Moderator: Redaktörer
Belker skrev:jansch skrev:Jag tycker den "definion" som du använder är bra i en hifidiskussion oavsett om det handlar om en ljudkälla eller stereo.
Enkelt uttryckt, UPPLEVER vi att ljudet kommer från EN punkt är det direktljud. T.ex reflektioner som har liknande riktning och inom sådär en millisekund.
jansch säger en ms. i-or säger fem.
Vad gäller?
Belker skrev:jansch säger en ms. i-or säger fem.
Vad gäller?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Har vi låst fast oss i just ekvalisering av högtalarresponsen? För mig ligger det lika mycket i att ekvalisera en hel del fonogram. Idag är det få anläggningar som har den möjligheten annat än i mjukvara och annars lan det vara rätt användbart. Alla som dissar vissa typer av högtalare/elektronik borde nog testat den möjligheten. Dessvärre saknar flera strömmande tjänster tonkontroller. Är det bara via Roon man får tillgång toll sådana eller finns det i t.ex. Qobuz?
Om det är det ett stort antal album du tycker behöver korrigeras med EQ så är det kanske ditt ljudsystem som skulle må bra av en i dina öron "bättre" balans. Vad är de mest förekommande felen som du retar dig över?
I-or skrev:För övrigt gör språkpolisen en utryckning och rekommenderar en justering av trådrubriken till korrekt svenska.
RogerGustavsson skrev:....Dessvärre saknar flera strömmande tjänster tonkontroller. Är det bara via Roon man får tillgång toll sådana eller finns det i t.ex. Qobuz?
Morello skrev:Vad heter en apparat som utför klangnivellering?
Belker skrev:Det klarnar. Tack alla som bidrar, ingen glömd!
Belker skrev:jansch skrev:Jag tycker den "definion" som du använder är bra i en hifidiskussion oavsett om det handlar om en ljudkälla eller stereo.
Enkelt uttryckt, UPPLEVER vi att ljudet kommer från EN punkt är det direktljud. T.ex reflektioner som har liknande riktning och inom sådär en millisekund.
jansch säger en ms. i-or säger fem.
Vad gäller?
goat76 skrev:Belker skrev:Det klarnar. Tack alla som bidrar, ingen glömd!
Vad har du kommit fram till rent konkret, till vilken nivå kan du EQa utan problem?
RogerGustavsson skrev:Du menar vart antar jag. Var, när och hur!goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Har vi låst fast oss i just ekvalisering av högtalarresponsen? För mig ligger det lika mycket i att ekvalisera en hel del fonogram. Idag är det få anläggningar som har den möjligheten annat än i mjukvara och annars lan det vara rätt användbart. Alla som dissar vissa typer av högtalare/elektronik borde nog testat den möjligheten. Dessvärre saknar flera strömmande tjänster tonkontroller. Är det bara via Roon man får tillgång toll sådana eller finns det i t.ex. Qobuz?
Om det är det ett stort antal album du tycker behöver korrigeras med EQ så är det kanske ditt ljudsystem som skulle må bra av en i dina öron "bättre" balans. Vad är de mest förekommande felen som du retar dig över?
Frågan har varit uppe tidigare. Ja vad ska man ta för exempel? Populär musik från 60/70/80-tal saknar ofta bas eller är distade. Sting har album från 80-talet som är bassvaga. I få fall har man rättat till detta på återutgivningar men ett fall är Nina Hagen vars debutalbum i väst i tidig CD-utgåva hade uttunnad bas. Klassisk musik kan vara lite hit och dit men nästan vad som helst med Karajan på Deutsche Grammophon är väl annat än välklingande "rakt av"? Tar man sedan lite modernare inspelningar med t.ex. Göteborgs Symfoniker är det annat trots att de ligger på DG. I-or vurmar för ekvalisering av fonogram och jag håller med, det finns en del att hämta men det är inget undermedel mot vad som helst. Själv har jag varit utan tonkontroller i 30 år men saknat dem. Numera lider alltför många album av överdriven komprimering, att det låter "stumt". Jo, det fungerar möjligen i mobiler och Bluetooth-lådor i köket men inte annars.
I-or skrev:För övrigt gör språkpolisen en utryckning och rekommenderar en justering av trådrubriken till korrekt svenska.
RogerGustavsson skrev: Själv har jag varit utan tonkontroller i 30 år men saknat dem.
I-or skrev:Morello skrev:Vad heter en apparat som utför klangnivellering?
Låneord stör mig inte när de är specifika och leder till klumpiga översättningar. Missbruket av riktningsformen istället för befintlighetsformen är ett otyg, dock.
Belker skrev:Vart betyder inte var.
Morello skrev:Helt riktigt, helt korrekt; jag såg inte det snedsteget i rubriken förrän nu.
Det finns således två språkliga problem i rubriken:
1. Vart istället för var
2. Kontamination
Belker skrev:Ja, jag grundproblemet ligger i dalen mellan 2-300 (2 i fig). Det ligger några kraftiga utsläckningar där som jag inte riktigt vågat höja. Jag sänker över och under denna dal istället. Kanske ska prova att höja lite. Sen har jag en rejäl puckel vid (3) som jag inte riktigt vet vad den beror på. Kanske golv, kanske bakvägg (fast den är 50cm gullfiber med BAD-panel) Jag sänker den iaf. Och så den allmänna sänkningen från mellan och upp med en High shelf (4). Basen har tre Q4 filter. Mest på 47 Hz som är längsresonansen. Området vid (1) Hö-Vä ser stökigt ut, men det jämnar ut sig vid summering och ligger så lågt att jag inte bryr mig om att korrigera. Jag har dragit isär okorrigerat/korrigerat i bilden för tydlighet. Dippen vid 90 sklulle man ju vilja slippa, men den är så snäv, så jag gör inget åt den. Den beror inte på fasfel mot basar.
Bilder från rummet: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=6952&start=390#p2119366
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster