Mitt rum är Ingvar-ritat, men jag byggde rummet ca sex år efter att ritningen togs fram. Skillnaden mellan ritningen och bygget är att baslådorna (byggda 2016) blev väldigt mycket större än vad jag tänkt mig när jag var hos Ingvar 2010, vilket i sin tur medfört att möjligheten att prova olika i28-placeringar blivit väldigt begränsad. Har p.g.a. det svårt att få till en mätmässigt rak kurva mellan 100 - 300 Hz. Ljudmässigt låter det dock bra, tycker jag. Men jag vet ju inte om det skulle bli ännu bättre.

Själva rummet är 4,5*5,4 m, exkl ca 12 m3 basfälla bakom lyssningsplats.
Väggarna är putsad leca, golvet är betong och taket träbjälklag. Jag gissar att det är sistnämnda som gör att jag inte får så stor rumsbidrag under 20 Hz. (vänster vägg är dock lite mjukare än övriga, vilket är enligt instruktion)
Basarna (åtta st 18") var de mest prisvärda jag hittade, SI HT-18. Importerade dem från USA när de körde en rea. Vill minnas att det gick på ca 20 000 kr inkl frakt +- 2 000 kr. Vd strax över 40 liter, vilket är trevligt vid infra. Jag spelar sällan så öronen blöder, syftet med att ha så god kapacitet är att få en låg distorsion även i djupaste basen.
Basarna drivs med två st EP4000 och jag har möjlighet att enkelt stänga av de "yttre" respektive "inre" basarna. (Se mätningar nedan)
Rumsritningarna nedan är ritade i Paint, så det är inte skalenligt.
Placering av basar, sett från lyssningsplats:
Förenklad rumsritning:
Rummet innehåller mer akustikåtgärder än ett normalt vardagsrum, efterklangen är låg:
Alla följande mätningar är utan smooting.
När jag mätt med endast 4 basar har jag höjt nivån med 6 dB för att göra kurvorna enkelt jämförbara.
Mätning på lyssningsplats A med endast de yttre basarna, helt utan eq:
Mätning på lyssningsplats A med endast de inre basarna, helt utan eq:
Mätning på lyssningsplats A med alla basar, helt utan eq:
Mina lekmannaslutsatser:
- Som väntat är det en peak vid ca 25 Hz, men den är inte våldsamt stor. Jag använde eventuellt ett lite för tätt tyg (Scenmolton) när jag klädde in basabsorbenten. Kanske skulle basfällan vara ännu mer effektiv med ett mer genomsläppligt tyg?
- Det behövs en hel del lyft under 20 Hz och en viss höjning vid 45 Hz
- Både "4 basar hörnplacerade" och "4 basar 25 % in från hörnen" ser ut att funka fint när lyssningsplatsen är skapligt centrerad i sidled.
Då jag inte lyckas lägga in fler än 10 bilder per inlägg kommer strax en fortsättning på detta inlägg...