Prisvärda färdiga signal- och högtalarkablar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Lennart

Prisvärda färdiga signal- och högtalarkablar?

Inläggav Lennart » 2021-01-17 19:47

Om man inte vill tillverka egna RCA signal- och kontakterade högtalarkablar, vad finns det för prisvärda alternativ för "tekniskt sunda" produkter? Ser att Amazon.se, Conrad och Thomann har en hel del produkter.
Någon som har botaniserat och har synpunkter mm. ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Prisvärda färdiga signal- och högtalarkablar?

Inläggav Baffel » 2021-01-17 19:54

Om man är ute efter högtalarkablar så välj Biltemas. Vald till årets Hifiprodukt 2020 8)
viewtopic.php?f=9&t=71340

Mer om den och andra högtalarkablar här:
viewtopic.php?f=4&t=70975

Vill du att de ska se "high end " ut så klä dem
viewtopic.php?f=4&t=71357

Jag har dessutom hört en historia , kan vara en påhittad, om hur forumets hifimachoman ,hifikg, tampades i hifidjungeln och lyckades nedlägga ett otroligt byte . :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-17 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Lennart

Inläggav Lennart » 2021-01-17 20:58

Tack Baffel för input: Färdiga RCA kablar, några tips där?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-17 21:05

Nop. Vet inte ens vad jag har för några och varifrån jag köpte dem. Men det kommer säkert någon hugga på och ge dig tips och råd om.

Eller kanske du kan ju läsa här:
viewtopic.php?f=9&t=71266

Kontentan . Du behöver nog inte köpa sk high end RCA kabel. Du hör ingen skillnad.

Jo FBK höll ju på med RCA kablar för ett tag sedan! Han kan nog tipsa dig. Fast jag har för mig att det var några han gjorde själv. En bra RCA kabel bör väl ha vettigt don så det suger fast bra mellan hane och hona. Men det kan nog någon annan tipsa om.

Banankontakter har du det då?
Senast redigerad av Baffel 2021-01-17 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-17 21:07

Jag har några Blue jeans cables-kablar, känns kvalitativa och är i mitt tycke rimligt prissätta. Har även några från Holographic audio, mer kostsamma, tror de är stråt vassare i teorin, kanske framförallt made in Sweden.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-17 22:34

Baffel skrev:Nop. Vet inte ens vad jag har för några och varifrån jag köpte dem. Men det kommer säkert någon hugga på och ge dig tips och råd om.

Eller kanske du kan ju läsa här:
viewtopic.php?f=9&t=71266

Kontentan . Du behöver nog inte köpa sk high end RCA kabel. Du hör ingen skillnad.

Jo FBK höll ju på med RCA kablar för ett tag sedan! Han kan nog tipsa dig. Fast jag har för mig att det var några han gjorde själv. En bra RCA kabel bör väl ha vettigt don så det suger fast bra mellan hane och hona. Men det kan nog någon annan tipsa om.

Banankontakter har du det då?

Jag har egen byggda och därmed fått kablar som är bättre än det mesta. När det gäller köpekablar så är billiga inget vidare i mina öron. Utan har du någon som kan löda åt dig så kan du få kanon kablar som slår allt billigt lätt och som är billigare än köpekablar. Annars så är beg marknaden på kablar unik på det sättet att det finns en del fynd att göra då mycket kablar säljs billigt. Men något särskilt märke som är bättre än andra har jag inga bra tips på, utan de flesta köpekablar har någon egen karaktär och där avgör smaken och jag vet inte din smak eller du som mig vill ha något som släpper igenom allt utan att ha någon egen karaktär
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-17 23:00

Att kablar i allmänhet skulle ha någon speciell karaktär och inte släppa igenom allt står i skarp kontrast till all vedertagen vetenskap i ämnet. Tvärtom är det så att ytterligt få kablar över huvud taget medför avvikelser som går att detektera.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-17 23:04

Morello skrev:Att kablar i allmänhet skulle ha någon speciell karaktär och inte släppa igenom allt står i skarp kontrast till all vedertagen vetenskap i ämnet. Tvärtom är det så att ytterligt få kablar över huvud taget medför avvikelser som går att detektera.

Inte mina erfarenheter då jag lyssnat på mycket olika kablar genom alla år och en del sticker ut ordentligt. Men litar du på Morello så är det bara köpa något beg billigt och hoppas på det bästa.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-17 23:10

Jag kan tycka att det krävs lite mer än" min erfarenhet..." om man söker omkullkasta såväl vedertagen vetenskap i ämnet samt generella fysikaliska lagar. Påståendet är helt i paritet med "enligt min erfarenhet är jorden platt..".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-17 23:19

Men kan inte kablar , i vissa fall , fungera som antenner och på så sätt ställa till det med signalerna? Eller om det var något med magnetism eller dåligt jordade som kunde ställa till det? Minns inte riktigt. Eller har jag fått det om bakfoten?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-17 23:53

Morello skrev:Jag kan tycka att det krävs lite mer än" min erfarenhet..." om man söker omkullkasta såväl vedertagen vetenskap i ämnet samt generella fysikaliska lagar. Påståendet är helt i paritet med "enligt min erfarenhet är jorden platt..".

Nu är vi nästan tillbaka till den gamla goda tiden och du får idiotförklara mig hur mycket du vill eftersom du har behov av det Morello, men det ändrar inte att mina erfarenheter är mycket större än dina då du knappt har jämfört några kablar eftersom du är låst i din uppfattning, precis som Jehovas vittnen är i sin. Så skriv vad du vill, men jag har lyssnat (även i blindtester) och ibland hör man ingen skillnad och ibland hör man skillnader och så har det varit genom denna hobby i 30år, sedan vad din vetenskap säger bryr jag mig inte om då det bara är fenomen bland siffernissar inom denna hobby. Men jag upplever lite större skillnader mellan olika högtalarkablar än genom signalkablar och det blir ett problem nu när man skaffat Vintage högtalare. Jag försöker hjälpa folk så att de ska bli nöjda, men hur långt kommer du med att ge honom rådet att köra med billigaste möjligt av köpekablar då det kan vara stora skillnader mellan de billigaste möjliga. Talar av egen erfarenhet och jag tycker inte om att göra folk otjänster som de inte behöver, därför skrev jag också kan någon löda åt dig för då kan han få kanon kabel billigt.
Ps. Till och med din kompis nere i Tyskland föredrar en kabel framför en annan och brukar du idiotförklara honom också ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-18 00:15

Jag har inte idiotförklarat någon, men påpekade försiktigt att det du skrev står i skarp kontrast till vedertagen vetenskap och allmän fysik.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-18 00:35

Jag kan ta med mig lödkolven till dig FBK så kan vi löda lite. Fixar gärna några sådana där RCA kablar du gjort. Det går åt nu när jag slagit på stortrumman och köpt en gammal hederlig Tuner . :D 45 kr på Tradera 8O Det är ju helt perfekt . Få dem så långa man vill ha dem. :)

Men Morello ang om signalen i kablar kan påverkas av yttre faktorer , som jag skrev om ovan, stämmer det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-18 02:30

Morello skrev:Att kablar i allmänhet skulle ha någon speciell karaktär och inte släppa igenom allt står i skarp kontrast till all vedertagen vetenskap i ämnet. Tvärtom är det så att ytterligt få kablar över huvud taget medför avvikelser som går att detektera.

För mig är det viktigaste att kablarna är snygga och har rejäla kontakter. Det ska andas kvalitet som tex WBT's rca-kontakter med låsning. Typ en 1/2 - 1/1 tusing kan väl en sådan signalkabel vara värd? Ljudet brukar man vänja sig vid efter ett tag :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-18 08:10

Köpte banankontakter för ett tag sedan . Det blev ett antal kurviga , skruvbara sexy små bananisar . Fin fint. Tills jag efter några påsättningar av kabel och avtagning märker lite glappande. Därifrån tills att de gick sönder var inte resan lång. Rena rama skiten med andra ord, så visst tusan ska man kolla efter kvalite när det kommer till kablar,kontakter, don och liknande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-18 10:01

När det gäller koaxialkablar så är det så att ju sämre anpassning mellan drivande utgång och driven ingång desto större skillnad gör kablarna. Sämst drivning har pickupen på elbasar och elgitarrer och även skivspelare, och där är det mest noga. Jag har hört skillnad på olika kablar till elbas, så stor att det ena lät som en dålig komprimerad inspelning och det andra som livekonsert, vilket det ju i princip var. Vid drivsteg med låg utgångsimpedans och bra drivförmåga så blir det mycket svårt att höra skillnad på olika kablar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Lennart

Inläggav Lennart » 2021-01-18 11:04

Som trådskapare så var frågan vilka "färdiga" RCA kablar som är billiga och prisvärda samt har goda elektriska egenskaper. Tex. kabel impedans, kapacitans, resistans, material, kontakter mm.

Exempel som jag snabbt hittat är följande och det finns säkert några fynd att hitta och det är dom tipsen jag är ute efter :)

https://www.thomann.de/se/cordial_cfu_09_cc.htm?sid=26ac1140dbd0a9f062ff44094b695d82

https://www.conrad.se/p/dynavox-perfect-sound-audio-anslutningskabel-2x-rca-hane-2x-rca-hane-075-m-svart-roed-2001905

https://www.amazon.se/KabelDirekt-ljud-videokabel-f%C3%B6rst%C3%A4rkare-AV-mottagare-sk%C3%A4rmning/dp/B00FQK311O/ref=sr_1_2?crid=AN0A1T0QT6WU&dchild=1&keywords=rca+kabel&qid=1610960522&sprefix=rca%2Caps%2C168&sr=8-2

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-18 12:19

Måttbeställ från http://bluejeanscable.co.uk/. De har alternativ med Canare som Benchmark Media föredrar.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Lennart

Inläggav Lennart » 2021-01-18 12:41

"Billiga och prisvärda" Jag är nere i prisspannet 100-200.- för ett RCA par med längd runt en meter. Och att köpa från UK nu innebär momstillägg och tullhantering via postnord.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-18 12:53

De görs i Seattle men man slipper räkna om kabellängderna till fot på UK-sidan. FedEx fixar tullhanteringen så inget krångel där.

Men kör på Thomann.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-18 13:39

Lennart skrev:"Billiga och prisvärda" Jag är nere i prisspannet 100-200.- för ett RCA par med längd runt en meter. Och att köpa från UK nu innebär momstillägg och tullhantering via postnord.

Kjell&Company har sin Nikabe-kabel, den duger nog utmärkt, eller några av dina egna förslag ovan.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 5-m-p69632
The World's Mine Oyster

Lennart

Inläggav Lennart » 2021-01-18 15:05

pLudio skrev:De görs i Seattle men man slipper räkna om kabellängderna till fot på UK-sidan. FedEx fixar tullhanteringen så inget krångel där.

Men kör på Thomann.

Ja, Cordial ser ut riktigt prisvärd ut? Se produktspec: https://www.cordial-cables.com/en/products/cfu-cc

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2021-01-18 18:03

Cordial från Thomann hade jag till hemmabion. Oslagbara i pris- kvalitetshänseende. Enda nackdelen som jag minns är att hankontakterna var lite tighta , dvs svåra att få ur slutsteg m.m.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-18 23:12

Enda nackdelen som jag minns är att hankontakterna var lite tighta , dvs svåra att få ur slutsteg m.m

Ja, det är en riktig kvalitetsstämpel. Brukar sluta med att man drar ut honkontakten. Ja sådan problem vill inte jag ha i alla fall. Då betalar jag hellre någon hundra lapp till.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2021-01-18 23:59

Frisk skrev:Jag har några Blue jeans cables-kablar, känns kvalitativa och är i mitt tycke rimligt prissätta. Har även några från Holographic audio, mer kostsamma, tror de är stråt vassare i teorin, kanske framförallt made in Sweden.

Tycker också Blue Jeans känns bra!(utan att kunna backa upp det) :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-19 00:44

Ted_B skrev:
Lennart skrev:"Billiga och prisvärda" Jag är nere i prisspannet 100-200.- för ett RCA par med längd runt en meter. Och att köpa från UK nu innebär momstillägg och tullhantering via postnord.

Kjell&Company har sin Nikabe-kabel, den duger nog utmärkt, eller några av dina egna förslag ovan.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 5-m-p69632

Såna har jag i långa längder till subbarna och senast slog jag till på såna här mellan försteg o slutsteg

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/rca-kablar/clicktronic-stereo-ljudkabel-2x-rca-05-m-p61821

O numera ska man få tillgång till Kjell & Co´s sortiment på macken, det kommer spara många resor :)
Bilagor
Skärmavbild 2021-01-18 kl. 23.49.01.png
Skärmavbild 2021-01-18 kl. 23.49.01.png (382.47 KiB) Visad 2166 gånger
Sitter nöjd :)

Återgå till Köpråd