Att använda equalizer, var när och hur!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Att använda equalizer, vart när och hur!

Inläggav Bill50x » 2021-01-18 14:42

Har vid några tillfällen (för länge sedan) provat att använda equalizers. Och visst kan man förändra tonkurvan, till det bästa, eller det värsta. Men om musiken upplevs bättre? Tja, det vete fan. Det känns ibland som att sockra en för salt sås. Med undantag för låga frekvenser, där kan man plocka bort besvärande resonanser och jämna till tonkurvan. Men över några 100 Hz är det väldigt lätt att villa bort sig.

Flyttar hellre på högtalarna, slänger i några fler kuddar i soffan och väljer en bättre whisky ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-18 14:43

I-or skrev:
Belker skrev:Ja, jag grundproblemet ligger i dalen mellan 2-300 (2 i fig). Det ligger några kraftiga utsläckningar där som jag inte riktigt vågat höja. Jag sänker över och under denna dal istället. Kanske ska prova att höja lite. Sen har jag en rejäl puckel vid (3) som jag inte riktigt vet vad den beror på. Kanske golv, kanske bakvägg (fast den är 50cm gullfiber med BAD-panel) Jag sänker den iaf. Och så den allmänna sänkningen från mellan och upp med en High shelf (4). Basen har tre Q4 filter. Mest på 47 Hz som är längsresonansen. Området vid (1) Hö-Vä ser stökigt ut, men det jämnar ut sig vid summering och ligger så lågt att jag inte bryr mig om att korrigera. Jag har dragit isär okorrigerat/korrigerat i bilden för tydlighet. Dippen vid 90 sklulle man ju vilja slippa, men den är så snäv, så jag gör inget åt den. Den beror inte på fasfel mot basar.
Bilder från rummet: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=6952&start=390#p2119366

Dalen runt 250 Hz kan du reducera ganska ordentligt genom att placera högtalarna ca 3 dm högre. Du bör också få aningen jämnare frekvensgång runt 400 Hz och 800 Hz om du dessutom flyttar ut dem någon dm från sidoväggarna. Dalen runt 90 Hz bör också bli aningen mindre med dessa förändringar.

Lägg av! Då måste jag ju lämna soffan :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-18 14:48

Bill50x skrev:Har vid några tillfällen (för länge sedan) provat att använda equalizers. Och visst kan man förändra tonkurvan, till det bästa, eller det värsta. Men om musiken upplevs bättre? Tja, det vete fan. Det känns ibland som att sockra en för salt sås. Med undantag för låga frekvenser, där kan man plocka bort besvärande resonanser och jämna till tonkurvan. Men över några 100 Hz är det väldigt lätt att villa bort sig.

Flyttar hellre på högtalarna, slänger i några fler kuddar i soffan och väljer en bättre whisky ;-)

/ B

Mja, att sockra för att släcka sältan är inte en adekvat analogi för korrekt implementerad ekvalisering. Har vi en topp om 6 dB med Q=1 vid 32 Hz, så skall givetvis ekvalisatorn vara sådan att toppen försvinner - vi tar bort saltet. Om vi istället ekvaliserar runt 42 Hz och sänker nivån 7 dB, så kanske man kan jämföra det med socker, men då har man inte gjort en korrekt ekvalisering.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Att använda equalizer, var när och hur!

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-18 15:19

Evil_Homer skrev:
I-or skrev:För övrigt gör språkpolisen en utryckning och rekommenderar en justering av trådrubriken till korrekt svenska. 8)

Ska se om man kan göra något åt saken ;)

Har du förslag på lämplig rubrik så fixar jag det, har inga problem med att erkänna att jag skriver som en kratta då och då.

Den där " 8) " i din text gör att språkpolisen inte uppfattas dryg och pekfingrig det minsta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-18 15:27

DQ-20 skrev:
Morello skrev:Helt riktigt, helt korrekt; jag såg inte det snedsteget i rubriken förrän nu.
Det finns således två språkliga problem i rubriken:
1. Vart istället för var
2. Kontamination

Kontamination?

/DQ-20

PS. Sorry Evil_Homer. Hade inget vettigt att säga om EQ mer än att det är synd att de finns så få analoga.

Kan bara hålla med!

Jag har en endaste person på blockering här på forumet så ser inte det denne skriver, men då du citerade så såg jag vad den blockade skrivit, tyvärr.

Mod, eller redaktör får mer än gärna ta bort Morellos inlägg då jag inte ser hur det tillför något till tråden annat än trist tråkig stämning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-18 16:02

Evil_Homer skrev:
Evil_Homer skrev:
I-or skrev:För övrigt gör språkpolisen en utryckning och rekommenderar en justering av trådrubriken till korrekt svenska. 8)

Har du förslag på lämplig rubrik så fixar jag det, har inga problem med att erkänna att jag skriver som en kratta då och då.

Den där " 8) " i din text gör att språkpolisen inte uppfattas dryg och pekfingrig det minsta.

Ja, du har lidit tillräckligt i språkhäktet. "Att använda equalizer, var när och hur!" är en av språkpolisen fullt godkänd rubrik.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-18 16:14

I-or skrev:
Evil_Homer skrev:
Evil_Homer skrev:

Ja, du har lidit tillräckligt i språkhäktet. "Att använda equalizer, var när och hur!" är en av språkpolisen fullt godkänd rubrik.

Jag vill gärna ha med ett kommatecken, men då måste kommatecknet ändras till kolon eller semikolon efter ordet equalizer. :D :lol:

"Att använda equalizer: var, när och hur!"

Slut, OT

Mvh
Nobody
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-18 16:18

Kastar sten i glashus nu , men vi kanske ska sluta larva oss gällande spröket , granatik och stavvning. Moderator sätt ned foten !

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-18 16:24

Ja, nu får det faktiskt räcka med trådtorpedering. Åter till ämnet mina damer och herrar!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-18 16:40

Ja, det enkla svaret på grundfrågan i tråden är att framförallt åtgärda reflektionerna mot sidoväggarna med absorbenter, för att sedan ekvalisera utgående från mätresultat i lyssningspositionen utan restriktioner upp till ca 200-300 Hz. Lite högre upp i frekvens få man vara mer försiktig och även använda hörseln som hjälpmedel, då effekter från HRTF:er börjar göra sig gällande och mikrofonen inte uppfattar ljudet likadant som hörseln.

För att inte reducera den maximala ljudtrycksförmågan alltför mycket bör man inte höja dalarna mer än ca 3-6 dB (beroende på kapacitet i systemet). Smala dalar behöver man inte bry sig om alls.
Senast redigerad av I-or 2021-01-18 16:43, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-18 16:41

Tack I-or. Där satt den! :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-19 11:38

Det kommer såklart mera frågor!

Om vi håller oss till " ekvalisera utgående från mätresultat i lyssningspositionen utan restriktioner upp till ca 200-300 Hz"

Smala behöver specificeras.
Vad är nivå på peak som ska sänkas, bör sänkas, strunta i.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-19 17:53

På sub sätter jag EQ så här:

EQSub.jpg
EQSub.jpg (331.03 KiB) Visad 2205 gånger

Fördelar/nackdelar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-19 18:19

Fanfaktiskt skrev:På sub sätter jag EQ så här:

EQSub.jpg

Fördelar/nackdelar?

Var har du mätmiken i förhållande till subben?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-19 18:35

petersteindl skrev:Var har du mätmiken i förhållande till subben?

Det är mätt vid lyssningsplats.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-19 18:45

Fanfaktiskt skrev:
petersteindl skrev:Var har du mätmiken i förhållande till subben?

Det är mätt vid lyssningsplats.

Sätt mikrofonen 2 cm från mittpunkten/dammkåpan från baselementet och mät.
Då har du båda kurvorna.

Mvh
Peter

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-19 19:15

EQ sub närfält.jpg
EQ sub närfält.jpg (567.73 KiB) Visad 2169 gånger

Stämmer bra! EQ långt ner på flankerna är alltså korrekt. Om jag inte missförstått.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-19 19:20

Mät även med eq. D v s med och utan Eq på samma ”papper”.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-19 19:27

petersteindl skrev:Mät även med eq. D v s med och utan Eq på samma ”papper”.

Det har jag gjort?! Jag har bara flyttat kurvorna närmare varandra för jämförelse av flankerna. Grön och gul med och utan. Röd vid lyssningsplats.

Edit: Endast röd flyttad.

Röd flyttad.jpg
Röd flyttad.jpg (437.04 KiB) Visad 2153 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Att använda equalizer; var, när och hur!

Inläggav petersteindl » 2021-01-19 20:55

Din frågeställning är följande: Att använda equalizer; var, när och hur!

Ok, jag skall försöka förklara hur jag tänker.
Jag börjar med denna kurva du lagt upp.
Fanfaktiskt skrev:På sub sätter jag EQ så här:

EQSub.jpg

Fördelar/nackdelar?

Den vita kurvan verkar vara den elektriska kurvan. Således är det den vita kurvan jag anser du syftar på: "På sub sätter jag EQ så här". En eq. är alltid en elektrisk frekvensgång som jag ser det.

Den orangea kurvan och den gula kurvan är inte eq, som jag ser det.
Den orangea kurvan visar elektroniskt delningsfilter utan eq + ljudkälla + rum.
Den gula kurvan visar elektroniskt delningsfilter med eq + ljudkälla + rum.

Under 15 Hz sammanfaller den orangea kurvan och den gula kurvan med varandra. För mig betyder det att under 15 Hz finns ingen eq.

I ditt nästa inlägg skriver du:
Fanfaktiskt skrev:
EQ sub närfält.jpg

Stämmer bra! EQ långt ner på flankerna är alltså korrekt. Om jag inte missförstått.

Vid snabb titt så ser det ut som den gröna kurvan skulle kunna vara på lyssnarplats utan eq.
Den röda kurvan är på lyssnarplats med eq
Den gula kurvan är 2 cm från baskonen utan eq.

Men så är det tydligen inte.

För att förstå vad du vill åstadkomma och hur saker är innan eq och vad eq gör så skulle jag göra 3 skilda kurvskaror med 2 kurvor på varje. A är utan eq. B är med eq.

Då blir det följande 3 skilda mätskaror:
1 A.) Elektrisk mätning utan eq och med delningsfilter.
1 B.) Elektrisk mätning med eq och med delningsfilter.

2 A.) Akustisk mätning 2 cm från basmembran utan eq och med delningsfilter.
2 B.) Akustisk mätning 2 cm från basmembran med eq och med delningsfilter.

3 A.) Akustisk mätning på lyssnarplats utan eq och med delningsfilter.
3 B.) Akustisk mätning på lyssnarplats med eq och med delningsfilter.

Med dessa 3 olika mätsekvenser/mätskaror så vet jag hur du prioriterat att ställa in din eq.

1.) Ger elektrisk signal som Input till ljudkällan.
2.) Ger akustisk signal som output från ljudkällan. Det är även akustisk signal som input till rummet.
3.) Ger akustisk signal som rummets output på lyssnarplats.

Nu är frågan. Bör eq vara inställd så att 2 är rak, eller så att 3 är rak eller en vägning mellan 2 och 3?

Innan den frågan är utredd så kan i vart fall inte jag bena i frågeställningen.

Mvh
Peter

Fanfaktiskt

Re: Att använda equalizer; var, när och hur!

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-19 22:10

petersteindl skrev:...
1.) Ger elektrisk signal som Input till ljudkällan.
2.) Ger akustisk signal som output från ljudkällan. Det är även akustisk signal som input till rummet.
3.) Ger akustisk signal som rummets output på lyssnarplats.

Nu är frågan. Bör eq vara inställd så att 2 är rak, eller så att 3 är rak eller en vägning mellan 2 och 3?

Innan den frågan är utredd så kan i vart fall inte jag bena i frågeställningen.

Mvh
Peter

Jag kör DSP för delning och EQ. EQ efter huskurva. Delningsfrekvens ligger högt upp och flankerna spelar en bit över basområdet. Frågeställningen är om det finns några uppenbara problem med att justera kurvan och flankerna så högt upp från lyssningsplats? Oftast kanske man brukar utesluta EQ över delningsfrekvens, i alla fall så högt upp? Dock tycker jag det låter bättre om även flankerna snaggas. Så en vägning mellan 2 & 3 kan kanske vara önskvärd.

Grön kurva 2cm med EQ.
Gul kurva 2cm utan EQ.
Röd kurva lyssningsplats med EQ.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2021-01-19 23:55

Fanns en kille "Trygve Svensson" som höll på med biografljud på SF biograferna. Genom att ha en grupp människor kom han fram till att frekvenskurvan i en biograf skulle vara plan upp till 250 Hz och därefter skulle frekvenskurvan falla med 1,5 db oktav. I mindre salonger skulle man lägga brytfrekvensen högre. Han genomförde olika provlyssningar där försökskaninen själv fick ställa in ljudet på en equaliser. Även då kom han framtill att publiken villa sänka mellanregistret och diskanten. Dessutom kom han fram till att kvinnor ville sänka de högre frekvenserna mer än den manliga försöksgruppen.
Har ett gäng tantvänner "8st" som bor i ett privat kollektiv. Har satt upp deras biograf som bygger på samma system som jag har, Bl spelaren har en 7.1 dekoder som matar in ljudet direkt till slutsteget utan att passera ett försteg. Helt ok ljud men lite mer bas skulle inte skada så jag la in ett filter där dom kunde ställa in brytfrekvensen mellan 500 och 5000 Hz. Filtret går även att ställa in mellan 0 Db till 3 Db per oktav. Verkar som om alla föredrar att ställa in brytfrekvensen strax över 1kHz och ca 1,5 db sänkning per oktav. Tycker själv att ljudet är behagligt
Se Filminstitutets tidning Teknisk meddelande nr 3 1968
Tryggve Svensson skrev flera artiklar i Filminstitutes tidning Teknisk meddelande kring 1968. Vet inte om hans forskning är lika aktuella nu när man gått över från optiskt ljud till digitalljud.
Tryggve Svenson var också mannen som tog fram o- impendans förstärkaren som bygger på ströförstärkning eftersom strömmen från fotocellen står i proportion till ljuset som faller på fotocellen.
Till sina experiment byggde Tryggve Svenson en apparat som bygger på en rund trumma med en liten propeller inne i cylindern. Idag skulle man kunna åstadkomma korta pulser med olika frekvenser för att kontrollera hur rumsakustiken och frekvenser påverkar ljudet och ljudnivån med en dator.
Tidningen borde finnas i Filminstitutets bibliotek "KB?". Tror att man även har kvar SMPTE journal där man skrev en del om biografljud och ljud i kontrollrum där man mixade filmljudet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 00:21

Jag betvivlar inte en sekund på att det blir bättre när ni mäter , trixar och ställer in. Men om ni är ärliga , när ni kommit en bra bit på vägen, fortsätter ni då att ratta och trixa för att få bättre ljud eller för att det är skojigt att just ratta och trixa?

Vad skulle ni bli mest glada över . En mätning där det är absolut 100% tipp topp. Omöjligt att få det bättre . Eller ett katastrofalt mätresultat . I det förstnämnda återstår bara att luta sig tillbaka och njuta av musiken . I det senare behövs omfattande rattande.

Kom på en omröstning kring detta:
viewtopic.php?f=9&t=71535

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-20 18:40

Bill50x skrev:Har vid några tillfällen (för länge sedan) provat att använda equalizers. Och visst kan man förändra tonkurvan, till det bästa, eller det värsta. Men om musiken upplevs bättre? Tja, det vete fan. Det känns ibland som att sockra en för salt sås. Med undantag för låga frekvenser, där kan man plocka bort besvärande resonanser och jämna till tonkurvan. Men över några 100 Hz är det väldigt lätt att villa bort sig.

/ B

Ja, typ så. Flytta sig nån dm i soffan är också en bra EQ :D . Frontarna kan jag sänka 1-1,5dB runt 3,5kHz och alltid tycka att det är till det bättre, men nån annan ändring på dem blir en framtida återändring. Sen är ju mickposition ett aber. Även basen ändrar sig rätt friskt om man flyttar micken nån dm sidledes. Beroende på dagsform så låter det skitbra eller ok. Det är väl när det låter ok som man tar bör ta fram whiskyn :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-20 18:48

/ B

Visst kan man villa bort sig, det är ju det som ibland märks på en del fonogram om inte annat, även om det då är någon annan som villat bort sig. Hemma gör man rattning för sina egna smak och tycke. Ser inget fel i det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-20 18:59

Jag funderar på att testa en vanlig analog EQ och höra vad den kan göra med ljudet.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2021-01-20 19:04

RogerGustavsson skrev:Visst kan man villa bort sig, det är ju det som ibland märks på en del fonogram om inte annat, även om det då är någon annan som villat bort sig. Hemma gör man rattning för sina egna smak och tycke. Ser inget fel i det.

Precis. Dock är jag rätt lat och vill helst ha en inställning som är rätt för allt. Naivt, jag vet :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-20 19:11

FBK skrev:Jag funderar på att testa en vanlig analog EQ och höra vad den kan göra med ljudet.

Beror på vad man vill göra. Som en lite utvidgad tonkontroll för att fixa med fonogram är det användbart. Om man vill göra avancerade korrektioner för att räta upp anläggnings brister behövs kanske lite annat. Analog PEQ kan vara användbart i basen men det är en del att pilla med jämfört med DSP-lösningar som kan ha grafiska användarsnitt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 19:20

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Jag funderar på att testa en vanlig analog EQ och höra vad den kan göra med ljudet.

Beror på vad man vill göra. Som en lite utvidgad tonkontroll för att fixa med fonogram är det användbart. Om man vill göra avancerade korrektioner för att räta upp anläggnings brister behövs kanske lite annat. Analog PEQ kan vara användbart i basen men det är en del att pilla med jämfört med DSP-lösningar som kan ha grafiska användarsnitt.

Men det kan man väl lyssna in med öronen? Låter det bättre så är det ju frid och fröjd. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-20 19:30

Du kan försöka att ratta in i blindo, så enkelt är det nog inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi