dina två mätningar tycker jag mig se (trots att de är med olika glättningar). Jag antar att du tidigare hade valt en basnivå som du subjektivt gillade, tycker du verkligen att det låter bättre nu efter korrigeringarna eller har du låtit de visuella ledtrådarna bestämma nivåerna?
Du vet ju hur vi audiofiler är, vi jagar ständigt efter det perfekta ljudet!Jag tycker att basen har låtit väldigt bra hos mig länge nu, oaktat hur rumskurvan ser ut. Men jag tyckte trots allt att det var ett spännande projekt att försöka förbättra den ytterligare. Jag kan bara konstatera att det är riktigt, riktigt svårt. Men den enkla förändring jag genomförde igår var verkligen positiv, lite mindre nivå kring 50 Hz och 69 Hz var passande. Det är möjligt att jag har annan uppfattning om några dagar, men just nu är jag mer än nöjd.
Ofta blir det ju så att man uppfattar förändringen som positiv, men om det börjar gnaga lite om några dagar så vet du att det bara är att byta tillbaka till de äldre inställningarna. Jag vet inte hur många gånger jag gjort en förändring i en musikmix som jag tyckt varit klart bättre, bara för att nästa dag inse att det egentligen nog var bättre innan.![]()
Som Tangband säkert hade påpekat (ifall han inte tagit en paus från forumet) så snappar mikrofonen upp allt ljud, såväl direktljud som reflekterat ljud utan att "värdera" ljuden mot varandra. Våran hörsel och vårat sinne har till skillnad från det förmågan att "sålla" fram det mer väsentliga direktljudet från kringljuden, därför kan nog aldrig en mätning med mikrofon placerad på lyssningsplats ge en speciellt bra representation av det vi faktiskt hör från samma plats. Det finns nog därav en stor risk att vi rattar bort oss rejält om vi anpassar direktljudet efter dessa parametrar.
Lyssna och lita på hörseln, och även om resultatet inte överenstämmer med medelsnittet av alla lyssnares preferenser så är det ju faktiskt just du som ska njuta av just ditt ljud, ingen annan.
Fanfaktiskt skrev:goat76 skrev:Spännande och tack för din analys!![]()
Att de passar utmärkt till högdynamisk och transient-rik musik som rock stämmer mycket bra men jag skulle nog vilja påstå att de även gör sig bra till all annan typ av musik också, det mesta låter levande och en viss live-känsla infinner sig ofta. Någon burkighet/grumlighet har jag inte märkt av och detaljerat ljud utan vasshet är nog en av de saker som ofta nämns när folk beskriver dem.
Området 100-200Hz har dem flesta för låg nivå på pga (LR)delningsfilter, SBIR, högtalaruppställning(?),mm. Detta märks framförallt på Metal/hårdrock som låter direkt illa på många system. Jag nämnde alltså det för att det var ett stort plus i kanten.
Förresten, representerar grafen både höger och vänster kanal? I så fall tar jag tillbaka alla påståenden förutom i basområdet.
I-or skrev:Om man summerar bidragen från de båda kanalerna komplext (m.h.t. till amplitud och fas) direkt vid mätningen eller vid postprocessning spelar ingen roll.
Vid låga frekvenser hör vi summan av vänster och höger kanal, varför det är en fördel med en asymmetrisk uppställning här. Däremot kan förstås en asymmetrisk uppställning i breddled ge märkliga balanseffekter högre upp i frekvens.
Thomas_A skrev:En fråga,
ni som mätt upp vid lyssningsplats, hur upplever ni att det låter? Om ni gör ett sinussvep, är det något som sticker ut? Min nuvarande setup har jag satt lite extra motstånd för att sänka diskanten över 3 kHz, vilket gör att "on-axis" är lite sjunkande. Jag tycker helt enkelt att det låter mer naturligt - annars tycker jag diskanten tar över lite för mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster