Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Fanfaktiskt skrev:
Området 100-200Hz har dem flesta för låg nivå på pga (LR)delningsfilter, SBIR, högtalaruppställning(?),mm. Detta märks framförallt på Metal/hårdrock som låter direkt illa på många system. Jag nämnde alltså det för att det var ett stort plus i kanten.
Förresten, representerar grafen både höger och vänster kanal? I så fall tar jag tillbaka alla påståenden förutom i basområdet.
Det är average/genomsnittet av både höger och vänster kanal men uppmätta individuellt för att undvika kamfiltrering. Mätningarna är på endast ett par golvhögtalare utan subwoofers eller annan form av basstöd och ingen EQ-korrigering är gjord. Det enda som är gjort är noggrann placering av högtalarna där de subjektivt låter bäst i rummet. Vänster och höger mätkurva följer varandra bra förutom i området 50-90 Hz där de skiljer sig rejält, vilket kanske hade kunnat åtgärdas genom att flytta uppställningen sidledes till en mer central placering i rummet?
Men hur som helst, det låter iallafall bra som det är nu och jag gillar den nuvarande möbleringen.![]()
Sunde skrev:Jag skall väl våga mig på att visa en mätning mitt i meckandet med gain, delay, delningar, placering etc.
I-or skrev:Om du låter programmet summera två separata mätningar av vänster och höger kanal blir resultatet identiskt med att mäta med båda kanalerna samtidigt. För låga frekvenser kan vi hur som helst inte höra några kamfiltereffekter eftersom huvudet och överkroppen är pyttesmå i förhållande till våglängden (vågorna passerar runt små objekt som om de inte fanns och det är just därför som vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum).
goat76 skrev:I-or skrev:Om du låter programmet summera två separata mätningar av vänster och höger kanal blir resultatet identiskt med att mäta med båda kanalerna samtidigt. För låga frekvenser kan vi hur som helst inte höra några kamfiltereffekter eftersom huvudet och överkroppen är pyttesmå i förhållande till våglängden (vågorna passerar runt små objekt som om de inte fanns och det är just därför som vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum).
Tack för informationen, hade hört någon annan här säga att mätning av två högtalare samtidigt var en no-no men det verkar rimligt det du säger med att resultatet blir ungefär det samma som medelsnittet av två enskilda mätningar.
I-or skrev:Om man summerar bidragen från de båda kanalerna komplext (m.h.t. till amplitud och fas) direkt vid mätningen eller vid postprocessning spelar ingen roll.
Vid låga frekvenser hör vi summan av vänster och höger kanal, varför det är en fördel med en asymmetrisk uppställning här. Däremot kan förstås en asymmetrisk uppställning i breddled ge märkliga balanseffekter högre upp i frekvens.
Zappa skrev:Sunde skrev:Jag skall väl våga mig på att visa en mätning mitt i meckandet med gain, delay, delningar, placering etc.
Maffig djupbas! Vad är det för högtalare?
goat76 skrev:I-or skrev:Om du låter programmet summera två separata mätningar av vänster och höger kanal blir resultatet identiskt med att mäta med båda kanalerna samtidigt. För låga frekvenser kan vi hur som helst inte höra några kamfiltereffekter eftersom huvudet och överkroppen är pyttesmå i förhållande till våglängden (vågorna passerar runt små objekt som om de inte fanns och det är just därför som vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum).
Tack för informationen, hade hört någon annan här säga att mätning av två högtalare samtidigt var en no-no men det verkar rimligt det du säger med att resultatet blir ungefär det samma som medelsnittet av två enskilda mätningar.
goat76 skrev:Tack för informationen, hade hört någon annan här säga att mätning av två högtalare samtidigt var en no-no....
Sunde skrev:Zappa skrev:Sunde skrev:Jag skall väl våga mig på att visa en mätning mitt i meckandet med gain, delay, delningar, placering etc.
Ja, det är en riktigt spelglada anläggning.
Aktivt delat JBL-fyrvägssystem med:
Diskanter 2405
Driver 2445
Horn 2380
Midbas 2227
Och 8st slutna Dayton 15” i botten. Väldigt dynamiskt och roligt att lyssna på.
sprudel skrev:Sunde skrev:Zappa skrev:
Ja, det är en riktigt spelglada anläggning.
Aktivt delat JBL-fyrvägssystem med:
Diskanter 2405
Driver 2445
Horn 2380
Midbas 2227
Och 8st slutna Dayton 15” i botten. Väldigt dynamiskt och roligt att lyssna på.
Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna.
sprudel skrev:Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna.
Zappa skrev:Ja, man blir ju extra nyfiken på ett sådant system.
Sunde skrev:Jag skall väl våga mig på att visa en mätning mitt i meckandet med gain, delay, delningar, placering etc.
Jag är i nuläget väldigt nöjd med ljudet. Boosten i botten upplevs inte alls lika påtaglig som den ser ut i mätningen. Det låter oerhört naturligt och rent i mina öron. Funkar till allt från Händel till elektronisk musik med mycket botten. Och allt däremellann.
Fanfaktiskt skrev:Mäter jag båda för sig och gör en RMS average så får jag förväntat resultat. Mäter jag båda kanalerna samtidigt ger det en lägre nivå högre upp i frekvens:
Sunde skrev:sprudel skrev:Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna.
Du är så välkommen! Jag kommer ju trots allt att ”stjäla” lite av dina design-idéer framöver, som du vet.
Systemet finns i Sollefteå. Det är väl tyvärr inte ”byn man bara råkar åka förbi ibland”. Gästrum finns dock intill stereorummet.
Sunde skrev:Zappa skrev:Ja, man blir ju extra nyfiken på ett sådant system.
Du är så klart också välkommen på en provlyssning!
sprudel skrev:Sunde skrev:sprudel skrev:Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna.
Du är så välkommen! Jag kommer ju trots allt att ”stjäla” lite av dina design-idéer framöver, som du vet.
Systemet finns i Sollefteå. Det är väl tyvärr inte ”byn man bara råkar åka förbi ibland”. Gästrum finns dock intill stereorummet.
En liten fin dagstur från Göteborg alltså!
Sunde skrev:sprudel skrev:Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna.
NADifierad skrev:Länge sedan jag mätte nu...
Men det brukar bli bra här hemma, med en House curve som denna:
goat76 skrev:NADifierad skrev:Länge sedan jag mätte nu...
Med en skala på 80 dB ser nog de flestas kurvor ganska raka och vackra ut.
NADifierad skrev:goat76 skrev:NADifierad skrev:Länge sedan jag mätte nu...
Med en skala på 80 dB ser nog de flestas kurvor ganska raka och vackra ut.
Jajaja.
Det var vad jag hittade lite snabbt i bildarkivet.
Man få visualisera att det är mätt med 60dB
goat76 skrev:Fanfaktiskt skrev:Mäter jag båda för sig och gör en RMS average så får jag förväntat resultat. Mäter jag båda kanalerna samtidigt ger det en lägre nivå högre upp i frekvens:
Att döma av den där mätningen så verkar det ju trots allt bli en rätt så stor påverkan av kamfilter-effekten, det hade varit än mer tydligt ifall du hade kört med 50 dB på y-axeln. Det hade även varit intressant att se hur det hade sett ut med 1/24 och 1/48 smoothing.
Noterbart är att det främst verkar handla om utsläckning när det kommer till kamfiltrering, och inte mycket till förstärkningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst