Vad har du för "House Curve"?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Vad har du för "House Curve"?

Inläggav Morello » 2021-01-15 14:38

Någon som har mätt pi60 med eller utan s i horisontalplanet - hur ser frekvensgången ut på tex 30 graders vinkel?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-15 15:34

Jag skall väl våga mig på att visa en mätning mitt i meckandet med gain, delay, delningar, placering etc.

168EFDCD-CF4B-4B22-9358-220C1EEC34F7.jpeg
168EFDCD-CF4B-4B22-9358-220C1EEC34F7.jpeg (85.31 KiB) Visad 5828 gånger

Jag är i nuläget väldigt nöjd med ljudet. Boosten i botten upplevs inte alls lika påtaglig som den ser ut i mätningen. Det låter oerhört naturligt och rent i mina öron. Funkar till allt från Händel till elektronisk musik med mycket botten. Och allt däremellann. :)

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-15 17:23

goat76 skrev:
Fanfaktiskt skrev:
Området 100-200Hz har dem flesta för låg nivå på pga (LR)delningsfilter, SBIR, högtalaruppställning(?),mm. Detta märks framförallt på Metal/hårdrock som låter direkt illa på många system. Jag nämnde alltså det för att det var ett stort plus i kanten.

Förresten, representerar grafen både höger och vänster kanal? I så fall tar jag tillbaka alla påståenden förutom i basområdet.

Det är average/genomsnittet av både höger och vänster kanal men uppmätta individuellt för att undvika kamfiltrering. Mätningarna är på endast ett par golvhögtalare utan subwoofers eller annan form av basstöd och ingen EQ-korrigering är gjord. Det enda som är gjort är noggrann placering av högtalarna där de subjektivt låter bäst i rummet. Vänster och höger mätkurva följer varandra bra förutom i området 50-90 Hz där de skiljer sig rejält, vilket kanske hade kunnat åtgärdas genom att flytta uppställningen sidledes till en mer central placering i rummet?

Men hur som helst, det låter iallafall bra som det är nu och jag gillar den nuvarande möbleringen. :)

L R and Average Psychoacoustic.jpg

Då tar jag tillbaka alla påståenden som jag tog tillbaka och ger tillbaka dem igen :D

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-15 17:29

Sunde skrev:Jag skall väl våga mig på att visa en mätning mitt i meckandet med gain, delay, delningar, placering etc.

Maffig djupbas! Vad är det för högtalare?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-15 18:57

I-or skrev:Om du låter programmet summera två separata mätningar av vänster och höger kanal blir resultatet identiskt med att mäta med båda kanalerna samtidigt. För låga frekvenser kan vi hur som helst inte höra några kamfiltereffekter eftersom huvudet och överkroppen är pyttesmå i förhållande till våglängden (vågorna passerar runt små objekt som om de inte fanns och det är just därför som vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum).

Tack för informationen, hade hört någon annan här säga att mätning av två högtalare samtidigt var en no-no men det verkar rimligt det du säger med att resultatet blir ungefär det samma som medelsnittet av två enskilda mätningar.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-15 19:04

goat76 skrev:
I-or skrev:Om du låter programmet summera två separata mätningar av vänster och höger kanal blir resultatet identiskt med att mäta med båda kanalerna samtidigt. För låga frekvenser kan vi hur som helst inte höra några kamfiltereffekter eftersom huvudet och överkroppen är pyttesmå i förhållande till våglängden (vågorna passerar runt små objekt som om de inte fanns och det är just därför som vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum).

Tack för informationen, hade hört någon annan här säga att mätning av två högtalare samtidigt var en no-no men det verkar rimligt det du säger med att resultatet blir ungefär det samma som medelsnittet av två enskilda mätningar.

Det trodde jag också var en tumregel som stämde då jag har en öppning vid vänster högtalare:
I-or skrev:Om man summerar bidragen från de båda kanalerna komplext (m.h.t. till amplitud och fas) direkt vid mätningen eller vid postprocessning spelar ingen roll.

Vid låga frekvenser hör vi summan av vänster och höger kanal, varför det är en fördel med en asymmetrisk uppställning här. Däremot kan förstås en asymmetrisk uppställning i breddled ge märkliga balanseffekter högre upp i frekvens.

Nåja, jag har fler tumregler på lager :D

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-15 19:07

Zappa skrev:
Sunde skrev:Jag skall väl våga mig på att visa en mätning mitt i meckandet med gain, delay, delningar, placering etc.

Ja, det är en riktigt spelglada anläggning.

Aktivt delat JBL-fyrvägssystem med:
Diskanter 2405
Driver 2445
Horn 2380
Midbas 2227

Och 8st slutna Dayton 15” i botten. Väldigt dynamiskt och roligt att lyssna på. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 19:10

goat76 skrev:

Tanken var nog att man lite högre upp i frekvens uppfattar skillnader i frekvensgången mellan högtalarna. Det är huvudsakligen detta som gör att stereobilden "drar" åt olika håll när sångare eller instrument är aktiva i vissa frekvensområden. Någonstans under 200 Hz blir eventuella skillnader av denna typ allt svårare att detektera med sjunkande frekvens, så i basen går det bra att presentera summerade mätningar för båda kanalerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-15 19:11

goat76 skrev:Tack för informationen, hade hört någon annan här säga att mätning av två högtalare samtidigt var en no-no....

Det beror väl på vad man vill veta? Tangband tror jag var den som tyckte det var no-no men han ville inte mäta house curve.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-15 19:23

Jag ser också att jag inte uttryckte mig speciellt klart vad gäller kamfiltereffekter härrörande från asymmetriska reflektionsmönster vid mätning med båda kanalerna samtidigt. Detta borde vara lite klarare:

För låga frekvenser kan vi hur som helst inte uppfatta kamfiltereffekter annorlunda än mikrofonen eftersom huvudet och överkroppen är pyttesmå i förhållande till våglängden (vågorna passerar runt små objekt som om de inte fanns och det är just därför som vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum). Mikrofonen mäter här alltså samma sak som hörseln uppfattar. Vid högre frekvenser, när huvudet är stort i förhållande till våglängden, skärmar det ljudvågor infallande från sidorna, vilket gör att hörseln uppfattar ljudet annorlunda än mätresultaten ger intryck av.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-15 19:41

Hur högt upp törs man använda eq, egentligen? Och hur kan man veta om det är en bra idé baserat på ett typiskt REW/UMIK-svep? Jag eq:ar under 80 utan att blinka, och det ger fantastisk basåtergivning, men om man ser kurvan uppåt kliar det ju att gå på där med. Ett 0.7q high shelf från 500 använder jag i alla fall för att tygla huskurvan.
En tydlig höjning vid 630Hz, som jag tror beror på bakväggen drygt 50 cm bakom har jag dock. Kan man sänka den med eq, eller sållar hjärnan bort den?

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-15 19:46

Mäter jag båda för sig och gör en RMS average så får jag förväntat resultat. Mäter jag båda kanalerna samtidigt ger det en lägre nivå högre upp i frekvens:

house.jpg
house.jpg (1.26 MiB) Visad 5712 gånger
Senast redigerad av Fanfaktiskt 2021-01-15 21:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-15 20:18

Sunde skrev:
Zappa skrev:

Diskanter 2405
Driver 2445
Horn 2380
Midbas 2227

Och 8st slutna Dayton 15” i botten. Väldigt dynamiskt och roligt att lyssna på. :)

Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-15 20:36

.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-15 22:16

sprudel skrev:
Sunde skrev:
Zappa skrev:

Diskanter 2405
Driver 2445
Horn 2380
Midbas 2227

Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna. :D

Ja, man blir ju extra nyfiken på ett sådant system.

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-15 22:53

sprudel skrev:Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna. :D

Du är så välkommen! Jag kommer ju trots allt att ”stjäla” lite av dina design-idéer framöver, som du vet.

Systemet finns i Sollefteå. Det är väl tyvärr inte ”byn man bara råkar åka förbi ibland”. Gästrum finns dock intill stereorummet. :)

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2021-01-15 22:54

Zappa skrev:Ja, man blir ju extra nyfiken på ett sådant system.

Du är så klart också välkommen på en provlyssning!

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-16 00:24

168EFDCD-CF4B-4B22-9358-220C1EEC34F7.jpeg

Jag är i nuläget väldigt nöjd med ljudet. Boosten i botten upplevs inte alls lika påtaglig som den ser ut i mätningen. Det låter oerhört naturligt och rent i mina öron. Funkar till allt från Händel till elektronisk musik med mycket botten. Och allt däremellann. :)

Lite intressant att jämföra det här med min egen kurva.

Bild

Ser ut som att du har betydligt större höjning under runt 30 Hz. Annars känner jag precis som du beskriver, basen känns aldrig överdriven; men när den ska vara där så finns det ingen begränsing. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-16 01:13

Fanfaktiskt skrev:Mäter jag båda för sig och gör en RMS average så får jag förväntat resultat. Mäter jag båda kanalerna samtidigt ger det en lägre nivå högre upp i frekvens:

house.jpg

Att döma av den där mätningen så verkar det ju trots allt bli en rätt så stor påverkan av kamfilter-effekten, det hade varit än mer tydligt ifall du hade kört med 50 dB på y-axeln. Det hade även varit intressant att se hur det hade sett ut med 1/24 och 1/48 smoothing.

Noterbart är att det främst verkar handla om utsläckning när det kommer till kamfiltrering, och inte mycket till förstärkningar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-16 09:25

Sunde skrev:
sprudel skrev:Det där skulle jag vilja lyssna på. Var finns du i Svedala. Jag har en bra bil och kör gärna. :D

Du är så välkommen! Jag kommer ju trots allt att ”stjäla” lite av dina design-idéer framöver, som du vet.

Systemet finns i Sollefteå. Det är väl tyvärr inte ”byn man bara råkar åka förbi ibland”. Gästrum finns dock intill stereorummet. :)

En liten fin dagstur från Göteborg alltså! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-16 10:10

Sunde skrev:
Zappa skrev:Ja, man blir ju extra nyfiken på ett sådant system.

Du är så klart också välkommen på en provlyssning!

Tackar! :) Du är likaså välkommen att lyssna på mitt, i jämförelse, mikroskopiska system.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-16 10:24

sprudel skrev:
Sunde skrev:

En liten fin dagstur från Göteborg alltså! :D

Det hade varit närmre till Svedala.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

JM

Inläggav JM » 2021-01-16 11:14

Statensprovningsantalt SP gjorde på ffa 1970-talet ett stort antal "seriösa" högtalarmätningar i "efterklangsrummet" på 4,4 x 7,4 m. Tonkurvan mättes i tänkt lyssningsposition mitt i rummet 4 m från högtalaren. Distorsionen (THD ?) mättes vid 90 och 100 dB.
Rummet var klart mindre än Harmans "rumskurverum" och högtalaren placerades lite annorlunda ("variabelt" enligt rykte för att erhålla så rak tonkurva som möjligt? Stig lär ha puttat sin högtalare tills rak tonkurva skapades).
Någon form av konsensus formades med tiden att en rak ton kurva i fritt fält var viktigare än SP mätningarnas tonkurva.
Distorsionsmätningarna är så här efteråt intressanta. De högtalare jag har haft längre lyssningserfarenhet typ QUAD ESL 57, Alfa Ton 1,OA12, OA14, JBL L26/100, Supreme 28/46 och B&W 1A är alla uppmätta i boken från 1975. Många av mina subjektiva distorsionsupplevelser kan nu bekräftas men inte alla.

Jag vidhåller min uppfattning att "husrumskurvan" ger mycket begränsad information på samma sätt som SP-kurvan. Den viktigaste informationen finns inte i kurvan och att kurvan är mycket beroende av rummets storlek/akustiska innehåll samt högtlartypen.
Jag misstänker att Hifikgs OA52 och Apogee Duettor har liknande "rumskurvor" med ger för mig helt väsenskild ljudupplevelse.
Vore intressant om det går att mäta rumskurvorna.

JM
Senast redigerad av JM 2021-01-16 11:33, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-16 11:22

Undrar hur det skulle se ut om man lassar in massvis med högtalare i lyssningsrummet och sedan mäter?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2021-01-16 12:31

Sunde skrev:

Jag vill också komma och lyssna!!
Vilken första helgen i februari kan jag få göra det?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-01-16 12:49

Länge sedan jag mätte nu...
Men det brukar bli bra här hemma, med en House curve som denna:
Sweetspot 18 april 2018.PNG
Sweetspot 18 april 2018.PNG (186.92 KiB) Visad 5580 gånger
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-16 15:28

NADifierad skrev:Länge sedan jag mätte nu...

Med en skala på 80 dB ser nog de flestas kurvor ganska raka och vackra ut. :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-01-16 16:16

goat76 skrev:

Jajaja :D .
Det var vad jag hittade lite snabbt i bildarkivet.
Man få visualisera att det är mätt med 60dB :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-16 16:28

NADifierad skrev:
goat76 skrev:

Jajaja :D .
Det var vad jag hittade lite snabbt i bildarkivet.
Man få visualisera att det är mätt med 60dB :wink:

Aha, men dåså, det ser helt fantastiskt ut! :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-16 17:25

goat76 skrev:
Fanfaktiskt skrev:Mäter jag båda för sig och gör en RMS average så får jag förväntat resultat. Mäter jag båda kanalerna samtidigt ger det en lägre nivå högre upp i frekvens:

house.jpg

Att döma av den där mätningen så verkar det ju trots allt bli en rätt så stor påverkan av kamfilter-effekten, det hade varit än mer tydligt ifall du hade kört med 50 dB på y-axeln. Det hade även varit intressant att se hur det hade sett ut med 1/24 och 1/48 smoothing.

Noterbart är att det främst verkar handla om utsläckning när det kommer till kamfiltrering, och inte mycket till förstärkningar.

Det som syns i de mätresultaten är definitivt inte någon kamfiltereffekt mellan kanalerna. Det finns så mycket märkliga lösningar i olika hobbymätmjukvaror och att gå igenom allt är ett hästjobb. Jag har lagt ned veckor på att i olika sammanhang spåra felaktigheter vid akustiska mätningar utförda av vad som borde vara kvalificerade ingenjörer i tre olika världsdelar, så det är inte så konstigt om gratismjukvara uppträder felaktigt eller kanske inte som man förväntar sig. I en annan tråd diskuterade vi spektralt läckage från någon okänd mjukvara som införde svåra artefakter vid distorsionsmätningar (Hificompass).

Dessutom måste användaren vara försiktig så att han inte oavsiktligen ändrar något mellan mätningarna. Detta är nog den överlägset största felkällan i sammanhanget.

Fortfarande är det så att det inte spelar någon roll om man adderar ljudfälten direkt vid mätning eller efteråt vid postprocessning om man ser till att jämföra samma sak. RMS average betyder att mjukvaran inte tar hänsyn till faslägena för signalerna vid addition och detta gör att postprocessningen kommer att skilja sig från den komplexa additionen av ljudfälten som naturligen blir fallet om man mäter med båda kanalerna aktiva.

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum