Flyttar hellre på högtalarna, slänger i några fler kuddar i soffan och väljer en bättre whisky

/ B
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Belker skrev:Ja, jag grundproblemet ligger i dalen mellan 2-300 (2 i fig). Det ligger några kraftiga utsläckningar där som jag inte riktigt vågat höja. Jag sänker över och under denna dal istället. Kanske ska prova att höja lite. Sen har jag en rejäl puckel vid (3) som jag inte riktigt vet vad den beror på. Kanske golv, kanske bakvägg (fast den är 50cm gullfiber med BAD-panel) Jag sänker den iaf. Och så den allmänna sänkningen från mellan och upp med en High shelf (4). Basen har tre Q4 filter. Mest på 47 Hz som är längsresonansen. Området vid (1) Hö-Vä ser stökigt ut, men det jämnar ut sig vid summering och ligger så lågt att jag inte bryr mig om att korrigera. Jag har dragit isär okorrigerat/korrigerat i bilden för tydlighet. Dippen vid 90 sklulle man ju vilja slippa, men den är så snäv, så jag gör inget åt den. Den beror inte på fasfel mot basar.
Bilder från rummet: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=6952&start=390#p2119366
Dalen runt 250 Hz kan du reducera ganska ordentligt genom att placera högtalarna ca 3 dm högre. Du bör också få aningen jämnare frekvensgång runt 400 Hz och 800 Hz om du dessutom flyttar ut dem någon dm från sidoväggarna. Dalen runt 90 Hz bör också bli aningen mindre med dessa förändringar.
Bill50x skrev:Har vid några tillfällen (för länge sedan) provat att använda equalizers. Och visst kan man förändra tonkurvan, till det bästa, eller det värsta. Men om musiken upplevs bättre? Tja, det vete fan. Det känns ibland som att sockra en för salt sås. Med undantag för låga frekvenser, där kan man plocka bort besvärande resonanser och jämna till tonkurvan. Men över några 100 Hz är det väldigt lätt att villa bort sig.
Flyttar hellre på högtalarna, slänger i några fler kuddar i soffan och väljer en bättre whisky
/ B
Evil_Homer skrev:I-or skrev:För övrigt gör språkpolisen en utryckning och rekommenderar en justering av trådrubriken till korrekt svenska.
Ska se om man kan göra något åt saken
DQ-20 skrev:Morello skrev:Helt riktigt, helt korrekt; jag såg inte det snedsteget i rubriken förrän nu.
Det finns således två språkliga problem i rubriken:
1. Vart istället för var
2. Kontamination
Kontamination?
/DQ-20
PS. Sorry Evil_Homer. Hade inget vettigt att säga om EQ mer än att det är synd att de finns så få analoga.
Evil_Homer skrev:Evil_Homer skrev:I-or skrev:För övrigt gör språkpolisen en utryckning och rekommenderar en justering av trådrubriken till korrekt svenska.
Har du förslag på lämplig rubrik så fixar jag det, har inga problem med att erkänna att jag skriver som en kratta då och då.
Den där "" i din text gör att språkpolisen inte uppfattas dryg och pekfingrig det minsta.
I-or skrev:Evil_Homer skrev:Evil_Homer skrev:
Har du förslag på lämplig rubrik så fixar jag det, har inga problem med att erkänna att jag skriver som en kratta då och då.
Den där "" i din text gör att språkpolisen inte uppfattas dryg och pekfingrig det minsta.
Ja, du har lidit tillräckligt i språkhäktet. "Att använda equalizer, var när och hur!" är en av språkpolisen fullt godkänd rubrik.
Fanfaktiskt skrev:På sub sätter jag EQ så här:
Fördelar/nackdelar?
petersteindl skrev:Var har du mätmiken i förhållande till subben?
Fanfaktiskt skrev:petersteindl skrev:Var har du mätmiken i förhållande till subben?
Det är mätt vid lyssningsplats.
petersteindl skrev:Mät även med eq. D v s med och utan Eq på samma ”papper”.
Fanfaktiskt skrev:På sub sätter jag EQ så här:
Fördelar/nackdelar?
Fanfaktiskt skrev:
Stämmer bra! EQ långt ner på flankerna är alltså korrekt. Om jag inte missförstått.
petersteindl skrev:...
1.) Ger elektrisk signal som Input till ljudkällan.
2.) Ger akustisk signal som output från ljudkällan. Det är även akustisk signal som input till rummet.
3.) Ger akustisk signal som rummets output på lyssnarplats.
Nu är frågan. Bör eq vara inställd så att 2 är rak, eller så att 3 är rak eller en vägning mellan 2 och 3?
Innan den frågan är utredd så kan i vart fall inte jag bena i frågeställningen.
Mvh
Peter
Bill50x skrev:Har vid några tillfällen (för länge sedan) provat att använda equalizers. Och visst kan man förändra tonkurvan, till det bästa, eller det värsta. Men om musiken upplevs bättre? Tja, det vete fan. Det känns ibland som att sockra en för salt sås. Med undantag för låga frekvenser, där kan man plocka bort besvärande resonanser och jämna till tonkurvan. Men över några 100 Hz är det väldigt lätt att villa bort sig.
/ B
/ B
RogerGustavsson skrev:Visst kan man villa bort sig, det är ju det som ibland märks på en del fonogram om inte annat, även om det då är någon annan som villat bort sig. Hemma gör man rattning för sina egna smak och tycke. Ser inget fel i det.
FBK skrev:Jag funderar på att testa en vanlig analog EQ och höra vad den kan göra med ljudet.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Jag funderar på att testa en vanlig analog EQ och höra vad den kan göra med ljudet.
Beror på vad man vill göra. Som en lite utvidgad tonkontroll för att fixa med fonogram är det användbart. Om man vill göra avancerade korrektioner för att räta upp anläggnings brister behövs kanske lite annat. Analog PEQ kan vara användbart i basen men det är en del att pilla med jämfört med DSP-lösningar som kan ha grafiska användarsnitt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster