Om man vet att subbarna ska vara i ett särskilt rum och dessutom har placering av dom och lyssningsplats klart för sig, kan det vara god ide’ att ta sig en funderare om vad som kan passa som lämpligast, oavsett om subben/arna är något som inhandlas eller är DIY.
Jag körde på Jonas Asps resonemang, att man bör se sub + rum som ett system och antog att basfrekvenser hos mig skulle få ett ganska rejält rumsstöd och under lägsta modfrekvensen ett vartefter ökande SPL under ca 20 Hz. -I och med att alla ytor är i betong och källarrummet är till ca hälften under jord. I så fall kunde det bli för mycket av svårkontrollerad för stark bas om högt Qtc-värde valdes.
Vanliga Qtc 0,707 trodde jag kunde ge för mycket av det goda. Till slut valdes slutna baslådor med en väldigt flackt fallande baskurva i simuleringsprogrammet Unibox. Basen börja falla av med -3 dB redan så högt som ca 112 Hz och med resonansfrekvens för slutna lådan vid ca 49 Hz, Qtc enligt Unibox låga 0,36. Vid 20 Hz har basen då fallit ca 19 dB enligt simuleringen och baskurvan ser inte alls särskilt imponerande ut … (Blå-svarta kurvan i diagrammet). Frågan var hur mycket basstöd själva rummet kunde ge. För gissningar, spekulationer och lite räknande var 2 websidor till hjälp. Jeff Bagbys ”Baffel Diffraction and Boundary Simulator 1.30”:
http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html och en artikel av John Kreskovsky om varför det kan vara lämpligt i vissa rum med ett lägre Qtc-värde:
http://www.geocities.ws/kreskovs/Box-Q.htmlAdderade jag den flacka simulerade SPL-kurvan från Unibox med Jeff Bagbys rumsstödssimulering (diagrammet med röd kurva för mitt gissade rumsstöd) såg det ”på papperet” OK ut. Resultatet från gissningarna stämde ganska väl med REW-mätning som senare gjordes och baskurvan ser inte anemisk ut längre och är hyfsat jämn då den är helt utan EQ. Mätningen är gjord ganska exakt mitt i rummet med subbar vid front-och bakvägg spelandes i fas upp till 300 Hz med mindre än 1 W per front- och bakbasar. Detta ger en baspuckel vid 2:a längdmoden vid ca 40 Hz, vid ca 20 Hz och lägsta rumsmoden fås ett minvärde, Flyttas miken fram eller tillbaks +/- 18 cm börjar SPL för 20 Hz krypa uppåt. Från ca 18 Hz och lägre ökar SPL vartefter ned till 10 Hz där elektroniken når sin begränsning eller om det är ett skyddsfilter som går in. Vid 10 Hz är SPL faktiskt högre, drygt 100 dB, än vid baspuckeln vid 40 Hz. (Om man ska tro på Umikens kalibreringskurva visar den 7,4 dB för lågt värde därnere.)
Puckeln vid 40 Hz ser elak ut men direkt störande tycker jag inte att den är i.o.m. att utklingningstiden för den är kort, ca 320 ms. Den enda återstående moden vid lyssningsplats är en tangentiell eller oblique vid ca 100 Hz med utklingningstid ca 340 ms vilket också kan ses som kort, låg i SPL dessutom ca 67 dB. Om jag får tummen ur och ansluter ett aktivt filter som kan variera fasen samt tidsfördröja dom bakre subbarna kan nog moder och baskurvan jämnas till helt.

- Sim 1 - 1xTD18H 1W.JPG (220.59 KiB) Visad 3922 gånger

- Sim 2 1xTD18H 1W.JPG (119.76 KiB) Visad 3922 gånger

- Guestimate of boundary gain.gif (50.86 KiB) Visad 3922 gånger

- 200906 No 53 front and rear subs in phase T60 of mode frequencies 41 and 100 Hz.jpg (57.54 KiB) Visad 3922 gånger

- 200906 No 53 T60 for modes front and rear subs in phase.JPG (216.98 KiB) Visad 3922 gånger