Placering av subwoofers!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Re: Placering av subwoofers!

Inläggav Kitchenmaster » 2021-01-17 22:12

Följande mätningar kan kanske vara av intresse. Långt inlägg, men, men...

Mitt rum är Ingvar-ritat, men jag byggde rummet ca sex år efter att ritningen togs fram. Skillnaden mellan ritningen och bygget är att baslådorna (byggda 2016) blev väldigt mycket större än vad jag tänkt mig när jag var hos Ingvar 2010, vilket i sin tur medfört att möjligheten att prova olika i28-placeringar blivit väldigt begränsad. Har p.g.a. det svårt att få till en mätmässigt rak kurva mellan 100 - 300 Hz. Ljudmässigt låter det dock bra, tycker jag. Men jag vet ju inte om det skulle bli ännu bättre. :oops: Basarnas placering är alltså inte enligt Ingvars instruktion, vill minnas att jag endast hade tänkt ha fyra mindre basar när ritningen togs fram.

Själva rummet är 4,5*5,4 m, exkl ca 12 m3 basfälla bakom lyssningsplats.
Väggarna är putsad leca, golvet är betong och taket träbjälklag. Jag gissar att det är sistnämnda som gör att jag inte får så stor rumsbidrag under 20 Hz. (vänster vägg är dock lite mjukare än övriga, vilket är enligt instruktion)

Basarna (åtta st 18") var de mest prisvärda jag hittade, SI HT-18. Importerade dem från USA när de körde en rea. Vill minnas att det gick på ca 20 000 kr inkl frakt +- 2 000 kr. Vd strax över 40 liter, vilket är trevligt vid infra. Jag spelar sällan så öronen blöder, syftet med att ha så god kapacitet är att få en låg distorsion även i djupaste basen.
Basarna drivs med två st EP4000 och jag har möjlighet att enkelt stänga av de "yttre" respektive "inre" basarna. (Se mätningar nedan)
Rumsritningarna nedan är ritade i Paint, så det är inte skalenligt.

Placering av basar, sett från lyssningsplats:
Basplacering_1.jpg
Basplacering_1.jpg (54.56 KiB) Visad 973 gånger

Förenklad rumsritning:
Basplacering_2.jpg
Basplacering_2.jpg (44.05 KiB) Visad 973 gånger

Rummet innehåller mer akustikåtgärder än ett normalt vardagsrum, efterklangen är låg:
RT60.jpg
RT60.jpg (52.85 KiB) Visad 973 gånger

Alla följande mätningar är utan smooting.
När jag mätt med endast 4 basar har jag höjt nivån med 6 dB för att göra kurvorna enkelt jämförbara.
Mätning på lyssningsplats A med endast de yttre basarna, helt utan eq:
Främre_mitten_yttre_utan_eq.jpg
Främre_mitten_yttre_utan_eq.jpg (35.27 KiB) Visad 973 gånger

Mätning på lyssningsplats A med endast de inre basarna, helt utan eq:
Främre_mitten_inre_utan_eq.jpg
Främre_mitten_inre_utan_eq.jpg (34.95 KiB) Visad 973 gånger

Mätning på lyssningsplats A med alla basar, helt utan eq:
Främre_mitten_alla_utan_eq.jpg
Främre_mitten_alla_utan_eq.jpg (34.66 KiB) Visad 973 gånger

Mina lekmannaslutsatser:
- Som väntat är det en peak vid ca 25 Hz, men den är inte våldsamt stor. Jag använde eventuellt ett lite för tätt tyg (Scenmolton) när jag klädde in basabsorbenten. Kanske skulle basfällan vara ännu mer effektiv med ett mer genomsläppligt tyg?
- Det behövs en hel del lyft under 20 Hz och en viss höjning vid 45 Hz
- Både "4 basar hörnplacerade" och "4 basar 25 % in från hörnen" ser ut att funka fint när lyssningsplatsen är skapligt centrerad i sidled.

Då jag inte lyckas lägga in fler än 10 bilder per inlägg kommer strax en fortsättning på detta inlägg...

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2021-01-17 22:13

Fortsättning från förra inlägget kommer här:

Mätning på lyssningsplats B med endast de yttre basarna, helt utan eq:
Främre_vänster_yttre_utan_eq.jpg
Främre_vänster_yttre_utan_eq.jpg (36.31 KiB) Visad 972 gånger

Mätning på lyssningsplats B med endast de inre basarna, helt utan eq:
Främre_vänster_inre_utan_eq.jpg
Främre_vänster_inre_utan_eq.jpg (36.68 KiB) Visad 972 gånger

Mätning på lyssningsplats B med alla basar, helt utan eq:
Främre_vänster_alla_utan_eq.jpg
Främre_vänster_alla_utan_eq.jpg (35.13 KiB) Visad 972 gånger

Min lekmannaslutsats:
- När lyssningsplaceringen flyttar ut från centrum i sidled så ger (i mitt rum) både "4 basar hörnplacerade" och "4 basar 25 % in från hörnen" relativt ojämn tonkurva, men alla basar tillsammans ger ett trevligt resultat.

Kuriosa:
Den eq jag kör mot basarna med just nu* via min mini-DSP HD:
eq_minidsp_hd.JPG
eq_minidsp_hd.JPG (43.35 KiB) Visad 972 gånger

Vilket resulterar i denna kurvan på lyssningsplats A:
Främre_mitten_alla_med_eq.jpg
Främre_mitten_alla_med_eq.jpg (33.69 KiB) Visad 972 gånger

* Jag har en del problem mellan 100-300 Hz som jag tror beror på i28'ornas placering - en placering som är svår att göra något åt. Bakom dem står baslådorna och framför dem är projektorduken... :? Bl.a. har i28 hög nivå vid 100 Hz, vilket gör det lite utmanande att få till en house curve som sjunker jämnt och fint från 10 -> 100 Hz, vilket syns på bilden ovan (rakare kurva än vad jag egentligen vill ha).

Synpunkter och förbättringstips mottages så klart tacksamt, om du ser något som ser konstigt ut. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-18 00:37

En basfälla på 13 m3? En efterklangstid om dryga 100 ms? 8 st 18"-element? Faktisktianer är inte riktigt kloka. 8)

Varför inte ekvalisera även i28:orna? Det är mycket svårt att selektivt dämpa frekvensområdet runt 100 Hz inom givna begränsningar. Det man skulle kunna prova är att flytta ut basmodulerna från sidoväggarna mot mitten av rummet och därigenom skapa en stor reflekterande yta direkt bakom/innanför de mycket invinklade i28:orna i kombination med ett öppet hörn bakom dem. Möjligen kan man få till en hygglig reduktion runt 100 Hz på detta sätt. Annars återstår bara avstämda Helmholtzresonatorer, lämpligt placerade.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2021-01-20 11:05

I-or skrev:En basfälla på 13 m3? En efterklangstid om dryga 100 ms? 8 st 18"-element? Faktisktianer är inte riktigt kloka. 8)

:) Mjo, jag ville ju att det skulle bli så bra som möjligt med den begränsade budget jag hade.

I-or skrev:Varför inte ekvalisera även i28:orna? Det är mycket svårt att selektivt dämpa frekvensområdet runt 100 Hz inom givna begränsningar.

Jag vill helst undvika att köra miniDSP'n mot i28'orna. Den brusar hörbart på lyssningsplats och återkommande så påstås att den är hörbart försämrande när den används för annat än bas. Men mina besvärliga toppar och dalar över 100 Hz hörs alldeles säkert de också... :?

I-or skrev:Det man skulle kunna prova är att flytta ut basmodulerna från sidoväggarna mot mitten av rummet och därigenom skapa en stor reflekterande yta direkt bakom/innanför de mycket invinklade i28:orna i kombination med ett öppet hörn bakom dem. Möjligen kan man få till en hygglig reduktion runt 100 Hz på detta sätt. Annars återstår bara avstämda Helmholtzresonatorer, lämpligt placerade.

Med ett par personer till hjälp så går det säkert att flytta baslådorna, men att placera dem framför projektorduken blir nog ingen höjdare. :oops:

Har funderat på om jag skulle bygga nya lådor till basarna så att de täcker hela framväggen men att basarna är placerade på samma ställen som nu. Fast vända framåt, i stället för som nu, åt sidorna. Tror jag byggde ca 200 liter per bas, d.v.s 1,6 m3 totalt. Lådorna är nu ca 70 cm djupa (inkl inbyggda absorbenter mot i28'orna), men det borde gå att bygga nya lådor som är 40 cm djupa (inkl absorbenter) om jag nyttjar hela främre väggytan. Då skulle jag kunna testa lite fler olika placeringar av i28'orna, för att se om tonkurvan kan bli jämnare över 100 Hz. Men då vill jag nog vara skapligt säker på att det kan bli märkbart mkt bättre (jämnare tonkurva) innan jag sätter igång.
Basar_3.jpg
Basar_3.jpg (72.31 KiB) Visad 873 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-20 14:25

Sitter duken mellan basmodulerna? En pluttduk om ca 2 meters bredd? :wink:

De där basarna är riktigt bra, speciellt för priset (tyvärr verkar de inte finnas att köpa längre). Jag tar nog inte i alltför mycket om jag påstår att det är i28:orna som är den svaga länken här.

Det finns förstås bättre ekvalisatorer än MiniDSP. Jag skulle som vanligt rekommendera dator för denna uppgift och i det här fallet när även video är inblandat blir en HTPC en s.k. "no-brainer" enligt mig.

Om du ändå vill behålla nuvarande hårdvara och gå den långa, hårda vägen genom att bygga om baslådorna, så får du mycket riktigt en betydligt större möjlighet att få till frekvensgången från i28:orna. Om du måttsätter ritningen för placeringen av i28:orna och lyssningspositionen, beskriver eventuella akustikreglerande åtgärder utöver basfällan och visar frekvensgången i lyssningspositionen över 100 Hz, så kan man simulera fram en bra indikation på om detta kommer att fungera.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi